Jump to content

Kraftig lommelykt - noen anbefalinger ?

p.aas

Recommended Posts

En kamerat av meg kjøpte en lykt med Xenon HID pære. Fytte ¤#%& for et lys!

Husker ikke merket , men han kjøpte den av et av de firmaene som selger Xenon-kit for biler. Kostet rundt 2 store lapper da...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 5 måneder senere...

stikk innom en dykkebutikk velg deg en du liker, dykkelykter har stortsett overspent pære noe som gir hvitere lys. har ikke link til noen god lykt akuratt nå men skal komme med et forslag. lykten S/Y Cleopatra foreslår er inget dårlig valg over vann...

Edit: fant en lykt med pris: Dyr lykt

Den lyser meget godt, du får nok ikke bedre lys i en håndholdtlykt

Redigert av Halcyon (see edit history)

Har en Gerber LX3 Svært godt lys til å være en såpass liten lykt. 3W. Lyser 150 fot. 50 timer med 3AA- batterier. Påstått vanntett. Har den på prøve men jeg er overbevist så langt. Svindyr. Kr. 498,- hos Claser'n.

Gerber hadde ikke belteholder til denne mod., men den til Maglite passet.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jepp - dykkerlykter lyser bra, og er vanntette, men vær klar over at de er beregnet på bruk under vann, og mange lykter blir svidd i stykker om du bruker dem på land. Rett og slett fordi de ikke får den nødvendige kjølingen.

Ellers er det jo det å si at det begynner å komme mye fine diodelys som omtrent ikke bruker batteri, men foreløpig er de relativt dyre om du skal ha skikkelig lys.

Gerber'n som er foreslått er vel en slik "power-led" type

-koherman

Vet ikke om Maglite er vanntett, men nå får man kjøpt 2 stk i en pakke på Europris til 299,- tror jeg det var. Jeg måtte bare ha den, for det er med oppheng til den største av dem.

Var kanskje ikke svar på spørsmålet men....

Ville ikke kalle dette for en KRAFTIG lykt. Har selv en av dette slaget ombord.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Den største Maglite`n, oppladbar er meget bra, men dyr. Den tåler også mye. Har ikke den selv, men har et par bekjente som har den. Han ene bruker den mye i jobb og skryter veldig av den.

Den lyser veldig bra - det har jeg selv sett.

Kjøpte selv en lykt på Netthandelen. En gul svær sak. Lyser bra, men batteriet tømmes meget raskt. Det er oppladerbart på 220V og 12V, men kapasiteten var elendig. Klagde på den og fikk pengene tilbake. Anbefaler ikke den.

Her er linker til to av de produsentene som lager noen av de beste dykkelyktene man får for penger. Disse tåler det meste, også vanntrykk ned til 150m dybde.

Green force http://green-force.com/English/index.html disse kan du få med om trent hvilken som helst kofigurasjon du måtte ønske. Med LED, HID eller halogen lyktehoder.

Her er det en link til den norske importøren av dragonsub http://www.dykkedigg.no/ps/index.php?curre...amp;language=NO

Disse er veldig bra også.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Har hatt ei 4 cellers MagLite i 20 år. Den lykta har fått ufattelige mengder juling, men fungerer fortsatt like godt. Har ei 0,85A Tungsram Halogenpære i den, rimelig bra lys og lang batterilevetid.

Det har nå kommet LED utgaver av MagLite, også oppgraderingsmoduler. Kommer til å kjøpe en av disse 3W LED modulene til en av mine 3 cellere i nær framtid.

u2_full2.jpg

Jeg har også denne, den har en 5W Luxeon V LED og drives av to lithiumbatterier. Lyset kan dimmes i seks nivåer slik at batterilevetiden kan forlenges til opp mot 40 timer. Når du bruker lykten med maksimalt lysutbytte har du svært godt lys i en time.... Den lyser hvitt og ikke blålilla som lysdioder av dårligere kvalitet gjerne gjør.

Lykten er vanntett men synker som en (dyr) stein. Den koster ca 280 dollar, og batteriene ligger på ca en dollar stykket om du kjøper ti i slengen.

5W LED var inntil helt nylig det kraftigste du kunne få kjøpt til komersiellt bruk, men nå kommer 7W også.

Jeg har et par til av disse hendige lyktene (fra andre produsenter) og for meg er tiden med glødelampe et tilbakelagt stadium. LED overgår wolframtråden når det gjelder lysutbytte.

HID lykter er naturligvis også interessante, men enda er det slik at disse får forkortet sin levetid vesentlig ved kortvarig bruk. Slår du på en HID, bør du ha bruk for den minimum den kommende timen. Fordelen med HID er lysets fargetemperatur og intensitet, som er mye mye mye(!) bedre enn wolfram/kvarts/LED/whatever. Prisen på små håndholdte HID lamper er også mye mye høyere.... Regn med å bruke mellom 3 og 6 tusen på en god HID. Så det er en viss logikk her mellom kostnad og lysutbytte... :wink:

Men skal du ha lommelykt i båt bør du vurdere en hodelykt.

light-front-top-combined.jpg

Med LED selvfølgelig. Nå finnes det varianter med både (relativt) kraftige hvite lysdioder og små søte røde lysdioder som du kan benytte når mørkesynet må beholdes.

Her er en lykt fra Petzl http://en.petzl.com/petzl/LampesGammes?Gamme=102 som kan brukes i eksplosjonsfarlige områder.... :smiley:

Det er vanvittig mye å velge blant på lommelykt-fronten, heldigvis. Du som skal kjøpe ny lommelykt til båtbruk bør egentlig bare bestemme hvor mye den skal koste, også kjøpe en vanntett lykt fra en produsent du har hørt om.

Er det et tilbud Mekronomen har i alle sine butikker, eller er det lokalisert til en butikk?

Det vet jeg ikke. Jeg kjøpte min på Kongsberg. Jeg bruker slike i jobben og pleier å spørre i forretninger som kan tenkes å ha slike. De nevnte ikke noe i Mekonomen om at dette var et spesielt tilbud, fikk egentlig inntrykk av at dette var Mekonomens normale pris på Mag Charger

Surefire er vel den mest ekstreme lommelykta som finnes. Brukes av taktiske våpengrener og innsatsstyrker verden rundt. Pris fra 450,- til 5000,-

Jeg har diverse Maglite - opptil 5 cell og Garret med kryptonpære . Men ærlig talt, når jeg fikk Surefire med spesial HID-pære i fjeset av en kompis ble jeg nesten snøblind. Maglite er absolutt ikke noen kraftig lommelykt, nesten en fjert i mørket i forhold til Surefire. Surefire drives av lithiumbatterier som vanligvis benyttes som batteri til fotoutstyr. Made in US, 10 års garanti, oppgraderingsopsjoner og reservedeler osv...

Så en annonse i siste "forsvarets forum" at den norske importøren NFM gav 25% rabatt på alle Surefire produkter ut desember ved kjøp via nettbutikk og merk bestillingen "FF 12".

u2_bk_large.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...