Jump to content

For svak feltstrøm til 120Ah - Ladac 2404 klarer ikke jobben


BjarneBob

Recommended Posts

Heisann.

 

Har montert en Ladac regulator på min 120Ah 24/V dynamo.

 

I prosessen fikk jeg hjelp over telefon hos "guruen" til Asker Elektrodiesel ( usikker på navnene, men mange sjønnner kanskje hvem jeg snakker om...

 

Har dro litt på nettop det jeg nå lurer på; han mistenkte at Ladac'en kanskje ikke ville klare å levere stor nok feltstrøm til denne karen, og mumlet at den klarte bare 6-7 ampere.

 

I praksis opplever jeg at han nok har rett...

Når mine batterier ( 2x12 155Ah Concorde ) er tomme så ender jeg opp med 60Ah levert med spenning helt ned i 27,7 til å begynne med.

Når så batteriene har slukt nok tørste til at de begynner å dempe seg, så stiger spenningen til mine 29,0 og amperen begynner gradvis å vandre nedover.

 

Byr ikke på det helt store praktiske problemet akkurat nå; men det tar lengre tid å lade, og det er irriterende de gangene jeg må kjøre ved kai bare for ladingens del. Og så har jeg en drøm om en inverter på 3kW med ren sinus som i tenkte situasjoner skal levere opp mot maks....

 

Så hva nå....

Trodde jo lykken skulle bli komplett ( i alle fall for 24V'en ) når denne meget godt omtalte regulatoren kom på plass....

 

Erfaringer / komentarer ?

Råd til kjøp av andre typer regulatorer ? I samme gata som Ladac ?

 

PS Jeg har sett hva den klarer med uregulert strøm; og den fyller sine 120Ah

Link to post

Her blander du begrepene litt. Dynamoen leverer ampere, ikke amperetimer.

Batteriet har en lagringskapasiet målt i amperetimer.

 

Synes 29V høres helt normalt ut jeg. 29V reguleringsspenning når batteribanken har fått spist litt, er helt normalt.

 

2 x 12V x 155Ah batterier kan ikke klare å betjene strømmen fra en 120A/24V dynamo.Det blir jo nesten C/1 ladestrøm. En 120A/24V dynamo høres også vanvittig mye ut. Har aldri vært borti så kraftige dynamoer montert på noen båtmotor. Er det til den Colin Archeren din? Hvilken motor har du montert som har en slik dynamo?

 

Skal du kjøre en 3000W inverter på den samme batteribanken? Det er mer enn mange baugpropeller trekker og du vil kjøre det kontinuerlig. Har du elektrisk komfyr eller noe annet kjekt om bord? I så fall rekker du knapt å koke middagen din før batteribanken din er flat. :smiley:

 

Lotus

Link to post

Hvis du får generatoren til å lade 60A med spenning på 27,7V tyder det på at batteriene er helt tomme. Jeg tror du tapper batteriene for mye, mer enn de har godt av. Din drøm om enda høyere ladespenning og dermed høyere ladestrøm enn 60A tror jeg heller ikke batteriene har godt av.

 

Normallading på vanlige blybatteri bør ligge på 10% av Ah kapasitet. For 155Ah batteri skulle det bli 15,5A Selv om dine batterier er av en annen kvalitet synes det som du legger opp til altfor stor ladestrøm.

 

Mitt forslag til deg er å skaffe deg større forbruks bank.

 

Du har sett at den klarer 120A med uregulert strøm. OK, men med hvilken spenning? Kanskje 24V. Jeg har aldri sett en generator som klarer merkestrøm med normal ladespenning. Det vil i praksis si at du må ha et enormt forbruk stående på for å oppnå maks ladestrøm. Dermed blir det heller dårlig med lading på batteriene, men du kan hindre at de lades ytterligere ut. Derfor har gjerne biler stor generator i forhold til batterikapasitet.

 

Hvis du fortsatt er ute etter flere A fra generatoren bør du først og fremst sjekke ledningsforbindelsen og spenningfallet fra generator til batterier. Med slike ladestrømmer kreves det grove ledninger. Kanskje har du noe å hente her.

Link to post

Takk for svar; men...

 

Her var det også mye gåing rundt grøten; og noe skyldes vel at jeg ikke har skrevet absolut alt.

Litt mye synsing om andre ting enn det jeg spør om egentlig.

 

1. Jeg blander ikke begrepene; men skrev feil i farta ref A eller Ah

2. Ja 29V er helt normalt fordi jeg har stilt det til det selv ( fremfor 28,8 )

2.2 Problemet er som sagt at det tar unødvendig lang tid før en kommer i mål med 29,0 ca. 30-45 min

3. Dynamoen er i tillegg til 12V på blokka.

4. Joda; batteriene tygger i seg det de får når de er tomme; og denne gangen hadde jeg kjørt dem tomme for testen sin skyld.

5. Hvis jeg skal ta ut 3kW invertert så forutsetter det motorgange ja...

6. Batteriene klarer godt høyere strøm når de er tomme.

7 Ledninger er mer enn bra nok her i gården, det skal ikke stå¨på det.

 

Så tilbake til spørsmålet egentlig:

 

Noen som hvet om gode eksterne regulatorer utenom Ladac sin ? Som klarer å levere nok feltstrøm ?

