Jump to content

Kjøre i max  fart, hvor skadelig er det?

Pjolter

Recommended Posts

Lurer på en ting, Jeg har jo en båt som ikke går så fort, og marsjer vel på en 6-7 knop.

Syntes det er litt sakte på enkelte strekninger, så, jeg lurer på hvor skadelig det er å kjøre i full fart over en la oss si et par timers tid. På hytta har vi en Polar 20 med en VP 2020, den kjører vi vel stort sett på full fart hele tiden, men sjeldent lengere en en halv time av gangen.

Hva med min gamle sabb ford? vil den ta alvorlig skade av det?  Jeg er selvfølgelig klar over at forbruket går kraftig opp..  

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Uten å være spesielt motorkyndig skal jeg forsøke med et lite bidrag:

I instruksjonsmanualen til vår Ford Sabre 212 står det at man ved bruk i lystbåtsammenheng kan holde maks turtall kontinuerlig. Dette dersom årlig gange ikke overstiger et visst antall timer. Jeg antar også at dette også vil variere fra motor til motor hvilken stand den er i og hvordan den reagerer med varmgang, oljeforbruk, dieselforbruk?

Mvh

Espen

Ford er en av de få motorene jeg vet om som er laget for full last kontinuerlig. Så vidt jeg husker fra instruksjonsboken til 2712 tåler den noe overbelastning i kort tid, men overbelastningsturtall og max turtall er identisk.

Hvor skadelig det er vet jeg ikke men tipper at dersom olje- og vanntemp.  holder seg innenfor fornuftige verdier bør det ikke være så farlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for svar. Utifra dere skriver er det greit en stund  på maxfart ( full trottle) så lenge temperatuverdiene holder seg innenfor "lovlige" verdier.. .  Høres bra ut.   Har bestandig vært litt forsiktig og holdt meg stort sett til marsfart ( ca 1800 rpm) maks 2350.  Hatt full gass et par ganger men aldri mer en et par minutter av gangen.. har aldri sett noe vesentlig temp økning.  Hmm må teste dette.. Fler som har tanker rundt dette?

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Fler som har tanker rundt dette?

Med en Saga27 og toppfart på 7 - 8 knop, kjører jeg ofte på "full fart". Det vil si, i stedet for 3800 RPM drar jeg ned til 3600. I instuksjonsboken står det at 3800 kun er for "kort tid" om gangen. Men ved 200 ned kan det kjøres kontinuerlig. Og forskjellen i fart er ikke mer enn 0,2 knop.

Lars H.

(som skal gå med 3600 RPM fra Son til Kommersøy i ettermiddag)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På min tidligere VP MD40 gikk jeg alltid på maks turtall mellom Oslo og Tønsberg, og ofte elles også.  Gjennom 17 - 18 sesonger merket jeg ingen problemer med dette.  Instruksjonsboken anga ikke at det skulle være skadelig med fullt turtall, men anbefalte en reduksjon på ca 200 rpm for å spare drivstoff.  Det gjorde man helt klart, men fjorden var så fryktelig kjedelig......

De to engelskmennene jeg har nå, skal, i henhold til fabrikken, ikke gå for topp turtall i mere enn en time av gangen.  Etter det må de få slappe av litt (15 - 30 minutter)  før man påny kan stresse dem en times tid.  Nå gjør jeg imidlertid ikke dette, for da renner diseloljen igjennom, og farten er tilfredsstillende på 1.800 - 2.000 rpm (maks 2.400 med ren bunn, lite vann og drivstoff ombord, hjemlengsel og sol og vind i ryggen).

Etter en tur i fjor høst til Tønsberg, hvor jeg hadde ligget i 2.200 rpm hadde toppakningen på den "svakeste" motoren røket.  2.200 rpm viste seg da og være topp turtall med det lasset vi hadde ombord.  Dumt av meg, men i ettertid er det forsåvidt greit.  Etter overhaling av toppen i samband med bytte av toppakning har den motoren nå blitt den sterkeste, så til vinteren kan det vel hende jeg tar toppen på den andre også.  Jeg vet jo selvfølgelig ikke om det høe turtallet var årsaken til at toppakngen røyk, eller om det hadde skjedd allikevel, men jeg mistenker det vel litt.

Konklusjon; Jeg går uhyre sjelden med turtall over 2.000 rpm, oftest på  1.800.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hva med min gamle sabb ford? vil den ta alvorlig skade av det?  Jeg er selvfølgelig klar over at forbruket går kraftig opp..  

