Jump to content

Riktig lanternebruk, er det så vanskelig?

Faxen

Recommended Posts

bare en litt kurios sak fra en av mine tidligere båter mørebas 7200 - denne var originalt bygget på fabrikken altså ingen av "hjemmebrygg" båtene.

den hadde i tillegg til rød/grønn lanterne og hvit i hekken også en hvit i masta som var rettet fremover i tillegg til en rundstråler i toppen av masta - den hadde en separat bryter.

uten å tenke noe særlig over dette klinte jeg på alt nå jeg var ute å "kjørte" - tenkte at mer er bedre også ser det jo fint ut da - inntil en erfaren skipper - altså en ordentlig skipper på skip påpekte at rundstråleren ikke skulle brukes på skip under ? meter under fart om jeg husker riktig.

rundstråleren var vel kun beregnet for bruk alene når man lå ankret opp skulle jeg tro.

sjekket aldri noe nærmere rundt dette.

baylineren har en dual funksjon topplanterne - bla en for "anchor/navigation" om jeg husker riktig - hvit forover under fart - hvit i alle retninger ala rundstråler ved "anchor".

fungerer som lys på brua i kveldinga ;-)

eh, i tillegg til de andre lysene der da.

uten å dra i gang us diskusjonen igjen - de har et uttrykk der borte:

KISS- Keep It Simple, Straight.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

bare en litt kurios sak fra en av mine tidligere båter mørebas 7200 - denne var originalt bygget på fabrikken altså ingen av "hjemmebrygg" båtene....................

hade den varit 20cm kortare o hade max kunnat gjöre 7kn så hade det varit OK med bare en

hvit runtlysande..................

2) Maskindrivet fartyg med längd under 7 meter och vars maximifart ej

överstiger 7 knop, får, i stället för under a. föreskrivna ljus, föra ett vitt,

runtlysande ljus och skall om praktiskt möjligt även föra sidoljus.

d. Motorbåt med längd under 12 meter får föra toppljuset och akterljuset i en sammansatt (runtlysande)

lanterna. Om båten är 7 meter eller längre så måste den dessutom föra sidolanternor

medan en båt under 7 meter skall föra sidoljus bara om det är praktiskt möjligt.

Motorbåt med längd under 7 meter, vars maximifart ej överstiger 7 knop, får föra endast en vit,

runtlysande lanterna. Om möjligt skall sidoljus föras. Sidoljus skall föras om båten kan göra

högre fart än 7 knop. Det räcker således inte att endast dra ner farten för att få föra bara det vita

ljuset. Då ett ensamt vitt ljus kan betyda akterljus, ankarljus, fiskeredskap m.m. rekommenderas

att man alltid, utöver den vita lanternan, även för sidoljus

sen finns en särsvensk- (vet ikke om motsv finns i de särnorske!) regel som säger

Motorbåt som endast för en vit lanterna skall enligt SjöTK 2 kap. 14 § i svenskt inre vatten

hålla väl ur vägen för andra fartyg.

dvs en sådan liten motorbåt med runtlysande hvit har vikeplikt för andre fartyg.

S/Y Gunga Din

Motorbåt som endast för en vit lanterna skall enligt SjöTK 2 kap. 14 § i svenskt inre vatten

hålla väl ur vägen för andra fartyg.

dvs en sådan liten motorbåt med runtlysande hvit har vikeplikt för andre fartyg.

Dette var en kjekk regel som vi gjerne skulle hatt i Norge også...Det er jo greit å vite for de av oss som ferdes i Sverige... og spesielt for de norske båtene som kun fører en hvit lanterne.. Det er nok ikke her som er klar over at de skal vike for større båter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette var en kjekk regel som vi gjerne skulle hatt i Norge også...

Den har vi allerede:

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

..... bare så synd at den virker lite kjent .....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den har vi allerede:

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

..... bare så synd at den virker lite kjent .....

