elna Startet 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2006 Jeg har ei jolle med en 5 hk Yamaha påhenger. På lave turtall fungerer den helt greit, men ved gasspådrag bare øker turtallet uten at jeg får noe framdrift - omtrent som når du gir gass på blank is med sommerdekk - eller som om det var en veldig slitt klutch. Jeg kan ikke veldig mye om motorer - men det er jo ikke klutch på en påhengsmotor.. Noen som skjønner hva som skjer? Det eneste jeg VET er feil med motoren er at et av propellbladene har fått seg en smell, sånn at tuppen på propellbladet er litt bøyd. Kan det ha noen sammenheng? Takknemlig for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Vulkaniseringen inni propellen er nok skadet og slurer.. Skift propell. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Det sitter en messingbolt inni propellen (brytepinne) som knekker hvis propellen treffer noe... Du må bytte denne. Det skal sitte reserve under motordekselet. (Vulkanisering benyttes på større motorer) Når propellen er av kan du banke ut bulken... Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Nei, det er brytepinne på denne. Sjekk at brytepinnen på propellakselen ikke er av. (Reserve er inne i motorhuset) Er et propellblad bøyd mye, kan det og være dette som er årsaken. Skift propell i så fall.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
880 Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Har hatt samme problem på min Suzuki, vulkaniseringen hadde sluppet. Ny propell koster mere enn verdien på motoren. Prøvde div. lim for å feste vulkaniseringen igjen, holdt en kort stund. Endte opp med å borre tre hull og syrefaste skruer som holder innerringen fast. Ikke idiell løsning men det holder. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
elna Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Takk skal dere ha! Jeg prøver å ta av propellen, sjekke brytepinne og banke ut bulken, så får vi se om jolla planer igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.