Jump to content

Ønsker tips om bra oljepumpe for oljeskift


Anabelle

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ønsker tips om en grei oljepumpe for bruk under oljeskift. Tidligere i år lånte jeg en pumpe kjøpt fra Biltema. Den virket helt OK, men kanskje litt spinkel.

 

Kanskje noen av Baatplassens medlemmer har andre bedre tips.

 

Er klar over at mange marinaer har utstyr for slikt, men jeg er den typen som ønsker å gjøre slike jobber selv - hjemme......

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Kan gi deg tips om hva du ihvertfall ikke bør skaffe deg - Biltema's elektriske oljetømmer. Jeg skaffet meg en slik til høstens aktiviteter i fjor. Overbevist om at dette var en bra sak, skred jeg til verket. Det første som skjedde, var at pumpa nektet å suge. Samme hvor høyt/lavt pumpe og tilhørende slanger ble holdt, var det ikke antydning til å suge. :cryin: Etter mye frem og tilbake, forsøkte jeg som siste utvei å fylle pumpa med olje først ved å tømme olje igjennom slangen til pumpa. Ikke akkurat lett å gjøre uten en masse klin. Da sugde den endelig. Men etter hvert som det ble mindre olje igjen i motoren, sugde selvsagt pumpa litt luft og jeg var like langt - den ville ikke suge mer før jeg fyllte den opp igjen med olje. Prikken over i'en var plastslangene som skulle settes på hver side av pumpa. Det begynte å bli kjølig i været og slangene ble etter hvert ganske stive. Så stive at de hoppet av pumpa for et godt ord. Mer søl. :cryin: Det er mulig det er et eller annet jeg ikke har fått med meg, men dette var en dårlig erfaring.

 

Neste forsøk blir med løsningen hvor du på forhånd pumper ut lufta i en beholder (Slik at det blir vakuum) og bruker vakumet til å evakuere olja. Har hørt fra flere at dette er den beste løsningen.

Link to post

Sugsnabben

 

Om du vil skifte olje, pumpe opp dårlig diesel eller trenger å låne drivstoff fra en annen båt for å komme videre, kan håndpumpa Sugsnabben hjelpe deg. Det er den tyske produsenten Hava som har lansert et manuelt pumpesystem for motorbåter, biler og landbruksmaskiner.

 

Sugsnabben består av en 5 liters plastkanne med skrulokk hvor to plastslanger er festet. Den ene kobles til pumpa, som ser ut som en vanlig sykkelpumpe, og den andre stikkes ned i tanken - om det er olje, bensin, diesel eller annet fluidum av sterkere karakter (!) man vil ha pumpet opp. Det følger med tre forskjellige slanger med diametere på 7 mm, 6 mm og 5 mm. Pris er kr. 398.

 

For å lette tømmeoperasjonen, bør kannen stå så lavt som mulig. Under pumpingen oppstår et vakuum i beholderen og når det begynner å renne, trenger man bare å forsterke suget ved å pumpe litt nå og da etter behov. Når pumpen suger luft, er tanken tom. På denne måten er det enkelt å samle opp spillolje og få kvittet seg med den på dertil egnet plass.

Opplysninger: Swang i Oslo. Tlf.:22 52 41 80.

 

Jeg har brukt en slik i flere år, fungerer utmerket.

Link to post

Sugsnabben består av en 5 liters plastkanne med skrulokk hvor to plastslanger er festet. Den ene kobles til pumpa, som ser ut som en vanlig sykkelpumpe, og den andre stikkes ned i tanken - om det er olje, bensin, diesel eller annet fluidum av sterkere karakter (!) man vil ha pumpet opp. Det følger med tre forskjellige slanger med diametere på 7 mm, 6 mm og 5 mm. Pris er kr. 398.

Har samme erfaring som PanPan. Kjøpte min hos Maxbo på Holmen. (Byggplast?)

Lite tips for å hindre søl fra slangen med olje er å suge opp litt diesel eller whitesprit til slutt. Slangen er da ren for den oljen som normalt lager sølet.

