Jump to content

Onkel vannpoliti på farten i helgen/regler for bot/alt fengs

slettet

Recommended Posts

poster denne som en egen post selv om noe er nevnt under andre tema tidligere.

omfatter bla noe av regelverket de fyrbøter seg til:

Nå skal båtsynderne tas

Til helgen starter sju politibåter på Østlandet en stor fellesaksjon. Dette risikerer du om du blir tatt!

Bøtesatser på sjøen:

Manglende rednings- og flyteutstyr under bruk av fritids- og småbåter:

Bøter fra kr. 500 - til kr. 5.000, subsidiert fengsel fra 3 til 15 dager, alt etter hvor mange personer i båten som mangler vest.

Ført fartøy i strid med reglene om lanterneføring fra solnedgang, samt utenfor dette tidsrom under nedsatt sikt:

Kr. 2.000 subsidiert fengsel i 11 dager hvis påbudte lanterner helt eller delvis ikke er montert.

Kr. 1.500 subsidiert fengsel i 7 dager hvis en eller flere monterte lanterner ikke virker/ikke er tent.

Overtredelse av straffeloven §424, jf Lov om sertifikatpliktige stillinger §3, jf Forskrifter om minstealder mv. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn §§ 1, 2 og 5:

Kr. 500 subsidiert fengsel i 3 dager for person under 16 år som fører båt under 25 registertonn med større motor enn 10HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter.

Overtredelse av straffeloven §424, jf Lov om sertifikatpliktige stillinger §3, jf Forskrifter om minstealder mv. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn §§ 1, 3 og 5:

Kr. 1.500 subsidiert fengsel i 7 dager for båteier eller annen rådighetshaver som lar person under 16 år føre båt under 25 registertonn med større motor enn 10HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter.

Overtredelse av Lov om havner og farvann mv. §§6 og 28, jf III, jf Forskrift om fartsbegrensning i sjøen §3, jf lokal forskrift om fartsbegrensning fastsatt av kommunestyret, Kystdirektoratet eller andre:

Kr. 1.500 subsidiert fengsel i 7 dager for føring av fritids- og småbåter og seilfartøy ( herunder seilbrett), med større fart enn den hastighet som er fastsatt av lokale forskrifter.

Overtredelse av straffeloven §418, 1. ledd nr 2, jf sjøloven § 512, 1. ledd, jf §506, jf sjøveisreglene regel 40, jf lokal forskrift om fartsbegrensning fastsatt av Sjøfartsdirektoratet:

Kr. 1.500 subsidiert fengsel i 7 dager for føring av fritids- og småbåter og seilfartøy ( herunder seilbrett), med større fart enn den hastighet som er fastsatt av lokale forskrifter.

Kilde: Politiet i Hordaland/Sjøtjenesten

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Jeg håper nå disse reglene blir endret hurtigst. De er alt for lite nyanserte, og favner ikke det viktigste; nemlig hvordan det faktisk kjøres, og om båtfører åpenbart har full kontroll eller ikke.

Jeg har lov til å føre en båt inntil 48 - 50 fot med diverse monstre i kjelleren, allverdens duppeditter etc. Sjansen for at jeg ville gjøre dumme ting endog sette folk og fe i fare ville være tilstede. Jeg ville nok ikke hatt behov for noe båtfører bevis, men ren opplæring i bruk av båten. Men lov til å føre den, jepp!

Min sønn på snart 16 har sin lille GH med 9.9\15. Han er meget fornuftig, har fått god opplæring, har full kontroll på fartøyet og stor respekt for vær, vind og andre sjøfarende. Men har han lov? Nei!

Så kan man si at et sted må grensen gå, ja det er jeg enig i, men sjø er f.eks. ikke vei, pluss at det er en del andre faktorer som gjelder på sjø.

Det burde vært lagt inn langt mer skjønn i disse reglene, pluss at de som skal utøve dette skjønn har fritidsskipper som minimum (jfr en annen tråd om lovens håndhevere som ikke kunne reglene)

På nyhetene her om dagen var det en reportasje om en liten gummibåt i max 10 knop som lå så vidt og planet uten å produsere bølger å hisse seg opp over. Han fikk bot på kr. 1500,- Meningsløst, selv om fartsgrensen kanskje ble brudt. En annen ting er jo at en slik båt stopper langt fortere enn en snekke i 5 knop.

Skjønn, sikkert en vanskelig ting, men det er mange andre lover i dette samfunnet hvor skjønn er en viktig del av utøvelsen, så det budre være mulig.

mvh

M.

Marna

Jeg har lov til å føre en båt inntil 48 - 50 fot med diverse monstre i kjelleren, allverdens duppeditter etc. Sjansen for at jeg ville gjøre dumme ting endog sette folk og fe i fare ville være tilstede. Jeg ville nok ikke hatt behov for noe båtfører bevis, men ren opplæring i bruk av båten. Men lov til å føre den, jepp!

Hvis du ikke har nødvendige ferdigheter til å føre båten, så har du heller ikke lov til å føre den. Det er det som ligger i kvalifikasjnskravene, utover minstealderen. Det er altså ikke alderen, men AT du har den nødvendige ferdighet, som er vilkåret for at du har lov til å føre båten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Enig med du Worse, men hvilke parametre legges til grunn for at kravet om nødvendige ferdigheter er innfridd? Når hørte vi om noen som ble straffet for at nødvendige ferdigheter ikke var til stede? Antagelig har det skjedd, men da var vel dette så åpenbart at gud og hvermann kunne forstå etc........ I praksis vil dette være håpløst å vurdere all den tid "nødvendige ferdigheter" ikke er noe klarere definert, eller hur?

mvh

M.

