Jump to content

HR 26 - Kommentarer?

Front

Recommended Posts

Jeg er helt ny her på forumet, men drister meg ut med en liten anmodning.

Jeg og samboeren vurderer å kjøpe vår første seilbåt i sommer, og har bl.a. sett nedenstående HR 26 til salgs på Finn. Hallberg-Rassy-navnet borger jo for kvalitet, men jeg er litt mer tvilende til en Volvo Penta fra 1980. Jeg forstår jo at ingen av dere kan gi konkrete kommentarer til akkurat denne båten, men vi tar gjerne imot eventuelle generelle kommentarer om båt, motor og pris og hva som eventuelt står i vente den dagen motoren sier takk for seg.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...7&pos=13&tot=32

tja;

motoren min holdt i forhold i 10 år til. Jeg ville ikke bekymret meg noe mer over at den var gammel, i forhold til at den er veldig liten. Motoren altså, ikke båten. Mao risikerer du ikke bare at motoren ruster i filler, men også at slitasjen gnager den i stykker.

Ser ut til at den har HR dass ( stor, dører ) og fin innredning. Prisen var det heller ikke veldig mye å si på. Og så har den seildrev, dette vil si at når motoren gir opp ånden totalt, kan du få fatt i en ny Vetus, Sole eller Nanni og bolte denne rett på drevet, uten å måtte bygge om de helvetes motorfundamentene. Dermed blir det en jobb for amatører, ikke en 30 000kr`s installasjonsjobb hos et lugubert verft.

Sjekk om det er plass i høyden, MD5`en bygger svært lite, det KAN være problemer med byggehøyde på evt. erstatningsmotor.

Du får en innvendig flott båt, utvendig utseende kan man si mye om, la meg si det sånn; den ligner på en Maxi 84.

Til den prisen, er det vel halvtonnere som er alternativet, men du finner neppe båt med ny / nyere motor. Da må du trolig over 200` eller kanskje enda litt til.

En sjekk av motoren, evt. en innvendig rens, påsetting av Martec ferskvannskjølsesett og den kan gå i mange år enda.

Seilegenskaper vet jeg ikkenoe om, de er sikkert helt greie. Båten er tung, sikkert ingen lettvindsracer ? Har Divinycell i dekket; BRA ! ( balsa kan være noe dritt på gamle baljer )

Suzuki

No boat needed..

Jeg er vel enig i mye av det Suzuki anfører, unntak av resonomentet med motor. Det er en sjøvannkjølt motor som har tuslet i et kvart århundre. Når den sier takk for seg, tror jeg at om ikke drevet sier takk for seg, så er det rett rundt hjørnet. M.a.o. må hele drivverkspakka skiftes ut. Jern varer ikke evig, men det gjør ikke aluminium heller. Spesielt ikke når det er boltet til jern.

Ellers er det sikkert en utmerket båt. Heis den på land og sjekk for grunnstøtinger og slakk i rorlagre før ev. kjøp.

Og velkommen til baatplassen.no.

Har ingen mening om denne motoren spesielt, men markedet (og alle rådgivere jeg har sett/hørt/lest om i de tusen båtbladene jeg har hjemme!) sier helt klart - ikke kjøp! Det betyr at den prisen du er villig til å betale må innkludere hva det koster å sette inn en ny motor inklusive omkostninger!

At en del motorkyndige her ikke er så bekymret er kanskje p.g.a. de vil kunne sette inn en ny motor selv, reparere den som er i osv. Verdien av båten er hva noen er villig til å betale, hverken mer, eller mindre.

Det er mange båter til salgs i øyeblikket og min påstand er at det er vel verdt å gi et lavt bud og se hva som skjer. Min styrke er forhandlinger, teknikken overlater jeg til andre!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

joda Mouche, men prisen på den der, gjenspeiler vel på et vis at motoren er kass ? Mao. virker den 1-3 sesonger, er det rein bonus ?

25-30 år gamle båter, aventert til 250 000kr eller enda høyere, er regelrett fornøyelig. Enda mer fornøyelig er at det virker som om kundene står i kø. I alle fall nesten.

Et motorbytte går løs på 55000kr, eller deromkring, selv om du fikser det aller, aller meste selv. I tillegg til motor og drev, trengs som regel ny propell, eksosslange & potte, slanger til vann & diesel, nye dieselfiltre koblinger, lakk, maling, fjernstyringskabler, instrumenter, ny tank ?, antihevertventil, skroggjennomføringer, lydisolering, lim og en masse annet rart.

Mye av dette MÅ ikke byttes, men når motoren først er ute, er det veldig kjekt å få rusket opp litt i gamle tekniske installasjoner..

