Jump to content

Lading fra to dynamoer

ovelaur

Recommended Posts

Hei

Jeg har søkt litt rundt og funnet mye interessant om dette emnet. Spesielt legger jeg merke til BEP rele som jeg fikk sansen for.

Jeg har Volvo Penta to-motors anlegg med Valeo dynamoer. Disse har mulighet for ekstern sense (gul ledning). Nå hadde jeg tenkt å la den ene dynamoen lade forbruksbanken (420Ah) hele tiden, mens den andre dynamoen bør utnyttes bedre enn bare for startbatteriet (140Ah).

Skal jeg da la sense ledning være tilkoblet dynamo B+ på den dynamoen som skal lade begge batteriene gjennom BEP rele? Og på forbruksdynamoen la sense ledning gå til forbruksbatteri?

Vil ikke denne metoden uansett bety at det blir den ene dynamoen som står for det meste av jobben når begge jobber i parallell? Den som har høyest utgangsspenning vil utføre ladingen, mens den andre vil "dasse" etter uten noe særlig ytelse for "fellesskapet"?

Jeg ser at Balmar og Ample Power har såkalte DuoCharge uniter som derimot betinger en dynamo for ekstern regulator siden man må koble til feltledningene. I så fall må jeg bygge om Valeoene, og det vet jeg ikke hvor jeg får deler til. I tillegg har noen "kloke" sagt at det ikke er lurt pga temperatur osv.

Gjerne koblingsskjema om noen har!

ovelaur :flag:

Mest effektivt (best regulering og minst tap) blir det om du kobler begge dynamoer, samt deres sense-kabler, direkte til forbruksbanken og lader start via f.eks. BEP.

Da skal de, iallfall i teorien, jobbe for fullt inntil man når settpunktet for regulatorene. (Ca 14.4V). I praksis vil ladingen dabbe av litt når man nærmer seg denne spenningen.

(Med forbehold om at det sistnevnte ikke gjelder PDAR'en til Joerg... :smiley: )

Hei!

Dette spurde jeg Paul fra ladac om på en messe en gang.

Jeg har koblet begge dynamoene inn på hovedbanken, og kan koble fra startbatteriet via en egen bryter.(Noe jeg aldri bruker, har alltid nok strøm med 4 x 120Ah med mitt forbruk)

Jeg satte på en kraftdiode på senseledningen, slik at dynamoene lader med 14,5V målt på batteriene.

I flg Paul så var det ikke noe vits i å gjøre noe med denne løsningen.

Mest effektivt (best regulering og minst tap) blir det om du kobler begge dynamoer, samt deres sense-kabler, direkte til forbruksbanken og lader start via f.eks. BEP.

Men vil ikke parallellkobling av dynamoer bety et problem? Jeg tenker da på at den ene regulatoren vil selvsagt alltid avvike litt fra den andre, og dette vil vel bety at den ene dynamoen vil gjøre mesteparten av jobben? Men jeg får jo måle dette med shunten til batterimonitoren (Mastervolt) som skal kobles inn på forbruksbanken. Men det er altså ikke noe ulempe med dette? I såfall, er disse Duocharge unitene til Balmar og Ample bare et salgsgimmik?

Det er ikke snakk om noe proposjonalregulering, men av/på. Begge dynamoer vil derfor måtte jobbe maksimalt inntil spenningen er oppe i 14.4V.

Det vil bli en skjev fordeling omkring settpunktet, men da er ladestrømmen så lav at det ikke spiller noen rolle.

Etter hva jeg forstår fra BEP Marine sine hjemmesider, så fungerer det spenningssensitive releet slik at det lukker kontakten når spenning fra føler (montert på startbatteri) overstiger 13.7V. Og den lukker igjen når spenning synker under 12.8V. Er dette riktig?

Så når spenningen på startbatteriet er over 13.7V (under lading), så utvider man med andre ord hele batteripakken til å bli en total batteripakke?

Hvordan skal man da forholde seg til landstrømslader? Jeg har en lader til startbatteri, og en kraftig til forbruksbatteri. Jeg antar at disse to ikke ønsker å jobbe på samme batteripakke? Jeg kan jo kutte ut den svakeste laderen, men det er ikke mulig for meg å koble den sterke til startbatteriet. Grunnen til dette er at det er en Victron Multiplus som er både lader og inverter. Og pga inverterdelen må denne selvsagt være koblet til forbruksbanken.

