Jump to content

Er det mulig med yamaha 40 hk -97 på Terhi 415 ?

Guest kjellkp

Recommended Posts

Selvfølgelig er det mulig. Spørsmålet er om det er forsvarlig. Jeg mener bestemt svaret på dette er NEI.

Bla. a forsikringsselskapet ditt vil neppe like dette, med heftige regresskrav som følge ved en ulykke / havari.

Derfor er svaret 2 delt. JEg for min del ville kjøpt en annen båt hvis jeg hadde en 40 HK tilgjengelig, eller en annen motor hvis jeg hadde båten. Bestemmer du deg for å prøve vil det nok være en ide å forsterke akterspeilet. THERI er ikke kjent for å være de "mest" solide på markedet, samtidig som det eren god del mer utfordrende å reparere ABS plast, enn. f.eks fiberarmert plast

Suzuki

No boat needed..

Forsikringsmessig vil jeg definitivt svare nei. Båten i seg selv tåler det temmelig sikkert. Veritas har ofte gode marginer, men.

Du vil få problemer med forsikringen dersom:

* Båten skulle gå under - selv om det ikke direkte skyldes motoren

* Du blir innblandet i en eller annet ulykke

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Her er det sikkert like mange synspunkter som det er medlemmer...

Når det gjelder båten, er det garantert marginer å gå på ut fra den satte maks. grensen fra produsent. Båten er jo laget for å holde noen år, og da kan de ikke risikere å legge seg helt på grensen av hva båten tåler.

Når det gjelder forsikring, har jeg fått høre av flere at hvis det kan påvises en direkte sammenheng mellom den større motoren og hendelsen, vil du få problemer ifbm forsikring. Spurte om noe lignende en gang og dette er essensen av det jeg klarte å dra ut. Hvis man kjører med hodet og ikke peiser rett på et eller annet for full gass, bør det gå bra. Men er man uforsiktig/uheldig og havner oppe i noe hvor det kan relateres til motoren, skal man ikke se bort fra at selskapet gladelig vil benytte seg at denne anledningen til å redusere sine utgifter (Dvs erstatningen de må ut med).

Jeg spurte åpent mitt forsikringsselskap om å sette en 40hk på en Bever 400. Denne båten er også "bare" godkjent for 30hk. Selskapet sa at det var helt greit. De ville forsikre båten. Men som tidligere nevnt, vet jeg jo ikke hva som hadde skjedd hvis jeg hadde fått en motor-relatert skade? Endte opp med å bytte både båt og motor. Ville være sikker!

:nonod: Kjøpte i 1993 en  ny Terhi 415 med 40 hk Yamaha av forhandler i Asker.Grunnen var at det den gangen var den minste motoren med selvstarter(batteri) som han hadde.Motor og båt fungerte meget bra.

Forsikringsmessig var båt type og motorstørrelse oppgitt og jeg fikk ikke noen kommentar til det.

På den annen side hadde jeg heller ikke noe uhell med båten som jeg senere solgte i 1999.

Brukte båten endel på Randsfjorden og når det var vindstille og fjorden var speilblank var det rimelig moro å kjøre den.     :nonod::smiley::seeya:

:yes-løp og kjøp 40 og 50 hk er ikke no problem.70 hk blir litt baktung.du får en meget lettkjørt båt med riktig motorkraft detta går bra.har selv hatt alle jolletyper med mange motoralt.bla.with.10fot med 55 hk mariner helt greit,gikkno villst inn i h.plana på tommgang,litt upraktiskt i trange farvann men jeg vendte meg til det. velg en stor og go moter med go samvittighet du!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...