Jump to content

HR 26 - Kommentarer?

Front

Recommended Posts

Når en skal kjøpe båt er det viktig å sette seg visse kriterier.

Hvor mye er man villig til å betale?

Størrelse +/-

osv

Når det gjelder "blåste seil", men fortsatt hele, går det fint ann å seile med. Det kan man leve med

i en periode til man ønsker å ivestere.

Når det gjelder motor, går det på trygghet, her vil jeg fått en som har litt peil til å sjekke ut det.

Ikke morro å ha en motor man ikke kan stole på.

Ellers er ikke franske First noe dårlig valg heller. Det så faktisk ut som et godt tilbud.

Ellers finnes det mange Maxi 77 med utenbords, som gjør faktisk motoren til en rimelig løsning.

Dette burde også være ett alternativ.

Vi sees!

Ved kjøp av seilbåt er motoren en viktig sak - men jeg mener det er like viktig å være oppmerksom på kvaliteten på seilene. Det er de som er båtens "hovedmotor". Utblåste seil forvrenger for båtens seilegenskaper og det kan ødelegge gleden ved å seile. Og med tanke på økonomien - en ny seilgarderobe kommer lett opp i samme pris som en ny motor. For øvrig synes jeg Front gjør et klokt valg ved å se seg videre om på båtmarkede - det er kjøper marked.

Lykke til. :seeya:

Tror langt flere gir opp båten pga ødelagt motor enn ødelagt seil. Skal nye seil komme opp i det samme som en ny motor snakker vi om dyre seil som etter min mening er overkill til turbruk. En seilgarderobe til en 26 foter til turbruk koster da langt, langt mindre enn en ny motor? I alle fall under halvparten?

En seilgarderobe til en 26 foter til turbruk koster da langt, langt mindre enn en ny motor? I alle fall under halvparten?

Ny motor, på verft HR 26 -+85 000kr

Ny motor, GDS HR 26 -+ 55000

Nye seil, turspec HR 26 :+- 20 000kr

Sånn ca omlag.

Suzuki

No boat needed..

Ut fra prinsippet om kostbar motor og billigst mulige seil vil kanskje denne prisen stemme. Men ta gjerne en prat med en seilmaker for å høre snitt levetid for billige standardseil som de fleste nye båter leveres med. Skal en ha glede av en seilbåt så er ikke seilene det en bør spare mest på etter min mening.

Ut fra de bildene som er vist av båten, synes jeg denne så skikkelig fin og velholdt ut.

Og da er det vel etter hvert grunn til å mistenke at den også er velholdt når det gjelder det maskinelle.

Volvo, 80 modell og 7.5 hk. forteller meg at her sitter det høyst sannsynlig en MD5B med 110S drev. 110S drevet tåler ikke mer enn 7.5 hk. Setter man på mer, får man tannhjul og annet krimskrams rundt ørene. Men allerede på MD5C på 9.5 hk. har 120S drevet dukket opp.

En sånn combo fra 1984 hadde jeg i mange år. Min nåværende MD7B/120S er fra 1982.

Og kikker du bakom den 55 hk. Volvomotoren som mange nye Bavariaer kommer med, hva stikker opp av bunnen? Jaså, det sto et antikvert 120S drev der også ja.

Jeg synes også debatten om gamle motorer kan være litt merkelig til tider. Er det en som har handla en motorbåt med en hakkende SABB, en osende BMC eller en kaklende perkins, så er det side opp og side ned med gratulerer, gratulerer, gratulerer.... Motorer som har gått flerfoldige tusen timer. Har en stakkar kjøpt seg en båt som den som trådstarter så på, så reiser det seg en skog av advarende pekefingre. En motor som sannsynligvis har gått noen hundre timer.

Og alle har hørt fra en som har lest i et båtblad at sånt må man skygge unna. Godt backet av motorpushere som sier at den er gåen, men du skal få innbytte. Og som så selger gamlemotoren til "emerging markets".

