Jump to content

Hva vekt har en With 320 ?

Geir Kallevik

Recommended Posts

With har alltid hatt tappeplugg øverst i baugen. Skikkelig smart siden båten må snues for å få ut vann samt at man ikke kan sjekke når den ligger på vannet.... :nonod:

Uansett så kan man her bare tappe ut vann som evnt. ligger mellom skrog og innerliner.

Skummet befinner seg under en ekstra dørk. Det hjelper heller ikke med noe tappeplugg når bunnen er skumfyllt.

Man kan se konstruksjonen her.

Så hvis man har plugg i akterspeilet er den ettermontert. Dette er en enda mindre smart løsning da man da i tillegg risikerer at vann lekker inn...

Nøtterøy: With har alltid hatt skumfyllt dobbeltbunn, hvis ikke er den tatt ut. Det finnes også "piratkopierte" with joller som kan ha varierende løsninger.

10 foteren til with har hatt flere design opp gjennom tidene. Jeg har hatt noen av dem i eget eie. Jeg vet ikke om det finnes en riktig gammel en som er enkel i skroget hele veien, men om det gjør det så bør du styre unna. Fyller du den med vann synker en slik båt som en stein.....

Den eldste jeg hadde var dobbel i bunn og enkel i sidene med helt flatt akterspeil. Båten var i grunn grei, men to "lettmatroser" klarer lett å kantre den. Lettmatroser er som regel ikke like snill som man tror, i hvert fall ikke når pappa er ute av syne... Tror ikke jeg ville betalt mere enn en tusenlapp for en slik....

Deretter kom den med dobbelt skrog, fremdeles med flatt akterspeil. Denne båten var litt stødigere og man kan lett kjøre den med 20 hester. Men da skal man kunne kjøre båt og vite hva man gjør, lite eggeskall i 36 knop. Denne modellen heter with 200, kan anbefales og bør ikke koste mere enn 2-4 tusen.

Så kom with 320, med litt endret design. Akterspeilet fikk de karakteristiske skrå flapsene som er dromedille designet til Bror With. Båten planer lettere, MEN den kan være litt skummel i medsjø. Den har en lei tendens til å skjære ut ganske brutalt ene eller andre veien. Dette er noe man så og si slipper med det eldre designet med helt flatt akterspeil.

Jeg ville kjøpt en With 200 fordi jeg synes den oppfører seg bedre og er mere forutsigbar enn den nyere With Dromedille 320. Du får With 200 mye billigere og den er lettere... Er dessverre en del som mener de skal ha like godt betalt for disse gamle With'ene som dromedillene. Ikke la deg lure her...

• 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...