Jump to content

Flyter over når jeg fyller diesel


alum

Recommended Posts

Vår nyinnkjøpte Polar 25 (1981 modell, VP MD21B) skulle for første gang få slukket dieseltørsten fra sine nye eiere. Etter få sekunder med fylling (på Vassøy, Stavanger) rant det over. Tanken full?? Vi prøvde på nytt, denne gang med litt mindre trykk, men samme resultat. jeg tror ikke vi klarte å fylle mer enn fem til ti liter. Det var ikke annet å gjøre enn å sprute zalo på båten og spyle rent. Manuell peiling av tanken i ettertid viser ca kvart tank, altså noe må være galt :sad: Kommer ikke lufta seg ut når vi pøser på med diesel? Tett luftrør? Kan påfyllingsrøret være tett? Hvordan i huleste kan jeg feilsøke? Jeg er svært takknemlig for alle tips.

Redigert av alum (see edit history)
Link to post

Det kan godt være tett lufting og gjerne en vannlås på fylleslangen. En telefon til tidligere eier kan jo lett løse slike mysterier :yesnod: Høyst sannsynlig vet han om dette selv om han kanskje ikke har fortalt deg det... og kanskje han har et eller annet triks for å løse problemet også!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Her er mitt triks:

 

Ikke stapp pistolen til endes ned i påfyllingen, men hold den såvidt nedi slik at den hviler mot leppen.

 

Hold "avtrekkeren" halvveis inn, slik at strålen blir noe mindre. Da går det så bra så i mitt tilfelle. Jeg pleier også å stoppe sånn ca 1 gang hvert halve minutt for å la luften komme opp. Gjør jeg ikke alt dette så har jeg en geysir på gang før jeg vet ordet av det.

 

Det er nok luften som ikke får plass til å komme ut av tanken mens du fyller.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

...Tanken full?? Vi prøvde på nytt, denne gang med litt mindre trykk, men samme resultat. ...

Og du er sikker på at tanken ikke var full? Hvor kommer dieselen ut?

 

Selv har jeg "storebror" til båten din, nemlig en 81-modell Polar 29'. Der også fyker dieselen ut - gjennom luftingen, dvs. at den kommer fram under det (grå-)hvite dekselet på siden like ved Polar-skiltet (som igjen altår er rett ved påfyllingshullet). Men bare rett før jeg har full tank, ikke ellers. Har lært meg å leve med dette ved å avslutte tankingen rett før tanken er full (kan høre det på lyden når det nærmer seg toppen).

 

OK - vet jo ikke om det er samme symptom hos deg. Du får kanskje dieselen opp gjennom påfyllingshullet?

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Sjekk luftinga ! Hadde samme problemet på Slagskibet der en teskje i minuttet var det maksimale volumet før det rant over. Lufteslangen lå i en runding som fungerte som en hevert og i den lå det vann. Etter tømming av den er det nå mulig å fylle normalt og uten å bli jaget. Folk setter visst ikke pris på at det tok 50 minutter å fylle 100 liter diesel :rolleyes:

Link to post

Tja, min utfordring er at tanken har flat topp som ligger nokså i vater, og når den er omtent full gir veggene litt etter med et tydelig klank. Topper jeg tanken da er det bare å krysse fingrene for at ikke veggene slår inn igjen med klunk og et pinlig dieselgulp. :blush:

 

Uansett, viser slangesjekken at utluftinga er grei er kan en vetus-greie (original eller kopiert) holde sølet under dekk.

Link to post

Av en eller annen grunn har mange båtprodusenter funnet ut at 1/2'' slange fungerer som god nok lufting. Når det kombineres med en skroggjennomføring med sil, er alt lagt til rette for problemer.

 

Alternativ 1; Fjern sila om slik finnes. Den har en egen evne til å gro igjen (irre)

 

Alternativ 2; Se om det er mulig å gå opp til større diameter på slange og velg en skroggjennomføring uten sil.

 

Hadde eksakt samme problem som deg. Holdt på å kjøre dieseltom med nybåten fordi jeg trodde at tanken var full etter fylling, og intstrumentet ødelagt. Valgte alternativ 2 og siden har det ikke vært problemer.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg har av uforklarlige grunner (..) ikke vært ute i båten igjen for å sjekke videre, men jeg har ringt forrige eier. Han hadde noenlunde samme problem, men pumpen som han vanligvis brukte var nok ganske treig, så derfor gikk det greit.

 

Den sila som du her nevner, hvor sitter den vanligvis? Når jeg ser ned i påfyllingsrøret ser jeg en slags plastplate 5-10cm nedi røret "på tvers". Kan dette være ei sil? Eller er det kanskje noe som ikke skal være der... Siden jeg ikke vet hva det er har jeg ikke våget å prøve å dra den opp.

