Jump to content

Hvor kan jeg kjøpe LCD tv for 12V spenning?

fernanda

Recommended Posts

Som nevnt tidligere her - Grundig har en 17 tommer som sikkert er bra, men ganske dyr. Så den forleden på tilbud til 5600 kroner, tror jeg. Vanlig pris ca. 6000.

Har forhørt meg på både Elkjøp og Lefdal. Nix, har modeller som forsåvidt kan gå på 12 v, men da gjelder ikke garanti.

Kjøpte en dansk sak på Smart da jeg tilfeldigtvis var innom utsalget på Råde. Elendige greier. Selv på et kabelanlegg var kvaliteten dårlig. Hva da i en båt? Byttet den straks.

Smartclub i Oslo har to utstilte modeller, bl.a. en Toshiba. Begge til mellom 3000 og 4000 kroner. Men de har ikke hatt på lager på en god stund. "Får til tirsdag", "får til torsdag"....

Euronics har annonsert en Dantax15 tommer til 2998 kroner - men heller ikke de har fått den på lager ennå. Utrolig egentlig, når brosjyren er sendt ut i 10 000'er...

Ikke lett, dette her! :headbang:

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Elprice har 15 tommers Dantax (vet ikke om de har den på lager, men det er verdt å prøve) kan bestilles via nettet om du ikke har butikk i nærheten. Pris er 2995,- + kabel.

12 volts kabel står som tilbehør på et par 17 tommere også (1 og 2), men jeg har ikke sjekket med leverandrøen om det faktisk er tilfelle at de kan benyttes på 12 volt uten problemer med garanti o.l.

Kjøpte for 2 år siden 12v Orion LCD-TV 15'' som har en omformer (løs) som gjør at den kan brukes på 220 V. Fikk laget en ledning med tilsvarende plugg inn til TV'n som var på omformeren og satte på en 'sigarettenner-plugg' i den andre enden da TV'n kun ble levert med omformeren.

TV'n ble den gang kjøpt hos Elkjøp og Stavanger Seil hadde også den tilsalgs dengang.

TV ble levert med egen kabel dersom man ville bruke den som PC-skjerm.

Har brukt den i båten og hjemme + PC og fungerer meget bra. :smiley:

Kjøpte denne fra EbayBilde

Kosta meg ca 3800 ink frakt og mva. helt grei men selvfølgelig kan ikke sammenlignes med en LCD skjerm til 10 lapper.

Dette var overskriften på ebay i tilfelle du skal søke etter den:

SP-D19 19" WIDESCREEN TFT LCD TV MONITOR w/ DVD PLAYER

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Seatronic: http://www.seatronic.no/

United 15" TV 12/220V

* NICAM stereo

* SXGA oppløsning (1024 x 768 pixels)

* 4:3 format

* 450 cd/m2 lysstyrke, 400:1 kontrast

* 140° synsvinkel

* A/V, scart m/RGB, S-video, hodetelefon, VGA

* Tekst -TV ( 10 sider)

* Kan benyttes som datamonitor (Plug&play)

* Hodetelefonuttak, Fot medfølger

* Strømforbruk: Max 48W (12)

* Mål: 386 x 60 x 356 (B x D x H)

kr: 3 950.-

Har 15 tommers Phillips som ble kjøpt på Elkjøp. Brukte først medfølgende trafo og konverter for å mate denne. Konverteren pep stadig når spenningen ble dårlig. Koplet ut hele greia og koplet 12VDC rett inn i TV apparatet. (TV var merket 12VDC inn på plugg ut fra trafo) Har brukt dette i over et år, etter 3 døgns landligge eller underveis med 14 volts lading. Ingen problemer. Dette virker bra og kan anbefales.

Glemte å si at det avgjørende for valget av akkurat denne Phillips modellen med underliggende høytaler, var at den passet perfekt på skottet jeg hadde avsatt for TV. Alle kabler mm inn gjennom skottet på baksiden inne i klesskap. De øvrige modellene fra Phillips med sideliggende høytalere ble akkurat litt for brede.

Kjøpte også en liten DVD spiller for 12 Volt koplet direkte på samme måten. Virker perfekt og uten problemer begge to.

Kjøpte LAVA 17" 16:9 LCD design-tv på TV-Boden ved Svinesund. Denne går direkte på 12v, og er etter min erfaring utrolig god. Har tekst tv med sideminne i tillegg til meget god bildekvalitet. Den kan fås i 3 farger, hvit, rød og sort. Stilige alle sammen! Prisen i desember i fjor var ca. NOK 6000,00. Har i tillegg montert DVD-spiller, og både tv og DVD-spiller er koblet opp mot høyttaleranlegget i kabinen, så der er det et skikkelig audio / video senter :smiley: . Han som monterte det hele i båten, mente jeg burde ha en ohm-motstand for å sikre at spenningen ikke oversteg 12v ved lading. han mente at flere tv'er hadde kollapset pga for høy spenning. Dette ble derfor montert i tillegg til en ekstern forsterker, så her er det trykk nok :lol:

Hvis dere primært skal ha plotterskjerm og ikke tv er trikset å finne en brukt flatskjerm på f.eks qxl (du får vel en 15 tommer for under 1000 lappen) og fore denne med strøm via en dc-dc omformer. Sånne finner du på ebay til godt under 200 kr med porto slik at du får den rett i postkasse uten mums og tull.

Da har du en fullt dugelig plotterskjerm for rundt en tusenlapp klar for 12 volt drift.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Postet I går 23:04

Sikkert fordi ingen fagperson ville sagt "ohmmotstand". Dessuten er en motstand i denne sammenheng lite egnet da strømtrekket vil variere. En DC/DC converter er best egnet.

Slike er ofte litt dyre da hvis man skal ha litt "størrelse" på de (les: stor effekt).

F.eks en slik: KONVERTER

Hei,

Beklager, men jeg uttrykte meg nok ikke helt faglig korrekt :rolleyes: Personen som monterte dette i båten har montert DC/DC converteren Mascot 9260 (lik den du beskriver), så da har han nok orden på det han driver med :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...