Suzuki

No boat needed..

tror jeg at om ikke drevet sier takk for seg, så er det rett rundt hjørnet.

Pøh. De er omtrent uslitelige.

Jeg ville heller ikke vært så redd for denne MD5'en om den er lettstartet og går noenlunde røykfritt. Selv om det står Volvo på den, så er det en Marna.

Med litt stell går den i 10 år til. Har den ikke ferskvannskjøling, så få på en med en gang. Det kan gi 3 ekstra sesonger med den.

Nå det gjelder selve båten, HR 26, har jeg aldri hørt noe negativt fra dem jeg har snakket med som som har hatt en slik båt, og prisen er det vel heller ikke noe å si på?

Ankepunktet kan være det med motor/drev som flere har vært inne på.

Jeg har litt mening og mye tvilsome erfaringer med de gamle smådieslene til Volvo. Det var umoderne motorer alt fra første produksjonsdato, men er lykken med deg kan den kanskje gå en liten stund til.

Å spandere ferskvannkjøling på den kan være døden - du må da først rense kjølesystemet og det kan være nok til at de siste rustflakene løsner. Det betyr at du helst bør kalkulere med ny motor - seildrevet kan godt holde noen år dersom det ikke er kommet vann i det, i alle fall er det mange bra brukte drev rimelig til salgs (jeg har et i garasjen).

Båten kan sikkert være bra, men du kan lett komme opp i en pris hvor det er mange andre alternativ. I alle fall - lykke til :sailing:

pettersand har åpenbart lite greie på motorer i alminnelighet, og Volvo`s smådisler i særdeleshet.

Åffer er det solgt 3ggr så mange Volvo MD motorer, som Yanmar & Sabb tilsammen ?

Pris ? Volvo har da aldri vært noen rimelig motor ?

Suzuki

No boat needed..

Så er det altså en HR26 på finn som var priset til 65.000 mer som da er solgt. Riktignok med ny motor. Og rimelig nye seil. Så prisantydning på 160.000 er ikke helt på trynet. Det er veldig vanskelig å spå når motoren ryker, en gang sier den nok takk for seg. Så får man altså ta høyde for det...

Ville ikke spandert ferskvannskjøling på denne motoren. Heller lagt de pengene til side for en ny motor (m/ferskvannskjøling). Så får du ta de sesongene motoren overlever som "bonus". Vet om mange som har hatt mange "bonusår" med MD5 og andre Volvodiesler. Så setter man en ny motor i, og har gleden av den. Samt at det da gir en verdiøkning når båten en dag skal selges...(byttes ut i en båt som er 3 fot større). HR26 er forsåvidt så liten at det går an å montere påhengs.

Rigg, seil og grunnstøtingsskader kan være "vel så" kostbare, men burde være mer åpenbare å oppdage. Når jeg var liten hadde vi HR26. Den har en del praktiske løsninger, f.eks salongbordet, og plass til å stikke beina under byssa, som igjen utnytter hele båtens bredde. Ingen stikkøyer, så det er god plass i cockpitbenker. Seiler trygt og greit til å være såpass liten.

red. skrivefeil

Redigert av Nefertiti (see edit history)

Åffer er det solgt 3ggr så mange Volvo MD motorer, som Yanmar & Sabb tilsammen ?

Pris ? Volvo har da aldri vært noen rimelig motor ?

Suzuki

Fordi Volvoen går istykker og da må man kjøpe ny :lol: De andre holder...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg tror nok vi bør legge av oss den "Volvo er noe dritt"-syndromet. De var nok litt gammeldagse en periode, men den er det slutt på for lengst. Man skal ikke være redd for å kjøre en Volvo ut fra kvalitet. Når det gjelder prisen, så gjør de vel som alle andre, tar den prisen markedet er villig til å betale.

Jeg er enig med både Pete og Suzuki, selv om de spriker litt. Et kvart århundre på en motor har tatt kremen a'n. Den kan fremdeles gå i flere år, helt klart. Det er ikke bruken som sannsyligvis sliter den ut, det er alder og rust.

Montere ferskvannkjøling på en gammel motor er etter Huldas vokabular det samme som å tømme pengene i do. Det samme gjelder forsåvidt også å hekte et antikvart drev på en ny motor. Dette kan debateres i det uendelige, hvilket jeg er klar over. Jeg ville, som enkelte hevder, kjørt så lenge det gamle går, og heller lagt pengen til side for kjøp av komplett nytt når den tiden kommer. Dessuten ville jeg regnet med, hvis jeg skulle kjøpt en båt med gammel motor, at kjøpesummen skal reflektere motor som innen kort tid vil trenge utskifting. Ref. Worses "objektivitetsprinsipp" på en annen tråd, der Hulda gikk skoa av seg.

