Jump to content

Scand Classic med Volvo MD2040D, propellvalg

Sveinb

Recommended Posts

Jeg har en Scand Classic 25' 1983 (den med doen bak). Byttet motor for et år siden (Volvo MD2040D, med gir: 2,7:1 utveksling)

Ble anbefalt av Framnes maritime å sette på en 18x16" propell, hvilket jeg gjorde.

Ble ikke imponert over farten, men det var greit nok.

Nå har en kamerat av meg kjøpt en identisk båt med 33hk Yanmar, og den går raskere enn min  :headbang:.

Må nok inrømme at jeg har lurt litt på propellvalget tidligere også :confused:, for jeg har en god del støy fra propellen og det høres ut som at den suger luft langs skroget. Kjølvannet mitt er også nokså rotete. Mens det på en vanlig snekke blir tilnærmet en rett linje i kjølvannet, virker det som om min båt strever seg fram i vannet.

Har noen erfaring ang. valg av propell? Hva kan være galt på båten min?

Takknemlig for alle gode svar!!

Svein :seeya:

Ja, det går jo an, men jeg håpet på at det kanskje var noen som hadde tilsvarende båt og motor som meg og kunne med noen grad av sikkerhet fortelle dimensjon. Evt også om det er normalt at jeg under marsjfart har mer propellstøy enn motorstøy. Framnes maritime beregnet propellen for meg tidligere, men mistenker nå at programmet de brukte var feil. :headbang:

Svein

Jo,det er vel det beste å bruke noe som andre har og som fungerer.Skal bytte motor selv

og hadde tenkt å bruke propell som Aanton her på forumet her bruker på sin båt.Vi har like båter og 6 hk tror jeg ikke gjør så stor rolle.Hans er 130 og min blir 124.Men burde kanskje tenke gearkasse også.Det hadde jeg ikke tenkt på....

Har du klaget på propellen de beregnet for deg?

Nei, har ikke klaget. Dette er den første snekka mi, så jeg hadde ikke noe sammenligningsgrunnlag når jeg satt den på vannet. Fikk etter hvert mistanke om at noe ikke var som det skulle, og fikk vel egentlig bekreftet den mistanken først i går. Tror ikke en klage nå vi bli tatt seriøst. Det er nemlig over ett år siden jeg kjøpte og begynte å bruke propellen. Jeg beregnet slipp-prosenten til 51%, noe som ligger godt over andre snekker iflg. databasen på Ingars båtsider. Ser at de andre nesten tilsvarende båtene der ligger på 30%.

Svein

Heisann

Propellberegning er ikke så enkelt alltid, man trenger en del opplysninger om båt/motor/gir og må i tillegg benytte litt erfaring for å treffe riktig.

Hadde vært litt interresant å høre hvilket turtall du får i dag og hvilken fart du oppnår, dette er viktige opplysninger.

I tillegg må man vite litt om båten for å kunne si noe om fartspotensiale og vekt.

Hvis man skal benytte samme propell som kompisen ved siden av er det en forutsetning at alt er likt i begge båter.

Spesielt girutvekslingen er det mange som ikke tenker på og den er utrolig viktig.

Når det gjelder propellstøy kan dette være forårsaket ev flere ting, blant annet for liten klaring mellom propell og skrog.

Denne skal være ca. 10% av propellens diameter, men minimum 2 tommer (50mm).

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

det kan vel hende at der er noe der. Har tidligere stusset over at propeller har stor diameter. Kan hende at den går for langt opp mot skroget?

Jeg tror jeg må finne fram dykkemaska og ta noen mål "der nede"

Ved 2300o/min har jeg 6kn og ved 3000o/min har jeg 7,3. Båten er 7,62m, men dette er jo totallengden. Vet ikke hvor lang den er i vannlinja. Båtens bredde er 2,65. Ca vekt med diesel, vann og familie ombord er 2900kg.

Svein

Heisann

Når det gjelder propellstøy kan dette være forårsaket ev flere ting, blant annet for liten klaring mellom propell og skrog.

Denne skal være ca. 10% av propellens diameter, men minimum 2 tommer (50mm).

mvh

Lars-Inge

Minimum 50mm, men det er vel skjelden lurt å ligge helt på grenseverdiene. Har du noen formening om hvordan det vil kunne bli med propellstøy hvis man øker denne avstanden?

