The Master 820 Startet 2.September.2003 Del på Facebook Startet 2.September.2003 Kjære alle motoreksperter. Har problemer med min VP2003 (3 syl.), 28 Hk. Etter en ganske problemfri sommertur (- viftereimsbrudd, kjøleproblemer, treg starting og litt lekk varmeveksler) tok det brått slutt på herligheten på vei hjem fra sørlandet. Etter 4 timers gange begynte turtallet plutselig å variere veldig og det kom masse svart røyk. Heldigvis klarte vi å tøffe inn til en marina like ved, men da motor skulle stanses ville den ikke stoppe selv om spaken ble dratt helt opp. Røyken la seg som et svart stoff på vannet. Etter at den lokale marinaen gav opp, ble båten fraktet til VP forhandleren i Horten. Her ble selve feilen funnet i dieselpumpene. En fjær var knekt i en av dem og de må leveres til et verksted for overhaling. Det var jo ikke all verden, men så sier denne mannen at det er dårlig kompresjon i motoren og at den bør overhales. Ved bare å fikse toppen ville jeg få gjennomslag til bunnpanne med masse røyk som resultat. (lekkasje over stemplene?) Dette kunne fort koste mer enn motoren er verd mente han (40-70000!). Kompresjonen ble målt til syl.1: 16 bar, syl.2: 22 bar, syl.3:20 bar. Av en annen som har drevet litt med dieselmotorer fikk jeg høre at den dårlige kompresjonen kunne komme av at det har vært så mye sot i motoren. Han mente jeg burde prøve et stoff som kan rense ventilene etc. og at kompresjonen trolig blir bedre da. Jeg trenger råd; Fikse dieselpumpene og satse på et "rensestoff" (som heter hva?)? eller belage meg på å synke enda dypere i gjeld ved å kjøpe en brukt motor. (Som da neppe vil hete Volvo). Heloverhaling av dieselmotor er ikke noe jeg gir meg i kast med på egenhånd. Saksopplysning: Det har vært vannintrenging i båten for 3-4 år siden. Daværende eier skiftet da olje flere ganger og sprayet alt elektrisk med vannavstøtende. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.September.2003 Del på Facebook Svart 2.September.2003 Hei Kare, Når du skriver "Kjære alle motoreksperter" så er det nesten farlig å gi seg i kast med å svare, for "ekspert" er vel sterkt overdrevet for opptil flere av oss . . . . Men jeg prøver allikevel. For det første: hvis pumpen lar seg fikse for en rimelig penge, da burde du ha en motor etterpå som er omtrent like god som den var før pumpen sviktet - og den løsningen er jo den enkleste av alle . . . . Med de kompresjonstallene som du oppgir er det klart at motoren slett ikke er i førsteklasses tilstand, men derfra og til en full overhaling er et lang stykke og mange kroner - veldig mange kroner. Noe som du enkelt kan gjøre for å få en indikasjon på hvor kompressjonssvikten ligger er å fylle et par spiseskjer med smørolje i hver cylinder før du drar den rundt på startmotoren (med stoppknappen i stilling "Stopp") for å sjekke kompressjonen igjen. Hvis kompresjonen blir veldig mye bedre med olje i cylindrene tyder det på slitasje rundt stempler og fjærer. Hvis derimot kompresjon ikke blir vesentlig bedre, da ligger svikten i toppen, mest sannsynlig rundt ventilene. Da ville jeg nok gått for middelveien; fått fixet pumpen, forutsatt at det ikke er helt rådyrt. Deretter tatt hjem toppen og sett nærmere på den. Det er ikke noe hekseri å plukke ut ventilene, kjøpe seg et par tuber med grov og fin slipepasta - og så tilbringe noen vintertimer med å slipe ventiler. Det finnes plenty av "do it yourself bøker" som gir råd og vink om ventilsliping. Dette var mine "two cent", andre kommer sikkert med sine. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Har aldri eiet en dieselmotor i båt, men noen i biler (Golf) - bare så mye til ekspertstatussen. At jeg svarer i det hele tatt har sin grunn i at noe du beskrever minnet meg om en effekt vi hadde med en av golfene på motorveien en gang. Når så det hva jeg forventet IKKE blir nevnt i innleggene så langt, skal jeg bare nevne det - kan jo være helt feil i DITT tilfelle. Når det kommer svart røyk og motoren IKKE lar seg stanse så tyder det på at motoren går uregulert på smøreolje istedenfor/i tillegg til diesel. I vårt tilfelle kom smøreoljen med innsugingsluften inn i sylindrene gjennom veivhusutlufting - en slange fra veivhuset til forbrenningsluftinntaket. Problemet var en kjent konstruksjonsfeil, annen type slange ble montert. