Jump to content

TV antenne for båt

Lars H.

Recommended Posts

Trodde vel egentlig ikke at det fantes noen parabol som kunne brukes til sjøs før jeg reiste med Color Line til Kiel. Var på en "smøretur" og fikk de feiteste lugarer "mit alles". Kunne "zippe" mellom en hel drøss av kanaler som man egentlig bare kunne drømme om hjemme. Det var endel sjø men alt funka hele veien bortsett fra under Øresund-broen.

Forøvrig trenger jeg et tips om hva slags tv-antenne jeg skal kjøpe.Alt funker med reisetv antenna når man sitter ute i cockpit med vil man sitte nede i kabin så blir det bare snø.

Hilsen Jørgen

En kamerat av meg monterte en vanlig "hjemmeantenne" på lystkasteren på styrehustaket. Dermed hadde han straks en full dreibare antenne, med god retningsvirkning og kunne lettvint søke seg frem til best mulig mottak.

"Det mest avanserte av alt avansert  -  er det enkle!"

Helt enig i det siste. Jeg kan også dreie antennen, men jeg hadde ingen lyskastergjennomføring. Satte derfor en billig tollegaffelholder gjemmom taket. Så hadde jeg liggende et slikt sidestøttehåndtak (hvilket ord!) fra en gammel deffekt drill som jeg dyttet opp gjennom tollegaffelholderen, var heldig, rett diameter. På denne hadde jeg først filt et spor og satt på en skive, en O-ring og en segerring slik at det hele ikke ramlet ned. Og litt vannvast fett i holken. Oppå der var det så bare å sette to deler fra en teltstang på 60cm hver med antennen med påskrudd billig holk som passet til teltstangen øverst! Tror ikke jeg betalte mer enn 40 - 50 kroner for de delene jeg ikke allerede hadde. - Alt må ikke koste skjorta i båt!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hej Lasse !

Jag har en sådan i masttoppen, kommer ikke ihåg om det er Glomex, eller om den heter

noe annet! Den funkar jättebra! Ligger som sagt i Marstrand tar in både Danmark o

NRK. Har til og med haft inne Tyskland vid ett tillfälle!

Tallriken är monterad i masttopp (ca 16m) og sen har jag en antennförstärkare nere

i båten. Ser att många förordar Yagi-antenner her, enl vad jag har lest så är den typen

av rikt-antenn betydligt bettre ur mottagningssynpunkt, men då anvender dom

TVn förmodligen bare när dom ligger still.  Jag anvender den även under segling,

en av de danske kanalerna har en jättebra vädersida på sin text-tv, område för

område med prognoser o vinduppgifter!! För att inte snakke om alle gånger som

ungarna sitter der nere o ser TV när vi er ute!

Då er det en klar fördel om man har en antenn som kan ta in signaler från alle håll

o kanter, så att ikke far behöver snu antennen, stup i kvarten............. :confused:

Till LarsH

Skall gå in o checka ditt kopplingssjema, tror det er lite lurt o få en akustisk

varning när landströmmen faller bort, har akustisk varning på lanternerna,

som funkar bra ( i tillegg til motorlarmen da!)

återkommer säkert senare i emnet, när det skall kopplas ihop.............. :sleep:

S/Y Gunga Din

For å få solcellepanel til å snu seg etter solen trenger man egentlig ikke noen form for mikrokontroller eller tilkobling til kompass heller. En fotodiode på hver side av panelet . .  .

Den var enkel og genial. Trenger jo ikke en dyr stepmotor heller. Men for å få med høyden på solen måtte en vel doble opp med en ekstra motor og sensorer for hvor skrått panelet skulle stilles? Men vil systemet bli stabilt? Hva med reflekset fra vinduer i nabobåter som treffer kun en av diodene?

Men egentlig skulle det vel ikke så mange ekstra IC'er til for å legge inn litt forsinkelse slik at refleksjoner og skygger fra master og lignene kunne filtreres bort.

Dette hadde vært artig å prøve ut i den lange depresjonstiden (når båten er på land), en trenger jo ikke solcellepanel (mine er skrudd fast på båten) for å teste ut dette. Fotodioder og et par små 12VDC motorer finnes nok også i rotekassen. Og IC'er vinnes i bokser og glass i mange typer. Og en kryssfinerplate kunne være panel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til Gunga Din

Takker for svar. Har vært litt i tvil om det vil virke bra, da jeg har gjort forsøk med å heise opp antenna i et fall med vekslende hell. skal nå få den montert fast i mastetoppen.

Liker ikke å ha fastmontert utstyr som ikke virker etter hensikten, og derfor litt tilbakeholdene med å fastmontere fast ting før jeg er rimelig sikker på at resultatet blir bra

:smiley:

Til Lasse!

Jag skall ta reda på vilket fabrikat jag har, tvivlar lite på att det er Glomex, eftersom

deras feste sitter i centrum på 'tallrikken' o på min sitter festet på siden,

(Antennen er oxo kombi TV / FM) Skall se om jag kan finne någon bruksanvisning bland

mine båtpapir eller så får du få besked när jag plockar av masten, inom en månad  :smiley:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...