Rekk opp handa de som har bytta motor fordi den tok kvelden. Og så, rekk opp handa de som har bytta motor fordi har blitt fortalt at den kommer til å ta kvelden.

Også dette pjattet om ettermontering av ferskvannskjøling. Det har jeg gjort på to gamle maskiner. Og satt opp temperaturen. Etter hva man "har hørt" skulle de jo kollapse fullstendig.

Men de gjorde ikke det. Og ikke fant jeg noe rust i straineren før varmeveksleren heller.

MD5'en hadde jeg helt frahverandre da den var ca. 14 år. Ikke fordi det var noe galt med den, men fordi jeg i uforstand hadde fyllt den med blåsesand som følge av en litt for effektiv rengjøring. Ikke no løsrust å se.

Handler nye seil, det gjør jeg. Handler andre båtduppeditter, det gjør jeg. Men MD7'en skal få lov å stå der. Den starter på første slag etter vinteropplag og går uten noe som helst slags tull. Og eieren av MD5'en jeg hadde før, har rapportert at den også oppfører seg helt upåklagelig.

Det er ikke ofte jeg er enig med Mulligan, men......

........Er det en som har handla en motorbåt med en hakkende SABB, en osende BMC eller en kaklende perkins, så er det side opp og side ned med gratulerer, gratulerer, gratulerer.... Motorer som har gått flerfoldige tusen timer.

:yesnod: Enig! ......litt mere nyanserte synspunkter er viktig - spesiellt overfor nye (uten alt for stor erfaring) medlemmer. Ellers blir det gjerne slik det går med "vandrehistorier" = historien blir en slags "sannhet" til slutt........

......Også dette pjattet om ettermontering av ferskvannskjøling. Det har jeg gjort på to gamle maskiner. Og satt opp temperaturen. Etter hva man "har hørt" skulle de jo kollapse fullstendig. Men de gjorde ikke det.

:yesnod: Enig! Been there, done that, etc.......... :o)

Ellers må jeg tilføye at jeg i de siste 3 båtene har hatt små dieselmotorer (1- og 2-syl.) fra henholdsvis 1978, 1974 og 1990............Æ'kke alttid det problemet som mange spår. Har sovet godt om nettene også. Men det kommer vel av at jeg er slik bemidlet at hverken NY båt med NY motor eller fabrikk-NY byttemotor er en aktuell problemstilling for meg.............................

:o/

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Dessuten; til Volvoens forsvar er;

Det finnes et Volvo utsalg, en Volvodel-pusher eller en Volvo ekspert på hver eneste odde, hvert eneste nes og i hver eneste bukt.

BMC ? " Tror det finnes deler der og der" Førsøk sønnen til han karen som bor innafor naboen til Svogeren til...., HAN har peiling på deler til den motoren.

Sabb ? Deler finnes i Bergen, kan sendes. Tar bare etpar dager..

Perkins ? Deler finnes i England. Eller hos traktordel-pusher i Østfold, om bare delenumrene hadde stemt, men det gjør de jo ikke.

Alt i alt, så er ikke Volvo SÅÅ mye dårligere enn andre.

Min var som sagt 35 år gammal, og er videresolgt til en som skal lage snekkemotor av den. Han om det, fakta er at motoren startet og gikk helt greit.

Suzuki

No boat needed..

Våre motorer går noen få timer i året. Ut fra brukstimer skulle ikke motoren ikke bare ha vart i 30 år men 130 år. Er det noen som tror at Volvo er førstevalget til langturseilere eller fiskere? Jeg bare spør :flag_sw:

Siden du veiver med sveska flaggan. Hos fiskerene i Strömstad tror jeg ikke du finner noe annet enn Volvo som er klasset av skipskontrollen.

Ikke tror jeg at den båten som er temaet her kommer til å seile jorda rundt.

