Jump to content

Riktig lanternebruk, er det så vanskelig?

Faxen

Recommended Posts

Hvem blir første outboardprodusent med integrert akterlanterne på toppen av motorlokket?

Mulig hukommelsen spiller meg et puss men hadde ikke Chrysler en sånn innretning rundt tidlig mosealder ? Rundt 1970 ? De hadde ihvertfall arbeidslys på toppen av motorene. Antar det var for at en skulle se kroken når en agnet.

Men står det noe sted?

Motorlanterne, er det topplanterne?

Regel 23 er den du skal følge med motor, selv om seilene også er oppe. Dersom jeg bare ser en topplanterne som beveger seg i mørket er det regel 23 c) (ii) eller regel 25 d) (i) som er interessante (om det ikke er en oppankret båt som dregger farlig mye :eek: ). Jeg ser altså ikke om det er en liten langsomtgående motorbåt eller en liten seilbåt.

Hvorfor er det da spesieller regler for motorseiling om dagen og ikke i mørket?

Om natten er det lanternekonfigurasjonene som skal fortelle det viktigste. Du ser gjerne ikke noen seil. Du skal også ta hensyn til at de laveste lanternene er under horisonten dersom det er en liten båt som er et stykke unna.

Når du skal navigere om natten kan det være en god idé å få med seg regel 19 også.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Så mye gnål om noe så elemtært som lanterneføring.....

Tror ikke det hadde skadet om man tok båtførerprøven, så hadde man sikkert lært noe om lanterneføring, dagsignaler slik at man kan fortelle omverden hva man holder på med og gjerne planlegger å gjøre.... og ikke bare sitte der i sitt eget store "ego" hevet over enhverform for regler..

Jeg har ikke sagt det før, men jeg kan gjenta.... som samen sa... Jeg blir mere og mere overbevist om at obligatorisk opplæring er på sin plass...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mulig hukommelsen spiller meg et puss men hadde ikke Chrysler en sånn innretning rundt tidlig mosealder ? Rundt 1970 ? De hadde ihvertfall arbeidslys på toppen av motorene. Antar det var for at en skulle se kroken når en agnet.

Og her trodde jeg at jeg var innovativ, og så er jeg 35 år for sent ute ... :blush:

Faxen startet tråden med å vise til hvor mange seil/pinnebåter som ikke vet vilke lanterner som skal være tent om man går på motor eller seiler i mørket.

Jeg har opp gjennom årene opplevd flere nesten-koillisjoner med seilbpåter i ytre Oslofjord fordi - slik jeg ser det - at seilbåtene kjører uten lanterner.

Jeg trives med å kjøre endel om natta. Da er fjorden rolig, relativt liten trafikk, gode fargesektorer fra fyrlyktene, og mulighet for å kontrtolere navigasjonen.

På disse seilasene opplever jeg fra tid til annen at endel norske båtfolk ikke haqr tilstrekekig kjunnskap om de mest alvorkiuge tilfalene dere kan komme opp i gjennom arbeidet som vennlkig båttilknyttet.

Ja den motorlanterna, den motorlanterna. Det er lett å huske å skru den av, for den lyser opp forseilet som et filmlerret når seilene kommer opp. Å skru den på igjen når seilene kommer ned er det lettere å glemme.

Om man bare starter motoren for å få en liten ekstra-dytt under seiling i lett vind er det nesten uforsvarlig å ha den på med forseiliet oppe. Man ser da forseilet sitt, og absolutt ingenting annet grunnet filmlerret-effekten.

Nå tar de fleste ned/ruller inn forseilet under motorseiling, og da har man ingen unnskyldning annet enn sviktende hukommelse........ :smiley:

S/Y Surprise

Bare for å finne ut at amrikkene kom med samme greia 50 år tidligere..

Og siden har vel tiden stått stille der borte ? Utenpåliggende dørhengsler, bladfjærer og støtstang-motorer ble forlatt av de fleste andre for noen tiår siden..

Suzuki

No boat needed..

Jeg har opp gjennom årene opplevd flere nesten-koillisjoner med seilbpåter i ytre Oslofjord fordi - slik jeg ser det - at seilbåtene kjører uten lanterner.

Det der er også noe jeg opplever som et større problem enn at seilbåter med motor skrur på feil lanterner. La oss håpe at billigere LED-lanterner gir flere seilbåter med lys om natten, og at LED blir litt billigere når det kommer flere produsenter med godkjente lanterner på markedet.

Om man bare starter motoren for å få en liten ekstra-dytt under seiling i lett vind er det nesten uforsvarlig å ha den på med forseiliet oppe. Man ser da forseilet sitt, og absolutt ingenting annet grunnet filmlerret-effekten.

Nå tar de fleste ned/ruller inn forseilet under motorseiling, og da har man ingen unnskyldning annet enn sviktende hukommelse........ :smiley:

Hvite forseil og topplanterne er ikke noen god kombinasjon, nei, og med forseil på rull foretrekker jeg egentlig UV-beskyttelse i en mørk farge dersom jeg skal gå for motor om natten. Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Hvem blir første outboardprodusent med integrert akterlanterne på toppen av motorlokket?