 

Har samme erfaring med Biltemas elektriske som Båtdilla. Tradisjonell messingpumpe har også lett for å ende med griseri.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

En viktig faktor er vel også hvor mye olje som skal suges opp. Lite olje krever ikke så avansert utstyr. Mye gjør det.

 

Jeg har en liten motor (yanmar 1GM10) og bruker den manuelle messingvarianten til et par hundre kroner. Den er jeg meget fornøyd med. Jeg prøver på leve etter en filosofi om at det enkle er ofte det beste. Denne pumpen er enkel, lett å vedlikeholde og en kan bruke den hvor som helst og nær sagt, til hva som helst.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Hdde også engang en elektrisk pumpe fra Biltema. Som jeg har sagt tidligere, det er et av Biltema's produkter som ikke fungerer tilfredstillende!!

 

Har siden anskaffet meg en Pela vakumpumpe. Fungerer helt ypperlig, ikke noe søl, lettvint og greit.  Etter 3-4 sesongers bruk kan jeg absolutt anbefale den.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Har også erfaring med Biltemas 12v pumpe.......ved å putte UT-nippelen i munnen og suuuuuge, får man fylt opp pumpehuset med olje. Sett på UT-slangen, start pumpen og oljen kommer.

 

Agun

Det høres ut som en skikkelig halvautomatisk pumpe!! Her er vel faren til stede for at man kan få smørt opp kjeften også   :cool:  

 

Jeg slenger meg på de som anbefaler vakuumpumper (det finnes flere produsenter). Brukt min i flere år og er veldig fornøyd. Trikset er uansett å varmkjøre motoren før oljesugingen begynner.

 

I år lot jeg av en eller annen grunn pumpa bli liggende igjen i båten etter vårklargjøringen. I sommerferien var jeg glad for det,  da gikk dassen tett og potta måtte tømmes før avkopling av slanger. Vesentlig mer hygienisk å bruke vakuumpumpa, enn en kopp eller tilsvarende. (for å ikke snakke om pumpa til Biltema  :smiley:  )

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Bare som en tilleggsopplysning: Ser en del påpeker at olja må være varm. Da jeg forsøkte å bruke Biltemas etter hvert så mye omtalte elektriske, var olja varm. Gjorde oljeskift umiddelbart etter gjennomkjøring av frostvæske. Men den skal få en sjanse til denne høsten. Denne gangen med slangeklemmer på stussene slik at de ikke hopper av i hytt og gevær. Tipset om å avslutte med å kjøre igjennom noe annet etter at man er ferdig var lurt. Da slipper man oljen som renner ut og kliner til enda mer (Hvis det går ann å få til enda mer griseri da...). Men Whitesprite er kanskje ikke optimalt for selve pumpa?

Link to post

Jeg ser at jeg er i godt selskap, og at det ikke bare er meg som har gjort alle dumhetene med Biltema sin 179,- kroners pumpe.

 

Etter dette har min pumpe strips/ klemmer på slangene slik at de ikke hopper av, og jeg suger med mannekraft oljen opp i pumpa, og da funker det helt greit. Etter bruk setter jeg dertil egnede plugger laget av tre i alle slanger, og dermed ikke noe søl.

 

Bruken den bare på varm olje, og tror ikke at kald olje er noe tema for denne pumpa. Kjører båten skikkelig driftsvarm, og bytter olje/filter før båten tas opp av vannet.

Hilsen Ludde

 

Link to post

. Men den skal få en sjanse til denne høsten. Denne gangen med slangeklemmer på stussene slik at de ikke hopper av i hytt og gevær. Tipset om å avslutte med å kjøre igjennom noe annet etter at man er ferdig var lurt. Da slipper man oljen som renner ut og kliner til enda mer (Hvis det går ann å få til enda mer griseri da...). Men Whitesprite er kanskje ikke optimalt for selve pumpa?

Bruk 2 komponent lim. Slangeklemmer får du ikke tett, da huset på pumpa er av plast. Rene stusser & litt lim gjør susen. Ikke går det opp igjen heller, tror de fleste EPOXY-baserte 2 komponentlim er oljebestandig.