Link to post

6-7A var intr.... Forklarer hvorfor Ladac ikke kan styre 2 dynamoer. (Noe som har vært diskutert endel her tidligere).

Men jeg synes det var rart at du ikke får mer enn 60A, den klarer å kjøre min 70A dynamo for fullt. (12V)

Kunne vært intr å høre hva Jorg sier til dette, hvor høy magnetiseringsstrøm kan Sterling levere?

Link to post

Heisann.

.......

PS Jeg har sett hva den klarer med uregulert strøm; og den fyller sine 120Ah

kunne være interessant å vite om du målte du strømmen inn til ankeret når du gjorde denne testen?

 

skulle ikke forundre meg om PSR regulatoren kan være et bra alternativ - hvis Marwin klarer å få den opp å gå i 24v versjonen.

 

den ble jo bla installert på en del busser og ambulanser med ekstra kraftige generatorer.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Jørg er i Oslo akkurat nå og har dårlig tid nå.

Bare at jeg synes at det noe ikke stemmer med opplegget hans.

I allefall vil en PDAR klare en 140A dynamo helt allene (ser på tilbud om egne 140A-dynamoer med PDAR).

 

Kommer tilbake senere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Så, da er jeg tilbake for en liten stund.

 

Uttalen fra Olpi er riktig, PDAR og DAR12 har også bare 5A-sikringer = maks 5A strøm.

Men det behøves ikke mer strøm.

Forresten er også hos Sterling bare PDAR som skal brukes alleneståene, men det er ikke spørs om reguleringen (som er det samme hos begge to) men om oppbygging og permanent strømforsyning.

 

Reguleringen er ikke bare avhengig av mye strøm, men også av både spenning og måten av regulering.

Jeg vet ikke presis hvilke kurver en Ladac tilbyr, men det finnes store forskjell.

 

Dessuten er det ikke bare Ladac som har problemer med regulatorene sine, men også andre kjente navn som Mastervolt og de fleste andre.

I tillegg jobber de fleste regulatorer bare ren analog eller halvanalog.

Så er også problemet at de færreste regulatorer "vet" om hva slags batterier det finnes,

hvor store og på hvilken tilstands disse er og hva slags ladning disse batterier behøver.

 

PDAR kan dette. (..må ja, ellers kan ikke disse kalles "verdens best og mest avansert regulator")

 

En bra regulator beregner selvstendig hvilken form av ladning batteriene behøver,

men det behøves ikke at alle batterier blir ladet med "full gass" (Ampere).

 

Så er her hos eksempel av BjarneBob jo allerede spørs om regulatoren hans kanskje bare ikke generer riktig spenning, mens den generer strøm

(som han sa, leverer dynamoet jo 120A hvis den få uregulert / direkte mating).

Eller omvent.

Eller om kanskje originalregulatoren stjeler effekt allerede.

Eller om Ladacen kanskje behøver støtte fra originalregulatoren (kaputt?), men får det ikke.

Eller.....

 

Oppklaring kan bare gis hvis man benytter seg en flerkanalsoscilloskop, som viser hva som skjer.

 

Enkelt anbefaling fra meg: kjøp en PDAR og gleder deg.

Selv hvis originalregulatoren ikke vil, så kan du i nødtillsfelle kutte den ut og bruke PDAR som eneståene regulator.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

kunne være interessant å vite om du målte du strømmen inn til ankeret når du gjorde denne testen?

Nei; ikke på denne testen; må i tilfelle sette Fluke'n i serie... og mistenker da enda litt mere tap..

Tenkte heller jeg skulle låne med meg et tangamperemeter for likestrøm neste gang jeg skal utover

 

Så er også problemet at de færreste regulatorer "vet" om hva slags batterier det finnes,

hvor store og på hvilken tilstands disse er og hva slags ladning disse batterier behøver.

 

PDAR kan dette. (..må ja, ellers kan ikke disse kalles "verdens best og mest avansert regulator")

 

En bra regulator beregner selvstendig hvilken form av ladning batteriene behøver,

men det behøves ikke at alle batterier blir ladet med "full gass" (Ampere).

 

Så er her hos eksempel av BjarneBob jo allerede spørs om regulatoren hans kanskje bare ikke generer riktig spenning, mens den generer strøm

(som han sa, leverer dynamoet jo 120A hvis den få uregulert / direkte mating).

Eller omvent.

Eller om kanskje originalregulatoren stjeler effekt allerede.

Eller om Ladacen kanskje behøver støtte fra originalregulatoren (kaputt?), men får det ikke.

Eller.....

 

Enkelt anbefaling fra meg: kjøp en PDAR og gleder deg.

Selv hvis originalregulatoren ikke vil, så kan du i nødtillsfelle kutte den ut og bruke PDAR som eneståene regulator.

 

:seeya:

Jørg

Tusen takk for flotte innlegg; i dag kom endelig ting til sakens kjerne....

 

Trodde det var noe av kluet med Ladac at den skulle være passelig intelligent på sensingen av batterienes tilstand ?