Et intelligent system ville vært:

Dette BEP releet lukker i følgende logiske situasjon:

Startbatterispenning over 13.7V & motor igang (dynamo aktiv) & Multiplus ikke i ladefunksjon.

Det siste tror jeg er viktig (men mulig?) fordi man kan jo tenke seg å fyre igang kjerra mens man ligger med landstrøm. Det skjer jo innimellom at man ikke gjør alt i samme rekkefølge.

Beklager at jeg startet et nytt tema om dette siden det er diskutert før.

Din forståelse av virkemåten for BEP er korrekt.

Men hvis dynamoene er tilkoblet forbruk må man selvsagt også koble BEP slik at det føler på forbruk. (Og kobler inn start over 13.7V)

En løsning er å kun bruke den sterkeste laderen tilkoblet forbruksbanken. Start vil så bli ladet via BEP.

Det er en av fordelene med dette releet, en lader kan vedlikeholdslade flere batteribanker.

Hei Ovelaur..

Jeg har hatt det slik du har det nå:-)

Jeg separerte lade og start sammenkoblingen som er på de fleste VP maskiner og koblet start motorer rett til startbanken og begge dynamoer rett til forbruksbanken. Har også koblet et BEP rele mellom start og forbruk som føler på forbruksbanken. Har også en landstrømslader koblet til forbruk. Da får jeg ladet alle batterier uansett om jeg går for maskin eller ligger med strøm, og det beste av alt, det fungerer helt supert og helt automatisk..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Jeg har det også, slik Audifil beskriver det.

I tillegg har jeg dioder mellom start og forbruk, hvis BEPen skulle feile.

Det var enklere å la diodene bli stående slik de var....litt lat, men til god nytte.

Kopplingen virker perfekt, og er helt automatisk, med eller uten landstrøm.

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg har også en kobling som fungerer perfekt... har i allefall gjort det sålangt, enkel og billig er den også... Jeg har ingenting, hverken dioder eller BEP eller dep eller hva det nå heter... Har enkelt og greit koblet alt sammen jeg.... har to banker og en vanlig skillebryter, 1-2-begge-off.... og alt lades opp på en eller annen måte fra den ene eller begge dynamoene... landstrømladeren når den er tilkoblet... Har ikke hatt noe problemer med lite strøm sålangt i allefall... ikke kobler jeg om heller, kjører konsekvent på begge bankene... både ved landligge og under drift....

Men jeg kan ikke så mye om dette, sjekker nå hvilespenningen på batteriene og de er på rundt 12,7 Volt... om dette er brukbart eller ei... har jeg ingen mening om.... men motorene starter uten problemer i allefall..

Det værste av alt er bankene er heller ikke like store og de er parallell... den banken er 100Ah timer større enn den andre.... Batteriene skulle jo vært døde i hehold til mytene i allefall :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Man bør vel i tillegg til ladingen her tenke på at motorene skal startes, selv når batteriene er svake.

Hos meg er det en off-1-2-both bryter til begge motorene, det vil si jeg kan starte begge motorene med hvilken bank jeg vil for å deretter sette den ene over til normal (1) og den andre til normal (2), hver batteribank er 2x115Ah.

Men hvis dynamoene er tilkoblet forbruk må man selvsagt også koble BEP slik at det føler på forbruk. (Og kobler inn start over 13.7V)

Nå tok jeg poenget! Dermed er det selvsagt spenningen på forbruksbanken som styrer logikken. Og når jeg drar mye strøm fra inverteren under fart, så vil faktisk BEP lukke forbindelsen mellom start og forbruk og dermed forhindre at jeg drar energi ut av startbatteriet.

Tusen takk for alle innlegg! Det var meget informativt, og har gitt meg løsningen på hvordan jeg skal legge opp ladingen. Da sparer jeg masse penger som skulle gå til høyeffekts dynamo for lading av forbruksbanken siden jeg har av en selger blitt fortalt at sammenkobling av to dynamoer er frarådet. Men han solgte selvsagt dynamoer.

Takk for hjelpen alle sammen!

Jeg separerte lade og start sammenkoblingen som er på de fleste VP maskiner og koblet start motorer rett til startbanken og begge dynamoer rett til forbruksbanken. Har også koblet et BEP rele mellom start og forbruk som føler på forbruksbanken.