Der kan jeg se ... slett ikke værst det... lærer stadig noe nytt jeg da..... Når jeg slutter å lære noe nytt er jeg 6 fot under jorda... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Kom til å tenke på en annen ting:

jeg ser det klages over at seilbåter seiler med "motorlanterne", altså hvit lanterne et stykke opp på masta. Kan det være at båten bruker dekkslys, altså lamper som lyser hvitt lys ned på dekket? De sitter gjerne under salingen eller er integrert i topplanternehuset.

I Færder'n var det flere båter som gjorde dette. Årsaken er kanskje at man arbeider på dekk med seil og utstyr og ønsker å se hva man holder på med, eller at man på kryss ønsker å se forseilet for å holde optimal kurs i forhold til vinden. Siden dette ikke er lanterner er det vel ingen regler som regulerer bruken av denne typen lamper..

Det er regler for bruk av dekkslys sammen med lanterner.... eller for å si det slik lanternene skal plasseres slik at de ikke kan forvekles med dekkslys... leste jeg et sted.... men Poseidon har nok utfyllende svar her..

Å jo. Du skal ikke vise lys som hindrer synbarheten av lanternene.

Si meg, har du noengang møtt f.eks Colour Festival i mørket.

Med fler lys enn et bordell i Las Vegas, er det ikke VELDIG lett å se noe lanterner. Noe sted.

Suzuki

No boat needed..

Si meg, har du noengang møtt f.eks Colour Festival i mørket.

Med fler lys enn et bordell i Las Vegas, er det ikke VELDIG lett å se noe lanterner. Noe sted.

Suzuki

Jeg er så enig. Dog skal du være temmelig blind for ikke å kunne se at det kommer noe der.

Problement kan være at det er vanskelig å se om det er et fartøy nr. 2 i den umiddlbare nærhet. Det er som å titte ut i universet, hvor mange stjerner er det som ser ut som en, eller hvor mange er det som ligger bak hverandre.

Spenningen stiger i mørkt og disig vær, nå er jeg tilbake på sjøen igjen.

Jada, Otto og Diesel gjorde en bra jobb, de lagde de første motorene, de som amerikanerne faktisk klarte å perfeksjonere..

........................................

joda amerikanerna ligger langt före........... :wink:

nu måste dom vara med o betala bensinräkningen för slutkunden...för att få sålt några bilar :lol:

http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=kronika&a=5309

ursäkta avsporingen........... :blush:

S/Y Gunga Din

Vi kan vel tilgi den avsporingen. Det hender jeg tenker på at Jeep'ern min frakter meg fra A til B med et bensinkonsum som er mellom 2- og 3 ganger en Corolla. Nå er jeg en fattig mann, og har ikke penger til å kjøpe en moderne og sikker bil. Skal jeg bulke, vil jeg heller sitte i en Grand Cherokee enn en Corolla. Hva som skal brukes handler for en stor del om politikk. Men nå sporer vi fullstendig av igjen.

Vil signaturen Suzuki vaske munnen sin.

Å formaste seg til å si noe slikt om nyttetrafikken?

Også så stor MOTORBÅT da.

Helt sikker på at du ikke ser en bitte-bitte-nitteliten seilbåt der da?

Med feil lanterner?

åja, glemte det et øyeblikk. Nyttetrafikken gjør som de vil, også når det gjelder lanterner. Som vikepliktsregler, kjøring ( båtføring ) i påvirket ( i alle andre henseender enn til sjøs er man pr.def påvirket ) tilstand, og en sikkert flere felt også.

Mulig det har med størrelsen å gjøre ?

Forøvrig veit jeg ikke grunnen til motorbåteiernes grenseløse hat til seilere. Mulig det er for at de ikke liker båter som kan passere uten at middagen havner på dørken, eller lukta av sjø og natur, eller tanken på at noen ANDRE faktisk har retten på sin side..

Suzuki

No boat needed..

Vi er vel lei av å hilse på "blinde" skippere som ser en annen vei så snart en motorbåteier løfter handa til lua.

Jeg har for lengst sluttet med å hilse på seilere.

Tror neppe det finnes så stor motsetning noen sted som mellom moptor og seilfolk, desverre.

