Jump to content

Lading fra motor


rhea

Recommended Posts

Syntes Yanmaren lader dårlig. Dynamoen skal/ kan lade med 55 amper under vanlig turtall på motoren. Men i praksis klarer den ikke mer en litt i underkant av 16 - 18 amper hvis vi har tappet ned ca 40 ampertimer som er normalt i ett døgn. Ladeeffekten avtar også fort slik at snittladingen fort kommer ned på ca 10 ah pr time.

Den lader med ca 13,8 volt  helt frem til batteriet er fullt. Da stiger den til ca 14,4 volt.

Rhea bruker laderele og ikke skillediode slik at det skal ikke forsvinne noe der.

 

Er dette normalt og noe jeg må leve med, eller kan jeg få til en mer effektiv lading ved å bruke foreksempel ladac eller lignende?

 

knut

Link to post

Sjekk om regulatoren senser spenningen på dynamoen, eller på batteriene.  Den bør absolutt sense på batteriene.  Da vil du fjerne spenningsfallet Kurt snakker om, idet regulatoren justerer ladespenningen i forhold til batterispenningen, og ikke dynamospenningen.....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Sjekk om regulatoren senser spenningen på dynamoen, eller på batteriene.  Den bør absolutt sense på batteriene.  Da vil du fjerne spenningsfallet Kurt snakker om, idet regulatoren justerer ladespenningen i forhold til batterispenningen, og ikke dynamospenningen.....

 

Hei.

 

Jeg har sett skrevet en del om den gule sens ledningen som skal legges på batteriet. Dersom man har to stk dynamoer, kan man da legge sens ledningen fra de to dynamoer til samme batteribank?

 

 

MVH  Jako

Link to post

Slår et lite slag for Ladac o.l.

 

I min forrige båt hadde jeg en standard marinedynamo merket "14V/70A" og det høres jo rimelig greit ut. Problemet er bare at det bokstavlig talt er 14V og det er på klemmene på dynamoen. Når du så har sultne batterier regulerer dynamoen spenningen opp til 14V og ladestrømen gjør at du har stort spenningsfall gjennom ledningene og batteriene får gjerne bare 13V. Ladestrømmen ligger da på L A N G T under de 70 ampere som dynamoen skulle kunne gi. Jeg hadde et rimelig bra og nøyaktig amperemeter og så at ladingen aldri var over 20A i mer enn et par minutt etter motorstart. Monterte Ladac 1204 og ladestrømmen gikk opp i 70A for så, sakte men sikkert i løpet av lang tid, falt ned mot 20A. Først når batteriene var tilnærmet fulladet falt strømmen ned til 1-2A.

 

Var dette klar tale og svar på spørsmålet rhea?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hei.

 

Jeg har sett skrevet en del om den gule sens ledningen som skal legges på batteriet. Dersom man har to stk dynamoer, kan man da legge sens ledningen fra de to dynamoer til samme batteribank?

 

 

MVH  Jako

Har selv to dynamoer, hvor den ene dynamoen lader forbruksbanken, og den andre dynamoen lader både forbruk og startbank. På sistnevnte har jeg en diodeskiller, slik at jeg ikke bruker strøm fra startbanken til annet enn start.  Senseledningene fra begge regulatorer er lagt til forbruksbanken, siden det er den som alltid har minst lading etter en tids stilleligge.  Dette fungerer utmerket, startbatteriene får allikevel det de trenger siden man gjerne kjører en tid før neste stopp.

 

Når du har koblet opp dette, bør  ladespenningen ved ett turtall på 1,200 - 2.000 rpm (avhebgig av motor) komme opp i 14,4 volt når batteriene er tilnærmet fulle. Er spenningen lavere, vil du utvilsomt ha stor fordel av en ny laderegulator.  På min forrige båt byttet jeg den originale lille regulatoren som var skrudd bak på dynamoen med en Ladac, og både familien min og batteriene fikk et nytt liv.  For første gang hadde vi fulle batterier etter noen timers gange. Dynamoen gjorde for første gang i sitt liv en reell jobb, med ladestrømmer på ca 75 amp, mot tidligere 15 - 20 A.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

En ladespenning på 13,8V ved nedtappet batteri og 14,4 ved fulladet batteri er helt riktig. Da vet du følgende: Regulatoren din har en ladespenning på 14,4V. Det er ideelt. Hvorfor lader den så med en mye lavere spenning mesteparten av tiden? Årsakene kan være mange.

