Jump to content

TV antenne for båt

Lars H.

Recommended Posts

Hvordan får du den til å ligge fast på satelitten????

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Det får du spørre eieren av den tyskregistrerte seilbåten om. Men i Henån i Sverige med baugfortøying i brygge og akterfortøying i faste påler, tror jeg båten ligger ganske så stødig. Så forresten en gang i Grebbestad da det blåste godt inn på havnen at parabolen ble flyttet inn på kaien. Også dengang var eieren en tysker.

Har etter hvert sett mange tyske seilbåter med parabol, og de fleste (eller mange) tyske bobiler har det også.

Under gode værforhold slik vi hadde på svenskekysten i august i sommer, var det imidlertid ikke behov for parabol. Min egen rettningsvirkende Yagii antenne med selvdesignet antenneforsterker tok vi inn NRK1, Norsk TV2, TV-Norge og svensk TV1, TV2 og TV4 helt ned mot Marstrand med perfekte bilder så lenge høytrykket varte (3 uker!)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars

Har også sett tyske båter med parabol i sommer nede på svenskekysten, og tenkt mitt om det. Traff et tyskt ektepar i Stavern og kunne ikke la være å kommentere antennen på noe rusten tysk. Har selv en Glomex antenne som tar inn det som er nødvendig, men skjønner jo at våre tyske venner trenger noe annet. Vanskelig å få inn ZDF, RTL og de andre kanalene med f.eks. tyske nyheter på noe annet.

De får nok mindre glede av norske og svenske kanaler enn oss språkmegtige norboere.

Hilsen Ludde

Var med en tankbåt i nordsjøen for ca. 10 år siden. De skulle få parabol om bord med gyrostabilisering. Ulempen var prisen, ca. 60.000 kr for gyroenheten. Den gang koste vel satelitt-tuneren ca 10.000. Det kan meget vel være noe tilsvarende i den firkantede kassa under parabolen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

...Det kan meget vel være noe tilsvarende i den firkantede kassa under parabolen.

Var inne på samme tanken. Så noe tilsvarende på ei fritidsmesse for noen år siden. Imponerende sak som dreide og justerte seg i alle retninger. Prisen? Nei den tenkte jeg ikke engang på å spørre om. Det blir nok flybridge lenge før en slik sak er aktuell for lommeboka mi. :lol:

Var med en tankbåt i nordsjøen for ca. 10 år siden.

Hei

Og jeg jobbet som radiorum-operatør på Norge's første boreplattform i 68/69, Ocean Traveler. Plattformen hadde TV-rom. Men utstyret var selvfølgelig amerikansk for amerikansk TV. Det var ikke mye europeisk TV å få inn der den gang. Rummet ble brukt som pokerrum, - husker at en amerikaner vandt en Passat på poker en kveld! Vi måtte nøye oss med NRK radio (sporadisk) fra Kvitsøy-senderen på mellombølge.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Var inne på samme tanken. Så noe tilsvarende på ei fritidsmesse for noen år siden. Imponerende sak som dreide og justerte seg i alle retninger. Prisen? Nei den tenkte jeg ikke engang på å spørre om. Det blir nok flybridge lenge før en slik sak er aktuell for lommeboka mi. :lol:

Flybridge trenger ikke å være så dyrt da........

Pjolter med fly

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei og hå!

Hadde det vært jeg som hadde satset på en parabol, skulle jeg fikset det under en tusenapp.

Jeg hadde måttet kjøpe to små steppmotororer for 12 volt, en for å stille høyde, og en for å stille possisjon horisontalt. Så var det å kjøpe en billig microcontroller, f.eks. Intel 8051, programmere den (det var min spesialitet da jeg designet Tandberg Datas tastaturer og interface mellom mus, kortleser og X-terminalerfor 10 år siden) og koble dette sammen med data fra autopilotens fluxgate-kompass og data om sattelitt-possisjon.

Dette ville fungert helt perfekt. I tillegg hadde jeg måttet finne frem noen releer og transistorer fra roteskuffen for å koble det hele sammen.

Har mange ganger tenkt på å gjøre noe lignende for å possisjonere solcellepanelene mot solen. Men det er blitt med tanken. Kjøpte i stedet noen flere paneler og monterte dem horisontalt.

Hadde også en gang et prosjekt om å vise utlegg av ankerkjetting ut i fra dybde fra ekkolodd og hastighet på båt og vinsj (programmet for microcontrolleren 8051 ble faktisk ferdigskrevet). Vyene har vært store store, - men.

Lars H.

Har du flere artige prosjekter som er gjennomført eller på planleggingsstadiet?

Å, noen duppeditter er det blitt/planlagt opp gjennom årene.

For båten designet jeg en antenneforsterker for TV som faktisk virker fint.

Digitalt volt/ampere-meter med Halleffekt giver for strøm, altså uten shunt

Fikk tak i gratis vindmåler (bare selve giveren) som jeg bygget elektronikkdel til. Hadde planer om også å legge inn mulighet for å lese max vindhastighet, men det er foreløpig på tegneblokken. Delene er klar i et syltetøyglass. Kalibreringen av vindmåleren var litt artig. Monterte giveren på takbøylen av bilen, og med GPS en stille dag kjørte jeg frem og tilbake en rett strekning i forskjellige hastigheter. En hånd på rattet, i den andre en liten skrutrekker for å trimme inn vindmåleren.

Ble etter hvert lei av at andre fiklet med landstrømtilkoblingen min i gjestehavner, så dermed ble det en duppeditt som gir alarm når 220 volt'en blir borte.

