Jump to content

Pliktig båtførerbevis for oss under 16?

eysteind

Recommended Posts

For en stud tilbake var det snakk om at alle som fyle 16år etter nyttår måtte ta båtførerprøva for å føre båter med meir enn 10hk.

har ikkje hørt noko meir. Vart dette innført?

Eg fyller 16år i januar og har båt som er 24fot og 34hk.

Denne kjøpte eg i sommar og har kjørt litt ulovleg  i sommar.

syns sjølv eg behersker denne veldig bra, og når vil nermar oss kai, er det alltid eg som får oppdraget å køyre i kai når pappa er med.

Dessuten bur eg inst i ein lang fjord der det er minimalt med båter og ikkje et eneste skjer.

Så faren for å skader har ikke vert så veldig stor....

Men Dersom det var slik at det vart innført pliktig båtførerprøva har eg tenkt å ta denne no i høst/vinter.

Uansett hadde dette vore kjekt å ha på sikt.

...Uansett hadde dette vore kjekt å ha på sikt.

Så vidt jeg har fått med meg, er det ikke innført obligatorisk båtførerprøve ennå. Men du sier det egentlig avslutningsvis - enhver seriøs båtfører bør både i egen interesse og andres interesse på eget initiativ sørge for det minimum av opplæring som båtførerprøven innebærer.

MVH

Batdilla - som er halvveis i teorien

Hei eysteind  :rolleyes:

Sjøfartsdirektoratet vil fremme et slikt forslag med det første, men det er sannsynlig at dette ikke vil gjelde før fra 1. januar 2005. Sjøfartsdirektoratets sakkyndige råd for fritidsbåter skal ha møte fredag, og jeg regner med å få oppdatert informasjon i dette møtet om hvor langt saken er kommet. Det er lurt uansett å ta Båtførerprøven så snart som mulig. Dette kan også tas ved selvstudium. Du kan kjøpe boken "Veien til båtførerprøven" i en bokhandel eller lese teorien til prøven på Internett. Linken finner du på www.knbf.no og steder hvor du kan avlegge prøven finner du på www.sjovett.no

Lykke til!

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
  • 2 uker senere...

Hei igjen eysteind  :cool:

Under møtet i Sakkyndig råd for fritidsbåter før helgen ble det opplyst at Sjøfartsdirektoratet ikke støtter rådets forslag om obligatorisk båtførerbevis for 16-åringer. Rådet skal arbeide videre med saken, men foreløpig vil det ikke bli fremmet noe forslag om en slik lovendring. Sakkyndig råd mener at forslaget først og fremst vil ha en holdningsskapende effekt også for eldre båtførere, men Sjøfartsdirektoratet er altså ikke enig med sitt eget Sakkyndig råd! Nå kan du altså bare legge ut med båten din etter at du har fylt 16 år uten at noen spør om du har de nødvendige kunnskaper for å føre en slik båt. Når det gjelder deg så er dette åpenbart ikke noe problem, men signaleffekten av Sjøfartsdirektoratets innstilling til problematikken kan man jo stille et spørsmålstegn ved.

Hilsen Syvert

Er dette boken eg treng for teorien til båtførerprøven?

Hei eystend  :yesnod:

Poseidon har som vanlig rett. Begge bøker er bra. Instruktørene på våre båtførerkurs foretrekker imidlertid "Veien til båtførerprøven" fordi de mener at den er pedagogisk best, men det kan jo være en smakssak også...

Lykke til med båtførerprøven!

Hilsen Syvert

Hei eystend  :yesnod:

Poseidon har som vanlig rett. Begge bøker er bra. Instruktørene på våre båtførerkurs foretrekker imidlertid "Veien til båtførerprøven" fordi de mener at den er pedagogisk best, men det kan jo være en smakssak også...

Lykke til med båtførerprøven!

Hilsen Syvert

Takk for den Syvert,

Min kommentar var basert på mine egne erfaringer gjennom ca 10 år med hyppige båtførerkurs. Men det har jo også en sammenheng med makelighet; alt materiellet mitt er utarbeidet fra den boken, og jeg kan den omtrent på rams.....

De første årene hadde den noen småfeil i enkelte illustrasjoner, men det er forlengst fikset.

