Jump to content

Riktig lanternebruk, er det så vanskelig?

Faxen

Recommended Posts

Det står ofte 'steaming light' på knappepanelet for den hvite foroverlysende, oversettes til 'motorlanterne'. Den har alltid egen bryter på seilbåter fordi den skrus av separat når man seiler.

'Topplanterna' brukes ofte om trikoloren i toppen av masta. Derfor bruker jeg (og mange andre seilere) uttrykket 'motorlanterne' for ikke å skape forvirring. Den skal brukes når man kjører for motor.

Trikoloren, hva menes med dette uttrykket? Er det tre lanterner sammensatt i et lanternehus?

Kan ikke huske å ha hørt dette uttykket. Eller er dette også noe som står på bryterpanelet på utenlandskproduserte båter?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Trikoloren, hva menes med dette uttrykket? Er det tre lanterner sammensatt i et lanternehus?

Kan ikke huske å ha hørt dette uttykket. Eller er dette også noe som står på bryterpanelet på utenlandskproduserte båter?

Det er ei lanterne med alle tre fargene i samme, monteres oppå masten, og bidrar til å holde strømforbruket nede, siden den kun trenger en pære totalt.

Anonym; å forsøke å forklare en US fantast at akkurat det han liker ved US biler ( antikvariske løsninger som gikk av moten midt i forrige århundre ) ikke lenger holder helt mål, skal jeg ikke engang prøve meg på.

Suzuki

No boat needed..

Anonym; å forsøke å forklare en US fantast at akkurat det han liker ved US biler ( antikvariske løsninger som gikk av moten midt i forrige århundre ) ikke lenger holder helt mål, skal jeg ikke engang prøve meg på.

Dersom du sikter til meg må jeg opplyse om at jeg ikke er noen US fantast, men jeg ser hvor bra en del produkter funker..

Hvorfor har det seg slik at veldig mange båtmotorer selv i dag er fra den siden av dammen? Både når det gjelder bensin og diesel?

Men, på hvilket område har europeere/asiatere vært tidligere ute? Jeg vet det ikke er så mye, derfor skriver jeg hvilket fremfor hvilke.

Ehh - Ottomotor ?

Ehh - Rudolp Diesel ?

Noen fyrte med køl på den tida der. De gjør det antagelig enda...

Forøvrig er vel en grunn til at mange båtmotorer kommer fra " over there" pris, og ikkenoe annet. Du kan jo spørre en av eierne av "great eight engines" om han hadde takket nei til en Toyota LC 4,2 motor, Patrol 3,3TD eller annen motor fra The land of the rising sun.

PS - påpeker igjen at jeg ALDRI har sagt at US saker er dårlige. - lite raffinerte er vel et mer dekkende begrep..

Suzuki

No boat needed..

Forøvrig er vel en grunn til at mange båtmotorer kommer fra " over there" pris, og ikkenoe annet. Du kan jo spørre en av eierne av "great eight engines" om han hadde takket nei til en Toyota LC 4,2 motor, Patrol 3,3TD eller annen motor fra The land of the rising sun.

PS - påpeker igjen at jeg ALDRI har sagt at US saker er dårlige. - lite raffinerte er vel et mer dekkende begrep..

Suzuki

Yes, you are bloody right, no rice cookers here! Only the Mighty Egiht will do!

Men hvis vi nå fjerner oss fra bilpreiket, før jeg går ut i garasjen for å ha service på min Grand Cherokee. Den raskeste SUV'en på sin tid. Uten bladfjærer. Skivebremser hele veien. Et antall gearvarianter å velge mellom, jeg har 4-trinn auto + overdrive, all time drive på begge akslinger, diff.brems, klima, soltak og gud-vet-hva, CD-veksler med et rått stereoanlegg. Seter, speiler, radio programmert i nøkkelen. Bilen er mer enn 10 år, gått 200 000 km og vil ventelig gjøre

300 000 til før Spigerværket overtar eierskapet. Ikke rust heller, det blir blanke spikere. Og så trekker den henger på 3500 kilo uten å få astma. Lite bensin bruker'n også.