 

Hvis du tapper ned 40Ah av en fulladet bank og forventer at dynamoen skal gi deg mer enn 15A, er du jammen en stor optimist. Du skriver riktignok ikke hvor stor batteribank du har, men hvis du i snitt bruker 40Ah pr døgn, antar jeg at banken din er rundt 200Ah eller mer. 40Ah ut av en slik bank gir deg over 80% fyllingsgrad. Ved 80% fyllingsgrad, tar det VELDIG mange timer å fylle tilbake disse 40Ah. Sier du at du har et snitt på 10A lading, er dette svært bra.

 

Ta motsatt tilfelle: Du har tappet ut din batteribank hele 80%. Din 50A dynamo har ikke et fnugg av mulighet til å opprettholde en høy ladespenning i denne situasjonen. Er du heldig, får du kanskje 13,7V, men selv med denne lave ladespenningen lader dynamoen alt den klarer. Etter hvert stiger ladespenningen, men ladestrømmen er nesten like høy som før. Så nærmer du deg fulladet. Ladespenningen øker mer og mer, men likevel faller ladestrømmen. Årsaken er batteribankens fastlåste kjemiske betingelser som sier at det er VANSKELIG å lade den siste 1/4 parten av oppladingen.

 

La meg heller spørre: Hvor stor batteribank har du? Hvor gammel er den? Er den ofte fulladet? Lader dynamoen med få ampere også på en utladet batteribank?

 

Lotus

Link to post

Takk for svar alle sammen.

 

 

Jeg kommer nok til å gå for SveunHa og Pirus sin løsning. Jeg har  allered fått et navn som jeg skal kontakte hos Sangvik service som er ekspertene på Ladac her i Kristiansand

 

Grunnen til at jeg ikke er fornøyd med ladingen fra dynamoen er fordi  jeg ser hva 230v laderen klarer. Det er en Philippi 32 A til forbruk og 2A til startbatteri. Den har ca 62% av dynamoens effekt, men lader opp batteriet på halve tiden da den legger seg på ca 28A til batteriet er ladet opp. Det tar heller ikke så lange tiden før den trykker inn med 14,4V. Laderen skal ha såkalt IUoU karakteristikk

 

Det er slik jeg vil ha det når jeg går for motor. Batteriene skal være nesten fulladet når jeg har tuslet hjem til Kristiansand fra Blindleia for motor imot solgangsbrisen. Nå mangler det alltid rundt 20 ah før det er fullladet.

 

Kanskje slipper jeg unna solcellepanel eller vindgenerator.

Link to post

Kanskje slipper jeg unna solcellepanel eller vindgenerator.

Hei!

 

Det slipper du unna dersom du setter på landstrøm og 220v laderen din. De siste 20 prosentene får du kun inn ved forsiktig vedlikeholdslading (13,4 - 13,7volt, de lærde strides om den absolutte verdien) i minst 16 timer! Om du hadde 20A i gjennomsnitt de siste 2 timene blir nemlig ikke resultatet 40Ah energi du kan hente ut igjen, bare 40Ah tilført energi!

 

Men følg rådene og få deg en Ladac regulator og ta vedlikeholdsladingen/toppingen av batteriet i uken med solcellepanel eller landstrøm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Rhea, en Ladac regulator kan heller ikke trylle. Det ENESTE den gjør er å lade med 14,4V ladespenning i forhold til batterispenningen den seneser på polene. Den kan IKKE gi deg fulladede batterier når du tusler hjem fra Blindleia.

 

Nå har du tydeligvis en regulator som lader med 14,4V. Du har ingen tap i ladingen slik at polspenningen og dynamospenningen er tilnærmet lik.  Kjøp gjerne en Ladac, men vær klar over at Ladac regulatoren jobber mot nøyaktig de samme fastlåste kjemiske betingelsene som batteribanken din har med din originale regulator.

 

Hvis du tror at din landstrømslader legger seg på 28A til batteriet er ladet opp, tar du helt feil. Den legger seg på 28A til BATTERISPENNINGEN har økt til 14,4V. Og med den særdeles krafige landstrømsladeren tar det som du sier, ikke lange stunden. Så setter den LADESPENNINGEN ned til 14,4 og lar batteriet absorbere den strøm det selv ønsker. Siden batteriet slett ikke ønsker å spise særlig mye strøm nå som det har passert 80% opplading tilsiser at dette går sent. Veldig sent. Så går den over til vedlikehold etter (som oftest) en fastsatt tidsperiode.