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Hei Kåre. Jeg kjenner ikke nevnte motor inngående, men slenger likevel ut ett spørsmål. Du sier at det er en dieselpumpe som er gåen, vil det si at det er 3 stk pumper på motoren, eller er det en av innsprøytningsdysene det skal være feil på? I så fall bør det vel være overkommelig å få reparert denne, evt få tak i en brukt som er iorden. Hvis denne dysen har vært dårlig i lengre tid, så kan vel det være en medvirkende årsak til startproblemer og dårlig kompresjon, fordi den sikkert har gitt feil mengde diesel i sylinderen, og dermed soter det mye, samtidig som de andre to sylindrene sliter mer og ikke heller forbrenner optimalt. Jeg ville prøvd å fikse dysen, montere den igjen og kjøre motoren en stund, for å se om motoren går seg til igjen. Hvis det er mye sot i sylinderen, så må du prøve å få den vekk før du måler kompresjonen, ellers kan du bli lurt pga soten som sikkert ligger rundt ventilene, og da tetter ikke de skikkelig. (Mener da å kjøre motoren skikkelig varm over en periode slik at mye av soten blåser ut.) Et annet spørsmål er hvordan synes du motoren har virket generelt før problemet oppstod? Trakk den normalt? Fikk du den farten du skal ha? Hvordan er oljetrykket? Virker det greit, tyder det på at lagring er ok f. eks. Prøver bare å få vite hvordan du mener motorens tillstand er, om den er verdt å koste på noen kroner før en evt overhaling av topplokk og -eller- resten av blokka. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Enig med Posseidon, fix dieselpumpa di i første omgang så er du ihvertfall på status quo. Ellers må jeg jo si at har du med vitende og vilje kjøpt deg en båt hvor motoren har stått under vann, bør du ikke bli overrasket om ting begynner å halte etter noen år. Eller mener du at alle andre motorer enn Volvo tåler å stå under vann uten å ta skade av det. (ref. “det blir ihvertfall ikke Volvo neste gang”) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jens_P Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Er heller ingen ekspert på området. Før du gjør noe drastisk bør du (om mulig) vurdere tilstand, alder og gangtid på motor. Det kan være at du ved å koste litt på motoren kan få igjen mye i form av forlenget levetid. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TMe Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Rensestoff ble nevnt innledningsvis. Forte' er et slikt stoff som er utmerket til å løse opp fastbeka stempelringer etc. http://www.forteuk.co.uk/index2.html Har trolig en norsk forhandler. WaMo var forhandler i 1998, men er usikker på om dette firmaet er opphørt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 ..... Du sier at det er en dieselpumpe som er gåen, vil det si at det er 3 stk pumper på motoren, eller er det en av innsprøytningsdysene det skal være feil på? .... Alle dieselmotorene jeg har vært borti har hatt en pumpe for hver cylinder, så det er nok ikke spesielt uvanlig. At pumpene er bygget sammen inne i et felles hus er bare en praktisk måte å arrangere dem på. For meg virker det slett ikke urimelig at en pumpe (av de 3) er begynt å tulle. Den sprøyter kanskje inn både feil mengde og på feil tidspunkt - og da skal det ikke forundre noen om det minker med kraft og øker med røk - selv om motoren etter beste evne forsøker å halte seg videre på de to andre cylindrene. Derfor sier jeg igjen; fix pumpen, eller skaff deg en ny/brukt hvis det blir for dyrt - og så tar du resten derfra. . . . . Lykke til mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirFrode Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Hei Poseidon! "Alle dieselmotorene jeg har vært borti har hatt en pumpe for hver cylinder, så det er nok ikke spesielt uvanlig. At pumpene er bygget sammen inne i et felles hus er bare en praktisk måte å arrangere dem på. " Jeg gir meg! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Kan en defekt pumpe gjøre at motoren ikke lar seg stanse? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.September.2003 Del på Facebook Svart 3.September.2003 Kan en defekt pumpe gjøre at motoren ikke lar seg stanse? Ja, som på en vanlig Bosch-pumpe der har stempelet et skråstilt spor og det er vridningen av stempelet som gir den effektive slaglengden. Når motoren skal stanses vris stempelet så langt tilbake at drivstoffet bare "går forbi" i sporet. Men hvis den ene pumpecylinderen ikke lar seg vri like langt tilbake som de andre, da fortsetter den å pumpe inn drivstoff og motoren fortsetter å svive - om enn noe haltende. Forhåpentlig ble denne klumpete forklaringen bortimot forståelig. . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
The Master 820 Svart 3.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2003 Takk for alle svar så langt. GeirFrode høres ut til å være inne på det jeg har hørt om at sviktende kompresjon kan ha med sotbelegg på ventilene å gjøre. Til hans spørsmål så har jeg ikke så mye erfaring med andre motorer, men motoren har egentlig gått greit. Ganske vanskelig å starte, men det trodde jeg hadde med en utetthet i vannuskilleren som jeg ikke fant. Mekanikeren antydet at det kunne komme av dårlig kompresjon. Jeg tror farten har vært omtrent som i fjor. For oljetrykk har jeg bare en varsellampe så hvor bra/dårlig vet jeg faktisk ikke. Bortsett fra at jeg har måttet dra den ganske lenge på startmotoren, har den altså funka ganske bra. Har ikke hatt særlig svart røyk heller før dette. rem: Jeg tenkte også at jeg kanskje hadde tatt litt lett på at motoren hadde hatt vann et stykke opp. Noen full neddykking skal det ikke ha vært og beskrivelsen av håndteringen virket "fagmessig". Mekanikeren spurte om nettop dette fordi fjæren i pumpen hadde brekt. Ja, Volvo eller ikke er jo et prisspørsmål hvis jeg kommer til at motoren må byttes. Utsagnet om Volvo kan sikkert tilskrives en del frustrasjon over situasjonen. Poseidon, du kommer absolutt i kategorien motorekspert i min forståelse av ordet. Det du skriver om stempelet i boch pumpen og stoppvanskene høres veldig ut som det som skjedde her. Jeg hadde også trodd at man snakket om dieselpumpe i entall før denne episoden, men det kan være forklaringen på at jeg aldri har sett "den" på min motor, bare tre kladeiser på siden av motoren. Kanskje jeg tar den operasjonen med ventilene en gang også. TMe nevner Fortè som et mulig rensestoff. Flere som har erfaringer med dette eller vet om det finnes i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Takk for alle svar så langt. ............... Bortsett fra at jeg har måttet dra den ganske lenge på startmotoren, har den altså funka ganske bra. ........... Dette KAN ha sammenheng med dårlig kompresjon. For hvis kompresjonen ikke er høy nok så blir ikke varmen i cylinderen høy nok til at det innsprøytede brennstoffet tenner. Etter å ha tørnet den på starten noen ganger stiger varmen litt etter litt - og den starter. Men som jeg har vært inne på før; det kan være ganske avslørende med den enkle testen med litt olje i hver cylinder for å avdekke hvor den dårlige kompresjonen ligger. Hvis problemene skyldes cylinderslitasje, knekte stempelfjærer eller noe i den klassen - så blir det nemlig FORBIGÅENDE langt bedre når oljen ligger i tykke lag mellom stempel og cylindervegg. Hvis kompresjonen ikke blir merkbart bedre med "oljetesten", da bør du begynne å mistenke toppen; slitte ventilseter, brente ventiler, slitte ventilstyringer, fastbrent belegg, eller noe annet i den duren . . . Men får du innsprøytningspumpen til å virke, så skal du iallefall ha en motor som er like "god" eller "dårlig" som den var umiddelbart før de siste problemene oppstod. Lykke til med arbeidet! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
