Jump to content

Riktig lanternebruk, er det så vanskelig?

Faxen

Recommended Posts

Så ditt forslag er å fjerne lanternen. Strålende.

Hva annet kan man forslå da..... blir du blendet så er farlig for at sikten fra båten din..... Det var jo du som skrev at du blir blendet...... så kan ikke jeg motsi deg på.... da fjerner du enkelt lanternen som blender deg og monterer en annen som du ikke blir blendet av elle monterer den et annet sted.....

Jeg kan ikke helt se problemet med å gjøre dette..... men du kan sikkert forklare med det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

en segelbåt för motor................

kan som alternativ tända ankarlanternen (om den sitter i masttopp) i tillegg til röd/grön i fören.....

samt släcka org akterlanterne........dette skall vara en lovlig kombinasjon (sedan ett antal år tilbake)

man kan däremot aldrig ha tricoloren i topp o 'motorlanterna' under !!!

S/Y Gunga Din

På gamle snekka med hvitt tak måtte jeg henge en sokk over topplanterna om natta.

Umulig å se noe som helst uten.

Ikke helt etter forskriftene men alikevel...........

på min snekke hade jag en sådan der svart skjerm, blend skydd, så att inget lys skulle sprida sig nedåt.......

har sett sådana som oxo satt svart tape framme på insidan pulpiten, för att ikke den skall reflektere!

S/Y Gunga Din

Jeg er redd for at vedlegget bare er et vedlegg, selv om det er viktig nok med hensyn til de tekniske detaljene. For å få full oversikt er det viktig å få med seg hele del C av sjøveisreglene.

så så ... Regner med at alle kjenner de vanlige reglene for lanterneføring.

Faxen skriver:

Det er også mange rare plasseringer av lanterner, slik som rød/grønn i toppen av masta og da med "topplanterne" plassert midt på masta.

og videre:

... men man har vel topplanterne OVER sidelanterner??!!

Sebaldus:

Noen som har en link til regelverket? Har alltid sett på lanternen midt i masten på en seilbåt som en "motorlanterne" som det er fullt lovelig å ha montert lavere enn en event. tricolor i mastetoppen. Er dette altså ikke tillatt?.

Gjennom min henvising til vedlegget som tok for seg plasseringen av lanterne seg i mellom, mener jeg å ha svart utfyllende på det jeg oppfatter som hovedtemaet i denne diskusjonen.

Hva annet kan man forslå da..... blir du blendet så er farlig for at sikten fra båten din..... Det var jo du som skrev at du blir blendet...... så kan ikke jeg motsi deg på.... da fjerner du enkelt lanternen som blender deg og monterer en annen som du ikke blir blendet av elle monterer den et annet sted.....

Jeg kan ikke helt se problemet med å gjøre dette..... men du kan sikkert forklare med det

Innlegget var ment som et hjertesukk over at nye båter (i dette tilfellet Askeladden 525 Excel) leveres med lanterneføring jeg mener er nesten ubrukelig i mørket. (Dette er ikke ment som en kritikk mot Askeladden, dette er heller regelen enn unntaket på skjærgårdsjeeper i denne størrelsen)

At man skal måtte bygge om lanterneføringen på en ny båt til 250 000 kr for at det skal fungere tilfredsstillende, syns jeg lite om.

sånn er det her på vestlandet også :yesnod: Har fogjeves prøvd og få fremdrift av innrulla seil men har ikke lykkes :headbang: har vel for gammle seil sikkert :wink:

men har du noengang sett noen som bruker dagsignal på seilbåt ( kjegle med spissen ned) :sailing:

segelbåt som 'motor-seglar'

många gånger har jag sett dette nere i Tyskland....men aldrig her oppe i Norden !

(kan bero på Polizei, er flinke til o skrive ut böter! :smiley: )

förövrigt er det inskrivet i saersvenske sjövegsregler att vi ikke behöver ha dagersignal ner vi

motor-seglar.............

e. Fartyg med längd under 12 meter är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap. 12 § befriat från

att föra signalfigurer (utom fartyg sysselsatt med fiske), bl.a. således vid motorgång under segel.

Beskrivning av signalfigurer finns i Bilaga 1, § 6.

25

dette undantag finns ikke i Norge så vitt jag vet...vi diskuterade dette her på BP för några år sedan!

S/Y Gunga Din

Sålenge det er en eller annen form for lanterne på båten så er det vel ett fett, bare man synes i mørket. Når ingen kan reglene alikevel så har det heller ingen betydning hva slags lanterner man bruker.

Desverre så har Klikk helt rett!!

Mulligan,

Fordi det er greit å vite når jeg treffer på en med garderoben oppe i trangt farvann at han ikke har behov for å plutselig slå (eller hva dere kaller det). Jeg kan altså i trygg forvissning fortsette og vi kan møtes enten bb-bb eller sb-sb og jeg er sikker på at han kan stå sin kurs, og vi begge kun har farvannet og annen trafikk å ta hensyn til.

Du forutsetter at alle kan seile, noe som ikke er tilfelle - her snakker jeg om sånne som meg, "motorfolket". Har ikke allverdens peiling på hvilke manøvrer seilfolket må foreta for å fortsette sin ferd. Derfor har jeg også vikeplikt, og gir dem god avstand.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Når er det så viktig å vite det?

