klikk Startet 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2006 Kjedelig sak. Har bryggeplass ved siden av. Mye arbeid opp i røyk der. http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...80126/1052/LDIV Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Uff da. Slike ting må være noe av det værste. En plastbåt rett fra butikken er da en ting, men en trebåt som er kost og pusset på i tyve år må være vondt. Håper han hadde en god forsikring, som i alle fall gir ham noe av pengene igjen, samt at han kan få seg en erstatningsbåt for denne sesongen. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Slagskibet Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Qte En plastbåt rett fra butikken er da en ting, men en trebåt som er kost og pusset på i tyve år må være vondt. Uqte Usmakelig kommentar syntes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 (redigert) Her må det da misforståes rett.... det gikk bra med mannen....og med en plastbåt (helt ny trebåt for den sakens skyld), så ville man bare kunnet hente ny "dagen etter"! Noe denne mannen ikke kan med båten han har stelt med i 20 år... Ikke gjør det verre enn det er da... Redigert 9.Juni.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Den menneskelige opplevelsen, rundt den eksplosjonsaktige brannen, er selvfølgelig den samme og akkurat like ille, men det var nå helst båten jeg kommenterte da... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Slagskibet Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 (redigert) Det er ille uansett om det er plast elle trebåt som brenner. Selv med plastbåt er det ikke "bare" å støve inn tilbåtpusheren og kjøpe igjen 20 års glede når hobbyen er brent ned ? ( og jeg skjønte at du kommenterte båten og ikke mannen) Redigert 9.Juni.2006 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Du må lese bedre, thor....jeg skrev:"En plastbåt rett fra butikken er da en ting".... Det er ikke en plastbåt som man har hatt i 20 år.....og jeg skrev plastbåt fordi det er så sjelden man ser det helt splitter nye trebåtene. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Slagskibet Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Jada,jada. En plastbåt rett fra butikken er jo noe ikke eier har bestilt og planlagt i lang tid heller. Det er bare å spasere inn og kjøpe en båt.Hva er forskjellen ? Hvorfor er det ikke så nøye om en ny plastbåt brenner ? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Nå kverulerer du...det er slettes ikke mitt poeng, og ikke hva jeg sa. Om du ikke forstår, ikke vil forstå eller hva det er vet jeg ikke, men lange diskusjoner gidder jeg ikke. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Hvis det kan være noen trøst Vikers så har jeg skjønt poenget ditt for lengst! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vikers Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Takk, mouche. Jo faktisk...trøst eller hva en skal kalle det er det ...for noen ganger begynner jeg å lure på meg selv, og om det jeg skriver kan leses så "hakkande gale". Da er det ihvertfall godt å se at noen andre en en selv tar mitt poeng. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Av og til går ting bare i lås, i lås, i lås , i lås, i baklås? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ketil M Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 (redigert) Tror vi kan oppsummere slik: Hvis huset ditt brant ned (eller opp) så var det vel likegyldig om det var lagd av tre eller betong. Det hadde bare vært kjipt. Enig? Kranglefanter. Redigert 9.Juni.2006 av Ketil M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 poenget var ikke hvilket materiale det var Poenget var at hvis båten er helt ny har man ikke rukket å få noe spesielt forhold til den. Da kan man hente seg en like ny og lik båt i butikken så fort forsikringspengene kommer. En båt man har hatt i tyve år, får man ofte et litt annet forhold til. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
klikk Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 En annen ting er hvorvidt en gammel trebåt er forsikret.. det tror jeg de fleste ikke er.. Trebåter generelt er jo verdt lite, sett i forhold til det arbeidet som skal til for å holde de istand. Tviler på at man får tilbake det man har lagt ned av arbeid og penger i en slik båt fra forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Fra et forsikringsselskap så får du igjen det som det vil koste deg å anskaffe en tilsvarende båt. Det forutsetter selvfølgelig at båten er, minst, forsikret for det beløpet. Har du en båt i ekstremt god stand så skal du kunne få kjøpt igjen en båt i tilsvarende stand. Det blir derfor ekstremt viktig å ha god dokumentasjon, bilder osv osv når man har en meget spesiell båt, litt lettere hvis man har en standard tupperware! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jorhei Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 En annen ting er hvorvidt en gammel trebåt er forsikret.. det tror jeg de fleste ikke er.. Trebåter generelt er jo verdt lite, sett i forhold til det arbeidet som skal til for å holde de istand. Tviler på at man får tilbake det man har lagt ned av arbeid og penger i en slik båt fra forsikringsselskapet. Idag brant det opp en trebåt i havna vår også. Fikk inntrykk av at eieren hadde startet motoren og det bare smalt. Fryktelig synd å se hvor enorme ødeleggelser brann får. Fra utsiden ser båten fortsatt ganske pen, men alt inni er svidd..... Når en ser slikt og det skjer med en du faktisk har pratet en del med og utvekslet erfaringer med, så får det en til å tenke litt...... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
klikk Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Er skeptisk til innenbords bensinmotor, spesielt i gamle trebåter, og dette endrer ikke akkurat på den holdningen. Alt er kanskje ikke bestandig i tipp topp stand i slike båter, og får man en lekkasje så innbiller jeg meg at bensinen trekker seg inn i alle kroker og utgjør brannfare lenge etter at lekkasjen er tettet. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Qte En plastbåt rett fra butikken er da en ting, men en trebåt som er kost og pusset på i tyve år må være vondt. Uqte Usmakelig kommentar syntes jeg. hvorfor det ? Vikers har da ikke sagt noe galt i det hele tatt, støtter innlegget hans. Er vel ikke annet å konstantere enn nettopp det at eieren har lagt masse arbeid i denne båten og det er verd mer enn alskens penger... JOH Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 La oss heller si: En båt rett fra butikken (droppe det med plast) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Min erfaring gjennom noen år er at det verken er alder til båten, alder til eier, eller antall år eieren har hatt båten som er avgjørende for "seperasjonsangsten" ved brann/forlis/havari. Derimot er det eierens tilknytning til båt og båtliv som synes å være mest avgjørende. Jeg har sett fortvilte mennesker som har mistet nybåten og eldre som har mistet gammelbåten. Det vil alltid være personlige forhold som avgjør hvor dypt tapet følkes. Det er rart at selv om tapet gjelder materielle ting, har båten nesten fått et eget liv for endel av oss. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 qte hvorfor det ? Vikers har da ikke sagt noe galt i det hele tatt, støtter innlegget hans. qte Roaldbj sa det veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 La oss avslutte dette med å si det slik at thor og roaldbj, gjerne får et nært og personlig forhold til sin båt - nesten slik at båten har et eget liv - selv samme dag som den kom ut av butikken. De fleste andre bruker nok litt lenger tid på å få den type hengivenhet, men de aller fleste av oss får det - helt klart. Mitt poeng er at denne karen i toppen av tråden nok hadde en meget stor hengivenhet til sin gamle store trebåt som var blitt godt ivaretatt og påkostet, pusset, oljet og lakket igjennom tyve år. Det er kjærlighet, det. Om thor og roaldbj, får den samme til båter umiddelbart beviser vel hvor store båtelskere de er - nesten litt over grensen spør du meg. Vet konene om disse fetishene... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Slagskibet Svart 11.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 Jada Vikers,men jeg er bare dønn uenig med deg og det er det sagt fra om. Og Ørnhild vet nok om alle fetisjene etter over 25 år under hennes kommando. Ellers så er det vel ikke så mye å si om saken tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Tero Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Enda en båt brant opp utenfor Bergen i dag. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article830538.ece Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.