Nå er det så mye støy at hvis noen skal på toalettet under fart (dette ligger jo rett over propellen), drar jeg av til 200o/min for ikke å påføre dem varig hørselsskade.

Svein

Hei igjen

Høres for meg ut til at du har litt lite fart...men det kan komme av at du ikke henter ut effekten til motoren.

Så vidt jeg kan finne ut har motoren din et maks. turtall på 3200-3600 o/min...og da er det her den henter ut toppeffekten.

Kan være at Volvo har et par forskjellige modeller siden de oppgir maks. turtall på denne måten, det vet jeg ikke.

Når det gjelder støy så vil det nok hjelpe litt hvis avstanden er større, men jeg kan ikke si noe om hvor stor reduskjonen blir...

...på den andre siden er det viktig at du ikke går for mye ned på propelldiameter slik at du mister for mye effekt som skal ut i vannet.

En annen årsak til støy kan være ubalanse i propell og/eller aksling...akkurat det har jeg liten erfaring med, men forestiller meg inni mitt eget lille hode at det kan være en årsak...   :headbang:

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Hei, Lars-Inge!

Toppturtaller er, som du ganske riktig nevner, 3200 - 3600. Fikk oppgitt av Volvo at hvis motoren ikke klarte å oppnå høyere hastighet enn maks 3600 under drift, var propellen riktig.

Men marsj hastighet er ikke noe høyere enn 3000o/min for min del pga støy. Liker heller ikke å plage motoren for mye.

Motor og aksel er rettet opp etter alle kunstens regler med en diff på 0,05 på flensen. I tilegg er det satt inn en Centa-flex-kobling som kan klare opp til 2° avvik.

Så jeg tror ikke at støyen kommer så mye fra vibrasjoner fra akselen.

Men jeg er helt enig med deg, det virker som at båten gjør for liten fart!

MVH

Svein

Det jeg tenkte på mht. propellakselen var kast. Hvis det er kast bak på akselen vil du ikke se dette når du retter opp klemflens mot girkasse.

Det som er viktig når man skal beregne og velge propell er at man alltid benytter korrekte tall...og i ditt tilfelle tror jeg vi har funnet en liten "feil"...

For at beregningen ska bli riktig er det viktig å benytte riktige tall...og i ditt tilfelle vil dette være 3600 o/min som Volvo sier.

Hvor mye turtall får du hvis du gir full gass?

Stopper motoren på 3600 er det sannsynligvis pumpen som er årsaken og da vil jeg kanskje gjette på at du har litt for liten propell, men det kan jeg på ingen måte garantere.

Med den motoren du har burde du klare rundt 10 knop tenker jeg.

Jeg anbefaler å ta kontakt med noen som kan beregne propell til deg å høre hva de kommer ut på...det er nok det greieste.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Hei, igjen!

Om akselen er skeiv har jeg ikke sjekket, men kommer til å gjøre det så snart båten skal opp til høsten.

Når det gjelder turtalls-område på motoren, ligger det ikke noen sperre på det i dieselpumpa. Hvis gearet er i fri, er det ikke noe problem å overstige 3600o/min.

Kanskje problemet mitt er noe mer sammensatt: tenkt eksempel:

Propellakselen er skeiv, propellen har for stor diameter slik at den ligger for nær skroget og at bladarealet er for lite.

Dette yilsammen skulle jo gi en fartsreduksjon og "grumsete" kjøl-vann.

Svein

Kan tenkes det ja...

Propellere genrelt og kanskje spesielt til båter med fast aksel er nesten for vitenskap å regne...det kan være svært vanskelig å finne riktig type/størrelse.

Så er det jo også dette med 3- kontra 4-bladet propell, men i ditt tilfelle er ikke dette en aktuell diskusjon, du har for lite motor og fart til 4-blader.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg levd med den propellen som er der nå og heller benyttet høsten og vinteren til å kontrollere aksel og få beregnet propell.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

• 4 uker senere...

Har selv en Scand 29 som jeg hadde TAMD 40 motor i (ms3c 1.91:1), og da hadde jeg en 18x16 propell.

Dette gav ca 16-17 på maks og 14 på marsj.

Jeg har byttet til TAMD 41, og skiftet da propell, så jeg har en brukt 18x16 LH med 1-10 kon for 40mm aksel liggende.  pris ???   1000,- :rolleyes:

Begge båtene er jo halvplanere og ca 30 fot, så det er vel kansje i nærheten av hva du trenger...