Ellers så kan jeg opplyse om at folk slang øyebryna bak i nakken da jeg kom trekkende med GM

V8-eren min. "Fy rakkern så tung!" Tja, 380 kilo uten gear. "Den må jo drekke diesel!" Tja, nå har motoren gått ca 200 timer på fem år. Jeg ligger ute hele året og sliter for å få 50 timer på telleren om året. Fylte i juni ca. 300 liter, regner med at neste tanking blir juni 2007. "Hva skal du med alle de hestene???" Tja, jeg trenger minst 100 av dem. Resten får være på beite til jeg får bruk for dem. De spiser ingenting.

ikke veit jeg, hadde JEG vært på jakt etter en rommelig, flott og velholdt 26 foter, ville jeg ABSOLUTT tatt båten i øyesyn. Den ser som Mulligan påpeker, innmari strøken ut.

Forøvrig er det interressant å se, at de som IKKE skrur sjøl, er de som er mest negative. De som skrur, mekker og vedlikeholder ( ? ) er de som er absolutt mest positive til gamle motorer. Er ryktene til gamle motorer rett og slett en ny urban legend ?

Når det gjelder seil, er jeg enig i at gode seil sikkert er kjekt å ha. Egentlig så vet jeg ikke, båten min har så mye fartshemmende saker ( gamle seil, fast propell, jolle på slep, overlast, dårlig trim, skipper som leser kart eller bøker istedetfor å trimme ) at den burde gått bakover. INITIUM vet ikke dette, og glir avgarde i sine maksimale 5-6kn, med seil fra 70 tallet. Å bruke en haug med penger, for å få 1/2- 3/4kn ekstra, gidder ikke jeg.

Suzuki

No boat needed..

Forøvrig er det interressant å se, at de som IKKE skrur sjøl, er de som er mest negative. De som skrur, mekker og vedlikeholder ( ? ) er de som er absolutt mest positive til gamle motorer. Er ryktene til gamle motorer rett og slett en ny urban legend ?

Helt enig :cheers:

Som gammel mekaniker (ikke delebytter) ser jeg ikke helt faren med gammel motor , og i vertfall ikke en som har stått i seilbåt.

det er ikke store jobben og bytte på en topp som har sprekt pga, saltvannskjøling , resten av motorn er jo like fin :smiley:

Det er mere vigtigt og se etter om det har hvert vedlikeholdt og ikke bare pusset og vasket :sailing:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Når det gjelder seil, er jeg enig i at gode seil sikkert er kjekt å ha. Egentlig så vet jeg ikke, båten min har så mye fartshemmende saker ( gamle seil, fast propell, jolle på slep, overlast, dårlig trim, skipper som leser kart eller bøker istedetfor å trimme ) at den burde gått bakover. INITIUM vet ikke dette, og glir avgarde i sine maksimale 5-6kn, med seil fra 70 tallet. Å bruke en haug med penger, for å få 1/2- 3/4kn ekstra, gidder ikke jeg.

Suzuki

Endelig en som setter de rette ordene sakens kjerne.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Forøvrig er det interressant å se, at de som IKKE skrur sjøl, er de som er mest negative.

Det er vel ganske logisk. Regnestykke kommer lettere ut i favør av ny motor om man må leie inn en 1000 kr/timen mekaniker for den minste ting fremfor å skru selv.

Det er vel ganske logisk. Regnestykke kommer lettere ut i favør av ny motor om man må leie inn en 1000 kr/timen mekaniker for den minste ting fremfor å skru selv.

Nåja, poenget er korrekt. Med unntak av at det er mindre teknisk krevende å justere en ventilbrygge eller overhale en sjøvannspumpe, enn å få en Nintendonavigator til å virke korrekt.

Suzuki

No boat needed..

Når det gjelder seil, er jeg enig i at gode seil sikkert er kjekt å ha.

