Jump to content

Riktig lanternebruk, er det så vanskelig?

Faxen

Recommended Posts

Fra stuevinduet ser jeg all trafikk i Drøbaksundet. Det er utrolig hvor mange seil/pinnebåter som ikke vet vilke lanterner, som skal være tent om man går på motor eller seiler.

Det er også mange rare plasseringer av lanterner, slik som rød/grønn i toppen av masta og da med "topplanterne" :confused: plassert midt på masta. :nono:

Er det så vanskelig da?? :eek:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Det er faktisk lov og bruke kombilanterner på seilbåt, og topplanterne midt på masta er også lov , og skal kun brukes når fremdrift skjer ved hjelp av motor. under seil skal det bare vises side og akterlanterner :sailing:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Det er faktisk lov og bruke kombilanterner på seilbåt, og topplanterne midt på masta er også lov , og skal kun brukes når fremdrift skjer ved hjelp av motor. under seil skal det bare vises side og akterlanterner

Den gangen jeg tok kystskipper'n, i forrige årtusen, mener jeg å huske at topplanternen skulle stå minst en meter over navigasjonslanternene. Har det blitt noen endringer på dette?

Når jeg leser innlegget en gang til, så ser jeg at det er det du muligens også mener.

Fartøy der eneste fremdrift er seil skal kun bruke navigasjonslanterner og akterlanterne. Slik var det den gangen.

Seilbåter inn i Sonsbukta for motor, "flesteparten" har fremdeles seil som eneste fremdriftsmiddel, selv om de er pakket ned/rulla inn.

Redigert av Hulda (see edit history)

Noen som har en link til regelverket? Har alltid sett på lanternen midt i masten på en seilbåt som en "motorlanterne" som det er fullt lovelig å ha montert lavere enn en event. tricolor i mastetoppen. Er dette altså ikke tillatt? Hos meg er deg uansett ok siden jeg har rød/grønn i baugen og topplanterne midt i masten.

Topplanterne er vel ankerlanterne? Ellers så stemmer det vel at det skal være rød / grønn pluss akterlanterne for seil og med hvit lanterne på masta i tillegg om man går for motor. Eller er det meg som husker feil her?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Seilbåter inn i Sonsbukta for motor, "flesteparten" har fremdeles seil som eneste fremdriftsmiddel, selv om de er pakket ned/rulla inn.

sånn er det her på vestlandet også :yesnod: Har fogjeves prøvd og få fremdrift av innrulla seil men har ikke lykkes :headbang: har vel for gammle seil sikkert :wink:

men har du noengang sett noen som bruker dagsignal på seilbåt ( kjegle med spissen ned) :sailing:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Noen som har en link til regelverket? Har alltid sett på lanternen midt i masten på en seilbåt som en "motorlanterne" som det er fullt lovelig å ha montert lavere enn en event. tricolor i mastetoppen. Er dette altså ikke tillatt? Hos meg er deg uansett ok siden jeg har rød/grønn i baugen og topplanterne midt i masten.

Din oppfating av motorlanterne er korrekt. Du kan i h.h.t. Hulda ikke bruke denne sammen med tricolor. Du slår av motorlanterna, og så seiler du.

Jeg har alt dette lanternegreiene et eller annet sted, dypt begravd...

Topplanterne er vel ankerlanterne? Ellers så stemmer det vel at det skal være rød / grønn pluss akterlanterne for seil og med hvit lanterne på masta i tillegg om man går for motor. Eller er det meg som husker feil her?

Å fydda, det er det nemlig ikke. Ankerlanterne er rundtlysende, hvitt lys som skal vises alene. "Motorlanterna" er ikke rundtlysende, med unntak av småbåter der det kun er krav til en hvit lanterne under fart.

Den siste halvdelen av innlegget ditt var meget bedre.

Seil: Rød/grønn + akterlanterne.

men har du noengang sett noen som bruker dagsignal på seilbåt ( kjegle med spissen ned)

Det har jeg ikke engang hørt om..... Hvis man ikke kan se seila på en seilbåt, så ser man neppe heller kjeglen. Og ser man ikke seila, er man neppe kvalifisert som rormann.

Regel 25 e), Hulda:

e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Det er ikke det at vi ikke ser seilene, men at vi gjerne vil se at motoren brukes som fremdrift selv om seilene er oppe......

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Hmm...virker som om det er flere som kanskje kunne trengt et lite kurs i lanterner?

De fleste pensumbøker til båtførerprøven har et illustrert kapittel om dette. Anbefales.