Kansje andre har lik båt med lik motor ???

Gjentar meg selv nå, men det får våge seg...

Det eneste riktige ved valg av propell er at den beregnes av noen som driver med slikt, kommer mye erfaring med i bildet her.

Skal du få tips fra nabobåten MÅ denne være helt lik din egen båt (samme båt, samme motor, samme gir), hvis ikke blir utgangspunktet feil.

Båter har forskjellig skrogform og vil derfor ha forskjellige egenskaper mht. fartsområde og slikt.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

• 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Må kjøpa ny propell til båten/snekka mi. Båten er av typen Polar 770 med motor Yanmar 77 hk turbo.

Propellen eg har på no, er 19"- 17" rh. Vurderar å gå ned på stigning til 16", då motoren ikkje får max omdreiningar med noverande. Max turtal på Yanmaren er 3600, eg får 3550. Kva slags propell skal eg velja, Skew Back, eller ordiner 4 blader, Radice, Michigan eller Mikado ??????

Er det nokon som har tilsvarande båt med erfaringar på området.

På førehand takk.

Mvh

Aithra

Jeg har nettopp byttet propell på min Scand 25 Classic. Den ble beregnet av Maritim i Arendal og dobbelsjekket med Progress. Har falt på en 4 blads Michigan 18x16. Har en nyinstallert 72HK Yanmar turbo. Går fint opp i 3800 rpm som er maks. Gir 16 knop i toppfart og går mye roligere enn den gamle 3 blads propellen. Denne er ideel til min båt, motor og girkasse.

Båten min er til forveksling lik din i vekt og lengde, men mitt råd er; LA GUTTA BEREGNE PROPELLSTR. OG TYPE (skew eller ikke) FOR DEG! Om du skal velge Mikado, Radice eller Michigan er et prisspørsmål. Lykke til!

:sailing:

Redigert av Akira Maru (see edit history)

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

• 3 år senere...

Heisann folks:)

Ser at det er mange tråder vedr valg av propeller, men selvsagt ingen som "passer" mine problemer.

Har i noen måneder nå jobbet med mitt Bayliner USA prosjekt og etter å ha brukt mesteparten av ferien på overhaling av dieselpumper og annen f...skap samt mest mulig korrekt innkjøring av motorer og drev kastet vi endelig loss et par dager ut i forrige uke.

Trenger vel ikke å utdype stort hvordan skuffelsen senket seg over meg når jeg endelig kunne (skulle) legge båten i plan og oppnådde hele 12,5 knop på 2800 RPM!! Hehe, med baugen rett i været selvsagt!

Prøvde i forkant etter beste evne å hente råd og tips vedr valg av propeller og satte på Mirage 15x19 på mine nye Alfa drev med utveksling 1,47:1 (Eller SE 116 som kopien heter)

Ser av andre tråder at spesielt Sydvesten har foretatt noen beregninger og håper hjelpen er nært forestående:)

Her er data på båt/motor/drev:

Bayliner 3058 (Helplaner med antatt toppfart 32kn)

2x GM 6,5 diesler uten turbo (165 HK, 330nM pr motor)

Alfa gen II drev med utveksling 1,47:1 (Forhåpentligvis riktig i forhold til monterte motorer)

Styrbord drev er kontraroterende

Toppturtall 3600 RPM, Cruising turtall skal være 2800

Båten veier ca 5,3 tonn inkludert stikk køya som er verdens største verktøykasse for tiden.

Båten er litt i overkant baktung når den ligger stille, motorene veier ca 40 kg mer pr stk enn de originale V8 bensin på 200HK som var originalt.

Vel, 3 stk 75Ah batterier på hver side i tillegg gjør vel ikke saken noe bedre.......

Vannlinjelengde husker jeg desverre ikke da målebrevet ligger igjen i båten.

Føler at å gå ned til de originale propellene på 14 1/4 x 17 vil føre meg nærmere målet men ønsker innspill fra dere der ute først. Da de gamle drevene roterte likt sitter jeg med to venstrepropeller og må få byttet den ene først:)

PS: På disse drevene er max diameter 15...........er ikke plass til mer.....

Takknemlig for innspill folkens!

MVH

Feliz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...