Jump to content

Scand Classic med Volvo MD2040D, propellvalg

Sveinb

Recommended Posts

Feliz: Jeg synes det virker som om 32 knop er litt optimistisk å håpe på, med 5,3+ tonn båt som skal flyttes av kun 330 hk.

Denne kalkulatoren anslår ca. 25 knop ( http://continuouswave.com/cgi-bin/crouchcalc.pl ), og denne kalkulatoren ( http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl ) angir da 14P propell. Men, det er jo ingen garanti for at dette er i nærheten av fasiten.

Jeg tror du bør alliere deg med en propell-forhandler som vil la deg prøve deg frem til du finner riktig stigning.

Ser også at det er mange som klager over propellstøy. Såvidt jeg har skjønt så blir ikke propeller balansert fra fabrikk, slik at disse kan ha ubalanse/stigningsforskjell mellom bladene. Det kan da hjelpe betraktelig å få "blueprinted" propellen hos et kompetent verksted...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser at det er mange tråder vedr valg av propeller, men selvsagt ingen som "passer" mine problemer.

Jeg har slått sammen din tråd med en gammel tråd som hadde i praksis samme navn.

Dersom du synes at ingen av de andre trådene passet for ditt problem, så burde du gi DIN NYE tråd en tittel som klargjør hva som er ditt spesielle problem. Stenging av tråden pga intetsigende tittel var veldig overhengende.

Heisann folks:)

Føler at å gå ned til de originale propellene på 14 1/4 x 17 vil føre meg nærmere målet men ønsker innspill fra dere der ute først. Da de gamle drevene roterte likt sitter jeg med to venstrepropeller og må få byttet den ene først:)

PS: På disse drevene er max diameter 15...........er ikke plass til mer.....

Takknemlig for innspill folkens!

MVH

Feliz

Jeg tror jeg må skuffe deg. Jeg hadde et lignende problem for et par år siden med en Bayliner 2556 og 1 GM 6,5 liter uten turbo ca 190 hk, cobra drev 1.41 utveksling og 15x15,5 propell. Fikk den aldri over 15-16kn. Jeg måtte bite i det sure eplet og kjøpe Bravo 2 drev så jeg kunne sette på 18tomms propell. Da dro den i plan som et skudd. Fikk bra pris for mitt gamle cobra drev så det kostet meg 5K. Mye brukte bravo drev til salgs. . . Får du den i plan med den utvekslingen du har tror jeg du kan se langt etter å marsje på 2800 omdr.

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...