Så har jeg et innspill som kan være av interesse:

Hulda måler 12 933 mm over stevner, overskyet og 20 grader C. Så kan man filosofere, er dette båtens lengde? Eller skal man regne inn det fastsveisede gennakerpeket som gir 1,5 meter i tillegg, og badeplattformen akter som gir tillegg 0,8 meter? Da blir jo båten over 15 meter lang.

Hvordan forholder lanternereglene seg til dette? La oss si at båten var 11 933 mm over stevner.

Uansett burde jeg vel ha mer sertifiserte lanterner i og med at Hulda bryter 12-meters-grensen. Jeg kjøpte billigvarianten.

trodde det var sånn at deler som kunne skrus av ( peke, plattform mv ) var IKKE inkludert i loa, mens det som var fastmontert ( sveiset, plastet, støpt ) var inkludert i loa målet.

Jeg synes forgjengeren til Hulda`s bil, er mye, mye tøffere.

Dessuten; Real Jeeps have round headlights. En Wrangler 4l ltd hadde gjordt susen som sommerbil..

Suzuki

No boat needed..

Så mye gnål om noe så elemtært som lanterneføring.....

Tror ikke det hadde skadet om man tok båtførerprøven, så hadde man sikkert lært noe om lanterneføring, dagsignaler slik at man kan fortelle omverden hva man holder på med og gjerne planlegger å gjøre.... og ikke bare sitte der i sitt eget store "ego" hevet over enhverform for regler..

Jeg har ikke sagt det før, men jeg kan gjenta.... som samen sa... Jeg blir mere og mere overbevist om at obligatorisk opplæring er på sin plass...

bedre kan det ikke sies :flag::flag:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Jeg synes forgjengeren til Hulda`s bil, er mye, mye tøffere.

Dessuten; Real Jeeps have round headlights. En Wrangler 4l ltd hadde gjordt susen som sommerbil..

Suzuki

Jeg har Cherokee også, 1986, flyttebil fra California. Sønnen min skal overta den. En av gamlegutta på Jeep-treff på Tyrigrava med Wrangler slang dette med runde lykter til sønnen min. Småtten er imidlertid ikke skåren for tungebåndet: "Bilen min kan også brukes om vinter'n". Gubben høstet latter, med løsdører og tøytak i beste stil.

Ehh - Ottomotor ?

Ehh - Rudolp Diesel ?

Noen fyrte med køl på den tida der. De gjør det antagelig enda...

Jada, Otto og Diesel gjorde en bra jobb, de lagde de første motorene, de som amerikanerne faktisk klarte å perfeksjonere..

-Du kan jo sjekke opp hvem som var først med en aktiv ventilstyring (Honda og BMW slåss om hvem det var)

-Northstar-motorene var nyvinninger da de kom, sjekk gjerne opp nøyaktig hva.

-head-up display ble også lansert av amerikanerne, først i Corvette (med bladfjærer ja)

-Turbo i bil - hvem var først?

-Kompressor - hvem var først?

-Sammenleggbart ståltak på en cab, hvem var først?

-Forhjulstrekk (som selvsagt er en uting), hvem var først med det? (Neida, ikke Citroën..)

-Skivebremser, hvilken bil var først med dette som standard på alle hjul?

-Automatgir

Det er mye annet å dra med også, men dette får holde for nå..

Men hvis vi nå fjerner oss fra bilpreiket, før jeg går ut i garasjen for å ha service på min Grand Cherokee. Den raskeste SUV'en på sin tid. Uten bladfjærer. Skivebremser hele veien. Et antall gearvarianter å velge mellom, jeg har 4-trinn auto + overdrive, all time drive på begge akslinger, diff.brems, klima, soltak og gud-vet-hva, CD-veksler med et rått stereoanlegg. Seter, speiler, radio programmert i nøkkelen. Bilen er mer enn 10 år, gått 200 000 km og vil ventelig gjøre

300 000 til før Spigerværket overtar eierskapet. Ikke rust heller, det blir blanke spikere. Og så trekker den henger på 3500 kilo uten å få astma. Lite bensin bruker'n også.

Må nok korrigere deg litt her..

Raskeste SUV på sin tid var den vel ikke, det var det GMC Typhoon som var, med sin V6 maskin med turbo (også en oppfinnelse amerikanerne var først med i bil)

Forøvrig har du nok 4 trinns automat ja, 4. gir er overgiret, og har du har i tillegg lockup på statoren på converter, noe som gjør at du tror du har overdrive i tillegg til 4. giret, i praksis er det bare at converteren låses, og da naturligvis ikke slurer mer.