Det var vel det viktigste til båt. Hjemme er det blitt en del saker og ting. Begynte med krystallapparat og så et stort anntall forskjellige radioer, først med rør, og så transistorisert.

Til en av radioen laget jeg en kobling for å slå den på når det ble lyst om morgenen, brukte en av de første germaniumtransistorene som kom på markeded, en OC71. Skrapet av svartmalingen på den, og da ble det med en gang en fototransistor!

Og så har jeg bygget. . . . .  Nei får stoppe her, blir helt nostalgisk!

Lars H.

men.... til under 1000 lappen og med fluxgatekompass som headingsensor... skulle likt å sett at det går.

Vel, jeg har jo ikke regnet på det da, men selve parabolen ville selvfølgelig komme i tillegg. Men to motorer pluss litt skruer og greier burde da ligge under den prisen? Mikrokontroller, transistorer osv har jeg allerede i en av mine alle roteskuffer. Og metaldeler kan jeg få på jobben, de har en diger kasse med avkapp på verkstedet. Og fluxgatekompasset har jeg jo fra før ifb. autopiloten.

Men har egentlig ikke tenkt alvorlig på et slikt prosjekt. Det som det imidlertid kunne modifiseres til ågså å brukes til, er å få et solcellepanel til å rette seg inn mot solen til enhver tid! Har nå 60W montert horisontalt. På denne tiden er det ikke så mye strøm derfra så lavt som solen står. Ville nok mer enn doblet effekten med et slikt arrangement.

Lars H.

Hej Lars!

"Ble etter hvert lei av at andre fiklet med landstrømtilkoblingen min i gjestehavner, så dermed ble det en duppeditt som gir alarm når 220 volt'en blir borte."

Denne 'duppeditten' er det en enkel o billig pryl o tillverka själv ?

Har du lust o lägga ut ett kopplingssjema!

er oxo litt intresserad av din ide om  'fluxgate'- stabiliserad parabol lurer på om det

ikke kan vare något sådant i den hvite boksen, på din 'stemmnings bild', alternativt

er det bare en liten motor, för o vride den!  Om man ligger på våre breddgrader

her oppe i norden, så er vel ikke höjdejusteringen så noga, alla TV-satelitterna,

er vel geostationära o ligger som ett pärlband över ekvatorn, efter varandra runt jorden!

S/Y Gunga Din

Denne 'duppeditten' er det en enkel o billig pryl o tillverka själv ?

Har du lust o lägga ut ett kopplingssjema!

Joda, det er såre enkelt, og du finner det på mine koblingsskjemaer, side4 nede til høyre. Adressen er http://trudelutt.com/skjema.pdf . I all sin enkelthet består det av en 12 volt batterieliminator som er koblet til et relé med NC (normaly closed) kontakter. Til disse kontaktene er det koblet en Buzzer for 12 volt. Så lenge batterieliminatoren får 220volt holder den kontaktene på reléet åpne, men når den forsvinner gir reléet kontakt og buzzeren gir lyd. Enkelt og greit? Du kan selvfølgelig koble hva du vil til relékontaktene. En tidligere kjent hadde laget en ordning slik at båtens horn startet å tute, pluss at en 1000meter lyskaster tente og lyste på strømuttaket på land! Tenker den som prøvde å fikle litt da fikk seg en støkk!!

Lars H.

For å få solcellepanel til å snu seg etter solen trenger man egentlig ikke noen form for mikrokontroller eller tilkobling til kompass heller. En fotodiode på hver side av panelet koblet til en enkel krets som sammenlikner lysstyrken på disse diodene, som igjen driver en neddgiret motor venstre/høyre er alt som trengs!  Har laget diverse roboter som følger skyggemønster på gulvet eller alltid går mot det lyseste punktet i rommet på denne måten.  :lol:

Hei Lars,

"Skjønner at du er en tusenkunster med strøm, men.... til under 1000 lappen og med fluxgatekompass som headingsensor... skulle likt å sett at det går. "

Tanken var å dra deg inn i en diskusjon om det virkelig lot seg gjøre, for så å utfordre deg med at jeg skulle betale 2000 for 2 slike styringer, og så beholdt vi en hver...

Ett forsøk på å være morsom i en ellers kansjke litt allvorlig båtplass.

Men, i det øyeblikket jeg hadde trykt på sendeknappen, kom en snikende følelse av at, hva er det jeg holder på med. For det første er du alltid fremme for å hjelpe andre og for det andre om du ikke klarte det for 1000 kr. Hva så. Ideen er jo kjempegod!

Nei, stå på  Lars!

Til alle dere der ute som vurderer eller å ha prøvd forskjelige typer antenner. Har "hatt" en viss kompetense på dette og i båten fungerer oftest enkleste best: Den antennen som følger med reisetev'en, type trekk ut, festet denne i VHF'antennen med en strips, snu i rett retning og vips-- får inn barnetv der andre ikke får inn en dritt................ :nonod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

En kamerat av meg monterte en vanlig "hjemmeantenne" på lystkasteren på styrehustaket. Dermed hadde han straks en full dreibare antenne, med god retningsvirkning og kunne lettvint søke seg frem til best mulig mottak.

"Det mest avanserte av alt avansert  -  er det enkle!"

mvh

Poseidon

PS

Selv har jeg en kombinert Glomex, med forsterker og "full pakke"   -   og er bare sånn passe fornøyd.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...