 

Dynamoen i båten din har ikke samme ladekarakteristikk. Den kan utelukkende lad batteribanken med en konstant spenning. I forhold til en landstrømslader blir dermed bildet helt annerledes.

 

Uansett. For at opplysningene med spenninger strømmer og amperetimer skal kunne ha noen mening, må de ses i forhold til batteribankes størrelse og type.

 

Ladac er en bedre regulator enn mange andre, men det er vel greit å vite om regulatoren er problemet for du kjøpre deg en ny? Er problemet manglende topping, vil ingen regulator i hele verden kunne hjelpe deg.

 

Lotus

Link to post

Ladac er en bedre regulator enn mange andre, men det er vel greit å vite om regulatoren er problemet for du kjøpre deg en ny? Er problemet manglende topping, vil ingen regulator i hele verden kunne hjelpe deg.

Det er riktig som du sier Lotus, men hvis rhea bare får ladet opp 40-50% på turen er det fremdeles langt igjen til 80% og enda lenger til 100%. Poenget er å få stappet så mye strøm som mulig inn i batteriet i den korte tiden motoren er i gang og det krever en Ladac eller lignende, ref. mitt forrige innlegg i denne tråden. Det nytter ikke med de pingleregulatorene som står i de fleste marinedynamoer......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Reha, Lotus har helt rett i det han sier, og det sammenfaller helt med det jeg sier over, Lotus er bare mere spesifik.  Det ser også ut for meg som om regulatoren din lader med 14,4 volt utfra det du skriver over, men som jeg sier, når du har flyttet senseledningene, mål spenningen på batterien når motoren går med 1,200 - 2.000 rpm, og batteriene er tilnærmet fulle.  Er denne spenningen under 14,4 volt kan du ha nytte av Ladac. (Ellers ikke.  Regulatoren regulerer kun spenningen ut fra dynamoen, ingenting annet.  Pingleregulator eller ikke, ref SveinHa, har du med din regulator 14,4 volt ladespenning på batteriene når batteriene er fulle, gir ikke Ladac deg noe mere.)

 

Jeg var innom Paul Rosenquist hos Ladac i forbindelse med at mine dynamoer ladet dårlig, og ville kjøpe to laderegulatorer hos han, men da han hørte hvordan mine regulatorer var (CAV), kunne han opplyse at det var bare å flytte en ledning på regulatoren, så ville jeg få tilfredsstillende lading.  Dette endret ladespenningen fra 27,6 volt til 28,7 volt.  Litt lite, men akseptabelt.  Resten topper jeg med landstrøm fra tid til annen.  Innsparing, 3 - 4 tusen??

 

De pengene kan du eventuelt bruke til et overvåkningssystem for batteriene, for eksempel Battman.  Da får du full kontroll på strømmer inn og ut av batteriene, spenning over batteriene til enhver tid, og gjenhverende batterikapasitet/grad av lading, pluss en hel del andre ting.  Jeg har hatt systemet nå i to sesonger, og det er kjempefint.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Poenget er å få stappet så mye strøm som mulig inn i batteriet i den korte tiden motoren er i gang og det krever en Ladac eller lignende, ref. mitt forrige innlegg i denne tråden.

Helt enig SveinHa. Å få stappet inn mest mulig strøm på kortest mulig tid - uten koking - er det viktigste. Det klarer Ladac glimrende.

 

Det virker som om vi er ganske enige alle sammen. Rhea skriver at han tapper ut 40Ah av batteribanken og forventer å putte dem tilbake på turen hjem. Men siden han ikke skriver hvor stor batteribank han har, blir det jo veldig vanskelig å vite noe som helst med sikkerhet. Har han 80Ah batteribank, burde det jo gå fort og greit å putte tilbake i alle fall de 20 første Ah. Er batteribanken hans f.eks. 200Ah, blir disse 40Ah han ønsker tilbake vanlig topping og det går sent. At han lader med 10A i en slik situasjon, må karakteriseres som svært bra.