Ser bare i havna hvor jeg ligger. Det blir to klikker, som ikke prater med hverandre. Unntak finnes, heldigvis. Vi har jo sjøen og båtlivet som felles trivsel. Og vi har helt sikkert mye å lære av hverandre. :cheers:

Det morsomme er at dersom jeg hilser til lua for nyttetrafikken, så er de som oftest oppmerksomme og gir en hils tilbake.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Forøvrig veit jeg ikke grunnen til motorbåteiernes grenseløse hat til seilere. Mulig det er for at de ikke liker båter som kan passere uten at middagen havner på dørken, eller lukta av sjø og natur, eller tanken på at noen ANDRE faktisk har retten på sin side..

Suzuki

He, he... I havna mi ble det et svare rabalder da jeg kom drassende med seilbåt. Bare motorbåter der fra før. Jeg sitter i styret, og der ble saken diskutert :eek: , kassereren mente det var en uting at medlemmer i styret skulle gå foran å kjøpe store båter, og atpåtil seilbåt!!! :nono:

Litt uflaks hadde jeg i tillegg for plassen min var for grunn, så jeg måtte få byttet med en annen som ikke var så villig til dette i utgangspunktet. Men mest rabalder ble det fordi det var seilbåt. Dermed meldte jeg meg sporenstreks inn i KNS og heiste splittflagg på hekken. Hensikten oppnådd momentant da formann i foreningen fikk øye på dette etter 22 sekunder...... :flag:

mvh tuffff

Vi er vel lei av å hilse på "blinde" skippere som ser en annen vei så snart en motorbåteier løfter handa til lua.

Jeg har for lengst sluttet med å hilse på seilere.

Tror neppe det finnes så stor motsetning noen sted som mellom moptor og seilfolk, desverre.

Ser bare i havna hvor jeg ligger. Det blir to klikker, som ikke prater med hverandre. Unntak finnes, heldigvis. Vi har jo sjøen og båtlivet som felles trivsel. Og vi har helt sikkert mye å lære av hverandre. :cheers:

Det morsomme er at dersom jeg hilser til lua for nyttetrafikken, så er de som oftest oppmerksomme og gir en hils tilbake.

Og alt sammen har vel sin opprinnelse i det forbudskiltet som ble lansert midt på 80-tallet..

Men ærlig talt, selv bor jeg som kjent i båt, og det er det mange andre som gjør i samme havneanlegg.. Vi prater stort sett sammen både seil-og motorbåtfolk, men det er et faktum at seilerne når det gjelder båt har mer å snakke sammen om enn jeg har å snakke om med en motorbåtentusiast.

I tillegg, man blir i løpet av de første 2 ukene med seilbåt relativt lei av hekksjøgeneralene som ikke klarer å holde mer enn et absolutt minimum av avstand, og selvsagt ikke vise hensyn..

Personlig anser jeg alle som ålreite båtfolk helt til de har bevist det motsatte, det er utrolig mange duster blant begge folkearter.

Forøvrig har jeg lagt merke til at en urovekkende stor andel duster fører splittflagg.

Nå hilser jo ikke motorbåtfolket på seilere heller, akkurat som vi ikke hilser på motorbåtfolket.

Nå hilser jo ikke motorbåtfolket på seilere heller, akkurat som vi ikke hilser på motorbåtfolket.

Jeg ser vel ikke forskjell på motorbåter og seilbåter når jeg hilser. :nono:

Jeg synes for øvrig skikken med å hilse har gått litt tilbake. Eller er det bare noe jeg tror?

mvh tuffff

Jeg ser vel ikke forskjell på motorbåter og seilbåter når jeg hilser. :nono:

Jeg synes for øvrig skikken med å hilse har gått litt tilbake. Eller er det bare noe jeg tror?

Jeg tror nok du har rett, det skyldes at det blir flere folk med båt, samtidig som det blir færre og færre båtfolk.

hmm jeg hilser når jeg føler det passer seg slik - helt uavhengig av om det er pinnebåt, eller ikke. Føler egentlig ikke motseningene er så velig store. Min bror er jo motorbåtmann, kan jo ikke la være å hilse på ham akkurat... :confused:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...