Jump to content

Dynamo fra Biltema?

Hallaron

Recommended Posts

:smiley: ...da får du opplære meg og får betalt for det.

Jeg er jo også meget positivt mot alt, men her ser jeg svart, unntatt ang. vekselstrømdynamoer som er påbyggt.

Problemet er at en vanlig påhenger ikke ha feltstyring, men får energien fra rotormagneter.

Disse kan ikke styres.

Men hvis du har oppdaget noe som jeg og teknikere fra Sterling ikke vet noe om,

så ville jeg vise meg skikkelig takknemelig. :yesnod:

**

Men hvorfor tar du ikke bare noen tynne/fleksible kabler og monterer regulatoren (også den mekaniske som du bruker ennå) utenfor motoren?

:seeya:

Jørg

Denne lade typen jeg har på min utenbords kan vel sies å være "litt" antikk ( brukt ca 1962 > 1968?? ), men disse motorene trengte mye strøm ( elektrisk klutch ), den er oppgitt til å gi 20A .

Problemet er regulatorene, disse ble borte ifra markedet for mange år siden, lagde meg en DIY type først, fungerte helt ok men tålte ikke ristinga ( montert på motor ), spurte litt rundt her på forumet forrige sommer uten helt den store responsen, monterte da en ny mekanisk Bosch regulator som fungerer helt fint foreløbig ( skal montere den utenfor selve motoren ), hvis den ikke holder kommer jeg til å se etter andre løsninger .

Bilde

Bilde

På den nedre bildet kan du se ladeviklingen ytterst, magnetiseringviklingen ligger innenfor .

Arne Kjetil

Interessant, :smiley: , hver dag noe nytt.

Ja, da kan du prøve en DAR12, PDAR lønner seg vel ikke for deg.

Men i så fall blir du vel førsteman som jeg vet om med IUoUo-styring på en påhengerstator,

som er i tillegg antakeligvis enda gamlere enn jeg. :lol:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Biltema har fått inn en dynamo i sitt sortiment, art nr 63-630. Det står at den er universal av Bosch type. Er dette noe som kan brukes sammen med en VP MD7? Som som har peiling? Den koster jo ganske mye midre enn en orginal Vp dynamo. Noen tilpassninger som må gjøres? Forslag?

Så fremt dynamoen passer i festene, hadde jeg ikke nølt et sekund, men kjøpt den. 699 kroner er omtrent en tidel av kostnaden for min originale 80A Yanmar dynamo (Hitachi)

2-polet kontra 1-polet anlegg ville jeg ikke ofret en eneste tanke. Vet faktisk ikke om en eneste båmotor som har 2-polet anlegg. Noen Volvo'er har riktignok nesten 2-polet - hvis man ser bort fra bagatellen med starteren.

Min Hitachi-dynamo er 2-polet. De fleste 3-fase-generatorer er faktisk 2-polet fordi det ikke medfører noen særlig kostnad å lage dem 2-polet i utgabgspunktet. Om man jorder minus i godset og så tar den ut derifra eller om man tar ut direkte fra dioden, er vel ett fett, så selv denne rasende billige dynamoen kan sikkert være 2-polet den også.

Hos meg er generatorminus koblet direkte til motorblokka. Det er allerede starter og alle givere også, så det spiller filla rolle om en duppeditt fra eller tiol jordes direkte.

Selv med 1-polet anlegge sover jeg veldig godt om natta. Det å få 12V tæring fra et 1-polet anlegg uten landstrøm inne i bildet er ekstremt vanskelig å klare. Da må man i så tilfelle ha en uisolert plusskilde et eller annet sted som videre må være nedsenket i en elektrolytt, dvs saltvann.

Kjøp dynamoen din. Varer den bare halvparten så lenge som min, har du likevel spart en drøss med kroner. Skulle du derimot være blant de ytterst få som har et 100% 2-polet anlegg, hører du på SveinHa og kjøper deg en 2-polet dynamo (hvis biltema-varianten da ikke allerede er 2-polet)

Lotus

Dette stemmer nok ikke. 2-polt anlegg er nok sjeldnere enn som så...

...og det utsagnet har jeg allerede moderert en smule da båtmotorer ikke lages for å vare evig lenger, nå er det kun pris som teller og da blir løsningene lett dårligere :cryin:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Majali fikk også en slik fiin dynamo i år...

Men OBS! jeg fikk tatt en tur på lageret og opnet de eskene de hadde med slike for å finne frem testrapporten...på rapporten står bla ladespenning og denne varierte fra langt under 14 til over 14,7!!!

Så jeg plukket ut en som skullle lade med 14,54V og monterte. Jeg måler nå 14.50 14.55 på batteri... :smiley:

Eneste jeg merker er at den tenner litt senere enn den andre fra maritim... men det er jo kun i startøyeblikket. ellers lader den fint på min tomgang på 800 omd.

Så da er det som de andre sier; levetiden, hvordan blir den? jeg venter å ser....

ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Majali fikk også en slik fiin dynamo i år...

Men OBS! jeg fikk tatt en tur på lageret og opnet de eskene de hadde med slike for å finne frem testrapporten...på rapporten står bla ladespenning og denne varierte fra langt under 14 til over 14,7!!!

Så jeg plukket ut en som skullle lade med 14,54V og monterte. Jeg måler nå 14.50 14.55 på batteri... :smiley:

Med 14,50 Volt koker man batteriene allerede.

Det hendes ikke med en gang, men når batteriene er fulle så skifter standardregulatorer ikke på vedlikeholdspenning.

I så fall (f.eks. på lang fart) kommer batteriene til å bli overladet permanent.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...