Uansett hva du velger Eystein: lykke til med Båtførerprøven når så langt kommer!

mvh

Poseidon

PS til Eystein

Hvis du tilfeldigvis skulle komme til Stavanger etter å ha lest deg gjennom pensum, så kan du komme til meg for å avlegge prøven. Som en påskjønnelse for innsatsen og mange fine innlegg på baatplassen skal jeg gjøre det helt gratis.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

På begynnelsen av 90 tallet tok jeg et "sertifikat" som heter "Yachtmaster Offshore" hos Norsk Seil- Navigasjonsskole på Larkollen. Lurte på om dette kunne "overføres" til et mer kurant sertifikat, siden jeg ikke tror nevnte Yachtmaster ikke har noen offisiell status i Norge?

En del av kurset var VHF sertifikatet, som jo er greit å ha.

Vi brukte læreboka "Båtførersertifikatet 1" av Geirr Arnesen i navigasjonsdelen av kurset, som også inneholdt to uker praktisk seilingstid i Norge-Sverige-Danmark, hvor vi var skippere en dag av gangen.

Husker forøvrig dette som en flott ferie. Det er selvfølgelig avhengig av at man er "heldig" med resten av gjengen i båten. Imidlertid er men jo sikker på å treffe folk som er interessert i å lære mer om seiling og navigasjon, så da er de vel nødt til å være trivelig  reisefølge  :yesnod:

S/Y Surprise

Så da er dette den andre boken som kan brukes?

Hei igjen Eystein,

Svaret er både ja og nei på spørsmålet om boken. Den du viser til er nemlig OPPGAVEheftet som hører til læreboken. Den egentlige læreboken ser omtrent lik ut og har samme forfatter, men den er selvfølgelig langt tykkere og større. Prisen er vel nå kommet opp til ca NOK 380.- vil jeg tro. ISBN 82-508-1927-6.

Oppgaveheftet er ikke "obligatorisk", men det er en god hjelp, spesielt hvis du har tenkt å arbeide med stoffet på egenhånd.

Misforståelsen minner om da jeg sist vår skulle starte tre Båtførerkurs samme uke, jeg bestilte 50 lærebøker som supplement til de jeg hadde liggende fra før  -  og dagen før kursstart fikk jeg en kartong med 50 oppgavehefter . . . . :headbang: Da var jeg rimelig oppgitt, forlaget la seg paddeflat og beklaget misforståelsen, de ringte rundt til bokhandlere i mitt distrikt i et forsøk på å få "låne bøker" til meg   -   men det gikk godt til slutt den gangen også . . . .

mvh

Poseidon

PS

Tilbudet om eksamen var selvfølgelig ment hvis du allikevel skulle til denne kanten en gang i løpet av vinteren  -  det er jo aldri godt å vite.  :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 uker senere...

Sakset dette fra havna.com:

Sjøfartsdirektoratet har ut fra tilgjengelige data vurdert forslaget fra Sakkyndig råd for fritidsfartøy om å innføre obligatorisk Båtførerbevis for alle som fyller 16 år etter en bestemt dato dersom de ønsker å føre fritidsfartøy over 8 meter, eller med motor over 10 hk eller som kan oppnå en hastighet over 10 knop.

Forslaget om obligatorisk båtførerbevis for 16-åringer, tar utgangspunkt i forutsetningen om at mangel på kunnskap medfører uvettig adferd på sjøen, og at uvettig adferd medfører ulykker.

Ulykkesstatistikken er ikke tilstrekkelig grunnlag for å hevde at en gjennomføring av forslaget vil føre til færre alvorlige ulykker, konkluderer Sjøfartsdirektoratet.

Sjøfartsdirektoratet støtter Sakkyndig råd for fritidsfartøy i forhold til viktigheten av opplæring i bruk av fritidsbåt og mener kunnskap er en av flere viktige forutsetninger for sikker adferd på sjøen. Ulykkesstatistikken synes imidlertid ikke å gi grunnlag for å hevde at en gjennomføring av forslaget vil resultere i færre alvorlige ulykker.

Årsaken til en stor andel av ulykkene ligger i holdninger, herunder manglende respekt for farer og risiko og manglende etterlevelse av allerede lovregulerte forhold, snarere enn mangel på teoretisk kunnskap. Det er videre grunn til å reise spørsmål om hvorvidt målgruppen det foreslåtte tiltaket retter seg mot utgjør en spesiell høy risiko sammenlignet med øvrige fritidsbåtbrukere.

Kilde: www.sjofartsdir.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...