Volvokompisen gjør en del av disse "gammel pakke ut, ny pakke inn"-utskiftinger hvert år. Kunden får et tilbud som omhandler hele greia. Han holder prisene, kundene er fornøyd. Noe av det som blir plukket ut går til Østeuropa, der man mekker videre, setter sammen brukbare komponenter og tusler videre noen år til.

Jeg beklager dersom jeg trakket på noen ømme "Volvotær", en skal ikke ikke sjikanere andres båt eller motor :nono: noe jeg kom i skade for å gjøre, men lang erfaring med motortypen (MD5 og MD 11) har nok befestet et anstrengt forhold til Volvo. Da ser jeg bort fra nyere modeller som utvilsomt er bedre og moderne motorer. Jeg er enig i at ut fra alder bør en kalkulere med motorskift om ikke altfor lenge - men det er også mye støpejern i klompen så den kan selvfølgelig holdes i livet over tid med utskifting av vitale deler.

Jeg beklager dersom jeg trakket på noen ømme "Volvotær"

Ingen fare. Suzuki har ikke Volvo. Lengre.

det er også mye støpejern i klompen så den kan selvfølgelig holdes i livet over tid med utskifting av vitale deler.

Netopp. 200kg støpejern for å få ut 15-17 hk, gjør noe med motstandsdyktigheten mot rust...

Suzuki

No boat needed..

Jeg sier pent tusen takk til alle som har gitt sine synspunkter. Regnestykket blir for meg 160.000 kr. + motorbytte + nye seil (om ikke i dag så i morgen) som tilsammen gir meg en pris rundt 250.000 kr. Ryggmargsrefleksen sparker meg nå og minner meg om at det er litt i overkant....

ja,for 3/4mill finnes mye rart. Med trykk på rart. Feilen man ofte gjør, er at man velger en større båt til ditto pris. Da koster motor, seil osv enda mer.

Å finne en i den klassen, med ny motor & ny(ere) seil, klarer du ikke. Tror jeg.

Suzuki

No boat needed..

Vi satt i samme (seil)båt :wink: da vi var på utkikk for et par mnd siden, valgets kvaler stod mellom mellom 28 fot gammel motor, kontra litt mindre båt med nyere motor. Vi valgte en på 26 fot med nyere motor. Grunnen for min del var det at det er en stor "go følese" å ha en motor en kan stole på(selv på en seilbåt :yesnod: ).

Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7311941

En fot mindre en du hadde tenkt men med nyere motor og seil, jeg snakket med eieren, en hyggellig eldre kar som har påkostet og passet på båten virket det som. Den har stått lenge for salg og jeg ser at nå er annonsen utløpt = mulighet for en god pris...

Vennlig Seilhilsen

Kenneth

Yanmar motorer i den størrelsen, er ikke ferskvannskjølte som std. Til forskjell fra motorer fra mindreverdige leverandører som Volvo, Nanni, Sole & Vetus, der alle motorer er ferskvannskjølte, også de minste.

Disse små Firstene har lekre linjer, men mange av de er skralt bygd. Å sammenligne den med en HR blir rått parti, rett og slett.

Suzuki

No boat needed..

Når den sier takk for seg, tror jeg at om ikke drevet sier takk for seg, så er det rett rundt hjørnet. M.a.o. må hele drivverkspakka skiftes ut. Jern varer ikke evig, men det gjør ikke aluminium heller. Spesielt ikke når det er boltet til jern.

Helt uenig resonnementet om det drevet, og det er av egen erfaring.

For 2 år siden så trodde ALLE (en VP mekaniker fra Holmen inklusive) at mitt drev var nytt, men det var da 21 år gammelt.

Seildrevene til Volvo er dimensjonert for minst 60-70 hk. motor, kanskje mer. Du klarer ikke å slite det ut mekanisk med en motor på 7,5, 13, 17 eller hva vi snakker om.

Om anodene er byttet ut regelmessig pleier ikke korrodering å være noe problem, men det er iallefall den enkleste sak og sjekke. Selv et utrenet øye klarer å se det.

Men du må peile oljen, og den skal ikke inneholde vann / være hvit, da er det ikke tett.

Og uansett om alt virker bra, så burde du bytte alle pakninger og simringer for å sikre fremtiden for drevet. I tillegg bytte anoder og olje minst annethvert år.

Men motoren er jeg mer skeptisk til.....

Mvh.

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...