bliss X Startet 7.September.2003 Del på Facebook Startet 7.September.2003 Etter å ha holdt på mesteparten av lørdagen med montering av min nye Garmin 182C kartplotter var turen kommet for å prøve den for alvor. Jeg var nokså spent på hvordan jeg ville oppfatte kartet på den lille skjermen. Synet er ikke hva det engang var. Er vant til PC med mye større skjerm, men med den ulempen at jeg må løpe opp og ned mellom kartbord og cockpit. Plotteren fungerte bedre enn jeg hadde forventet. Fra styreposisjon hadde jeg ingen problemer med å se detaljene på skjermen. Skjermen ga et utrolig skarpt og fint bilde og betjening av knapper osv gikk som en lek. Kan absolutt anbefales Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 Hei, Etter en sesong med Garmin 182C er jeg stort sett fornøyd, men erfarte nå på lørdag sannheten i en av kritikkene jeg leste før jeg gikk til innkjøp; I nattemørke er skjermen for lyssterk, selv i laveste posisjon (vendte snuta hjemover lørdag kveld pga. av værmelding med stiv kuling 15 m/s...). Vil prøve å lage meg en duppeditt i mørkt plexiglass e.l. for å dempe lyset i disse mørke høstkvelder. Har ellers erfart at en kartplotter ikke er bedre en kartgrunnlaget, f.eks. mangler stakene i "muren" på Hurum-sida. Tror elllers at jeg skaffet Garmin eller en annen plotter-produsent en ny kunde etter at jeg viste fram bildet med slepestrengen til en nabobåt (pinnebåt) i Fredagshølet i sommer. Han kunne der se hvor lett det var å styre unna grunnene i innseilingen nordfra. Han hadde nemlig gått rett på en av dem , selv om han var oppvokst i Fredrikstad og hadde seilt i området hele sin ungdomstid... Det var forreten to andre (pinne-)båter som gikk på disse grunnene den kvelden vi lå der, disse flyktet fra en veldig lokalisert sverming av flyve-maur. Mannskapet var mer opptatt av å kaste pøser med vann over seil og dekk for å skylle bort de kravlende krypene, enn de var av å navigere. En plotter hadde nok vært tingen i en slik stressa situasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 Har riktignok en GPSmap 176C. Har gode erfaringer. Legger ut et par skjermdumper fra en tur gjennom indre havn og kanalen ved Horten. Om det er kartene som er unøyaktige for dette området eller GPS'en som var litt i ulage er usikkert. Legger det ut som et hint om at GPS/kartplotter ikke er 100% til å stole på ved finmanøvrering. (Avvik er ca. 7m.) PS! Legger ikke ut dette for å starte debatt om Garmin og Bluechart! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arne Lian Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 Hmmm, interessant og se hvordan feil kan oppstå ei gang iblant selv om det ikke er til det positive. Lister her opp noen mulige feilkilder: # Kartene for området kan være av eldre årgang, men i dette tilfellet burde de ikke være mer enn 2-3 år gamle. #Mange tror mottaksformen på GPS er tilsvarende som mobiltelefoner, men med GPSen skal det ikke mer til enn å holde hånda over antennen for og hindre signalmottak. Står f.eks 2-3 personer tett rundt en GPS får den lite eller ingen signaler inn. #Plassering i båt; F.eks ikke inn under ståloverbygg uten og ha utvendig antenne. #Har man innkoblet WAAS/EGNOS funksjonen (EGNOS for Europa, korrigerende gpssignaler som forbedrer nøyaktigheten) er ikke dette nødvendigvis til det bedre. Egnos er foreløpig i en testfase selv om de sender ut signaler til vanlig bruk, jeg har selv "kjørt over" mange skjær og holmer med denne funksjonen innkoblet. Koblet ut denne funksjonen etter kort tid da det viste seg at dette var helt upålitelig foreløpig. Ellers må jeg for egen del si at slike feil som beskrevet opplever jeg aldri under normale forhold som man stort sett har på sjøen, men i skogen og tettbebyggelse er det noe annet..... Sikkert flere muligheter som jeg ikke kommer på i farten Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Opplevde selv det samme som Jens_P i sommer: Kjørte "på land" gjennom hele kanalen... (har den ferskeste kartbrikken som var tilgjengelig i mars-april i år). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Det er jo ikke umulig at kartene for det nevnte område er unøyaktige eller direkte feil. Det som er viktig og som er tidligere nevnt her er gode mottaksforhold for plotteren, har man ikke det så kan man havne både 5 og 25 meter feil. Med min gps erfaring så er det kun en ting som gjelder, det er ekstern antenne plassert høyt og uten noen ting som kan hindre sikten. Alt annet kan fort føre til unøaktigheter. Man må huske på at eventuelle trær eller annet kan hindre mottak av en eller flere satelitter og dermed redusere nøyaktigheten. Jeg har både en hånholdt kartplotter MAP76 (leketøy) og en 188C med ekstern antenne. Jeg har testet 76'en i bilen på samme veien flere ganger... aldri og jeg gjentar aldri har jeg fulgt nøyaktig samme tracket, variasjonene er opptil 50m. MAP76 er plassert i frontruten på bilen med god sikt..... Med 188C og antennen plassert på "takterassen" på båten ser det ut til at nøaktigheten er betydelig bedre. Til slutt vil jeg bare si... kjøp ekstern antenne til plotteren. Du vil garnatert få en bedre nøyaktighet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Med min gps erfaring så er det kun en ting som gjelder, det er ekstern antenne plassert høyt og uten noen ting som kan hindre sikten.Det du sier her er nesten riktig. At antennen skal plasseres høyt, kan gi deg problemer, og du vinner absolutt ingenting på det. At antennen skal se mest mulig av himmelen, er en selvfølge. Men til det med høyden. Har du seilbåt og plasserer antennen i toppen av en 16m høy mast, kan du få en feil pga. refleksjoner fra sjøen. Du kan altså få både signalet direkte til antenne, og det samme signalet forsinket etter at det har blitt reflektert fra sjøen før det kommer opp til antennen. På taket av en motorbåt er det ikke noe problen forskjellen på direkte og reflektert signal er ubetydelig. Her er det imidlertid forskjell på om antennen er en helix antenne eller en patch antenne. Sistnevnte tar dårlig imot signaler "nedenfra" og er i dette tilfelle mindre utsatt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PanPan Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Det er jo ikke umulig at kartene for det nevnte område er unøyaktige eller direkte feil. Det som er viktig og som er tidligere nevnt her er gode mottaksforhold for plotteren, har man ikke det så kan man havne både 5 og 25 meter feil. Med min gps erfaring så er det kun en ting som gjelder, det er ekstern antenne plassert høyt og uten noen ting som kan hindre sikten. Alt annet kan fort føre til unøaktigheter. Man må huske på at eventuelle trær eller annet kan hindre mottak av en eller flere satelitter og dermed redusere nøyaktigheten. Jeg har både en hånholdt kartplotter MAP76 (leketøy) og en 188C med ekstern antenne. Jeg har testet 76'en i bilen på samme veien flere ganger... aldri og jeg gjentar aldri har jeg fulgt nøyaktig samme tracket, variasjonene er opptil 50m. MAP76 er plassert i frontruten på bilen med god sikt..... Med 188C og antennen plassert på "takterassen" på båten ser det ut til at nøaktigheten er betydelig bedre. Til slutt vil jeg bare si... kjøp ekstern antenne til plotteren. Du vil garnatert få en bedre nøyaktighet. Til Sydvesten:...tja... man kan vel ha noe forskjellig erfaring her? Det er vel ikke enten svart eller hvitt i denne verden? Til Jens_P: Jeg ferdes i samme området som deg her: Men jeg går på østsiden av øyene, der du ser dybdene 7.0, 7.0, 6.1, 6.2. Jeg får ikke dette avviket du viser frem på min 182Ci. Visningen er temmelig presis hos meg. Under bruk står plotteren bak glassvinduene under spray-hooden på seilbåten min. Plotteren er satt på ei fjøl med føringer slik at den kan skyves frem og tilbake over nedgangsluken til salongen. Dermed er den lite til hinder om noen skal opp eller ned. Strømforsyning via en "lighter-plugg" til stømtavlen på styrbordside under dekk. Hele fjøla med plotteren er enkel å ta med seg hjem etter seilasen om man vil det. Jeg har brukt