REM Startet 13.Juni.2006 Del på Facebook Startet 13.Juni.2006 (redigert) I pinsehelga la vi oss på Laksberget på H-øya. Det var ingen andre i nærheten så jeg slapp dreggen godt ute uten at jeg trengte å tenke på ankerkjettinger som kan krysse hverandre. På laksberget blir en liggende slik at når man fortøyer med baug inn, (et lite nes) så blir man liggende paralellt med land på babord side. Utover ettermiddagen kom det flere båter til, og to seilbåter la seg bak oss med nesa mot land på vår babord side. De slapp dreggen godt ute og tvers over min ankerkjetting. Det er mye båter i Oslofjorden, så slik ting skjer til stadighet, spesiellt i populære utfartshelger hvor det kan bli trangt om plassen. Få lager noe oppstyr om dette, og spaghettien løser seg som regel greit da alle avgår omtrent på samme tiden dagen etter. Vi hadde imidlertid tenkt å returnere ila. kvelden så derfor nevnte jeg for de nyankomne at vi kommer til å gå ila. et par timer, og at de måtte sørge for å være tilstede, og kanskje påregne å ta nytt dreggfeste når jeg etter all sansynlighet kom til å løfte begge deres ankerkjettinger ved avreise. De så litt rart på meg uten å svare, og jeg satt igjen med en følelse at de ikke helt hadde skjønt problemstillingen eller fått med seg budskapet. Vel vel. Utpå kvelden da vi skulle gå satt de begge i båtene sine og jeg begynte å trekke meg ut på dreggen. Som ventet kom det snart ett snøre tilsyne, og snart ett til. Snørene skled ned på min kjetting slik at jeg ikke fikk fatt i de med båtshaka og løfta de av slik jeg ofte gjør i tilsvarende situasjoner. Jeg har en winch på 1,5 Kw og hadde ingen problemer med å løfte begge ankerlinene da dreggen etterhvert kom til syne. Jeg benyttet båtshaka og løftet, først den ene, så den andre dregglina av ”kroken” Hva som så skjedde var så totalt uventet at det tok tid før jeg fikk summet meg og skreket til kona som dreiv foran og ordnet med taugverket: ”Ikke rør gearet eller gassen” ”DE BRUKER FLYTELINE PÅ DREGGEN” Vi var fortsatt i siget bakover og begge linene forsvant under båten delvis flytende i overflaten. Båten stoppet etterhvert opp antagelig fordi rorene fanget opp taugene og bremset opp båtens bevegelser. Etterhvert fikk jeg tak i tauget og trukket båten framover og klar av taugverket igjen. Han i den ene seilbåten spør om han skal gi mere taug da han tydeligvis oppfatter at jeg sliter med dreggen deres. Han i den andre båten har ikke skjønt en meter og bare sitter der uinteressert. Isteden for å gi mer taug, ber jeg ham å trekke stramt slik at tauget går dypere og vi kan gå klar. Etterhvert kom vi oss ut. I ettertid har jeg fundert på om de to egentlig skjønte hva som skjedde. Skjønte de egentlig at de la dregglina over vår og at jeg nødvendigvis må løfte deres liner for å få opp min egen? Skjønte de i det hele tatt at noe taugverk flyter og noe synker og at den ene typen kan være bra i en situasjon, men ikke nødvendigvis i en annen? Egentlig tror jeg ikke de skjønte hva som skjedde i det hele tatt. Antagelig så de hoderystende på hverandre etter at vi var gått, og var enige om at noen form for opplæring av nye båtførere nok er på sin plass. For makan til rot noen klarer å stelle i stand bare de skal løfte dreggen skal man vel lette lenge etter? Typisk Motorbåtfolk Redigert 14.Juni.2006 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Grunnen til at de satt så rolig var kanskje at de trodde du var gal og full, og dermed ønsket de ikke videre kontakt. Dette ble for dem bekreftet da du avslo deres tilbud om å slakke fortøyningene slik at du kunne komme deg vekk, og heller ba om å få dem strammet morsom historie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Dette hadde ikke hjulpet deg så mye rem, men kjekt å vite om fortøyning likevel! Foresten enig i at de andre oppførte seg ganske tankeløst! Blir mye stress av sånt.. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/18140 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Jeg har en dregg på 1,5 Kw En sånn vil jeg også ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 :nono: Går dårlig i saltvann!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 :nono: Går dårlig i saltvann!! Alldeles ikke ! Har nettopp dradd ledningene til ankervinsjen ut av Slagskibets dype buk som gikk ut fra akterlugaren under vann (du leste ikke feil nå) -og så lagt opp langs akterspeilet ,gjennom badeplattformen, opp i dreggkassa og til vinsjen. Det var veldig mye vann i sikagrøten under vannlinja når den ble skjært opp og irritasjonsmomentet med fukt i AC er funnet . Det flaue er at det gikk 10 år før jeg fant det ut Etter overhaling av vinsjen er kablingen lagt om til en,etter min mening,litt bedre kabeltrekking. Kablene går nå gjennom akterspeilet rett under fenderlista. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Flytetau på dreggen burde straffes med bøter. :nono: Har jeg muliget, pleier jeg å dra ut med jolla for å flytte på dregger som ligger over mitt tau. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.