Sebaldus Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Takk for rådene Lotus! Da får jeg gå litt i tenkeboksen. Har litt lyst på en el. pumpe da jeg kan bruke den til andre lenseoppdrag også, men det virker jo lettvint med Pela. Får sove på saken! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Hei. Etter mange år med banning og sverting over pumper som sølte eller ikke virket, kjøpte jeg i høst en Pela pumpe etter diverse "reklame" her på forumet. HIMMEL PÅ JORD! Sugde perfekt og uten søl! Jeg kjøpte den runde typen. Den har kun en sugeslange, men med en ytre diameter på 6mm (var i boden og målte med skyvelære nå) gikk den fint ned i peilepinnerøret på min Yanmar 4JHE motor. Og ut fra servicemanualen, er jeg da helt nede i "sumpen". Så Pela pumper anbefales på det varmeste! Den runde typen må jeg etterpumpe et par ganger for å få ut 6 liter, men det går greit. Tror den største sylindriske ville klart alt i en operasjon. Men å pumpe opp nytt trykk er ikke store arbeidet. Sparte noen kroner på å velge den. Men er det snakk om 10 - 15 liter, ville jeg valgt den største sylindriske. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
880 Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Min vakumpumpe er gratis.. :lol: Matriell: En kraftig 10 l plastkanne (hadde en i garasjen) Montert et par nipler, (hadde disse også i garasjen) tettet med gjengetape. En tynn slange som gikk ned i peilerøret, koblet til den minste nippelen. Pumpe til gummibåten, koblet slangen til sugesiden. denne koblet til den største nippelen på kannen. Varm motor, og pump. Opp kommer oljen og uten søl Noen billigere :flag: Denne løsningen ble laget etter at min Biltema pumpe til 179,- fungerte for dårligt... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Brumle Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Kjøpte denne Pela pumpen og kan ikke få fullrost den. Suger opp olje uten søl, super til blant annet til å suge opp søl fra kjølsvinet og andre trange plasser. Sugeslangen er en wire strømpe som når bunnen i sumpen helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Min vakumpumpe er gratis.. Matriell: En kraftig 10 l plastkanne (hadde en i garasjen) Holder en vanlig oljekanne type 10 liter ? Bilde hadde vært flott. Spesielt ettersom jeg har ny elektrisk vacuumpumpe til gummibåten. Setter man en kran på vacuumnippelen kan man også "lade" denne før bruk... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
880 Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Min hjemmelagede er brukt på bilen. I båten har jeg fast montert pumpe med uttak i bunnen av panna. Men siden jeg benytte deler fra "gummien" er vel dette båtrelatert :flag: Kan prøve å ta bilde.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Holder en vanlig oljekanne type 10 liter ? Bilde hadde vært flott. Spesielt ettersom jeg har ny elektrisk vacuumpumpe til gummibåten. Setter man en kran på vacuumnippelen kan man også "lade" denne før bruk... Suzuki Fikk problemer med å laste opp bilder til Baatplassen så jeg legger ved linkene til bildene:http://home.no.net/berbmo/div/Bilde%20333.jpg http://home.no.net/berbmo/div/Bilde%20337.jpg Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 ser jo kanonfin ut den bmo.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hebbe Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Oljeskiftet i fjor ble foretatt med ei pumpe som jeg fikk for 50 kr hos gressklipperreperatøren her på bygda. "Pumpa" er rett og slett ei overdimensjonert sprøyte med en plastslange på, rommer ca 1 liter. Ikke søl i det hele tatt, men måtte ha ei kanne å "sprute" olja ut i. Fortsetter å bruke den... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Haba Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Hei ! Jeg har anskaffet meg Pela vakuum-pumpe. Prøvd mye annet, men denne kommer ut med beste terningskast. Men. og det er viktig. Motor og olje skal kjøres varm før skift. Eller kan du heller prøve å spa olja ut. Forøvrig bør jo olje skiftes om høsten så ikke motoren står med sur olje hele vinteren gjennom, ingen lagre liker det. Trodde det skulle bli årets første båttur til helga, men nå meldes selvfølgelig kuling og dritt. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.