 

Poenget illustreres glimrende av Pirius og hans tur til Paul Rosenqvist. Få spenningsregulatoren opp til 14,4 (28,8) V og det er ikke særlig mer å gjøre. Naturens lover må følges, og prøver man seg med en høyere ladespenning går energien med til å spalte vann til ingen nytte. Det viser også et selv ikke Ladac selger Ladac regulatorer for enhver pris. Er spenningen riktig på polene, så har strømdoktoren gjort alt som kan gjøres for pasienten.

 

Selv har jeg ikke ladac, men bruker den innebygde IC regulatoren i Hitachi-dynamoen min. Den har ikke engang senseledning. Heldigvis gir den 14,5V ut og har temperaturkompensering for selve dynamoens temperaturvariasjon. Den blir fort brennheit når den tvinges til å levere sine 80A til en sulten batteribank. Det går bra fordi jeg har en tykk ladeledning og ingen skilledioder eller annet tap på min vei til batteripolene.

 

Jeg gjør som Pirius og sparer de kronene. Battmeter står et stykke ned på lista, men litt av det sparte gikk til et godt amperemeter og voltmeter.

 

Og ellers følger jeg det LarsH nevnte med å aktivt bruke landstrømsladeren til å toppe banken foran neste tur. Den biten er kanskje den mest nyttige av alt.

 

Lotus

Link to post

Et lite OBS til dere som vurderer å kjøpe Ladac ( og har kjøpt allerede ). Hvis dårlig lading/lav ladespenning skyldes spenningsfall i ladekretsen kan det være skummelt å montere ladac for å løse dårlig lading. Hvis et kontaktpunkt er årsaken til spenningsfall vil Ladacregulatoren kjøre opp ladespenning, og dermed også ladestrømmen. Når strømmen gjennom punktet blir større, blir også spenningsfallet større, og muligheten for varmgang i dette punktet øker. Slikt kan i verste fall føre til brann. Husk at et koblingspunkt med dårlig forbindelse får enda dårligere forbindelse ettersom tiden går.

 

Derfor: sjekk spenningsfallet i ladekretsen når dynamoen lader mest. Klarer dynamoen å holde en spenning på 14,4V og det over batteripolene er mer en 0,2-0,3V mindre er det mye å hente på å fikse spenningsfallet. Kanskje kan du slippe å kjøpe Ladac.

Link to post

Derfor: sjekk spenningsfallet i ladekretsen når dynamoen lader mest. Klarer dynamoen å holde en spenning på 14,4V og det over batteripolene er mer en 0,2-0,3V mindre er det mye å hente på å fikse spenningsfallet. Kanskje kan du slippe å kjøpe Ladac.

Akkurat dette poenget kan ikke understreke nok!

 

Man snakker så elegant om lading på 10-20-30 ja helt opp i 70 Amp, og tenker sikkert som så "pytt-pytt dette er bare 12Volt...."

 

Men skal man lade med slike strømmer så kreves ganske anseelige kabeltverrsnitt for å unngå alvorlige spenningsfall. Det dreier seg om 10-20-30 mm2 for å overføre slike saftige strømmer   -  da holder det ikke med lampettledning og vanlig PN fra en husinstallasjon.

 

Derfor; begynn med å sjekke spenningsfallet i ladekabelen   -   kanskje er en kraftigere kabel alt som trenges?

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mye kan sies om dette temaet, men det jeg ikke forstår er hvorfor rhea's dynamo leverer 16 - 18 amp når den kan levere 55 amp.

 

Er dynamoens kapasitet kun teoretisk?

Hvis du leser mitt første innlegg i denne tråden så tror jeg at jeg har forklart det rimelig enkelt.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Mye kan sies om dette temaet, men det jeg ikke forstår er hvorfor rhea's dynamo leverer 16 - 18 amp når den kan levere 55 amp.

 

Er dynamoens kapasitet kun teoretisk?

Dynamoen leverer det den blir bedt om å levere - opp til sin kapasitetsgrense.

Hvem er det som ber? Jo batteribanken.

 

Hva styrer en frisk blybatteribanks ønske om strøm? Jo, 4 ting:

1. Batteribankens størrelse.

2. Batteriets plateoppbygging.

3. Det aktuelle Ah fyllingsgrad.

4. Nivået på ladespenningen.

 

En liten mage (les batteribank) er lettere å mette enn en stor av samme type.