 

White spirit er mer en "feit" nok til at pumpa kan kjøres på dette et kort "flash".

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kan gi deg tips om hva du ihvertfall ikke bør skaffe deg - Biltema's elektriske oljetømmer. Jeg skaffet meg en slik til høstens aktiviteter i fjor. Overbevist om at dette var en bra sak, skred jeg til verket. Det første som skjedde, var at pumpa nektet å suge. Samme hvor høyt/lavt pumpe og tilhørende slanger ble holdt, var det ikke antydning til å suge. :smiley: Etter mye frem og tilbake, forsøkte jeg som siste utvei å fylle pumpa med olje først ved å tømme olje igjennom slangen til pumpa. Ikke akkurat lett å gjøre uten en masse klin. Da sugde den endelig. Men etter hvert som det ble mindre olje igjen i motoren, sugde selvsagt pumpa litt luft og jeg var like langt - den ville ikke suge mer før jeg fyllte den opp igjen med olje. Prikken over i'en var plastslangene som skulle settes på hver side av pumpa. Det begynte å bli kjølig i været og slangene ble etter hvert ganske stive. Så stive at de hoppet av pumpa for et godt ord. Mer søl. :cool: Det er mulig det er et eller annet jeg ikke har fått med meg, men dette var en dårlig erfaring.

 

Neste forsøk blir med løsningen hvor du på forhånd pumper ut lufta i en beholder (Slik at det blir vakuum) og bruker vakumet til å evakuere olja. Har hørt fra flere at dette er den beste løsningen.

Kjente erfaringer...

Ble selv lei dette. Har montert en vanlig "stempel" pumpe som er fast montert på motoren. Denne er forbundet med en slange til det laveste punktet på bunnpannen. Etter at denn er tatt i bruk har jeg fått mere olje ut av motoren enn noen gang før. De siste tre årene har jeg ikke en gang giddet å kjøre motoren varm, det går uansett som en lek. Motoren tar ca 16 l. olje.

Pumpen kostet ca 250,- + slanger og klemmer: totalt 300,-

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

For din motor ville jeg bare brukt den vanlige messing rørpumpa med slange ned gjennom peilepinnerøret.

 

Med litt større motorer blir oljemengden fort stor. Den beste løsningen er å ettermontere det enkelte motorfabrikanter har som standard:

 

Man skrur ut bunnpluggen fra bunnpanna. Ofte står den på skrå nedover eller sideveis i bunnpanna. Så skrur man inn en nippel og kanskje et bend med overgang til en kuleventil. Dernest går en nitrilgummi drivstoffslange til en elektrisk messing tannhjulspumpe montert på skottveggen. Denne pumpa har en slange videre med en propp i enden og er normalt kveilet pent opp og hengt på en krok på skottveggen den også.

 

Ved oljeskift åpner man kuleventilen, putter slangen ned i en passende bøtte og starter pumpa. I løpet av et minutt er all olje pumpet ut. Pumpa slås av, proppen settes tilbake i slangen og kuleventilen stenges. Raskt ekspedert med intet søl over hode.

 

Kuleventilen er ikke nødvendig, men fungerer som en sikkerhet hvis slangen en dag skulle begynne å lekke. Den kan erstattes med en mindre ballofix-ventil, men bør ikke sløyfes.

 

Tannhjulspumpa heter Marco og selges på Maritim for rundt en tusenlapp. Nøyaktig den samme pumpa selges på Biltema et par hundrelapper rimeligere, men uten Marco-logoen. Har pumpa selv og den har en meget god kvalitet. Pumper diesel, vann eller oljer.

 

Slange, kuleventil og overgangsnippel koster noen kroner. En av/på-bryter for 12V pumpa koster også noen kroner. Monteringen tar fort en hel kveld i et trangt motorrom. På den annen side er oljeskift noe j**la griseri og investeringen er vel anvendte penger.

 

Lotus

 

Hvis du ved å investere en drøy tusenlapp kan foreta alle oljeskift i all fremtid på et par minutter uten stress og uten søl, anser du det som en grei investering av tid og penger? Hvis du nå får ut hver dråpe i bunnpanna i tillegg? Med filterbytte har du nå skiftet ut opp mot 90% av olja di.

