Jump to content

Sette ruse

Sydvesten

Recommended Posts

Heg har en del ruser i stående i naustet som vi har overtatt etter svigers... men jeg har ikke noe erfaring med hvordan jeg skal sette disse.. Men jeg regner med at det er noen her som har noen tips om hvordan jeg skal sette rusene.... de er jo 5-7m lange tenker jeg.. har ikke sjekket så nøye..

Hadde jo gjort seg med noe nykokt småtorsk til middag..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjapt fortalt så har du et søkke i hver ende, størrelsen tilpasses lokale strømforhold slik at rusa ikke stikker av. Settes langs land på 2-3-4 meters dyp og kan gjerne stå en uke i slengen, 2 også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Er av den oppfattning at fiskeredskap som f.eks ruser aldri må stå lenger enn 3-4 dager...Å la dei stå so lenge som 14 dager ser eg ikkje heilt poenget med.. Einaste du risikerer då er at du fyller heile redskapen med masse drit... Men du treng ikkje absolutt sette d i en bakke... Har fått vel så mykje fisk å krabbe på slett bunn....Lykke til :fishing:

Å la dei stå so lenge som 14 dager ser eg ikkje heilt poenget med..

Nei, det store poenget med 14 dager er det ikke men det skader ikke heller. Fisken har det greit i rusa opptil et par uker.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei!

Jeg veit ikke noe om ruser, har aldri satt ruser selv, men jeg er ikke helt enig med at "Fisken har det greit i rusa opptil et par uker", ut fra hva jeg opplevde forrige helg.

Da jeg kom ned på hytta så hadde en lokal fisker satt ruse (beregna på ål) på strand nedenfor. I den rusa var det en liten ål i live, 2 døde småtorsker, 1 død sjøørret og 3-4 døde strandkrabber + noen sjøstjerner etc. Denne rusa hadde stått i over en uke men ikke over 12 dager, for da var kona på hytta sist. Rusa var der da også, men da hadde den av en eller annen grunn tvinna seg sammen. Så i perioden mellom 7 og 12 dager hadde fiskeren vært og ordna rusa. Da rusa ble hentet av fiskeren så spurte jeg om han hadde lagt inn de døde fiskene som åte, men det hadde han ikke, så da må de ha gått i rusa selv, og de hadde det ikke "greit i rusa i opptil et par uker"

Jeg har hatt ruse stående ute hele vinterhalvåret inkl. vår og høst i mange år og eneste negative effekten jeg har sett av å ha den stående i et par uker er torsk som er litt oppskrapt på "nebbet". Pleier ikke å ha den stående mer enn en uke men været påvirker den timeplanen litt av og til....

Det med hvor lenge fisken har det "greit" i slike ruser er avhengig av lokale forhold og årstiden, og kan ikke erstattes av en enhetlig regel.

SveinHa sin erfaring er ca 14 dager. Antar da at temperaturen i vannet er nogenlunde lav, strømmen er bra som gjør at tilgang på frisk sjøvann (oksygen) er upåklagelig. Her kan torsken leve godt og lenge.

Combi sitt eksempel er typisk for det motsatte. Åleruser settes vanligvis på grunne områder (langgrunn?) i stille vike, o.s.v. Vanntemperaturen her stiger raskt til et nivå hvor oksygen-innholdet i vannet blir en mangelvare. Dessuten blir det liten utskifting / tilsig av nytt, oksygenrikt vann. Ergo dør fisken, mens ålen greier seg.

Eksempel: Ved brygga mi (bra med strøm) har jeg et ring-nett hvor jeg oppbevarer levende torsk. Nettet senkes ned på ca 3m dyp - plassen innvendig er ca 1 meter i diameter. Har oppbevart levende torsk der - i perioden september til april - i mange uker. Aldri noe som dør. Men, utover nå (etter 1. mai) og sommeren gjennom så nytter det ikke. vannet blir for varmt.

:fishing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Nå satser jeg på å sjekke rusene et par ganger i uken... vil jo ha middag oftere enn hver 14. dag... sjekket rusene i går ettermiddag... må se hva jeg har fått.... Den ene rusen ser ut til å være en slik dobbel sak.... med "ruseposer" i hver ende og et lkedegarn mellom... totallengde er nok på en 10-12 meter eller så... har også en ruse på rundt rundt det halve... 6 meter eller så... kun amerikansk øyemål er brukt og det er ikke alltid like treffsikkert..

Jeg regner med at jeg må ha et søkke/lodd i hver ende av rusene og en blåse så jeg finner igjen f..nskapet når jeg skal ha det opp.. jeg bør vel også strekke dette rimelig godt når jeg setter disse rusene... .. Det er den rent praktiske saken her jeg lurer litt på... hvord setter jeg rusen og hva trenger jeg... har lodd/søkke og blåser med tau... trenger jeg noe mere og hvor/hvordan fester jeg lodd og blåser

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...