Jump to content

Yanmar YSE12 stoppet plutselig...

tom-ass

Recommended Posts

I sene kveldstimer i går fikk motoren min stopp. Motor er Yanmar YSE12.

Båten gikk som ei klokke i hele går, og stoppet helt plutselig. Jeg tok da opp motorrommet, og fikk en overraskelse. Det dampet og var utrolig varmt der, så det første jeg tenkte på var kjøling. Sjekket impeller, og den virker. Vannet kommer ut i eksosen. Vannet som kom ut der var skrekkelig møkkete, helt svart vann. Tempen på instrumentet viste under 80 grader hele tiden.

Jeg skal ned å skjekke termostaten etterpå. men kan det være den?

Hvor varmt skal det være?

Noen som har andre formeninger om hva som er problemet?

Motoren startet ikke igjen, og vi ble slept inn til land.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Hva med motoroljen, sjekket du nivået?

Går motoren rundt med sveiv/startmotor?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

har du sjekket motorrommets temperatur under normal drift tidligere slik at du er sikker på at det var varmere enn normalt?

bakgrunnen for spørsmålet bunner i at du sier du hadde normal kjølevannstemperatur før stoppen?

ulyder før stopp?

bråstopp eller redusering av turtall til stopp?

svart eksos = mulig ødelagt dieseldyse ? = ufin gange med mye knakking

?

Hei !

Hadde en slik motor i 20 år, og den eneste gangen den stoppet for meg var etter at jeg hadde kjørt med den i 15 år uten å gjøre noe med dieseltanken. Da vare det ei suppe av dieseldyr og vann hele veien, og tydeligst av alt så du det når du tok av finfilterkoppen. Heller du innholdet fra denne over i et klart glass, ser du snart status.

-koh

jeg har ikke skjekket tempen i motorrommet tidligere, så jeg vet ikke, men det kokte på toppen, og det er da ikke normalt.

Jeg tenkte om termostaten ikke åpnet, og kjølevesken gikk rett ut i eksosen uten å gå igjennom motoren. eller er jeg på bærtur nå?

Det var ingen ulyder før stopp. den bråstoppet ikke, men dabbet av på turtall til den stoppet.

Ufin gange har jeg hatt hele tiden, med litt kalkling. så dysa er nok også moden for utbytting.

Dieseltank og filtere er byttet i år, olje også.

Hvordan ser du at det kommer svart vann ut av eksosen når måtoren ikke går, er det når du kjører den på starteren? I så fall kan det ha vert at den har fått for lite luft før den stoppet. Sjekk luftinntaket om det kan ha blitt tildekket, eller om det er noe som er sugd inn, bare for å ta de enkle tingene først.

Du sier det koker på toppen, dersom det kommer vann på eksosmanifoilen er den så varm at det vil skje. Håper det er en enkel sak som er årsaken.

:seeya:

Hei !

Antar vi snakker om den stående ensylindrede 12 HK -jeg trodde den het YSB-12, men det er noen år siden så det kan vel være jeg husker feil der. Dersom du ser på der termostaten sitter, så kommer det ut kjølevann fra blokka gjennom et hull, som så passerer termostaten, og går ut i manifolden. Når motoren er kald, passerer kjølevannet på utsiden av motoren opp den slangen som kommer fra vannpumpa via en avgreining, og går rett til termostaten. Det som skjedde på min fra tid til annen var at dette hullet stoppet seg til med rustflak ol. , og det jeg ikke visste, var at saltvannet må opp i toppen gjennom noen relativt trange passasjer, så det å åpne den store luka på siden av sylinderen og reingjøre der var ikke nok.

Så du sier du hadde normaltemperatur - om vi snakker om samme motor, er det vel bare ei varsellampe for overoppheting på denne motoren, og den har du egentlig ingen annen kontroll på fungerer enn at den lyser når det er blitt for varmt, og kabelskotilkoplingen på denne føleren sitter ikke akkurat veldig beskyttet nedi motoren der, så det er vel en mulighet for at varellampa kan ha vært kaputt.

Ikke akkurat de lystigste perpektivene jeg tegner opp her, men skal du finne ut av hva som har skjedd, må du nok ta med disse i betraktningen også.

