Jump to content

Problemer med Marna Type K

nidelv590

Recommended Posts

Etter sjøsetting i går skulle det være klart for årets første tur, men neida, slik ville det seg ikke. Motoren er en Marna Type K med Zenith forgasser. Den starter lett og sviver pent, men så stopper den etter ca 20 sekunder. Hvis noen har idèer om hva det kan være så setter jeg pris på det! :)

Det første jeg ville sjekke var bensintilførselen frem til forgasseren.

Jeg vet ikke hvor kjent du er med disse forgasserne, men bensinen går først inn i et lite flottørkammer og når kammeret er full flyter flottøren, med en nål på toppen opp og tetter tilførselen (eventuelt via en liten vippemekansisme). Når bensinnivået minker synker flottøren og nålen ned, dermed kommer litt mer bensin inn i kammeret til flottøren og nålen flyter opp igjen, osv, osv, osv....

I ditt tilfelle ville jeg gjette på at det renner for sakte frem til flottørkammeret. Dermed rekker ikke kammeret å fylle seg fort nok. Resultatet er at motoren starter på den bensinen som står i kammeret, går noen sekunder før kammeret er tomt - og deretter stopper den. Mens du venter litt og ergrer deg litt får bensinen tid til å fylle kammeret igjen - og alt er klart for ny start.

Hvis du har et bensinfilter mellom tank og forgasser, så ville jeg mistenke det for å være synderen. Hvis du løser bensinrøret fra forgasseren (vanligvis en banjonippel) så skal bensinen renne fritt. Gjør den ikke det så må du sjekke hva som struper den.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

1)Løsne bensintilførselslange og se om det kommer nok bensin. Det kan være dritt ved bensinkrana di som gjør at det kommer for lite bensin

2) Hvis det er iorden, sjekk at ikke forgasser "renner over", at nåleventilen i forgasseren ikke tetter helt. Jeg har satt på et bensinfilter (biltema) mellom tank og forgasser, og slipper dermed mye dritt som kan tette den ventilen.0

Kjenner dere til om det er manualer å få tak i til disse forgasserene? Skule gjerne ha visst hvilken skrue som er hva..

Bilde

Litt lite bilde, men.. skrue 1 er grei, men skrue 2 er jeg usikker på. I tillegg er det en kraftigere skrue langt nede på forgasseren. Noen sa at dette er "fullfart-skruen" eller lignene? (den er ikke synlig på bildet?)

Redigert av marna_k (see edit history)

Du har blandingsskrue på den til høyre (2) og tomgangsturtallet på den til ventre (1). Den store som sitter i bunnen er fullfarten. Marna Motor i Mandal vil nok gi deg bistand vdr. manual til denne type motor/forgasser. Rensing av hoveddyse i bunnen av flottørkammeret kan forsøkes, som Poseidon sier- bensintilførselen.....den er viktig den :yesnod:

XD3P

Meg tykkes at huske at denne typen forgasser ofte ble kalt for erstatningsforgasser, som etter sigende skulle bruke så meget mindre drivstoff. Muligens riktig, men meg bekjent bruker den så lite at det nesten ikke er nok. På den annen side var det jo meningen at motorene skulle gå på disse også.

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Det kan se ut som forgasseren din trenger en skikkelig overhaling, men skinnet kan jo bedra.

Alternativt; skaff deg en originalforgasser, som regel Simplex, hvis mulig. Men selvsagt, kontroll av fri bensinflyt er jo en forutsetning.

mvh

M.

Marna

• 3 uker senere...

Nå er forgasseren renset og montert, nå går den veldig greit. Men det har imidlertid dukket opp andre problemer. Motoren starter greit og sviver fint på tomgang, men så kommer det underlige, setter jeg den i gir så begynner akslingen til propellen å gå og turtallet forblir uendret. Plutselig så er det akkurat som man slipper clutschen brått i en bil, propellen går mye fortere rundt, da dør motoren... Har dette noe med kompresjonen å gjøre? Det bobler litt olje opp i den ene av mutterne på toppen, kan det være toppakningen som er gåen? Den kaster fint med vann i eksosen, og fargen er "hvit-aktig" som den vel skal være?

Ja, jeg har prøvd i hele uken å ringe Marna i Mandal, uten å komme igjennom... Er selvsagt glad for alle svar og håper noen har erfaringer å dele.. :smiley:

Var litt uklart kanskje ja. Jeg setter den i gir og propellen går, turtallet endrer seg ikke. Men etter litt så tar den tak. Det er akkurat som om girkassen slurer frem til det punktet hvor den får skikkelig fart på propellen? Men problemet er jo at motoren stopper når dette skjer. Er det noe triks jeg ikke vet om siden jeg har vridbar propell? Uansett så skal jo ikke motoren stoppe når den blir satt i gir...

Veeel. Står propelleren på full vridning, og motoren går litt lavt på tomgang så stopper den nok.

Høres ut som frikoplingen din sliter litt. Husker ikke helt, men mon ikke den frikoplingen har egen olje? Hvis så, er det lurt å skru opp inspeksjonsluken og sjekke oljen for vann etc. Bytt den likegodt. Hvis det er samme olje som på motoren kan det være lurt å bytte til litt tjukkere olje. Og denne motoren skal IKKE ha syntetisk.

Det skal også være en justering for kontrollen av vridningen. Juster denne slik at ikke propelleren endrer stigning av seg selv ved turtallsøkning f.eks. For øvrig er det lurt at du har oversikt over hvilken posisjon på "vridningsspaken" som er bakover - "fri" - forover. Så slipper du å dra i gang med full vridning.

mvh

M.

Marna

Har byttet olje på motoren og det er ikke antydning til vann i den. Men, kan kanskje tenkes at frikoblingen er "tom" for fett? Skal sjekke om det er noe antydning til fett i fettkoppen til frikoblingen. Men har jeg forstått det rett så kan en bruke vridningsspaken som gir? På den måten så kan bare "girspaken" stå i gir (forover)?

Håper virkelig det lyser amatør av meg, for det er det jeg er. :smiley:

• 11 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...