Hva da med lyssektoren fra akterlanterna som skal ha en viss spredning bakover, når man svinger så vil jo sektoren endre seg. Er vel trolig ikke helt reglementert ?

Ta det med ro, tyske bilprodusenter tror de er tidlig ute flere ganger hvert år.. Bare for å finne ut at amrikkene kom med samme greia 50 år tidligere..

Eller fra Italia for enda lenger siden.

Og siden har vel tiden stått stille der borte ?

Ikke helt. Nå kopierer de japanske biler.

Eller fra Italia for e........

Nå kopierer de japanske biler.

ikke helt, de har gitt helt opp å kopiere noe som helst - henger ikke engang med der - de konsentrerer seg nå kun om å bøye blikk - det er jo det de aller, aller fleste bilkjøpere forholder seg til likevel.

en kurios sak litt på siden:

hva kommer det av at alle regnskapsførere, revisorer, økonomer dvs beancounters osv nesten uten unntak kjøper lq tyske biler?

man får nesten inntrykk av at det er denne gruppen alene som holder salgstallene for tyske biler der de er.

vi vet jo at disse bilene skårer lavest i alt.

kan vi stole på økonomer som ikke engang skjønner dette?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Og siden har vel tiden stått stille der borte ? Utenpåliggende dørhengsler, bladfjærer og støtstang-motorer ble forlatt av de fleste andre for noen tiår siden..

Vel, det er en utvikling der borte, en enorm utvikling nå for tiden.

men, hva er så problemet med bladfjærer? eller støtstangmotor?

I 1984 (bare for å ta et eksempel), som min forrige bil var lagd hadde den både bladfjærer (både foran og bak), og støtstangmotor..

Allikevel var det vel ca ingen biler fra samme tid som hang på, kjøreegenskapene var ganske enkelt bra, i stor kontrast til hva forståsegpåere som deg tror.

Hva da med lyssektoren fra akterlanterna som skal ha en viss spredning bakover, når man svinger så vil jo sektoren endre seg. Er vel trolig ikke helt reglementert ?

Akterlanterna skal lyse fra to streker aktenpå tvers på babord side og videre bakover til to streker aktenpå tvers på styrord side.

Uttrykket "motorlanterne" er noe som må ha kommet de seneste årene. har aldri hørt uttykket før, eller er dette også et uttrykk som har sitt opphav i seilerkretser?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det står ofte 'steaming light' på knappepanelet for den hvite foroverlysende, oversettes til 'motorlanterne'. Den har alltid egen bryter på seilbåter fordi den skrus av separat når man seiler.

'Topplanterna' brukes ofte om trikoloren i toppen av masta. Derfor bruker jeg (og mange andre seilere) uttrykket 'motorlanterne' for ikke å skape forvirring. Den skal brukes når man kjører for motor.

S/Y Surprise

men, hva er så problemet med bladfjærer? eller støtstangmotor?

For å si det sånn, forsøk å kjør en MODERNE bil, og sammenlign. Moderne betyr da moderne, og ikke f.eks en 2006 Chevrolet av noe slag.

Bladfjærer burde gått av moten sammen med prærieskonnerten

Suzuki

No boat needed..

For å si det sånn, forsøk å kjør en MODERNE bil, og sammenlign. Moderne betyr da moderne, og ikke f.eks en 2006 Chevrolet av noe slag.

Bladfjærer burde gått av moten sammen med prærieskonnerten

Hva med å sammenlikne med noe fra samme tid? Det var ca ingenting fra samme tid som hang på.Jada, motoreffekten var desverre i minste laget, men med den veiholdningen kjørte man fra det meste uansett.

Regel 23 er den du skal følge med motor,

Regel 19 kommer jo ikke inn. Den tar for seg nedsatt sikt. Mørke er ikke nedsatt sikt.

Men det er klare regler for dag/natt signal for NUC, grunnstøting, ankring, fiske og alt mulig, bare ikke for denne situasjonen.

Men definisjonene sier helt klart at seilbåten er en seilbåt inntil maskinfremdrift blir brukt.

Er jeg skråsikker på fortolkningen av dette? Ikke tale om.

Men, det kan være at de som skrev disse reglene hadde andre skip i tankene en våre små farkoster.

F. eks, dersom et seilfartøy seiler for babord halser og hjelper til med motor. Inn fra styrbord kommer det et maskindrevet fartøy. I utgangspunktet har seilfartøyet vikeplikt, men han på det maskindrevne fartøyet vil ikke se topplanterna gjennom fokk, klyver, jager, forre stengestagseil og hva det heter alt sammen. At han på seilfartøyet ikke ser en dritt, er en annen sak.

Men begge vil oppfatte at de er i en vikesituasjon. Og det er ikke bra. Er det ikke da bedre at forholdet er helt klart? Eller er jeg på jordet igjen?

Om det maskindrevne fartøyet har støtstangsmotor sier soga lite om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...