Det vil nok bli slik jeg gjør det også. Men hva har du da gjort med instrumentspenningen til VP? Med det mener jeg +12V til styreboks.

Denne er i dag på mine KAD32 koblet til rett fra den sammenkoblingen mellom B+ på dynamo og +12V på startmotor som du beskriver. Og det er en 4mm^2 rød leder som går opp i styreboksen (til startrele). Og denne er koblet videre til sikring i kontrollboks, og går videre frem til startbryteren. Det er forøvrig også her VP måler spenningen som blir presentert på voltmeteret.

Mitt forslag er å koble bort voltmeter fra kontrollboks, og i stedet legge ledning direkte fra hver sin batteribank for de to voltmeterene. Det er jo tross alt spenningen på batteriet som er interessant, ikke inne i "dashbordet".

Og så ville jeg ta flytte spenning inn til kontrollboks fra B+ på dynamo til +12V på startmotor. Og da vil hele VP få det som trengst fra startbatteriet, og ikke fra dynamoen.

Men så kommer da ladelampen. Denne benytter 12V i styreboks (som jeg vil ta fra startbatteri på begge motorer) og D+ fra aktuell dynamo. Når da BEP rele ikke er innkoblet vil spenningen på startbatteriet være så lav at ladelampen vil lyse. Men spørsmålet er vel om dette er reellt? Siden BEP kobler inn på 13.7V, og lading alltid foregår over dette (?), vil lading da også skje på startbatteriet. Og så er spørsmålet om feil ved en enkelt dynamo vil bli oppdaget? Jeg antar dette siden D+ da blir lav??

Det vil bare være snakk om maks. ca 1V spenningsforskjell (13.7-12.7) og det vil neppe føre til mer en en mulig svak gløding i en vanlig 12V pære. (Med forbehold om betydlig spenningsfall mellom dynamo og forbruksbatteri....)

Men Volvo benytter vel lysdiode? Den vil ikke lyse i det hele tatt.

En annen ting er at vi hadde en tråd her tidligere om Volvos kobling av strømforsyningen til Kad, mulig at det bare gjelder KAD44. Det var iallfall snakk om at den forsynes fra forbruk vilket medførte en astronomisk verksted regning pga at de ikke sjekket at forbruksbatteriet var i live...

Redigert av Ingar (see edit history)

Hei ovelaur,

har også koblet om for lading fra begge motorer, men jeg benyttet en ekstra skillediode.

Fungerer perfekt.

Når du omgrupperer batteriene har du forøvrig mye av kablingen liggende klar. Jeg koblet det ene startbatteriet til forbruksbanken (nå tot. 420 Ah) og begge motorene til det resterende startbatteriet.

Startstrøm i massevis for de lettstartede KAD32'ene.

Den ekstra skilledioden monterte jeg ved siden av den orginale på tavlen i midtcabinen.

La ny senseledning fra BB motor til forbruksbanken.

Den gamle 35 kv kabelen fra skillediode til forbruksbank koblet jeg om for tilførsel fra BB motor til ny skillediode. Ny 70 kv kabel ble lagt fra felles koblingspunkt diode til forbruksbank.

Voltmetrene på dashbordet er vel primært til for å kontrollere at du har lading fra motorene. Som Ingar påpeker tror jeg ikke det er lurt å begynne å koble om disse.

Kjøp heller et batterimeter (har det fra Victron). Her leser du ikke bare batterispenning, men også hvor mye strøm som faktisk går inn/ut av forbruksbanken. Et utrolig instrument som fortjener den ros som gitt i adskillige andre tråder her på båtplassen.

Skal se om jeg kan få sendt deg noen flere bilder :wink: .

Mvh Aquarius

En annen ting er at vi hadde en tråd her tidligere om Volvos kobling av strømforsyningen til Kad, mulig at det bare gjelder KAD44. Det var iallfall snakk om at den forsynes fra forbruk vilket medførte en astronomisk verksted regning pga at de ikke sjekket at forbruksbatteriet var i live...

KAD32 har ikke EDC, så det ville ikke ha skjedd meg.

Men slik jeg foreslår:

Og så ville jeg ta flytte spenning inn til kontrollboks fra B+ på dynamo til +12V på startmotor. Og da vil hele VP få det som trengst fra startbatteriet, og ikke fra dynamoen.

da vil begge motorene, begge starterene og alle instrumenter være forsynt i fra startbatteriet. Nettopp det man ønsker?

