Guest kjellkp Startet 4.September.2003 Link til dette innlegget Startet 4.September.2003 Vurderer å kjøpe meg ny motor til min terhi 415 R. Står anbefalt maks 30 HK. Er det forsvarlig å sette på en yamaha 40 HK -97 på den ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Selvfølgelig er det mulig. Spørsmålet er om det er forsvarlig. Jeg mener bestemt svaret på dette er NEI. Bla. a forsikringsselskapet ditt vil neppe like dette, med heftige regresskrav som følge ved en ulykke / havari. Derfor er svaret 2 delt. JEg for min del ville kjøpt en annen båt hvis jeg hadde en 40 HK tilgjengelig, eller en annen motor hvis jeg hadde båten. Bestemmer du deg for å prøve vil det nok være en ide å forsterke akterspeilet. THERI er ikke kjent for å være de "mest" solide på markedet, samtidig som det eren god del mer utfordrende å reparere ABS plast, enn. f.eks fiberarmert plast Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Anabelle Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Forsikringsmessig vil jeg definitivt svare nei. Båten i seg selv tåler det temmelig sikkert. Veritas har ofte gode marginer, men. Du vil få problemer med forsikringen dersom: * Båten skulle gå under - selv om det ikke direkte skyldes motoren * Du blir innblandet i en eller annet ulykke Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Batdilla Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Her er det sikkert like mange synspunkter som det er medlemmer... Når det gjelder båten, er det garantert marginer å gå på ut fra den satte maks. grensen fra produsent. Båten er jo laget for å holde noen år, og da kan de ikke risikere å legge seg helt på grensen av hva båten tåler. Når det gjelder forsikring, har jeg fått høre av flere at hvis det kan påvises en direkte sammenheng mellom den større motoren og hendelsen, vil du få problemer ifbm forsikring. Spurte om noe lignende en gang og dette er essensen av det jeg klarte å dra ut. Hvis man kjører med hodet og ikke peiser rett på et eller annet for full gass, bør det gå bra. Men er man uforsiktig/uheldig og havner oppe i noe hvor det kan relateres til motoren, skal man ikke se bort fra at selskapet gladelig vil benytte seg at denne anledningen til å redusere sine utgifter (Dvs erstatningen de må ut med). Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Det går jo an å spille med åpne kort overfor forsikringsselskapet og si som det er. Spør hvordan de stiller seg til motorvalget på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 5.September.2003 Link til dette innlegget Svart 5.September.2003 Jeg spurte åpent mitt forsikringsselskap om å sette en 40hk på en Bever 400. Denne båten er også "bare" godkjent for 30hk. Selskapet sa at det var helt greit. De ville forsikre båten. Men som tidligere nevnt, vet jeg jo ikke hva som hadde skjedd hvis jeg hadde fått en motor-relatert skade? Endte opp med å bytte både båt og motor. Ville være sikker! Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 6.September.2003 Link til dette innlegget Svart 6.September.2003 Kjøpte i 1993 en ny Terhi 415 med 40 hk Yamaha av forhandler i Asker.Grunnen var at det den gangen var den minste motoren med selvstarter(batteri) som han hadde.Motor og båt fungerte meget bra. Forsikringsmessig var båt type og motorstørrelse oppgitt og jeg fikk ikke noen kommentar til det. På den annen side hadde jeg heller ikke noe uhell med båten som jeg senere solgte i 1999. Brukte båten endel på Randsfjorden og når det var vindstille og fjorden var speilblank var det rimelig moro å kjøre den. Sitér dette innlegget Link to post
LEJ Svart 7.September.2003 Link til dette innlegget Svart 7.September.2003 Jeg oppfatter det som helt forsvarlig. Dersom det ikke er powertrim på motoren risikerer du at du får overplaning med fullt gasspådrag. Har samme problem med båten på hytta (og den er godkjent for den motoren den har). Tror ikke du har noe å frykte rent strukturelt med båten, og jeg antar at du ikke har tenkt å kjøre med 100% gasspådrag hele tiden....? Sitér dette innlegget Link to post
battex Svart 13.September.2003 Link til dette innlegget Svart 13.September.2003 :yes-løp og kjøp 40 og 50 hk er ikke no problem.70 hk blir litt baktung.du får en meget lettkjørt båt med riktig motorkraft detta går bra.har selv hatt alle jolletyper med mange motoralt.bla.with.10fot med 55 hk mariner helt greit,gikkno villst inn i h.plana på tommgang,litt upraktiskt i trange farvann men jeg vendte meg til det. velg en stor og go moter med go samvittighet du! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.