Jump to content

Dieseldyr, en myte?

torerikb

Recommended Posts

Har hørt mange advarsler mot "dieseldyr".

Kan noen forklare meg hva dette er, eller om det bare er en myte?

På spørsmål til forhandlere om de har tilsettingsstoffer til diesel for å ta knekken på disse "dyrene", er det ingen som har det, men alle nikker til det jeg sier og ser ut til å ha hørt om problemet.

Dersom de finnes, finnes det noen tilsettingsstoffer som er å anbefale?

Tor Erik

Some people play hard to get, I play hard to want! :lol:

Nei, ingen myte.

Dieseldyr er en bakterie, som etter hva jeg vet, lever i sjiktet mellom kondens og diesel i tanken. Problemet med dieseldyr er 2-delt. Den vil kunne tette dieselfilteret når den blir sugd opp av tanken og føre til motorstopp. Ingen fare med akkurat dette.....bytt filter og kjør videre. nr. 2 er litt værre. Dieseldyr fører til økt korrosjon i dieselpumpe (høytrykk) og dyser. Disse delene er produsert med kun 1000-deler i klaring til hverandre. Tenk da hva en skikkelig grop-tæring på et par hundredeler vil gjøre for motoren din. Har du en f.eks. Perkins 49 hk og er angrepet av dieseldyr vil du i værste fall måtte bytte pumpe og dyser. prislapp: 35 - 40.000,-.

Når det gjelder "guffe" til å ha på tanken, bruker jeg selv Bio protect 2. Du kan lese mer om den på http://www.maritim-consultants.no/ .

Viktige forhåndsregler er å alltid vinterlagre båten med fulle tanker. Da danner det seg mindre kondens enn om tanken er nesten tom. Når vi vet at vannet er "hjemmet" til dieseldyret reduserer man hvertfall problemet. I tilegg pleier jeg (på anbefaling av LOMEK i skien) å kjøre en 50% blanding av diesel og 2-taktsolje inn på motoren til jeg får blå røyk før vinterlagring. 2-takts-olja vil ta til seg eventuelt vann som ligger i pumpa og uskadeliggjøre det. Dette er spesielt viktig hvis du har Bosch-pumpe. denne har en "sump" i bunnen som lett samler kondens.

Har du dieseldyr på tanken, gjør den ren med zalo, la den tørke helt og fyll opp på nytt. Rengjør også slanger, filtre og kuplinger.

Hvorfor vet jeg litt om dieseldyr? For det første er jeg landbruksmekaniker, men den største grunnen er at jeg for 2 år siden måtte kaste en Volvo Penta MD17 pga..........ja, du gjetta det! dieseldyr.

Men ikke la deg skremme av dommedagsprofetene! Ta forhåndsregler, så er du sikker!

Hilsen

Svein

Søk på Hammerdown her i forumet, så finner du mye.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...