Jump to content

Onkel vannpoliti på farten i helgen/regler for bot/alt fengs

slettet

Recommended Posts

Jeg førte vår 30 foter plastbåt med 245 hk Iveco diesel når jeg var 16 - alene... - Født og oppvokst i båt. Ført båten siden jeg var "liten" (5 år) - da under kyndig veileding. Senere alene - som 16 åring. - OG jeg hadde mye mer kontroll på båten (også i vind ved ankring osv) enn mange 40 åringer... :-) - Tok også Båtførerbeviset som 15 åring, fikk beviset når jeg ble 16.

Jeg var langt mer hensynsfull enn mange av mine "medbåtister" - med hensyn på fart og hekkbølger. - Til og med seilebåter tok jeg hensyn til :yesnod:

Så det er ikke et helt søkt eksempel...

Husk at selv om man er 15 år, kan man ha mye erfaring.

Med dette forsvarer jeg dog ikke hensynsløs kjøring. Men etterlyser mer "vett" og evne til positivt holdningsskapende arbeid blant politi i båt. - Mulig det er endret noen regler for Politiets atferd på sjøen i forhold til før... - Før kunne man få advarsel, men nå har jeg inntrykk av at bot er første tanke (akkurat som Politiet på landjorda).

Redigert av Netthandel (see edit history)

At man i det hele tatt kan få en bot for å gjøre noe dumt (eller i andres øyne "ikke dumt") synes jeg er bra.

Det får en til å tenke seg om 2 ganger før en f. eks gir gass. Tenker en ikke kan det få kosekvenser. Uansett om en er 15 eller 16......

J

En princess 45 med 2x300 hk - den kommer seg neppe over 10knop. Så utover å lage et par små tsunamier som hekkbølger gjør den ikke stor skade. :lol:

10 knop og 14 tonn som ikke kan gjøre stor skade??? her følger jeg ikke resnonementet men det er ikke første gangen det hender..

Denne båten gjør like stor skade som en båt på 4 tonn og 19 knop eller en båt på 2 tonn og 26 knop så litt skade vil hun nok kunne gjøre.. vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det noe med E=mgh-1/2mv(squ)?

I allefall med E=1/2mv^2

Setter man inn 14000 kg og 10 knop i m/s så finner men bevegelsesenergien i skuta(P45).... da kan man fritt sette inn en hvilken som helst vekt og løse denne med hensyn på hastigheten.... eller motsatt om en føler for det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

I allefall med E=1/2mv^2

Setter man inn 14000 kg og 10 knop i m/s så finner men bevegelsesenergien i skuta(P45).... da kan man fritt sette inn en hvilken som helst vekt og løse denne med hensyn på hastigheten.... eller motsatt om en føler for det..

Mmmm, men hvis båten hever seg i tyngdefeltet, for å kverulere litt, så må man ha med seg hele formelen. Ikke at det har så mye å si. Kommer det ramlende en 14 tonner, eller 0,4 tonner fra en 2 meter bølge, så har jeg nok kasta inn hånkleet uansett. Som gammel maskiningentingjør så må du være spesifikk.

Mmmm, men hvis båten hever seg i tyngdefeltet, for å kverulere litt, så må man ha med seg hele formelen. Ikke at det har så mye å si. Kommer det ramlende en 14 tonner, eller 0,4 tonner fra en 2 meter bølge, så har jeg nok kasta inn hånkleet uansett. Som gammel maskiningentingjør så må du være spesifikk.

Er enig der... og hele formelen for bevegelses energi er 1/2mv^2..... dette tilsvarer mgh... som er den ststiske energien... 1/2mv^2 har benevlsen kg m^2/kgs^2 som er J som er arbeid eller energi, gravitasjonskonstanten inngår ikke her...

Jeg har i mine beregninger forutsatt av det er flatt hav og båten har kun sin egen hastighetsenergi.. skal vi snakke om bølger og bølgehøyde så blir det noek mere komplisert enn dette enkel regnestykket...

Med andre ord så er jeg spesifikk nok slik som jeg ser det... som en gammel maskiningeniøringentingjør.... Prøvde meg på en spansk en her...

Redigert for et par skriveleifer, men ikke alle og feil tittel :rolleyes: ....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...