Når du omgrupperer batteriene har du forøvrig mye av kablingen liggende klar. Jeg koblet det ene startbatteriet til forbruksbanken (nå tot. 420 Ah) og begge motorene til det resterende startbatteriet.

Gjorde du noe med orginal koblingen mellom B+ på dynamo og +12V inn på startmotor? Jeg tenkte å fjerne denne på begge motorer slik at denne ikke overstyrer hele opplegget.

har også koblet om for lading fra begge motorer, men jeg benyttet en ekstra skillediode

Er det noen grunn til at du ikke liker løsningen med BEP Voltage Sensitive Relay i stedet? Jeg antar at dette har noe med at du ikke ønsker å koble utgangen fra begge dynamoene direkte sammen? Jeg forstår det slik på Ingar at dette er en god løsning der man slipper ulempene med dioder.

Skal se om jeg kan få sendt deg noen flere bilder

Du har ikke tilfeldigvis laget noe koblingsskjema? Jeg har jobbet endel med dette, og har stort sett fått med batteri og ladekretser, men ikke forbrukskretser osv. Noe har jeg lagt inn i Microsoft Visio.

Den gamle 35 kv kabelen fra skillediode til forbruksbank koblet jeg om for tilførsel fra BB motor til ny skillediode. Ny 70 kv kabel ble lagt fra felles koblingspunkt diode til forbruksbank

Har du da en skillediode for hver dynamo? Er er ikke helt med på hvordan du har koblet her... Men er veldig interessert i dette for vurdering før jeg setter igang i helgen.

Voltmetrene på dashbordet er vel primært til for å kontrollere at du har lading fra motorene. Som Ingar påpeker tror jeg ikke det er lurt å begynne å koble om disse.

Uten omkobling så vil jo begge disse vise spenningen til startbatteriet (etter felles startbatteri blir innført) siden de egentlig viser spenningstilførselen til kontrollboksen.

Jeg tenker som så at: ladelampene vil fortsatt være funksjonelle og gi beskjed om dynamoen er defekt (med alarm). Når jeg så koblet BEGGE dynamoutgangene til forbruksbanken, vil jeg vel uansett ikke kunne si om den ene dynamoen har for dårlig lading så lenge den ikke også mister feltspenningen (pga varsellampe og D+ fra dynamo). Det er dermed etter min mening OK å vite spenningen på hver enkelt batteribank fra styreposisjon for da å ha kontroll på når og om BEP rele er lukket. Og om begge bankene får sine 14.4V. Hver dynamo sin "effekt" kan da sjekkes årlig ved å kjøre en motor om gangen.

Kjøp heller et batterimeter (har det fra Victron). Her leser du ikke bare batterispenning, men også hvor mye strøm som faktisk går inn/ut av forbruksbanken.

Jeg har kjøpt Mastervolt sitt tilsvarende. Ikke koblet opp, men kommer etterhvert.

Ellers så er det tidspress for tiden. Ferien begynner om 14 dager, og jeg har bare to helger til å koble opp dette sånn at det virker uten for mye dikkedarier. Og så får jeg ta finjusteringene etterhvert. Jeg har montert Victron Multiplus 12/120/2500 rett over dieseltanken (lurt/lovlig????, men lufting av tanken er jo uansett via slanger og ut), og skal koble den til når jeg har funnet ut av det med batteribankene osv.

Men jeg har nå fått isolert i mottorrom og lagt opp masse ekstra luftdyser fra Webasto i vinter, så litt har jeg nå fått gjort. I tillegg til montering av ny ekstra 3kg Zink-anode mellom dreven som er bondet inn mot begge drev og motorer. Og sensor i bunn av båten for zink-monitor instrument.

Jeg har testet litt i dag med en motor gjennom orginal skillediode. 14.96V ut fra dynamo når sense kabel var tilkoblet forbruksbatteriet. Målt ladespåenning på begge batterier var 14.0V. Det stemmer også siden skilledioden har et spenningsfall på rundt 0.8V, og det blir litt tap i 35mm2 kabelen som tross alt er noen meter. Og det er vel riktig at dynamoen sliter med å levere mer enn 15V ?

Jeg har bestillt BEP VSR fra Maritim i dag, så det skal vel være på plass i slutten av neste uke.

