Jump to content

Motorbrakett for outboard?

Smiley

Recommended Posts

Noen som vet hvor man kan få kjøpt /laget brakett for montering av "større" påhengsmotorer? Har forsøkt søkfunksjonen samt google, men finner ikke stort. Har investert i et oppussingsobjekt av en Smuggler 21, men ser ikke så mye håp for den rustne V8 som sitter i den fra før. Tenkte da at en rimelig løsning (dog ikke på langt nær så hissig) kunne være å montere 90 hesteren min på brakett.

Når man får ut "noen hundre kilo" motor og drev burde jo 90hk kunne drive et optimalt skrog som en Smuggler 21 på en ganske grei måte uten at det akkurat blir noen racer.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Har nå kikket på nevnte sider, og googlet videre. Får masse treff på braketter opp til 25 hk samt

3-4 fremmedlandske produsenter som går igjen i de fleste av treffene, men priser på opp i mot 2000 dollar + evt. frakt til Norge virker uforholdsmessig dyrt. (standard braketter uten noen form for hydralikk e.l.) Dette må det da være mulig å få et mekanisk verksted eller liknende til å lage til en lavere pris! Om noen kommer over bilder eller tegninger av diverse braketter tar jeg i mot med takk!!! Kan legges i tråden, eller mailes til meg:magne@jahren.com

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg har selv slitt med og finne brakett til min båt. Solgte nettop gamlemotoren med brakett. En Yamaha 175 med en gill rørbrakett. Båten er en Smuggler 24 og valget mitt falt på en Porta Hydraulisk Brakett. www.portaproducts.com Motoren er en e-tec 225. Har ikkje fått testa det ennå ettersom braketten ikkje er komt ennå. Når det gjelder WIC marine så har eg dårlig erfaring. Er det noen andre som har hatt noe med WIC og gjøre i det siste?

Redigert av donaldbåten (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg har nettopp tatt en brakett av en Windy 22. Det sto en 1983 235 hk Johnson på båten som da gjorde 44 knop. Det er samme hastighet som samme båt med 330hk innenbords. Båten oppførte seg eksemplarisk i sjøen, og farta viste at det er en effektiv installasjon. Eneste ulempen var at jeg synes motoren hang litt lavt når jeg ikke var i plan, og at jeg noen ganger måtte ha litt vekt forover for at den skulle gå i plan.

En kamerat lagde en tilsvarende, men noe annerledes konstruert. Den dro med seg mye vann før den kom helt i plan, så den burde vært litt annerledes.

Jeg skal bruke braketten på neste prosjekt, en Avanti 28, men du er velkommen til å se den, ev ta mål.

Hvis jeg ikke hadde hatt en brakett, ville jeg vurdert å lage en i divinycell (Diab i Asker). Jeg kan ikke tro at det skal være så vanskelig. Det du er ute etter er jo å forskyve motoren 60 cm bakover uten at braketten drar med seg noe vann, samt kanskje å heve motoren inntil 10cm.

Jeg skal se om jeg finner et bilde jeg kan sende deg.

mvh

Helge

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...