Gnisten Startet 14.Juni.2006 Del på Facebook Startet 14.Juni.2006 Tenkte jeg skulle skifte olje, men ble noe skeptisk til nivåluggen som ser ut til å være "tettet" med noe lurium. Tenkte derfor kun å drenere og fylle på. Har ikke bilde foreløpig, men tror det er en Simms pumpe. Spørsmålet er om noen vet hvor mye olje som skal nedpå her ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
index Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Sikker på at du trenger å skifte olje på denne pumpen? Jeg har Simms pumpe på min 2401E, og den smøres fra motorens system selv om den har egen påfyllingshull og boka oppgir oljemengde på den. Oppdaget dette da jeg fikk kjøpt en brukt pumpe å ha i reserve, den har to små oljehull i festebraketten for olje inn og ut. Jeg sier ikke at det er likt på din, men dette burde kanskje sjekkes først? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Javi Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Nå er ikke jeg motormann. men jeg mener å ha hørt at en 2715E har egen olje på pumpa, dvs. skal etterfylles. I 1982 ble 2715E etterfulgt av 2726E. Denne har pumpe som går på motorens smøresystem. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Heisann Som du ser av navnet jeg har valgt har jeg samme motoren som deg. Det sitter helt sikkert som du antyder en sims pumpe på den..Enkelte har vist nok også blitt levert med bosch pumpe. På linken under finner du en servicebok som du kan laste ned, riktig nok ikke til akkurat vår serie. Men det meste er veldig likt.. Litt langt ned i dokumentet på side 20 finner du beskrivelsen om hvordan du skal skifte olje. Det er også en tegning av pumpa. Hvor de viser med nr hvilke "plugger" som skal åpnes osv. Du skal fylle opp olje til du ser at det renner olje ut av "sladre" hullet eller bedre kalt nivåpluggen som da må være åpnet... Det som tar livet av disse pumpene er at de fleste av " oss" ikke har skiftet olje. Etter som årene går blir oljen utvannet med diesel og smøre egenskapene blir dårlig noe som resulterer i en utslitt kam i pumpen. Merkes oftes med at motoren "jager" går ujevnt på tomgang. Jeg måtte skifte ut pumpa p.g.a dette, den var så slitt at det ikke var noe reparere på. Tror ikke forrige eier har stelt så godt med den.. Fikk heldigvis tak i ei brukt pumpe. Lykke til og skift olje minst 1 gang pr år. Det er vanlig motorolje som brukes. Ikke rare skvetten... http://www.kdtrading.no/tradingshop/teknis...onsbok_2720.doc Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 15.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Du skal fylle opp olje til du ser at det renner olje ut av "sladre" hullet eller bedre kalt nivåpluggen som da må være åpnet... Takk skal du ha 2715e Når er det som nevnt slik at jeg ikke ønsker å skru ut nivåpluggen; kun drenere. Har søkt litt rundt på dette og det ser ut til at mengden på pumpens kamkasse varier mellom 0,36 til 0,45 l avhenging av pumpetype, så jeg kommer til å fylle på 0,4 l Det må da være godt ok Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.