tom-ass Startet 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2006 (redigert) I sene kveldstimer i går fikk motoren min stopp. Motor er Yanmar YSE12. Båten gikk som ei klokke i hele går, og stoppet helt plutselig. Jeg tok da opp motorrommet, og fikk en overraskelse. Det dampet og var utrolig varmt der, så det første jeg tenkte på var kjøling. Sjekket impeller, og den virker. Vannet kommer ut i eksosen. Vannet som kom ut der var skrekkelig møkkete, helt svart vann. Tempen på instrumentet viste under 80 grader hele tiden. Jeg skal ned å skjekke termostaten etterpå. men kan det være den? Hvor varmt skal det være? Noen som har andre formeninger om hva som er problemet? Motoren startet ikke igjen, og vi ble slept inn til land. Redigert 10.Juni.2006 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 (redigert) Hej tom-ass! har du ferskvann kjöling? o hur ser motoroljan ut ? Redigert 10.Juni.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Hva med motoroljen, sjekket du nivået? Går motoren rundt med sveiv/startmotor? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tom-ass Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 (redigert) Den suger opp sjøvann for kjøling ja! Det er elektrisk starter på den. og den gikk rundt i går! Og det var olje der. Den så grei ut i går. (i mørket). Redigert 10.Juni.2006 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 inget vatten i oljan? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
slettet Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 har du sjekket motorrommets temperatur under normal drift tidligere slik at du er sikker på at det var varmere enn normalt? bakgrunnen for spørsmålet bunner i at du sier du hadde normal kjølevannstemperatur før stoppen? ulyder før stopp? bråstopp eller redusering av turtall til stopp? svart eksos = mulig ødelagt dieseldyse ? = ufin gange med mye knakking ? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Hei ! Hadde en slik motor i 20 år, og den eneste gangen den stoppet for meg var etter at jeg hadde kjørt med den i 15 år uten å gjøre noe med dieseltanken. Da vare det ei suppe av dieseldyr og vann hele veien, og tydeligst av alt så du det når du tok av finfilterkoppen. Heller du innholdet fra denne over i et klart glass, ser du snart status. -koh Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 (redigert) jeg har ikke skjekket tempen i motorrommet tidligere, så jeg vet ikke, men det kokte på toppen, og det er da ikke normalt. Jeg tenkte om termostaten ikke åpnet, og kjølevesken gikk rett ut i eksosen uten å gå igjennom motoren. eller er jeg på bærtur nå? Det var ingen ulyder før stopp. den bråstoppet ikke, men dabbet av på turtall til den stoppet. Ufin gange har jeg hatt hele tiden, med litt kalkling. så dysa er nok også moden for utbytting. Dieseltank og filtere er byttet i år, olje også. Redigert 10.Juni.2006 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nemo Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Hvordan ser du at det kommer svart vann ut av eksosen når måtoren ikke går, er det når du kjører den på starteren? I så fall kan det ha vert at den har fått for lite luft før den stoppet. Sjekk luftinntaket om det kan ha blitt tildekket, eller om det er noe som er sugd inn, bare for å ta de enkle tingene først. Du sier det koker på toppen, dersom det kommer vann på eksosmanifoilen er den så varm at det vil skje. Håper det er en enkel sak som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 (redigert) Hei ! Antar vi snakker om den stående ensylindrede 12 HK -jeg trodde den het YSB-12, men det er noen år siden så det kan vel være jeg husker feil der. Dersom du ser på der termostaten sitter, så kommer det ut kjølevann fra blokka gjennom et hull, som så passerer termostaten, og går ut i manifolden. Når motoren er kald, passerer kjølevannet på utsiden av motoren opp den slangen som kommer fra vannpumpa via en avgreining, og går rett til termostaten. Det som skjedde på min fra tid til annen var at dette hullet stoppet seg til med rustflak ol. , og det jeg ikke visste, var at saltvannet må opp i toppen gjennom noen relativt trange passasjer, så det å åpne den store luka på siden av sylinderen og reingjøre der var ikke nok. Så du sier du hadde normaltemperatur - om vi snakker om samme motor, er det vel bare ei varsellampe for overoppheting på denne motoren, og den har du egentlig ingen annen kontroll på fungerer enn at den lyser når det er blitt for varmt, og kabelskotilkoplingen på denne føleren sitter ikke akkurat veldig beskyttet nedi motoren der, så det er vel en mulighet for at varellampa kan ha vært kaputt. Ikke akkurat de lystigste perpektivene jeg tegner opp her, men skal du finne ut av hva som har skjedd, må du nok ta med disse i betraktningen også. Har lest igjennom saken en gang til - og det er noe jeg ikke får til å stemme - om vi snakker om samme motor, ble den ikke levert fra Yanmar med tempmåler, men kun med varsellampe og on/off føler. Du sier temp var under 80 grader, men om vi snakker om samme motor, er den saltvannskjølt, og skal vel gå på en vesentlig lavere temp - rundt 40-50 grader eller noe sånt. -koh Redigert 10.Juni.2006 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 mulig den ikke ble levert med temp. måler, men jeg har det da... I går var jeg altså i båten og tok ut termostaten. Sjekket olje, og den var fin. Startet motoren, og den startet. Kjørte på rask tomgang i en time cirka, og motoren ble ikke varm. Brukte båten i hele går og den gikk som ei klokke hele dagen/kvelden/natta. Men jeg skal bytte den dysa. hvor mye kan den koste? Noen som vet? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Walter_S Svart 11.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 Det er jo ikke sikkert at du må ha komplett ny dyse. Lever den inn til test hos din Yanmar-pusher, så får du en tilstandsrapport og en pris. Mulig at det kun er selve dysenålen som må byttes. Den er ikke så dyr. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