Marna

Kvalifikasjonskravet er antakelig det eneste stykke norsk lovgivning hvori Staten faktisk stoler på og har tillit til at de det gjelder, overholder reglene. Siden det er vanskelig kontrollerbart og Staten selvsagt alltid vli ha kfull kontroll på alt, har de altså nå fått det for seg at det er nødvendig med obligatorisk båtførerbevis. Dessverre ... de kunne vel ha nøyet seg med å innføre det i Oslofjorden. Så kunne resten av landet ha fulgt den någjeldende regelen.

hvorfor i @${#% skal vi ungdommer med god konrol over 10- 12 foterne våre tas?ja vel de går 5-10 knop for fort, men hvor søkt er ikke dette?

en 15 år gammel gutt i en with 12 med en 9,9\15 som går 20 knop kjører ut til en nærtliggede øy i 15 knop og blir tatt...1500 kr takk.

ei 16 år gammel jente kjører en princess 45 med 2 X 300 hk kjører ut til en øy og blir ikke tatt...hun har jo lov...

hvem tror dere har mest kontroll??

hvorfor i @${#% skal vi ungdommer med god konrol over 10- 12 foterne våre tas?ja vel de går 5-10 knop for fort, men hvor søkt er ikke dette?

en 15 år gammel gutt i en with 12 med en 9,9\15 som går 20 knop kjører ut til en nærtliggede øy i 15 knop og blir tatt...1500 kr takk.

ei 16 år gammel jente kjører en princess 45 med 2 X 300 hk kjører ut til en øy og blir ikke tatt...hun har jo lov...

Så du er av den oppfatning at gutter har bedre "kontroll" enn jenter? :confused:

...hvem tror dere har mest kontroll??

Jenta.

1. Fordi ho neppe eig båten sjølv, og sidan båten er så dyr ville neppe reiaren låna bort båten utan at han var rimeleg trygg på at jenta var dyktig.

2. Fordi jenter genelt tek færre sjansar enn gutar, og sjeldan tek eit slikt ansvar utan at dei veit kva dei gjer.

Dustete eksempel, tatt rett ut av myte-boken til Forente Bedrevitere. :puke:

Jeg vil gjerne se BEVIS for at en 16-åring noen gang har ført en Princess 45 alene. :smash: Inntil så skjer, må utsagn som det siterte anses å være ren bullshit.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

En princess 45 med 2x300 hk - den kommer seg neppe over 10knop. Så utover å lage et par små tsunamier som hekkbølger gjør den ikke stor skade. :lol:

Nå tenkte jeg på den moderne P45 jeg da. Jeg var jo knapt født den gang gamle P45 var på vannet :lol:

Og dine grå lurer deg ikke. TAND 61 på 306 hk var minste motoralternativ. Største var TAMD 71 på 358 hk. Båten veier 14 tonn

Dagens P45 leveres med 2xTAMD 74 på 430 hk hver 2xD9 på 500 hk hver. Max fart er da 30-33 knop. Den båten veier 14,5 tonn.

Og dine grå lurer deg ikke. TAND 61 på 306 hk var minste motoralternativ. Største var TAMD 71 på 358 hk. Båten veier 14 tonn

Så da kan vi anta at jenta har kjøpt bruktbåt (eller arvet båten)?

Jeg holder en knapp på at dette ikke er et veldig utbredt problem, men jeg har sett tenåringer som var flinkere til å håndtere stor båt enn den godt voksne mannen som brukte trøstere i flere minutter for å få lagt prinsessebåten til nabobrygga en nesten vindstille kveld i uka som gikk. :rolleyes:

Dustete eksempel, tatt rett ut av myte-boken til Forente Bedrevitere.

Poenget til Selleri||With Vitsi var vel ikke å skissere opp at det er så mange jenter på 16 år som raser rundt i prinsess 45,heller ikke at jenter er dårligere førere enn gutter, Men at reglene pr dagsdato er ganske på tur. Burde vært en slags overgang her. Sleppe en sammenpreeset spiralfjør , kan gjøres kontrolert med å gjør dette forsiktig og gradvis,men slepper du den for brått kan den sprette ukontrolert til alle kanter.

Kanskje det skulle vært en gradvis økning av fart/fot oppover etter fyllte 16 år?

mvh Cato

Skjønn, sikkert en vanskelig ting, men det er mange andre lover i dette samfunnet hvor skjønn er en viktig del av utøvelsen, så det budre være mulig.

En ting er sikkert og det er at det vil bli fryktelig mye diskusjoner - både på åstedet, i dette forumet og i diverse rettsinstanser - hvis bøtelegging skal skje utifra større bruk av sjønn enn det allerede gjøres i dag.

Hvis du ikke har nødvendige ferdigheter til å føre båten, så har du heller ikke lov til å føre den. Det er det som ligger i kvalifikasjnskravene, utover minstealderen. Det er altså ikke alderen, men AT du har den nødvendige ferdighet, som er vilkåret for at du har lov til å føre båten.

Her ligger mye av poenget - og ofte kilden til problemet. Den individuelle vurderingen av ferdighetene er satt til båtføreren selv. Mange har nok - desverre - litt for store tanker om seg selv når de gjør denne subjektive vurdering. Tror et litt mer objektivt mål for kunnskap er på sin plass.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...