Link to post

med mindre det skyldes skitt eller annet som nevnt tidligere:

hvis lufteslanngen danner en "vannlås" får man nesten uansett dette problemet etter 1 overfyling.

da blir drivstoff liggende i låsen og luft kommer ikke (lett) ut.

sjekk om slangen har kontinuerlig stigning hele veien - hvis ikke og hvis mulig sørg for at den får det så er nok problemet borte.

 

en annen sak jeg har sett på enkelte båter og ikke likt noe særlig er at slangestussen på tanken for påfyllingsslangen er er rett sveiset 90° bend - og uten å si at dette er et slikt problem er det neppe den beste løsningen.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Både lufteslangen pg påfyllingsslangen er vanskelig tilgjengelig (bak pentryen), men etter det lille jeg har sett så har lufteslangen stigning hele veien.

 

Ang. skumming så har jeg litt problem med å huske. Det kom så brått da jeg fylte på at min rasjonelle hjernehalvdel var nede i noen sekunder...

Link to post

...at min rasjonelle hjernehalvdel var nede i noen sekunder...

:lol::lol::lol:

 

Et lite sidesprang men jeg har et lignende "problem" på vanntanken min. Ikke noe problem siden det bare er vann men tanken er en slik plast/gummisekk uten lufting. Når jeg fyller og den nesten er full er der noe luft i tanken som absolutt vil ut gjennom den omlag 3 meter lange fylleslangen. Resultatet er en halvmeter fontene og vannslangen stikker av.... Ble en smule overrasket første gang men nå er det heller litt festlig å se andres reaksjoner når det skjer...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Og jeg vedder fremdeles huet mitt. Du har sikkert luftinga lagt i en sirkel helt oppunder dollbordet.

Demonter det du trenger for å se oppunder og har du denne vannsirkel låsen stikker du et hull i underkant så den blir drenert. Samme syla kan du bruke til å :smash: nettingen i luftinga i skutesida. Skummer det når du fyller er det ikke fyllinga som er problemet men luftingen fra tanken som er problemet.

Link to post

Da jeg kjøpte min nåværende båt, hadde forrige eier montert kuleventil på påfyllingslangen. Dette hindrer stjeling av diesel noe han hadde vært utsatt for. Glemte dette da jeg fylte diesel første gang og fikk ikke noe på tanken. Kan det være slik ventil på din båt?

 

Hilsen Scand Classic

Link to post

Skjer det samme på min Wellcraft som hadde opprinnelig bensinmotor. Pipler diesel ut luftinga og poff så står spruten ut påfyllinga. EG må fylle seint av og til slik at luften kommer ut. Fenomenet er der når tanken er fra 1/2 til 3/4 full.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

I kveld var jeg ute å sjekka litt nærmere: Gjennom et skap i pentryen kom jeg til lufteslangen (trangt som f). Den kom opp fra tanken og gikk inn i en gjennomføring i sideveggen ca 30 cm over ripa. Slangen var tilnærma vertikal hele vegen, så teorien om at det låg diesel i lufteslangen utgikk. Jeg fikk av slangen og prøvde å blåse luft inn i slangen. Når tanklokket var av, var det fri luft, altså helt ok. Jeg prøvde og å blåse luft igjennom gjennomføringen. Men der var det bom stopp gitt. Ingen luft ville gjennom. Feilen funnet!! Jeg hadde lite verktøy tilgjengelig, så dekselet på utsida fikk jeg ikke av. Således fikk jeg heller ikke sjekka gjennomføringa på utsida, men det bør være grei skuring å fikse, bare verktøyet er på plass. Spørsmålet nå er: Hvordan klarer maskinen å suge diesel når det ikke komme luft inn? Jeg prøvde å suge luft ut lufteslangen med tanklokket på, og det var vakumfølelse med en gang. Et annet spørsmål er jo hva i huleste som gjør gjennomføringa tett. En Cola-kork? Jeg er spent.

Link to post

Godt du fant ut av det!. Det er sikkert finmasket netting på undersiden på gjennomføringen. "Lokket " på denne er normalt ikke demonterbart. men hvis du tar en syl og hakker hull i nettingen (hakk den gjerne helt bort!) så burde problemet være løst en gang for alle.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Som Index sier så er nok ikke "lokket" demonterbart. Skrogjennomføringen er et 90 graders bend, og med nettingen plassert slik at du bør kunne se den fra yttersiden. Pirk ut hele skitten!!

 

Det er imidlertid en ting til å tenke på. Om slangen er som normalt en 1/2'', så er denne tredd på utvendig av gjennomføringen. Med andre ord er altså den faktiske diameteren for lufta enda mindre, særlig om det er god tykkelse på godset. (ikke særlig større enn en blyant).

 

En siste sak; Om slangen går fra skroggjennomføringen og rett ned i tanken, kan man risiskere å få sjøvann inn i grov sjø. Derfor bør slangen legges et stykke opp, før den så føres ned mot tanken. Men, pass på så den blir liggende slik og ikke flytter seg og lager en svanehals.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...