plotteren i sommer fra Orust til Holmestrand og ned til Kristiansand. GPS'ens beregnede nøyaktighet har typisk vært 4 til 6 meter. I den grad sprayhooden, vinduer, aluminium-vindusrammer, bom, mast og seil forstyrrer, har dette ikke vært merkbart. Min erfaring er således en helt annen enn Sydvestens, men det kan jo være riktig for oss begge. Derfor: Skal du bruke en 182C i en seilbåt, montert/satt opp oppe, vil jeg først prøvd en 182Ci med intern antenne. Hvis mot formodning dette ikke fungerer, kan plotteren relativt enkelt og rimelig "ombygges" til ekstern antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Til Sydvesten:...tja... man kan vel ha noe forskjellig erfaring her? Det er vel ikke enten svart eller hvitt i denne verden?Jeg er helt enig med deg i at verden ikke bare er svart eller hvit, det finnes mange nøyanser i mellom. Jeg ville bare med mitt innlegg understreke at at man vil få bedre nøyaktighet med en ekstern antenne uten noen hindringer som skygger for mottaket enn med en intern antenne. Den påstand tror jeg nok ikke det er noen grunn til å trekke i tvil.... Det er selvsagt ett unntak her, det er hvis den eksterne antennen er plassert samme sted som plotteren. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
PanPan Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Jeg er helt enig med deg i at verden ikke bare er svart eller hvit, det finnes mange nøyanser i mellom. Jeg ville bare med mitt innlegg understreke at at man vil få bedre nøyaktighet med en ekstern antenne uten noen hindringer som skygger for mottaket enn med en intern antenne..OK, da! Den forbedringen jeg eventuelt ville fått med en ekstern antenne slik jeg bruker plotteren mener jeg kun er av akademisk interesse. Om en eller to av noen satelitter skygges for en kort periode når antallet satelitter som mottas er mer enn tilstrekkelig, så har vel dette neppe noen praktisk konsekvens. Det må vel gå an å anbefale dette som en meget god løsning, brukt slik som hos meg?! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2003 Da jeg skulle kjøpe min 182C var jeg veldig i tvil om jeg skulle ta sjansen på intern antenne. Jeg valgte intern utfra anbefaling fra Malfix, og utfra de erfaringene PanPan har gjort. Gjorde noen forsøk med å teste i "friluft" før jeg monterte den under sprayhood, og det så ikke ut til å være noen forsjell. Jeg tror at antenna på en 182C har bedre følsomhet enn f.eks en GPS76. Gjorde samme plasseringsforsøk med en GPS 76, og den var langt mer kresen mhp plassering. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Det må vel gå an å anbefale dette som en meget god løsning, brukt slik som hos meg?! Vel, inne i omgådet ved Horten i godvær, - ja. Men i det øyeblikke en må "stupseile" inn mellom holmer og skjær i ukjent farvann for å søke nødhavn når uværeret kommer dettende ut av en sekk, - nei, da ville jeg ønske all den nøyaktighet jeg kunne få. Husk også at GPS signalene stoppes effektivt av det menneskelige legeme. Så i det øyeblikk en bøyer seg over plotteren for å se ekstra godt etter et skvalpeskjær på skjermen, kan plutselig et par, eller mange fler GPS signaler, etter størrelsen på legemet(!), forsvinne! Jeg ville aldri kjøpt plotter med innebygget GPS og antenne. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 9.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2003 Til Lars: I din båt ville jeg også gått for ekstern antenne Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Vel, inne i omgådet ved Horten i godvær, - ja. Men i det øyeblikke en må "stupseile" inn mellom holmer og skjær i ukjent farvann for å søke nødhavn når uværeret kommer dettende ut av en sekk, - nei, da ville jeg ønske all den nøyaktighet jeg kunne få. Husk også at GPS signalene stoppes effektivt av det menneskelige legeme. Så i det øyeblikk en bøyer seg over plotteren for å se ekstra godt etter et skvalpeskjær på skjermen, kan plutselig et par, eller mange fler GPS signaler, etter størrelsen på legemet(!), forsvinne! Jeg ville aldri kjøpt plotter med innebygget GPS og antenne. Lars H. ...SUKK!... din vurdering Lars! Jeg kommer allikevel til at min bruk er fullt forsvarlig for meg, uansett sjøgang som jeg sannsynligvis kommer ut i! Jeg gjentar: ved bruk hos meg, typisk beregnet nøyaktighet på GPS'en 4 til 6 meter. Den eneste *forstyrrelsen* jeg har sett har vært forårsaket av et berg i Sotenkanalen. Skal vi la det bli med det? Jeg er ikke interessert i å drøfte *synsing* lenger enn dette. PanPan Erfaring fra seiling i vind t.o.m 29 m/s ikke bare *Horten i godvær*! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Opplevde selv det samme som Jens_P i sommer: Kjørte "på land" gjennom hele kanalen... (har den ferskeste kartbrikken som var tilgjengelig i mars-april i år).Var du på samme siden som meg? Litt mer opplysninger om saken: Dette er de største avvikene jeg har registrert i løpet av sommeren. Kanalen gjennom Horten er godt skjermet av vegetasjon, rene alléen. Så resultatet der var ikke overraskende. Dessuten er ikke kanalen mer enn ca. 10m bred, så navigering etter kartplotter her Derimot var turen over land øst av Mellomøya en smule overraskende. Passeringen gjennom sundet mellom Løvøya og Mellomøya er derimot presis. Det er for øvrig eneste gangen jeg gikk denne turen i sommer, så om dette er en tilfeldighet vites ikke. Erfaringen med ekstern antenne er at den øker følsomheten selv om den plasseres på samme sted som kartplotteren. Noen som tror på at jeg kjørte med båt i kanalen og ikke sykkel ved siden av? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
PanPan Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Noen som tro på at jeg kjørte med båt i kanalen og ikke sykkel ved siden av? Du syklet i alle fall på den siden hvor gangveien er! Om kanalen er ca. 10 meter bred, så er du systematisk en tilsvarende avstand fra midten av kanalen.. :diving Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 10.September.2003 Del på Facebook Svart 10.September.2003 Var du på samme siden som meg? Ja, jeg var "på land" på samme siden som deg. For meg er også dette den største feilvisningen jeg har registrert i sommer. Passeringen gjennom sundet mellom Løvøya og Mellomøya var også for meg helt presis. Kan forøvrig opplyse at jeg har ekstern antenne montert i forkant av hardtopen på min Saga 27. Noen som har en smart ide for å dempe styrken på nattlyset (ref. mitt første innlegg i denne tråden)? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 10.September.2003 Del på Facebook Svart 10.September.2003 Noen som har en smart ide for å dempe styrken på nattlyset (ref. mitt første innlegg i denne tråden)?Jeg har ikke prøvd min 182C om natten, men jeg er litt overrasket - på min kan skjermbildet dempes temmelig langt ned kontinuerlig. Hadde ikke trodd det svake bildet ville ta nattsynet på svakeste innstilling. Men jeg må ta din erfaring som fakta! Hva med å legge en plastfolie som er grå over akkurat glassplata? I en bokhandel har de gjerne litt av hvert raddemikk av slikt. Dokumentlommer etc. som kan være gråtonet. Slikt kan vel klippes til? Tanken med gråtone er å dempe intensiteten uten å ta fargebalansen, eller *synsinntrykket* om du vil... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2003 Får snart anledning til å teste min i mørke, da jeg drar nedover mot Sverige i morgen. Skal bli spennende å se. Hvis det viser seg at den er for sterk ser jeg for meg et vinterprosjekt med å få laget en liten plexiglassplate som kan hektes på skjermen omtrent som man setter på mørke glass utenpå brillene. Det er viktig at plotteren er brukbar i mørke. Det er da man virkelig trenger den. Det kan også være et alternativ å høre med Garmin om det er mulig å styre dette fra software. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 10.September.2003 Del på Facebook Svart 10.September.2003 Det er viktig at plotteren er brukbar i mørke. Det er da man virkelig trenger den.Men utfra det jeg har lest i innleggene her, så kan en vel ikke stole helt på nøyaktigheten, eller er det så at i åpen sjø (uten hindringer i veien) så er nøyaktigheten stor nok. Innimellom holmer og skjær kan det se ut som om det er farlig å stole på plotteren. Jeg har ingen erfaring med annet enn papirkart, men en plotter kommer vel kanskje en gang. Men er det egentlig ett dyrt leketøy. "Kjekt å ha, men har egentlig ikke bruk for det", eller...... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 10.September.2003 Del på Facebook Svart 10.September.2003 Men utfra det jeg har lest i innleggene her, så kan en vel ikke stole helt på nøyaktigheten, eller er det så at i åpen sjø (uten hindringer i veien) så er nøyaktigheten stor nok. Innimellom holmer og skjær kan det se ut som om det er farlig å stole på plotteren. Jeg har ingen erfaring med annet enn papirkart, men en plotter kommer vel kanskje en gang. Men er det egentlig ett dyrt leketøy. "Kjekt å ha, men har egentlig ikke bruk for det", eller...... Avviket som er vist er i størrelsesorden 10 - 15 meter. Hva er årsaken? Jeg vet ikke hvordanJens_P's GPS er innstillt, hvilken beregnet nøyaktighet han gikk med. Det ble brukt en GpsMAP 176C - er programvaren oppdatert? En feil på 10 - 15 meter systematisk kan for alt jeg vet ligge i kartgrunnlaget som kartverket selger til både C-MAP og Garmin? Jeg mener en 182Ci ikke er noe leketøy, jeg er imponert over hvor presis den er. Men selvfølgelig kan rariteter forekomme for alle kart. For min del går jeg meget langsomt med ekkoloddet på i tillegg til plotteren, og har marginer på en minimum 25 meter i grumsete farvann utenom ledene. BlueChart er langt mere informativt med dybder og undervannskoter enn båtsportkartene, det er en fornøyelse å bruke plotteren sammen med et separat ekkolodd. Passerer jeg en 30 - meters kote har jeg 30 meter på ekkoloddet også, meget imponerende! Jeg tror man alltid må legge inn marginer - uansett hvor god teknologien er! Tror utstyret du får i dag er meget bra, ingen grunn til å vente flere år! Men bli klar over hvilke krav du vil sette til plotteren før du gjør ditt valg. I siste ende er det en personlig sak om man velger dette eller hint av plottere og kart! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2003 Men utfra det jeg har lest i innleggene her, så kan en vel ikke stole helt på nøyaktigheten, eller er det så at i åpen sjø (uten hindringer i veien) så er nøyaktigheten stor nok. Innimellom holmer og skjær kan det se ut som om det er farlig å stole på plotteren. Jeg har ingen erfaring med annet enn papirkart, men en plotter kommer vel kanskje en gang. Men er det egentlig ett dyrt leketøy. "Kjekt å ha, men har egentlig ikke bruk for det", eller...... Nei, jeg vil ikke kalle det for dyrt leketøy, men det må brukes med fornuft, og erstatter ikke de vanlige sjøkartene. Det er etter min mening også en stor fordel å ha god kunnskap om sjøkartene og hvilken kvalitet de har på forsjellige steder. Kartkvaliteten varierer fra sted til sted. I mars var jeg med for å hente en båt på Orust i Sverige. Etter kort tid kom vi inn i tett tåke, av den typen man kan kalle for null sikt. Vi rotet oss fort bort i tåka, og etter en stund hadde vi ikke peiling på hvor vi var. Denne båten hadde ikke kartplotter, men jeg hadde tatt med min bærbare PC og en GPS. Koblet opp utstyret og gikk på dette i flere timer uten å se noe som helst. Vi passet hele tiden på å ha så gode marginer som mulig. Vi holdt selvsagt lav fart og stoppet motoren en gang i mellom for å høre om det kunne være motordur i nærheten. Et par ganger gikk vi sakte opp mot sjømerker vi så på kartet for å kontrollere nøyaktigheten. Sjømerket dukket opp nøyaktig der vi hadde forventet. Bortsett fra dette så vi altså ingenting annet enn tåke i flere timer. (Brukte selvsagt ekkoloddet flittig i tillegg til PC'en) Hadde jeg ikke hatt med dette utstyret hadde vi ikke hatt noen som helst mulighet til å gjennomføre reisen i det farvannet vi befant oss i. En radar er det beste instrumentet under slike forhold, men det er ikke så galt med en kartplotter