Jump to content

Problemer med selvtømmende septik

marioc

Recommended Posts

Jeg har selvlensende septiktank på min båt. Denne er nå blitt tett dessverre. Tipper det derfor er duket for en real møkkajobb.

Mitt spørsmål til forumet blir derfor hvordan jeg kan løse dette problemet.

Jeg tenker at det første jeg må gjøre er å få ut dritten, slik at jeg kommer til utløpsrøret. Litt usikker på hvordan jeg skal få tømt denne tanken. Finnes det noen marinaer som har tømmeutstyr for slikt. Tipper den må tømmes gjennom inspeksjonsluken på tanken.

Er det noen som har erfaringer med denne typen selvtømmende septiktanker? Kan jeg feks ta båten på land og stake i utløpsrøret, eller sitter det en form for lukkemekanisme der som kan ta skade. Denne tanken tømmer seg normalt når jeg når en hastighet på ca 10 knop.

Alle tips og råd mottas med takk.

Hei!

Hadde samme problemet i min båt for et par år siden. Merket at tømmingen ikke fungerte da plasttanken ble så full at den løftet hele innredningen 10cm! Hadde eletrisk toalett slik at eg merket ikke at tanken var full...

Måtte tømme tanken og brukte en slik:

Bilde fra Biltema. Denne var veldig effektiv og tanken var tømt på 2 min. I mitt tilfelle låg "proppen" i kuleventilen i utløpet...

Hvis du klarer å lure en vannslange inn fra undersidenså klarer ofte vanntrykket å løse opp proppen fra utsiden. Men pass opp for det brune vannet!! :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

hadde samme problemet i fjor. Den endelige løsningen for meg, var at jeg fikk noen til å starte den elektriske pumpen i toalettet samtidig som jeg klemte sammen lufteslangen til septiktanken.

Dette medførte at trykket steg i tanken og alt rant ut der det skulle.

Husk, vær litt forsiktig så tanken ikke revner, men det regulerer du med klemmingen av lufteslangen.

Har du manuell pumpe på toaletten, tror jeg det går greit med å bruke denne metoden også.

Hvis du velger å hoppe uti, kan jeg gi deg råd om det også. Det var den metoden jeg gjorde første gangen, før jeg fant på den beskrevne (mye rensligere metoden).

Lykke til.

Tipper den må tømmes gjennom inspeksjonsluken på tanken.

Er det noen som har erfaringer med denne typen selvtømmende septiktanker? Kan jeg feks ta båten på land og stake i utløpsrøret, eller sitter det en form for lukkemekanisme der som kan ta skade.

På min Viksund går utløps-slangen fra bunn av tanken opp til like under dekksnivå før den går ned til kuleventilen som står under vannlinjen. M.a.o. en vannlås som fungerer som en lukkemekanisme når båten ikke er under fart.

Jeg har selv opplevd 'propp' og tok den jobben det er å åpne inspeksjonsluken på tanken og stakk en ståltråd ned og rotet litt nede ved uttaket i tanken under fart.I mitt tilfelle var det der det satt og da sa det 'slurp' og ut gikk det. :puke:

Ser at du har fått mange gode råd om hvordan du løser det.

Det som kan være grunnen til at det skjer er at kuleventilen på utløp ikke er 100% tett og dermed kan væske sive ut selv om kran er igjen. Da blir forståeligt nok det som er igjen tørt og kan da "stivne" som en propp.

Så sjekk kranen din at den er tett når den er lukket.

Vær litt varsom med å bruke vannslangen i et fellesanlegg til spyling/ rensing av toalettsystemet. Påfyll vanntank, neste mann- rens / spyling av septik- neste påfyll av vanntank....... osv. :puke::puke::wink:

Hadde for mange år siden en slik sak med "baskelusker" fra vannslangen i havna. :sad::sad:

Det var rett og slett noe dritt....... sier ikke mer. :lol:

Cirkeline

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...