Et batteri som har magen nesten full av strøm er lettere å mette enn et på tom mage.

Et forbruksbatteri er lettere å mette enn et tilsvarende startbatteri av samme størrelse og fyllingsgrad.

Og det viktigste av alt. Jo høyere ladespenning regulatoren gir, jo mer sultent blir batteriet og jo mer strøm lager dynamoen. Hurtiglading? Sjokklading? Bare å skru opp ladespenningen. Men når batterispenningen har nådd 14,4V er det ingen vits lenger. Da brukes energien bare til å spalte vann til hydrogen og oksygen.

 

Hva hvis batteriet er så sultent at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm? Da leverer en feilfri dynamo den mengde strøm den er konstruert for å lage på max. Samtidig som regulatorspenningen finner et nytt likevektspunkt som er lavere enn de 14,4V den pleier å gi ved 20 grader.  En god regulator tvinger dynamoen så til å levere maks strøm helt til batterispenningen når 14,4V. Da er det batteribanken som overtar styringen fordi regulatoren ikke vil gi en høyere spenning enn 14,4V som er gassingsspenningen. Det er dette som gjør Ladac'en til en bra regulator. Den holder det den lover - hele tiden i ladeforløpet.

 

Nå har man grovt sett fått ladet 75% av batteriets kapasitet på en relativt kort tid. Etter dette vil den strøm som dynamoen leverer falle meget raskt på batteriets vei mot 100% ladet. At rhea sin dynamo bare gir en lav ladestrøm nå er fordi han bare har brukt 40Ah, batteriet er ikke sultent og regulatoren kan ikke øke spenningen ytterligere for å få batteriet mer sultent. Her er det bare en ting som nytter og det er god tid.

 

Hvis man nå hadde hatt en landstrømslader i steden, ville den i denne fasen ladet med en konstant spenning på 14,4 og latt batteriet suge til seg det den ønsket. I løpet av 4 timer ville batteribanken nå hatt en fyllingsgrad et sted rundt 85%, helt uavhengig om banken var stor eller liten, men mer avhengig av batteriets plateoppbygging. De siste prosentene kan bare fås inn ved kontinuerlig vedlikeholdslading med en noe lavere spenning i MANGE timer.

 

Hvis rhea sin dynamo også lader dårlig når batteribanken hans er mye uttappet, ja da er det kanskje en feil på dynamoen. ER det feil på dynamoen og den ikke klarer å levere mer enn f.eks 20A på max, ja da lages det et nytt likevektspunkt mellom strøm og spenning her i steden. Hva skjer så? Jo når batteribanken strømønske faller til under de 20A en havveis defekt dynamo leverer, ja da får regulatoren oppfylt sitt ønske om å heve ladespenningen. Det gjør den og på slutten av ladeforløpet er den 14,4V. Men i så tilfelle er problemet ikke regulatorens skyld, men selve dynamoen. Veldig slitt kanskje? Her kommer de gode rådene i såfall inn. En test av dynamoen i benk før man bruker 1700 på en ny Ladac regulator, når en ny dynamo kanskje var den riktige medisinen? Med litt uflaks kanskje både ny dynamo, kasting av den nye dynamoens regulator og innkjøp av en Ladac i tillegg? Hvem vet?

 

Hadde dette vært mitt problem, ville jeg først sjekket om situasjonen naturlig kan forklares på bakgrunn av batteribankens fastlåste kjemiske betingelser. Dernest ville jeg testet dynamoen i benk. Hvis det fortsatt så bra ut, ville jeg ringt Paul Rosenqvist og fått meg en Ladac og noen gode råd på kjøpet. De er meget serviceminded der inne i Asker.

 

Lotus

 

PS: Magen min er også som et batteri. Har jeg sultet meg hele julaften, for så å få servert rikelige mengder av favorittmaten min, går det ned på høykant, men når jeg kjenner at magen begynner å bli temmelig full, går tempoet betraktelig ned selv om svigermor står klar til å øse tallerken min full av all den maten som fortsatt er tilgjengelig i rikelige mengder. Svigermor er dynamoen, men jeg vil ikke ha mer av strømmen hennes. Likevel nøder hun meg og jeg tar til meg litt mer. At maten er tilgjengelig betyr ikke nødvendigvis at jeg har lyst til å spise den. Det er omstendighetene som styrer både magen min og blybatteriets mage.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...