Kanskje riktigere å si at de som mekker selv er minst negative til gamle motorer? Eller foretrekker du en gammel motor fremfor en ny? :wink:

Poenget i mitt innlegg går kun på at prisen man skal betale må reflektere det faktum at flertallet er skeptisk til gamle saltvannskjølte motorer og at "ekspertisen" gjør oppmerksom på at en 20/25 år gammel motor har rimeligvis en noe kortere gjenværende levetid samt en noe større risiko for motorproblemer. Disse probleme har vel også en tendens til å inntreffe ved feriestart og ved tillegging i trange havner på dager med dårlig vær? Så sånn sett er det også et sikkerhets aspekt ved dette, og det betyr noe for mange, kanskje aller mest for de som mekker minst?

Seil - ser poenget i innlegget ditt, men igjen, å invistere i Lazyjack, stackpack og fullspile storseilene (har ingen av delene selv!) har vel også en praktisk verdi? Å montere rulleforstag kan vel også sees på samme måte (du gjør det, jeg har gjort det!). Glem heller ikke at utblåste storseil gir større krenging, og avdrift, og det gir mindre komfort såvel som fart. Ikke alle er like glad i å være i en båt som krenger 35/40 grader som stort sett bare beveger seg sidelengs inntil kapteinen fyrer opp sin 30 år gamle saltvannskjølte Volvo!

Forøvrig vil jeg si at hva som er viktig, og riktig, må den enkelte selv få lov til å avgjøre, men må vel også innrømme at det å være aktiv bruker av Båtplassen gjør at jeg lærer mye, og i noen grad også endrer mening om "ting" etter å ha hørt om mange andres erfaringer.

For det er vel både lov, og mulig (?), å endre oppfatning om enkelte ting selv om man ikke lenger er tenåring?

Ellers så er det vel litt tilløp til arroganse fra noen flinke mekkere her om hvor dumme andre (mindre flinke) er, litt sånn "hannkatteri" om hvem som kan pisse høyest? Denne er ikke til deg deg Suzuki! Men et lite hjertesukk er det fra en som ikke mekker, men allikevel har stemmerett både ved kommunevalg og stortingsvalg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nåja, poenget er korrekt. Med unntak av at det er mindre teknisk krevende å justere en ventilbrygge eller overhale en sjøvannspumpe, enn å få en Nintendonavigator til å virke korrekt.

Suzuki

Sant nok...har også hatt noen ahaopplevelser den senere tid at det faktisk går ann å gjøre en del ting selv uten at det ender med katastrofe. Kan også skrive under på at det blir litt mekking selv med nyere motorer også....skal man være helt trygg er det nok kun fabrikknytt med garanti som gjelder.

Men MD7'en skal få lov å stå der. Den starter på første slag etter vinteropplag og går uten noe som helst slags tull. Og eieren av MD5'en jeg hadde før, har rapportert at den også oppfører seg helt upåklagelig.

Min MD7 Starter med en gang, aldri noe trøbbel, hadde en MD5 tidligere, der jeg hadde litt kjøletrøbbel, men når det var fikset gikk den som en klokke og etter det jeg kjenner til sviver den greit enda. De to motorene er 28 og 29 år nå.......

ikke veit jeg, hadde JEG vært på jakt etter en rommelig, flott og velholdt 26 foter, ville jeg ABSOLUTT tatt båten i øyesyn. Den ser som Mulligan påpeker, innmari strøken ut.