Originalregulatoren er koblet helt vekk da den er kaputt; og Ladac'en er koblet rett på børsta si mens den andre børsta er jordet direkte til minus..

Bruker ikke ladelampe og D+; bare mating av ladac via egen tenningsnøkkel. Innser at det kan ligge litt tap i denne sløyfen, så jeg vurderer å prøve med et rele i motorrommet for moro skyld, men som sagt så skal jeg ta med tangamperemeter til helga.

 

Må vel lese meg opp litt rundt PDAR da formoder jeg..

Noen gode linker hadde vært gøy på dette temaet.

Link to post

Aha.

Men hvis du allerede har den Ladac, hvorfor kjøper du ikke først en originalregulator som er sikkert ikke så meget dyrt?

Kanskje at den type Ladac bare behøver litt støtte ved bruk av en 120A dynamo og du blir fornøyt ellers.

PDAR kan du kjøpe til enhver tid, eller når den fra Ladac ha sluttet å virke, eller når du ønsker noe bedre..

Og likevel, selv når jeg aldri har opplevt at en PDAR svikter, ville jeg alltids bruke en standartregulator parallelt.

Selv jeg elsker backup/reserve når det angår sjøen, hvis det bare er mulig.

 

Alt det vi snakker om er bare "teknisk", vet du,

og jeg har aldri stolt til 100% på "menneskerverk" ! :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei igjen Joerg.

 

Det kan du saktens si; men den oroginale lar seg ikke skaffe lengre. Dette er en Motorola anno 1980. Tro meg, jeg har prøvd...

Så tenkte jeg etter litt forsking at en Ladac måtte være tingen...

 

Men nå har jeg lest så øyet ble stort og vått alt som står om PDAR inkl manualen på tbbecker.de ( antar at det er deg ) og jeg liker virkelig det jeg ser !!

Ser derfor for meg å bestille opp en PDAR i morgen asap; så legger jeg den nye Ladac'en i reservehylla mi

 

Var ikke bare PDAR som var interresant på den siden skal jeg hilse; hehe

Må revurdere mine tanker om Ladac før innkjøp av ny landstrømsentral, skilletrafo og inverter tror jeg.

 

Takk for tilbakemelding !

Link to post

........

Det kan du saktens si; men den oroginale lar seg ikke skaffe lengre. Dette er en Motorola anno 1980. Tro meg, jeg har prøvd...

mmm.... motorola - da må det være en ac delco generator du har, us motor?

 

mener det er et firma på hvalstad som fører ac delco utstyr men finner ikke navnet i farten.

hvis det er en us generator kan du kanskje høre med Norsk Bilkompani AS, Caspar Storms v 10, 0664 Oslo tlf 22 64 64 60 - amerikanske bildeler og forøvrig veldig profesjonelt mercruiser salg/verksted.

Link to post

Hvis du ønsker? Velkommen i klubben ! :smiley:

Men du kan gjerne sende meg en beskjed ang. type dynamo likevel, eller betegnelsen av originalregulatoren, hvis du vet.

Jeg kan godt prøve til å få tak i erstattning, fordi jeg har antakeligvis andre grossister og kontakter enn du.

Man vet ja aldri, når man ikke har spurt om.

 

Snakkes

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kan ikke se at pdar skulle klare høyere feltstrøm enn Ladac.

Pdar har 5A sikring internt på feltstrømmen.

Ladac har ingen sikring, men klarer sikkert like mye eller mer.

 

Ankeret på min 12V/80A dynamo har en motstand på ca 3,34 ohm ved 20 grader.

Så blir det varmt og motstanden øker.

 

Jeg har negativ regulering og jording av feltet via pdar regulator.

Kan jo sette tangamperemeteret på feltledningen, men der går det neppe mer enn noen få ampere.

 

Har du problemer med Ladac, er det store sjanser for at det ikke blir det minste bedre med pdar.

 

 

Lotus

Link to post

uten at jeg har sett på dette i detalj de siste 30 årene det kommer vel dette noe an på viklingen på ankret?

 

mange viklingener (tørn) viklet for si... nominelt 10V burde kunne gi brukbar magnetisering med en relativt liten strøm.

 

som sagt - 30 år siden men flere viklinger med samme strøm gir da vel høyere magnetisme?

 

ellers støtter jeg deg i vurderingen av regulatorene.

med mindre sterlingen bruker forsterkning sammen med regulering skulle den ikke kunne gi noe høyere ankerstrøm en en annen "god" "regulator" i "kortlutning" - dvs helt "utladet" batteri dvs utladet til nedre tillatte grenseverdi.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Har du problemer med Ladac, er det store sjanser for at det ikke blir det minste bedre med pdar.

Lotus

Enig grunnleggene, hvis det finnes en teknisk problem allerede.

Uenig i, hvis det ikke finnes tekniske problemer.

I så fall kan det bare blir bedre.

Men hvis ikke så tar jeg regulatoren bare tilbake, eller finner en annen løsning tilsammen med BjarneBob.

 

...som alltids hvis noe nekter å virke. "Går ikke" finnes ikke ! :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...