Jump to content

Problem med NAVMAN VHF-Radio som "Restarter"

nab

Recommended Posts

Hei.

Jeg har problemer med min NAVMAN 7100 VHF-Radio. Ved sending på full effekt gå går det noen sekunder, og så "restarter" den (samme skjermbilde som ved oppstart, og den kommer opp på kanal 16). Antennen er en GLOMEX RA-106. Har prøvd å bytte antenne-kabelen, og koblet radioen direkte til batteriet. Har også sjekket SWR, og denne var ca. 1.3. Har fått forhandler til å sjekke den, men de påstod at den var ok. Fikk den tilbake, men samme feil fortsatt. Ved sending på lav effekt så virker den ok, og jeg mottar også ok. Noen tips ?

Jeg trodde også det, så jeg la opp nye 16 mm2 kabler direkte fra batteriet til radioen, men det er fortsatt samme feilen. Kan det være stråling eller støy som får den til å restarte ? Noen ganger restarter den under sending, andre ganger så restarter den i samme øyeblikk som jeg slipper sende-knappen. Den er installert i en tre-snekke, med ca. 4 meter antenne-kabel.

Redigert av nab (see edit history)

16mm2 ?

Det var kraftige saker.

Har du mulighet til å måle på pinnene 12VDC på VHF'en, og se om spenningen faller ved omkobling til 25W ?

Har tidligere vært borti feil der det var dårlig kobling i plugg/kontakt. Når belastningen økte, så ble det spenningsfall over pluggen med påfølgende lavere spenning til apparatet.

Jeg prøvde å måle spenningen ved tilkoblingen til radioen under sending med ut billig digital-instrument, men det viste 23V under sending (12,8 ellers), så det er tydeligvis litt mye stråling ute og går. Skal prøve med min gamle gode FLUKE i kveld, og se hva den viser. Men det er nye kabler helt fra batteriet og frem til radioen, det er bare selve kontaktene ved radioen som ikke er byttet. Radioen ble kjøpt ny i fjor, og har hatt samme feilen (mer eller mindre) hele tiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...