Jump to content

Mercruiser 1.7 TDI- Defekt turbo?

espensel

Recommended Posts

Jeg har en tre år gammel Mercruiser 1,7 som plustelig ikke vil yte effekt når den er varm. Dvs den går fint nåt den er kald (også turbo), men når den blir varm får jeg max turtall på 2500-3000. Turboen slår lite eller ikke ut (kommer svært sent) Ellers virker motoren ok. Noen ideer om hva dette kan skyldes?

Mener å ha lest noe på ymse båtfora om at wastegaten på denne turboen (for de første årgangene) hadde en tendens til å korrodere fast, noe som visstnok skal være fikset for senere årganger. Tror jeg ville latt en god servicemekaniker tatt en titt før det dro på seg noen mere skade.

Hvis turboen fungerer og motoren gir god effekt når den er kald så høres det ut som om den går i ett beskyttelsesmodus når den blir varm. En deffekt turbo eller brente ventiler vil neppe medføre normal motoreffekt når den er kald?

Jeg kjenner ikke akkurat til denne type motor. Men i håndboken til min 03 Volvo Penta 5.0 GXI beskrives det at motorstyringen går over i et motorbeskyttelsesmodus (EPM, Engine Protection Mode) om oljetrykket blir for lavt, motoren for varm eller om eksoskjølevann mangler. I det moduset er motoren begrenset til under 2500 omdreininger i minuttet og høyere turtall vil gi dårlig prestanda og rykkete gange.

Kontrollere om oljetrykksmåleren og kjølevesketemperaturmåleren angir noe problem. Undersøk om motoren har rett oljenivå og kontrollere hindringer i vanninntakene. Impeller skiftet og ok?

Det var en del interessant å lese om denne motoren på boatdiesel.com.... ser ut som det er svkhet med stempler på "tidligere! modeller av denne motoren ref innlegg på boatdiesel.com... en må være medlem der for å fåp tilgang til dette siden dette er arkiverte data... Jeg kan ta ut alt om det er av interesse...

Her er et bilde av et stempel som feilet.... dette skjedde på to motorer i en dobbelt innstallasjon... felles for begge motorer var dysene til de respektive stempler hadde elendig spredning, men om dette er årsaken vites ei..

Bilde

Når det gjelder turboen så er ikke den heller videre god....sakset fra boatdiesel.com

I have recently bought a Humber RIB fitted with a Mercruiser 1.7DTI. I bought the craft secondhand, it is 3 years old with only 45 hours on it. when i got it home i went for a run in it and it would only get to 2000rpm when under load but would reach 4500 in neutral. it had all the symptoms of not getting enough air i.e. lots of black smoke. I took the turbo off and found that it was severely damaged, the blades were twisted and some were broken, it was also very slack and off balance. It looks as though something has come up from the engine, through a valve and up through the exhaust, and collided with the turbo blades. I did some research and phoned around a bit. I found out that a 'bad batch' of pistons were put in engines of this age. I decided to take the cylinder head off and have a look at the top of the pistons as it could have been a piece of them that damaged the turbo. I could not find anything wrong with the pistons, no cracks or chipped areas. I am not sure what to do now, should i just get a new turbo and hope that the pistons stay in 1 piece or should i take the pistons right out and check them thoroughly, after all Barrus (Mercruiser importers) will fix anything to do with the pistons because it would be a manufacturing defect.

Nå er ikke Wastegaten heller blant de beste heller.. sakset fra samme sted..

My Mercruiser D1.7L DTI (2003 model year, less than 200 hours) siezed the waste gate and burned through 2 pistons. It's at the distributor, and they say "new engine, not fixable." Cummins-Mercruiser hasn't said "no" yet, but they also haven't said "yes" (i.e. to paying for it.)

I might need some more info you've encountered about the sticky waste gates, as C-M has previously said that they "don't have enough data" yet to determine that this is a design flaw. Nor, I'm sure, do they want to expose themselves to a large number of claims.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå begynner svakhetene ved denne motoren vise seg! - jeg har tidligere advart om svakheter ved 1.7 DTI. Jeg skjønner ikke folk som går å betaler mer enn kr.100000,- ekstra for å få denne motoren med disse svakhetene og i tillegg støyer å ryker som en gammel Ford traktor. Nei! - velg en kurrant 4-takt outboard, bensin utgiftene i løpet av en kort sommersessong er ubetydelige i forhold til hva det koster å ha en båt (båtplass, service, opplag). Jeg tror det kan bli mange billige båter med 1.7DTI til salgs etterhvert som garantien er ute og dette begynner å svi i lommeboka. PS registerreimene koster også litt å skifte på disse dieselmotorene! -

2015 Mazda

2016 US Ford

Takk for mange nyttige innspill.

DEt er forøvrig ingen antydning til feil på olje, temp etc. Motoren fungere fint de første 10 min (turtall 4000'), men så når den er varm er det ingen effekt i turboen. Mac trutall 2000-2500. Har vanskelig for å se at turboen er defekt når den virker fint med kald motor?

Kan ellers legge til at motoren, ved en feiltakelse, ble kjørt en time med altfor mye olje (ca 1,5 liter for mye) Kan dette ha forårskaet noe?

Ryker den mye når "turbo" ikke gir effekt? Hvis du kan få på en turbotrykkmåler midlertidig, så gir det deg en god indikasjon på om dette funker både ved kald og varm motor. Gir den korrekt ladetrykk så fungerer wategaten også.

XD3P

• 1 år senere...

Noen som har bilder av nye og gamle stempler til 1.7d?

Må skifte ut et defekt stempel (hull) og vurderer om jeg skal skifte alle 4 hvis de er av den gamle typen.

De som står i har et keramisk felt på siden av stemplene. Kunne ikke se om det var noe keramisk på toppen av stempelet.

Her er et bilde av eksosen en "vakker dag" i mai...

Pga overtrykk i veivhuset ble det blåst olje igjennom oljeskiller og inn i luftinntaket og videre inn i turboen.

Så ikke så veldig bra ut.

19052008024.jpg

Stein Riise

Bergen

Stein

Bergen

sriise@hotmail.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...