Mvh

Pjolter

Forhørte meg om akkurat dette med en meget erfaren mekaniker på disse motorene om denne problemstillingen. Fikk til svar at motoren hadde godt av det og burde kjøres på full pinne et par timer i strekk innimellom. Dette for å bl.a. å kjøre ut koks/sotbelegg av motoren.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Enig med Lars H. Gå ned ca 200 omdr. fra max. Da skal du kunne kjøre så lenge du vil. Dette sier de fleste jeg har snakket med. Har selv max på 3800. Har kjørt dette over noe tid, men aldri lenge. På 3600 er det ikke noe problem, bortsett fra støy. Jeg synes det er mest behagelig rundt i underkant av 3000. Da er dieselen betydelig drøyere. Farten synker fra ca 12 til rundt 9 kn. Det er til å leve med.

Har en gammel Perkins som går med for tung propell, d.v.s. at den ikke når max turtall i.h.t. håndbok. Ved hendvendelse til Universal Diesel var svaret den gang (1972) at at en kunne kjøre motoren opp til det max turtall den orket, sakke ned 100 rpm og kjøre der uten problemer. Motoren vill da gå uten overlast. Må bare være obs. på at dette maxturtallet synker i løpet av sesongen. (Trebåt som trekker vann, groe og at det bæres mer om bord enn hjem i løpet av sesongen :confused:!)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

I instruksjonsboken til min AQAD 31 A (87-mod) står det at maks marsturtall er 200 rpm under fullt turtall. Jeg oppnår maks 4000 rpm på min motor og kjører på 3500 rpm på marsfart. På maks turtall ligger jeg på 27 knop og må marsjfart 21 knop. Hadde selvfølgelig vært fristende å økt marsturtallet og fått noen knop ekstra (hender jeg gjør det av og til når hjemlengselen er for stor, maks 15-20 min) men jeg har som hovedregel ikke å overstige 3500 rpm. Motoren går da lett og dieselforbruket er moderat.

På tungbygde lavturtalls dieselmotorer går det sikkert an å ta ut maks effekt kontinuerlig. På mer lettbygde høyturtallsmotorer med turbo, ladeluftskjøler, kompressos m.m. så tror jeg at motoren varer mye lengre hvis man ikke presser den for hardt. På kort sikt går det sikkert bra, men om 10 år så er kanskje den engang nye motoren helt utslitt.

Mvh

PjolterForhørte meg om akkurat dette med en meget erfaren mekaniker på disse motorene om denne problemstillingen. Fikk til svar at motoren hadde godt av det og burde kjøres på full pinne et par timer i strekk innimellom. Dette for å bl.a. å kjøre ut koks/sotbelegg av motoren.

Vel dette var jo gode nyheter. Skal teste neste gang jeg kommer meg ut til båten. Må jo være enig at det er både billigere og behagligere å ligge på marsfart, I stålbåten blir det en del mer støy og vibrasjoner, men faktisk ikke så mye som en skulle tro. Tenker igjen på et annet innlegg jeg hadde her om halvplaner eller deplasement  

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6453377;start=0

Skal legge inn bilde av kjølevannet etter båten min. kanskje det vil forklare litt om det...

Pjolter

Hei!

Interessant diskusjon. I sin tid hadde vi en planende båt med Penta 40 motor. Litt for treg. Jeg fikk nyss om at Windy leverte en patruljebåt til Afrika, der det var skrudd litt opp på pumpa. Les: Mer fuel, mer fart.

Jeg ringte umiddelbart til hjernetrusten hos Volvo Penta og lurte på om en kvart omdreining ville gjøre susen. Svaret var: Kjør på fullt turtall i stedet - motorer tåler det! Som sagt, så gjort i to sesonger - uten problem.

Men for all del: Her er det store forskjeller fra motor til motor.

Ha en flott høst på riktig turtall

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Perkins leverer eksakt samme motor med flere forskjellige utgaver av dieselpumpe.

Den jeg kjenner best var lenge 105 hk. Da den etter ca 16000 timer var inne til full overhaling (stempler, veivlager osv til 56 000 kr) hos Sylinderservise i Kristiansand viste det seg at den egentlig var 132 hk. Det var pumpen som avgjorde om denne sekseren skulle yte alt fra 105 til vel 140 hk, og noen få tall i serienummeret på pumpa viste at jeg hadde trodd feil i ti år. Samme motor kan utstyres med turbo ol og yter da adskillig mer.

Er ikke redd for å trekke alle 132 hk ut av den på langtur..

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...