Ser flott ut, men som tidligere Maxi 77 eier vil jeg slå et slag :smash: for denne båten også. Spesielt om man er førstegangs seilbåteier vil dette være en enkel og grei båt å starte med. Maxi 77 ligger gunstig priset nå for tiden. Det skal imidlertid nevnes at jeg sammenlikner en billigbåt (maxi) med en i utgangspunktet langt dyrere kvalitetsbåt. Fordelen med Maxi er bl.a. enekel å håndtere, enkel å selge, maaange andre som har eller har hatt samme båten => masse erfaring og råd å få, den dagen noe skal fikses, det er alltid noe som skal fikses på en båt. Morsom båt, jeg savner faktisk min gamle blush:

Suzuki

Skal du ut på regattabanen kan det etter et par år være et poeng å ha nye seil. Skal du seile på ferietur spiller det ekstremt liten rolle. Du må uansett lære litt seiling først....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Klokt innlegg Mouche, kan si meg enig i det meste. Og jeg er av de kan og har skrudd på mer gamle motorer en de fleste her på forumet, noe jeg er rimelig lei av. Det handler mer om å oppretholde en liten industri i salg av hel- og halvslitte deler, samt noen nye deler til ågerpriser - alt dette skrapet til rykende og sterkt forurensende motorer fra dieselmotorens dunkle barndom

Ellers så er det vel litt tilløp til arroganse fra noen flinke mekkere her om hvor dumme andre (mindre flinke) er, litt sånn "hannkatteri" om hvem som kan pisse høyest? Denne er ikke til deg deg Suzuki! Men et lite hjertesukk er det fra en som ikke mekker, men allikevel har stemmerett både ved kommunevalg og stortingsvalg!

Jeg tror du misoppfatter meg Mouche. Min påstand er at man IKKE trenger være hverken kyndig, flink eller dreven for å mekke på en dieselmotor. Veldig mange TROR det er innmari vanskelig å skru på ting sjøl, verktøy er dyrt, og alt er helt ubegripelig. Disse påstandene blir sterkt støttet av delebytterne på bil & båtverksteder, " overlat jobben til OSS, VI kan " osv osv. Da spør jeg, " har dere lært, eller var kunnskapen medfødt ?

Jeg behersker omlag 1/4 av det jeg gir meg i kast med, men gode verksted manualer, tålmodighet og 2 bagg`er med verktøy fra Biltema, går det meste i orden.

Jeg har ALDRI ALDRI hevdet noen er dumme for at de ikke skrur sjøl, men å hevde at noen kanskje litt naive når de tror man må være rakettforsker for å skru på en steinknuser fra 70-80`tallet er vel lov ?

Når det gjelder Sebaldus #45, er dette vel sakens kjerne, en motor er ikke ny så veldig lenge.

Forøvrig er jeg 110% enig i at ikke alt varer evig, min 35 år gamle sliter ble satt på land ( av meg ) for godt for 2-3 uker siden. Inn flytter en splitter ny 2006 NANNI 21 hester.

Hallaron; JokerS30 fra 1971og regatta ? :lol::lol::lol::rolleyes:

Maxi 77 er en innmari grei og fin båt, men den er neppe i klasse som HR 26. Skulle jeg valgt båt i dag, ville jeg kanskje sett på en moderne båt, som var så liten at den kunne slepes med en høvelig bil. ETAP 24 kanskje ? Påhengsmotor har sine sider, særlig når den begynner å krangle...

Pettersand sitt inlegg om at man blir lei skruing, støttes også. Problemet er vel, for mange at dette er en nødvendighet i større eller mindre grad, da økonomien ikke tillater nye saker hele tiden ?

Suzuki

No boat needed..

Mitt innlegg var vel egentlig ikke myntet på deg Suzuki, men litt sånne generelle tanker rundt temaet og ditt innlegg kom så "behendig" at jeg siterte litt av det som et utgangspunkt - intet mer enn det!

For egen del var jeg tidligere en av de som betalte 1000 kroner timen "for den minste ting" til en eller annen som hadde et fagbrev (kanskje!) i et eller annet, men senere år har jeg blitt langt mere selvhjulpen og har stor glede av å lære, og å gjøre, selv! Dreier seg ikke bare om å spare penger, men opplever stor glede over å kunne fikse ting selv som jeg før ikke prøvde på og "kjøpte meg ut av". :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...