880 Svart 11.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 Er motoren ferskvannkjøt eller saltvann ?? Dersom saltvannkjølt vil en temp på 80 gr. gi deg problemer over en tid, tette kjølekanaler. Med erfaring fra en tiliger 22 hk. 2 syl. kom problemet først i toppen/eksos.. På våres motor viste det seg at toppen hadde blitt for varm og sprukket, samt ventil setene hadde løsnet, ikke allværdens problemer med det samme men endte opp med en motor som ble vanskligere og vanskeligere å starte, stoppet når den selv fant det for godt... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
tom-ass Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 (redigert) Nå går den som ei klokke igjen. Intet problemer i dag heller! Så nå er jeg fornøyd. Båtens kjølesystem er at vann fra sjøen blir pumpet inn med impeller og sendt rundt i motoren for så å havne i eksosen. Er det dette dere båtfolk kaller saltvannskjøling? Om det er det så blir det litt feil, da båten står på en innsjø der det er ferskvann! :) Videre om innsprøytningsdysa, hvilken priskalsse snakker vi om? 100 kr, 500, 1000, 3000, 10000? Hva mener dere her på Båtplassen om å kjøre uten termostat? Redigert 11.Juni.2006 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Suzuki Svart 11.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 1. Ja, det er dette vi kaller saltvannskjøling. Mer korrekt er vel begrepet " direktekjøling". I motsetning til vekselkjøling, der det vannet man kjører i, tas inn og sirkulerer over en varmeveksler. En dysejobb koster anslagsvis 1000-2000 kr. Sånn omlag. Ser du holder til i Odal, sjekk med et verksted som fikser landbruksmaskiner osv. En dysesjekk kan de gjøre der også, tl il en sikkert mye mer human pris enn et rent Yanmar verksted. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Nidelv_24 Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Men kan noen svare tom-ass på hvordan det er å kjøre uten termostat? Det er jeg også nyssgjerrig på nemlig, for jeg kjører også uten termostat pga. høye temperaturer... Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Må ikke kjøre uten termostat motoren får ikke arbeidstempratur å vil slites mye fortere. Når det gjelder dyse skjekk kontakt imortex på bjørklangen eller østlandskemotor service på hamar det er også noen karer på fyksen elektrodiesel i eleverum som er dyktige. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 OK. Er det vanlig at kjølevesken som kommer ut i eksosen er svart/mørk når motoren går på høyt turtall og er varm? På tomgang/lav fart er vesken blank. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Slagskibet Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Nei vil jeg påstå. Kjølevannet forandrer ikke farve ved temperaturforandring. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Er det vanlig at kjølevesken som kommer ut i eksosen er svart/mørk når motoren går på høyt turtall og er varm?Høres ut som om den soter kraftig på full fart... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tom-ass Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Høres ut som om den soter kraftig på full fart...Ja, jeg får følge med på oljeforbruket! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SveinHa Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Tekte ikke på oljeforbruk men at forbrenningen er dårlig pga. dysefeil, evt struping i lufttilførsel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tom-ass Svart 21.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Har tatt ut dysa i dag, skal innom dieselverksted med den i morgen for å sjekke om det er noe galt med den. struping i lufttilførsel Skjønner ikke hva du mener, men lufting i tank er OK, og luftfilter er OK. Det går forøvrig ann å justere dieselpumpa, men det er en litt avansert jobb ser det ut som, dog det står hvordan man skal gå frem i brukerhåndboka... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Hej tom-ass fann dessa sidor........vet ikke om det kan vara till någon hjälp.......og om det er samme motor, beteckningen stemmer ikke riktigt. men det kansje finns något der som du kan ha nytte av..... http://tur84.se/forum/files/split-yanmar.pdf http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...-batliv1-03.pdf http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...-batliv2-03.pdf http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...batliv3-03b.pdf http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...-batliv4-03.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Skjønner ikke hva du mener, men lufting i tank er OK, og luftfilter er OK.Det var luftfilter eller andre ting som kan redusere lufttilførselen jeg mente. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.