Link to post

White spirit er mer en "feit" nok til at pumpa kan kjøres på dette et kort "flash".

Pumpet ikke igjennom mer enn 1 dl. Har bare forsøkt med diesel, men white spirit har omtrent samme egenskaper som diesel. (Rengjøring av dieseltank med white spirit fungere i hvert fall ikke.) Med vakumpumpa "sugsnabben"er det ingen gummipakninger som kommer i kontakt med oljen og kan tørke ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Kan gi deg tips om hva du ihvertfall ikke bør skaffe deg - Biltema's elektriske oljetømmer. Det første som skjedde, var at pumpa nektet å suge. Samme hvor høyt/lavt pumpe og tilhørende slanger ble holdt, var det ikke antydning til å suge.  .

Joda, men det er bare å fylle slangen med olje først, så suger den bra nok.

Det at slangene hopper av er jo også bare å bruke slangeklemme.

 

Er fornøyd med funksjonen til pumpa, men eneste jeg er skeptisk til er holdbarheten.

Får bare prøve - 179 kr er ikke noen kjempesum.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Hei!

 

Her har jeg muligens gått glipp av noe.

Hvorfor skal man pumpe oljen ut av motoren i stedet for å tappe den av?

OK, det blir litt søl i bunnen før den renner ut av bunnpluggåpningen. Men ellers…? Er det noen andre fordeler med sugemetoden? (Det er god plass til å tørke opp sølet under motoren i min båt)

 

 

Tor

Hos meg sitter motoren montert nesten helt ned mot bunnen av båten, og det er ikke så greit å komme til bunnpluggen. Dersom motoren en gang skal ut, kommer jeg helt klart til å prioritere å montere en avtappningsmekanisme.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
  • 6 måneder senere...

Så var det atter tid for oljeskift.....

 

Tok turen på felleskjøpet og kjøpte olje og alt var fryd og gammen til utvalget av oljepumper ble inspisert. Viste seg at håndpumpen i messing ikke funket. Tok derfor frem biltema pumpen som noen kanskje husker jeg bannet og steiket om i fjor. I år ble det ikke noe oljesøl utover i båten, rett og slett fordi den ikke pumpet i det hele tatt. Den er nå i bosset.

 

Konklusjon: jeg trenger ny oljepumpe. Sitter og filosoferer over om jeg skal kjøpe en slik Pela vakumpumpe eller en elektrisk tannhjulspumpe av typen marinaer og mekanikere bruker. Noen gode innspill? Saken er at peilepinnehullet er veldig trangt og man må ha en svært tynn slange. Noen som vet om Pela sin slange går ned i en yanmar 4lh-hte? Må jeg til å skaffe ekstra slange til pelaen kan jeg like godt mekke til enn tannhjulspumpe.

 

Lotus skriver et sted på forumet at Biltema har en tannhjulspumåe av marco-kvalitet. Har noen artikkelnumer på denne?

 

Er det forresten noe som kan si meg hvorfor det kun er produsenter av "billig" motorer som Vetus og Sole som har orginalt montert fast oljepumpe?

Link to post

Biltema har kun en tannhjulpumpe. 14liter/min. (v.nr. 25-987 til kr. 895)

En marcopumpe uten marcomerke. Den er for punping av væsker. Mulig olje blir litt tykt for den. Jeg bruker min til dieselpumpe mellom 2 drivstofftanker og den fungerer ypperlig.

 

Pelapumpen (de høye sylindriske) har 3 forskjellige tykkelser på sugeslangen. Den mellomste passer Yanmar 4LH og 4LHA.

 

Etter å ha brukt Pelapumpen er jeg ikke i tvil. Heller den enn elektrisk. Man slipper monteringsarbeidet og slipper å ha slanger som står konstant med olje. Oljen som pumpes ut skal jo opp i noe og vekk.

 

Elektrisk kan man koble på bunnpluggen. Noen mener det gir en grundigere oljetømming, da det får med seg driten som ligger i bunnpanna. Om det stemmer eller ikke tilhører en annen tråd.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...