heller Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Avviket som er vist er i størrelsesorden 10 - 15 meter. Hva er årsaken? Jeg vet ikke hvordan Jens_P's GPS er innstillt, hvilken beregnet nøyaktighet han gikk med. Det ble brukt en GpsMAP 176C - er programvaren oppdatert? En feil på 10 - 15 meter systematisk kan for alt jeg vet ligge i kartgrunnlaget som kartverket selger til både C-MAP og Garmin? Programvare i kartplotter er oppdatert, kartbrikke var ny i mai i år. (Oppgradert gratis i slutten av juli.) Ut fra kommentar fra haraldk ser det ut til at det er funnet en unøyaktighet i kartene. Som jeg skrev tidligere er kanalen i Horten omkranset av vegetasjon, store løvtrær som hemmer mottak av sattelitter. For området dette avviket er registrert i spiller feilen liten rolle, er mer en prinsippsak enn av praktisk betydning. Grunnen til at jeg startet denne avsporingen av Lasses tråd var å vise at elektronikk ikke alltid er 100% til å stole på. Når kartplotter benyttes må det skjermen viser sammenholdes med terrenget rundt, særlig i trangt farvann. (Ikke glem at vi pr. idag er prisgitt USA og deres påfunn hva gjelder nøyaktighet. Skrur de av GPS-systemet så gjelder bare kart og kompass.) Har lekt med kartplotteren i bil og oppnådd ymse resultater. På sine steder hvor veien går innunder fjellvegger har jeg spor som ingen terrengående bil vil kunne følge. Andre steder har jeg opplevd at sporet ikke bare har blitt plassert på veien, men også på riktig side. Lasses erfaring i tåke med samkjøring av GPS, elektronisk sjøkart og ekkolodd er etter min mening et skole-eksempel på bruk av elektronikk i båt under rådende forhold. (Skulle hatt moro av å se noen forsøke det samme i 25 knop!) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Hej Jens_P ! Det ser ut på din logg-linje som du har en riktig GPS-signal hele tiden,annars tror jag att du skulle fått avbrott i logglinjen alternativt fått en 'hoppande/svängande' linje ! Tror istället att Hortenkanalen ligger feil i kartet, eller som militären säger stämmer ikke kartan o verkligheten, så gäller kartan...... o då skulle kanalen ligga fel Efter vad jag lest någonstans så härstammar Garmins Bluechart fra Transas sjökart, dessa digitaliseras i St Petersburg, fra papperskart! O ryssarnas sjökart er veldi exakta på alla ställen, utom i närheten av andra länders militära anläggningar! ( Ni kommer väl ihåg Karlskrona o U137, det var en felnavigasjon!!! ) Jag kommer ihåg när vi seglade omkring i skagerack/kattegatt med radiopejl...............om man hade råd!, de flesta hade bara kompass o dödräkning! en del hade mekanisk sumlogg !!! (Nu kan man lett tro att jag er hundra år, men så her var det fram till mitten 80-talet, ........då kom AP-navigatorerna (3-400m nogrannhet!) Nej gps/plottrar er inga leksaker förmodligen det bästa hjälpmedlet vi fått i småbåtar, till en rimlig peng! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Efter vad jag lest någonstans så härstammar Garmins Bluechart fra Transas sjökart, dessa digitaliseras i St Petersburg, fra papperskart! O ryssarnas sjökart er veldi exakta på alla ställen, utom i närheten av andra länders militära anläggningar! ( Ni kommer väl ihåg Karlskrona o U137, det var en felnavigasjon!!! :cool:) Dette burde vårt medlem Bluechart svare på. Så vidt jeg kjenner til for kartbrikkene jeg har er alle kart i målestokk 1:50000 eller bedre basert på nasjonale data fra Norge og Sverige. Kart utsnittene Jens_P viser frem skal være på basis av data fra det norske kartverket. Det var kanskje et svenskt kart som førte til U137 historien, eller "Whiskey on the rocks" som den også ble kalt. Tildragelsen skjedde vel også innenfor et område strengt bevoktet av svenske militære i vårt kjære naboland. Men U137 sto der gjennom natten til langt utpå dagen før noen menige vernpliktige oppdaget den uanmeldte østlige gjesten! :lol: Vi får oppfordre Bluechart til å kommentere kartspørsmålet, så kan vi minnes U137 så lenge.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.