[...]

Jeg skal overveie å se i brosjyre på sånn kjegle når alle viser ankerball eller signal for fiske med faststående redskap.

På mange seilbåter er det ikke lett å se om den drives av motor i tillegg til seil, og for å gjenta det jeg tror LA3939 nevner, men med litt andre ord, så er det ganske forskjellige vikepliktsregler som gjelder for motor- og seilbåter. Dersom en seilbåt viser kjegle er jeg nokså sikker på hvilke regler den vil følge.

De rundtlysende, kombinerte topp- og akterlanternene hører f**n til i mørket. Snakk om å bli blendet!

Tja, det kommer nok mer an på lanternemast, montering av skjerming og båten forøvrig.

så så ... Regner med at alle kjenner de vanlige reglene for lanterneføring.

Tja, spørsmålet "Topplanterne er vel ankerlanterne?" kom ganske tidlig i denne tråden. Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Næææææh, tror du? :lol:

Ren gjetning fra min side. Mine rundtlysende er montert såpass høyt at jeg ikke har lyst til å krangle med dem som er så store at de blir blendet. Hadde det ikke vært for refleksbrikkene på windex'en måtte jeg ha rodd ut med jolla for å sjekke at det var lys der oppe. :crazy:

Rett fram som vanlig

Nå må motorbåtfolket bestemme seg!

Irriterer de seg over at seilbåter seiler rett frem?

Eller irriterer de seg over at de seiler i sikksakk?

Eller irriterer de seg hele tiden. Sånn rent generellt. Selv om seilbåten har ankret opp.

Usjamegogusjameg.

Dette lanterne styret kan være forvirrende. Det er mye rart som går an.

Seilbåter skal, når de seiler uten motor igang, eller var det i gir, vise sidelanterner og akterlanterne.

I tillegg KAN de vise to rundlysende lanterner i mastetoppen, rødt over grønt.

Og så KAN de ha en tricolor i mastetoppen, men IKKE sammen med rundlysende rødt/grønt, akterlanterne og sidelanterner.

De kan IKKE ha tricoloren sammen med andre lanterner. Tennes topplanterna, så skal tricoloren slukkes og akter/sidelanterne tennes.

Men så er det sånn at dersom båten er under 12 m. og går for motor, så holder det med en rundtlysende lanterne, gjerne ankerlanterna. Er den over 12 m, skal det vises side/akter/topp.

Og så står det ikkeno sted at det er noe spesiellt signal for motorseiling i mørket. Eller gjør det?

Hvis det er tilfelle, er det vanskelig å skjønne hvorfor du ikke kritiserer Flapseknadden og reklamerer og forlanger retting av galskapen??? :confused:

Det er fordi det ikke er min båt, jeg har kun kjørt den i mørke.

Og som jeg allerede har skrevet, dette er ikke spesielt for Askeladden. Det er mange skjærgårdsjeeper rundt 17 fot som har denne løsningen med en lang stang som stikker opp akter med et lys i toppen.

Mottoet er kanskje: Hold aldri utkikk akterover! :rolleyes:

Innlegget var ment som et hjertesukk over at nye båter (i dette tilfellet Askeladden 525 Excel) leveres med lanterneføring jeg mener er nesten ubrukelig i mørket. (Dette er ikke ment som en kritikk mot Askeladden, dette er heller regelen enn unntaket på skjærgårdsjeeper i denne størrelsen)

Det er vel absolutt Askeladden som må kritiseres når de velger slike løsninger som ikke fungerer.

At de vet at det blir problemer i nattmørket med gjennskinn er jeg helt sikker på at de vet. Disse jobber med design men de driter i oss forbrukere bare de får solgt båtene sine.

Men det er mange som ikke ser etter dette før båten er kjøpt og da er det for seint.

Nå må motorbåtfolket bestemme seg!

Irriterer de seg over at seilbåter seiler rett frem?

Eller irriterer de seg over at de seiler i sikksakk?

Eller irriterer de seg hele tiden. Sånn rent generellt. Selv om seilbåten har ankret opp.

Usjamegogusjameg.

Kanskje du slukte agnet,søkke og litt av snøret :lol:

Det er vel absolutt Askeladden som må kritiseres når de velger slike løsninger som ikke fungerer.

At de vet at det blir problemer i nattmørket med gjennskinn er jeg helt sikker på at de vet. Disse jobber med design men de driter i oss forbrukere bare de får solgt båtene sine.

Men det er mange som ikke ser etter dette før båten er kjøpt og da er det for seint.

Her er det jo ikke bare snakk om gjenskinn. Jeg får jo lanternelyset rett i fleisen når jeg snur meg.

Hvem blir første outboardprodusent med integrert akterlanterne på toppen av motorlokket? :diving:

Eller kanskje løsningen er å lime en led-akterlanterne på motorlokket selv? :cool:

Og så står det ikkeno sted at det er noe spesiellt signal for motorseiling i mørket. Eller gjør det?

Nei, men så lenge du ikke har selvlysende seil så er det antagelig ikke så stor sjanse for at andre blir forvirret når du fører motorlanterner om natten. :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...