Jump to content

Mangler 1000 rpm på GM 6,5

colabrus

Recommended Posts

Nå har jeg endelig funnet ut hvorfor jeg aldri har fått fart på båten min. :cheers:

I følge min biltema turteller har jeg greid 3400 rpm på fullt pådrag, dette trodde jeg var sant... :blush:

Nå har jeg målt med en håndholdt turteller, og da viser det seg at jeg bare har 2200 rpm på fullt!!Greier 2600 når jeg ruser i fri.

Hvordan kan jeg fikse dette? jeg har en Stenadyne DB2 dieselpumpe, som kommer fra en bil.

Jeg har tidligere prøvd å gi den mere diesel ved å skru på en liten umbrako skrue inni pumpen, men da var det bare mer røyk som var resultatet.

Colabrus

Har ikke noe svar å gi deg, men ønsker deg lykke til. Håper du rekker en del av godværet :smiley:

Er det lenge siden dieselpumpen din har vært overhalt?

Fikk overhalt min hos DP Service i Haugesund, og fikk da dratt 10% mer ut av den. Kan jo være en ide å gi de en lyd...

Sjekk at du ikke har gjorde samme tabben som jeg gjorde i fjor.... jeg fikk fullt utslag på kontrolleren, men ikke på pumpe.... etter at gasskabelen var justert slik at jeg nådde stopp skruen på pumpa fikk motoren an annen lyd...

Jeg fikk fullt turtall på i fri og også i gear, men propellerne var for lette.... i år er propelleren kuppet og alt er justert og jeg 4 knop mere... på topp...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tror dere jeg kan hente 1200 omdreininger på å overhale pumpen?

Jeg har sjekket wirene og stopp skruer. jeg får fullt utslag på hendelen på pumpen...

hmmm....

Ja. Det er i hvertfall nødvendig å eliminere denne muligheten.

Jeg regner med at du har kjørt med motorlokket oppe, etc., slik at du er sikker på at motoren får luft nok.

En kompis av meg skulle sjekke en motor som gikk dårlig på øvre turtallsregister. Skulle løfte opp lokket og titte nedi. Umulig å løfte lokket opp. Satt som fffff helt ned til 1200 rpm. Han hørte han ssssuget da han fikk en liten glipe på lokket. Og så gikk motoren som en drøm med åpent lokk. Det var en ny båt.

Før man leverer diselpumpen inn til overhaling er det et par enkle saker jeg ville sjekket først:

- Har du riktige propeller?

- Sjekk turbotrykket vha manometer i insugningsmanifoild

- Sjekk dysene - hvor mange timer har de gått?

- Sjekk timing på dieselpumpen

- Eventuelt ta en kompresjonstest.

Dette er enkle ting som ikke koster allverden å få utført dersom du ikke har rett vertøy eller tilgang på dette.

Kjenner flere som har "mistet" opp mot 1200 o/min over årene og hvor nye dysespisser ga "ny" motor igjen...

Hei

"Moderne" turbomotorer har ofte en begrensning på hvor mye dieselpumpen vil mate på med.

Det er mye brukt på bilmotorer, og benevnes ofte som røykbegrenser.

Det er i korte trekk at du ikke får full efekt på motoren før det er tilstrekkelig med turbotrykk, eller luft om du vil for å unngå uforbrent eksos/røyk.

EDC motorer har dette programert i motostyringen, så her kan du ikke måle så mye. Men jeg forstår det sånn at dette ikke er en EDC motor..

Er dieselpumpen til en turbomotor?? :cool:

Ja, dieselpumpen er til turbomotor, men den har stått i bil før. Da også på en 6.5 TD.

Dersom dysespissene er "slitte" vil ikke motoren ryke en del da? det gjør den ikke...

Hva med timingen, hvordan stiller man inn denne? er det bare å prøve seg fram?

Nå har jeg montert pumpen slik at strekene på pumpe og motor står rett ovenfor hverandre.

Colabrus

Jeg prøvde å vri litt på pumpen i dag (stille tenningen), og fikk faktisk eit par hundre omdreininger mer! :cheers: Nå er det rett før den planer, hekkbølgen har flyttet seg en meter bak båten.

Men fortsatt greier jeg bare 2500 rpm, og lurer på hvordan jeg skal få mer..?

Ha en fin kveld!

Colabrus

hvis du har mulighet - som et ekperiment - å plassere 4-5 personer langt foran i båten på full rulle for å se om du kan "brekke" den over planeterskelen.

skulle vært interessant å se hvilket turtall du oppnår i såfall - om den planer.

kan gi noen svar.

Dette høres nesten ut som om noen har vært inne i den pumpa.

Har dem åpnet toppen for å justere mengden, så er det nesten sikkert at fjære til dem metriske ventilen ligger galt.

Se etter at det er plombert med en type lakk / maling.

Er det ikke plombe på toppskruene, så er muligeten at den fjære ligger feil.

Da får du ikke topp RPM.

Ta en lekasjetest på pumpa.

Hvor i landet er du?

Hva har du i turbotrykk?

Redigert av GMC 2500 (see edit history)

Først vil jeg si at jeg er glad dere engasjerer dere.. :yesnod:

Jeg har desverre ikke målt turbotrykket, skulle kanskje gjort det.

Pumpen har jeg vært inne i selv for å prøve og gi den mere diesel, Dette var ingen suksess da den bare begynte å ryke mer. Jeg stillte den tilbake der den var.

Men turtallsmessig har det ikke vært noe forskjell før og etter jeg gjorde inngrepet.

Kanskje det har vært noen der før meg.. :rolleyes:

Hvordan kan se om fjæren ligger feil?

Jeg holder til i Os ved Bergen.

Colabrus

Redigert av colabrus (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...