Jeg er redd for at vedlegget bare er et vedlegg, selv om det er viktig nok med hensyn til de tekniske detaljene. For å få full oversikt er det viktig å få med seg hele del C av sjøveisreglene.

http://nautisk.com/nor/pub/colreg/regel20.htm (som viser til vedlegg I)

http://nautisk.com/nor/pub/colreg/regel21.htm (definisjoner)

o.s.v. til vi kommer til det aktuelle for denne tråden, regel 25:

http://nautisk.com/nor/pub/colreg/regel25.htm

og så fortsetter det til regel 31. :crazy:

Det som kan være lett å misforstå er at lanterneføringen etter regel 25 b (eller c) ikke skal "utvides" med topplanteren når motoren besørger framdrift.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Regel 25 e), Hulda:

e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Det er ikke det at vi ikke ser seilene, men at vi gjerne vil se at motoren brukes som fremdrift selv om seilene er oppe......

Bondefangeri!!! Det var ikke skrevet noe om motor + seil, men kun seil. På min ære!!

Nå skal det innrømmes at den regelen ville jeg nok omgått i stillhet. Mulig at jeg kunne hengt opp noe slikt forut på gennakerpeket. Det er vel den eneste plassen det er mulig å få hengt den når Hulda går for seil. Pleier kun å starte motoren når seilene skal ned. Når seilene går opp, kan jeg ikke vente med å få slått av rakleverket nedenunder. Hulda's motor har nettopp passert 170 timer, det var siden det Herren's år 2000. Motoren blir ikke slitt ut, den står seg ihjæl.

det finnes en del om dette her:

EIVIND AMBLE: Ugreie lanterneregler

Lanternekravene

Kravene til lanternenes horisontale sektorer er spesifisert i Regel 21. Dette med 112,5 grader og så videre, er jo kjent stoff. Mindre kjent er trolig Regel 22 som angir at det for fartøy med lengde mindre enn 12 meter kreves at lyset fra topp- og akterlanterne skal være synlig minst 2 mil unna (dvs. på vel 3700 meters avstand), mens sidelanternene skal kunne ses på 1 mils avstand. 2-mils-kravet gjelder naturlig nok også for en rundtlysende lanterne, uansett båtens størrelse.

......... mye mer.............

Jeg nevnte seilbåter. Brukes motoren for fremdrift, skal topplanternen være tent. Men der ombord gjør masten det enkelt å få topplanternen høyt nok over dekk til å unngå refleksproblemet. Og sålenge det seiles, skal det som kjent bare vises rødt og grønt forover og hvitt akterover.

Reglene som gjelder for "maskindrevne fartøy i norsk innenlands farvann", lemper på kravene til topplanternens høyde over sidelanternene. Men først må vi vite hva som menes med "innenlands farvann". Her refereres det til Losloven. Og den nye Losloven hekter seg på grunnlinjedefinisjonen. Og grunnlinjen utgjøres av tenkte streker trukket mellom de ytterste punktene på kysten. Sånn omtrent. Koordinatene for referansepunktene er angitt i boken Den Norske Los.

Det er kanskje ikke så dumt med obligatortisk opplæring heller... det er jo ikke alle som behersker dette ser jeg, ei heller her... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mvh,

Kjell

Når er det så viktig å vite det?

Når jeg står på dekk og setter/beslår seil og bruker motor for å holde meg i vindøyet?

Er det vanskelig å se det?

Jeg er ute av stand til å vike hvis det er det du vil fram til.

Eller når jeg kommer fossende i daustilla på flatt hav med storseilet som rulledemper?

Er det umulig å se at jeg har motoren igang?

Ja, jeg er motorbåt.

Jeg skal overveie å se i brosjyre på sånn kjegle når alle viser ankerball eller signal for fiske med faststående redskap.

De rundtlysende, kombinerte topp- og akterlanternene hører f**n til i mørket. Snakk om å bli blendet!

Da bør du jo ikke montere dem om du blir blendet av dem... værre er det vel ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ikke montere dem? Og hva skal man gjøre når de står på en ny båt i dag, fjerne dem?

Om du blir blendet, så har du vel ikke noe valg..... eller tar jeg feil... enmodifikasjon kan jo også være en mulighet..

... verken motorbåter eller de med seil som bruker kulesignalet når de ankrer opp heller...

Snakk for deg selv :nono: :wink: Ankerkule er innhandlet sist vinter og er ombord. Interesserte kan beskue dette avanserte dagsignal ved oppmøte på brygga. Forfriskninger må medtas. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...