Redigert av Anonym (see edit history)

Forøvrig har du nok 4 trinns automat ja, 4. gir er overgiret, og har du har i tillegg lockup på statoren på converter, noe som gjør at du tror du har overdrive i tillegg til 4. giret, i praksis er det bare at converteren låses, og da naturligvis ikke slurer mer.

Sorry, GC flesket fra alle andre. Litt annen modell enn min, heter... husker ikke i farta, 5,9L V8.

Lock up ligger inne på gitt turtall hydraulisk lås. Det har jeg på min Cherokee, ganske merkbart. På GC er det også naturligvis lock up converter. Men spec'en på bilen sier 4 trinn pluss overdrive, og da får man vel tro på det. Eller som Chrysler uttrykker: "The Chrysler 42RH/46RH automatic transmission is a fully automatic unit with an overdrive on the 4th gear. The ID number is stamped on the case's left side..."

Ford'en min har tre trinn pluss overdrive. Den har naturligvis også lock up converter.

Som det står, overdrive på 4. gir, altså at 4. gir er et overgir (definisjonen av overdrive er et gir med lavere turtall på inngående enn utgående aksel)

GC fleske fra en Typhoon? Neppe, tipper du blander kortene litt, GC 5,9V8 var langt fra like rask som Typhoon, 4,3V8 med 280hk og 488Nm, 0-60mph på 6,3 sek.. Quartermile (402m) på 14,1 sek, og slutthastighet på 153km/h.

Totalt er det produsert 4697 eksemplarer av Typhoon, disse ble lagd i 1992 og 1993.

Jada, Otto og Diesel gjorde en bra jobb, de lagde de første motorene, de som amerikanerne faktisk klarte å perfeksjonere..

Du mener altså at GM`s steinknuserverk, og bigblock V8 motorer, med støtstangsventilbrygger er perfeksjonerte motorer ?

Greit, da er det nesten ikke mer å si.

Suzuki

No boat needed..

-head-up display ble også lansert av amerikanerne, først i Corvette (med bladfjærer ja)

Å nei,det var ikke amerikanerene ihvertfall. Rett før 50 tallet produserte russerene en Moskowitch med HUD. Og det værste er at det virker også,en ser hele speedometeret i frontruta. Artig.

Å nei,det var ikke amerikanerene ihvertfall. Rett før 50 tallet produserte russerene en Moskowitch med HUD. Og det værste er at det virker også,en ser hele speedometeret i frontruta. Artig.

Javel? Du tenker ikke på den volgaliknende displayvarianten? der du bare ser gjennom hele instrumentpanelet, men ordentlig HUD?

Du mener altså at GM`s steinknuserverk, og bigblock V8 motorer, med støtstangsventilbrygger er perfeksjonerte motorer ?

Greit, da er det nesten ikke mer å si.

Du har vel fått med deg at det har skjedd mer i bilverdenen vil jeg tro.

Men klart, kall gjerne Northstar (som et eksempel) en bigblock V8 med støtstenger..

Som du garantert vet har amerikanerne lagd utrolig mye forskjellig, og de har også kommet til at enkelte konstruksjoner gir mer bang for the bucks enn andre.

Men ja, jeg vil nok si at den motoren jeg har mest lyst på faktisk er en BB med støtstenger, en sak med over 500hk originalt, og den er fra 1969..

To samtidig.

Cord i USA og Citroen i Europa. Ca. 1934.

Cord var først med å tilby forhjulstrekk til kundene sine, du bommet med 5 år, det rette svaret er 1929.

Men jada, det var gjort forsøk på slike konstruksjoner tidligere, en konseptbil ble bygd i 1898, i 1900 tok de patent, men salg? Neida, Cord var nok først.

Toppolino ble lansert i 1936 og var i produksjon til 1948 så Citroen var nok en pioner i Europa. Hvordan dette HUD greiene på Moskowitch virker vet jeg ikke men siden jeg kjenner en i Russland som har en restaurert bil så kan jo greia studeres nærmere . Det en ser på fronruta er ihvertfall tallene og speedometer nåla. En bør ikke flytte blikket en millimeter vekk fra veien for å se farta.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...