REM Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 motoren hadde hatt vann et stykke opp. Noen full neddykking skal det ikke ha vært Hvorfor har tidligere eier tatt seg bryet og kostnadene med å bytte olje flere ganger når vannet kun har stått et stykke opp? For å få vann inn i motoren må vel nivået ha vært minst opp til innsug/turbo? I farta kan jeg kan ikke komme på andre steder lenger ned hvor en kan få vannintrengning. Veivhusfilteret kanskje? Kjenner ikke til hvo dette sitter på din motor. Ellers vil jeg si. "Ikke hør på Geirfrode" :lol:Ihvertfall ikke i dette tilfelle. Sot på ventilene vil ikke medføre "lekkasje" og tap av kompresjon. Tvert i mot vil sot i forbrenningsrommet og på ventiler kunne medføre en forhøyning av kompresjonen da sotvolumet vil bidra til å redusere volumet i forbrenningsrommet. En bensinmotor med mye sot i forbrenningsrommet kan faktisk etter hvert begynne å operere som en dieselmotor når kompresjonen har bygget seg opp tilstrekkelig. Det økte kompresjonstrykket medfører da at bensinen selvantenner og motoren går til tanken er tom. Sot i forbrenningsrommet unngår du ved å kjøre motoren hardt i noen tid fra tid til annet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 I farta kan jeg kan ikke komme på andre steder lenger ned hvor en kan få vannintrengning.Peilepinnehullet sitter jo ganske lavt på enkelte motorer........ Dersom tidligere eier har fått ut alt vann vha. flere oljeskift og varmkjøring over tid burde ikke motoren ha fått noen skader av dette, men om det stemmer at en fjær er knekt i pumpa kan det godt være at den er rustet og dermed ikke tåler de belastningene den normalt vil få. Inspiser fjæren nøye og er den rusten kan det være en god ide å sjekke de andre også...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Poseidon Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 ...I farta kan jeg kan ikke komme på andre steder lenger ned hvor en kan få vannintrengning. ..... Hva med hullet for peilestaven? Forøvrig er det nok ikke vanlig løst sot Geir Frode refererer til. Men derimot fastbrent, "glasert sot" som kan bygge seg opp på ventilenes tetningsflater og dermed hindre ventilene i å stenge ordentlig. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Ang. tungstartet 2003, ta en tit på denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...226603;start=10 GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Forøvrig er det nok ikke vanlig løst sot Geir Frode refererer til. Men derimot fastbrent, "glasert sot" som kan bygge seg opp på ventilenes tetningsflater og dermed hindre ventilene i å stenge ordentlig. Vil ikke fremedlegemer på ventilenes tetteflater medvirke at ventilen brenner ganske umiddelbart pga. manglende kjøling fra topplokket og pga. eksosgasser som presses ut i høy hastighet og under høyt trykk? En slik sylinder vil være død og det bør vel være lett å detektere i en 3 sylindret motor? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
The Master 820 Svart 4.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2003 Ang. tungstartet 2003, ta en tit på denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...226603;start=10 GeirKS Ikke helt uvanlig med litt treg start altså. Jeg hadde ikke særlige problemer med starten før etter at jeg byttet til uorginalt vannutskillerfilter i fjor (VP type). Jeg følte at jeg aldri fikk all lufta ut. Timesvis med pumping på fødepumpa samt kjøring på startmotor med løftet hendel (aut. lufting) måtte til før jeg fikk start, og enda boblet det luft fra lufteskruen ved manuell pumping. Etter denne siste hendelsen bytta jeg til orginalfilter og uten å ha prøvd det i drift virket det i allefall som jeg fikk lufta ut nå. Høres ut til at jeg bør satse på en overhaling av pumpene og så se om en mirakelmikstur kan hjelpe litt. Det hørtes ut som jeg kunne få gjort dette for noe under 3000,- på et diesel-elektrisk verksted. Skal også nevne "oljetesten" til mekanikeren. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Dersom du ønsker å vite om det er ventilene eller sylinderen som er årsak til dårlig komp. vil jeg foreslå at du tar en såkalt lekkasjeprøve. Den går i all enkelhet ut på at man kjører trykkluft inn på sylinderen med begge ventiler lukket. Ved å lytte i henholdsvis innsug og eksos vil man kunne høre om det suser dersom utette ventiler. Dersom ventilene er i orden skal det ikke være susing overhodet. Det vil alltid være noe lekkasje forbi stempelet selv om motoren er OK og dette vil høres som susing i oljepåfyllingen. Dersom veivhusluftingen går innpå innsuget må denne kobles fra for å unngå susing i innsuget. Overnevnte test utføres med en såkalt sylinderlekkasjetester som finnes hos mange bilverksteder. Man kan på denne lese av hvor stor lekkasje sylinderen har. 20% lekkasje er normalt på OK motor. Komp.måling forteller deg at noe er dårlig, men ikke hva som er dårlig. Jeg har erfaring med at Forte' rensevæske effektivt løsner fastbeka stempelringer og bringer kompresjonen opp til nye høyder. MEN den reparerer ikke mekaniske defekter. Jeg har sett en slik 3 syl. Volvo for mange år siden og mener å huske at den hadde single topper og sylindre. Dersom det er tilfellet burde den være enkel å reparere. Har du koblet av dyserøret på den defekte pumpa og startet opp på to sylindre? (legg rundt ei fille for å samle opp søl) Går motoren greit da? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Alle dieselmotorene jeg har vært borti har hatt en pumpe for hver cylinderMulig jeg misforstår, men de aller fleste hurtiggående (>2500rpm) motorer som har vært på markedet de siste 20 år har vel fordeler-pumper?Her er det bare en pumpe som forsyner alle sylindere via en fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Jeg hiver meg på Ingvar...da er vi evt. 2 som har misforstått... Mulig det er 1 pumpe pr. sylinder som bare er pakket inn i en kasse...men i praksis omtales vel dette som en pumpe...også hvis den må skiftes...eller...? mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
TMe Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Det finnes minst fem forskjellige hovedtyper innsprøytningspumper. 1. Den tradisjonelle rekkepumpa fra Bosch og CAV m/fl. der hver sylinder har hver sin plunger som er drevet av en felles kamaksel og regulatoren er innebygget i pumpehuset. 2. Fordelerpumpe bla. Bosch VE og CAV DPA m/fl. der man har kun et stempel som lager trykk og en roterende fordeler som sender trykket avgårde til riktig sylinder. Også disse med innebygget mekanisk eller hydraulisk regulator. 3. Enkeltpumpe uten regulator. Brukes mye på småmotorer. Plungeren aktiveres av motorens kamaksel og regulatoren er her en del av motoren. Ved 2 el. flere sylindre er pumpene utstyrt med ei felles tannstang for gasspådrag. To enkeltpumper kan også være sammenbygget til en dobbeltpumpe, men fortsatt uten egen kamaksel og regulator som ved type 1 4. Kombinert pumpe og injector gjerne drevet med støtstang og vippearm. Cummins og CAT m/fl. 5. Commonrail. Det siste nye som brukes på biler. Her er det ei pumpe som lager konstant trykk og elektrisk opererte injectorer for hver sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.September.2003 Del på Facebook Svart 5.September.2003 Mulig jeg misforstår, men de aller fleste hurtiggående (>2500rpm) motorer som har vært på markedet de siste 20 år har vel fordeler-pumper? Her er det bare en pumpe som forsyner alle sylindere via en fordeler. Beklager Ingar, Du misforstår ikke, her var det jeg som hadde skylappene for tett sammen. Jeg tenkte i snevre baner og innlegget mitt viste hvor farlig det er å bruke ord som "alle". Selvfølgelig har jeg både sett og vært borti andre varianter - jeg har sogar selv dieselmotorer med andre pumpesystemer . . . . Forøvrig gav TMe en grei og oversiktlig presentasjon av noen av de mest brukte systemene. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 5.September.2003 Del på Facebook Svart 5.September.2003 Her er en som forhandler Forte' http://www.fordebil.no/ se under tjenester og Forte' Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.