Har lest igjennom saken en gang til - og det er noe jeg ikke får til å stemme - om vi snakker om

samme motor, ble den ikke levert fra Yanmar med tempmåler, men kun med varsellampe og on/off føler. Du sier temp var under 80 grader, men om vi snakker om samme motor, er den saltvannskjølt, og skal vel gå på en vesentlig lavere temp - rundt 40-50 grader eller noe sånt.

:confused: -koh

Redigert av koh (see edit history)

mulig den ikke ble levert med temp. måler, men jeg har det da...

I går var jeg altså i båten og tok ut termostaten. Sjekket olje, og den var fin.

Startet motoren, og den startet. Kjørte på rask tomgang i en time cirka, og motoren ble ikke varm. Brukte båten i hele går og den gikk som ei klokke hele dagen/kvelden/natta.

Men jeg skal bytte den dysa. hvor mye kan den koste? Noen som vet?

Det er jo ikke sikkert at du må ha komplett ny dyse. Lever den inn til test hos din Yanmar-pusher, så får du en tilstandsrapport og en pris. Mulig at det kun er selve dysenålen som må byttes. Den er ikke så dyr.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er motoren ferskvannkjøt eller saltvann ??

Dersom saltvannkjølt vil en temp på 80 gr. gi deg problemer over en tid, tette kjølekanaler. Med erfaring fra en tiliger 22 hk. 2 syl. kom problemet først i toppen/eksos..

På våres motor viste det seg at toppen hadde blitt for varm og sprukket, samt ventil setene hadde løsnet, ikke allværdens problemer med det samme men endte opp med en motor som ble vanskligere og vanskeligere å starte, stoppet når den selv fant det for godt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Nå går den som ei klokke igjen. Intet problemer i dag heller! :flag:

Så nå er jeg fornøyd.

Båtens kjølesystem er at vann fra sjøen blir pumpet inn med impeller og sendt rundt i motoren for så å havne i eksosen. Er det dette dere båtfolk kaller saltvannskjøling? Om det er det så blir det litt feil, da båten står på en innsjø der det er ferskvann! :)

Videre om innsprøytningsdysa, hvilken priskalsse snakker vi om? 100 kr, 500, 1000, 3000, 10000?

Hva mener dere her på Båtplassen om å kjøre uten termostat?

1. Ja, det er dette vi kaller saltvannskjøling. Mer korrekt er vel begrepet

" direktekjøling". I motsetning til vekselkjøling, der det vannet man kjører i, tas inn og sirkulerer over en varmeveksler.

En dysejobb koster anslagsvis 1000-2000 kr. Sånn omlag. Ser du holder til i Odal, sjekk med et verksted som fikser landbruksmaskiner osv. En dysesjekk kan de gjøre der også, tl il en sikkert mye mer human pris enn et rent Yanmar verksted.

Suzuki

No boat needed..

Må ikke kjøre uten termostat motoren får ikke arbeidstempratur å vil slites mye fortere.

Når det gjelder dyse skjekk kontakt imortex på bjørklangen eller østlandskemotor service på hamar det er også noen karer på fyksen elektrodiesel i eleverum som er dyktige.

roy_n :cheers:

Er det vanlig at kjølevesken som kommer ut i eksosen er svart/mørk når motoren går på høyt turtall og er varm?

Høres ut som om den soter kraftig på full fart...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tekte ikke på oljeforbruk men at forbrenningen er dårlig pga. dysefeil, evt struping i lufttilførsel.

Har tatt ut dysa i dag, skal innom dieselverksted med den i morgen for å sjekke om det er noe galt med den.

struping i lufttilførsel

Skjønner ikke hva du mener, men lufting i tank er OK, og luftfilter er OK.

Det går forøvrig ann å justere dieselpumpa, men det er en litt avansert jobb ser det ut som, dog det står hvordan man skal gå frem i brukerhåndboka...

Bilde

Hej tom-ass

fann dessa sidor........vet ikke om det kan vara till någon hjälp.......og om det er samme motor, beteckningen stemmer ikke riktigt.

men det kansje finns något der som du kan ha nytte av..... :smiley:

http://tur84.se/forum/files/split-yanmar.pdf

http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...-batliv1-03.pdf

http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...-batliv2-03.pdf

http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...batliv3-03b.pdf

http://tur84.se/forum/files/yanmar-ys-reno...-batliv4-03.pdf

S/Y Gunga Din

Skjønner ikke hva du mener, men lufting i tank er OK, og luftfilter er OK.

Det var luftfilter eller andre ting som kan redusere lufttilførselen jeg mente.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...