Ellers så koblet jeg bort kabelen mellom B+ på dynamo og startmotor, siden denne selvsagt kobler startbatteriet direkte til dynamo uavhengig av diode (og som er en direkte feil at Bavaria ikke har gjort etter min mening).

Og så flyttet jeg +12V kabelen på 4mm2 som orgialt Volvo går fra B+ dynamo til releboksen på motoren. Denne kablet jeg inn på +12V på startmotoren slik at motoren og all dens elektronikk har spenning fra startbatteri. Og det er samme spenning som blir vist på voltmeter. Og slik er det: 14.0V på startbatteri og kontrollboks, gir 13.5V på voltmeter pga ledningstap frem til instrumenter. Og konklusjonen er klar: Dersom voltmeteret skal være til noe som helst nytte, blir dette koblet opp med egen ledning til forbruksbatteri. Og det andre voltmeteret til startbatteriet. Da har jeg kontroll over lading til begge banker.

• 1 måned senere...

Låner denne tråden litt, selv om mitt spørsmål er noe utenom tema i denne tråd (var for dumt å opprette egen tråd for mitt "dummyspørsmål"....)

Strøm/batterier/dynamo/landstrøm føler jeg at jeg etterhvert begynner å få noe forståelse for.

Allikevel reagerer jeg på at jeg fra tid til annen ser at båteiere starter båtene, for deretter å trekke ut strømkabel fra kontakt.

Det er vel grunn til å tro at lade-apparat har stått tilkoblet landstrøm.

I mitt hode sier min fornuft at dette umulig kan være bra for batterier, å motta ladestrøm både fra ladeapparat samtidig som dynamo??? Jeg ville tro dette "stresser" batteriene unødig?

Tar jeg feil?

• 7 måneder senere...

Tar denne frem igjen, siden prosjektet mitt enda ikke er ferdig.

Jeg kjøpte en slik BEP VSR. Men jeg tror ikke jeg kan bruke det slik tiltenkt. Jeg har som sagt to motorer og felles startbatteri. Landstrømslader er tilkoblet forbruk sammen med den ene dynamoen. Den andre dynamoen går til startbatteri. Jeg hadde to formål med VSR:

1: Kombinere effekten fra begge dynamoene til å lade alle batterier under kjøring.

2: Lade også startbatteriet ved hjelp av VSR.

Jeg skulle da ha sense tilkoblet forbruk. Men det er etter hva jeg skjønner ikke tilrådelig fordi batteriene da ikke nødvendigvis isoleres fra hverandre når jeg starter. Og dermed kan pulser og grums fra startmotorer ødelegge utstyr som er koblet til forbruk (sensitiv elektronikk).

Dersom jeg kobler sense til start, vil ikke forbruksbank laderen min lade startbatteriet. Egen lader på startbatteri for landstrøm er vel heller ikke OK siden det da blir to ladere som sikkert ikke vil lade med samme spenning og mønster.

Det finnes et VSR med dobbel sense som jeg kanskje heller skulle hatt. I så fall skal jeg spørre om Maritim ønsker å bytte mot et lite vederlag (mitt er helt ubrukt, men esken er nok sikkert kassert). Eller noen andre som vil kjøpe?? Men uansett så er jeg usikker om det doble er godt nok. Dette har jeg skrevet en del om til produsenten av BEP VSR. For de som skjønner engelsk:

I have bought a 710-100A VSR from my marine supplier. But I am not sure if this will be the correct product for my intended use.

My setup:

Two engines with common start battery. However the alternator of one engine charges the house battery and the other alternator charges the starter battery.

One battery charger with one 120A output connected to house battery, and one 4A output connected to top up starter battery (may be disconnected if not needed). I also have an original 45A charger that may be used to charge the started battery when at shore power.

Starter battery: 120Ah

House battery 3*120Ah (equal to starter battery)

The only reason that I bought the VSR was to combine the charging capasity from both alternators (60A) to all batteries when in transit. But something strikes my mind:

When starting the first engine, the isolating function will prevent voltage spikes entering the house battery circuits (from starter). But when starting the next engine the alternator of the first may give a voltage high enough for connecting the batteries together. Or will the current draw from the next starter prevent this? Is the switching quick enough for this? Of course I could start the engine charging the house battery first, but eventually this will procedure will not be followed (other people using the boat).

But what happens when at shore power? My charger is combined inverter/charger and needs to be connected to the house battery. The extra output may be used for charging the starter battery. When VSR activates, this will connect the two charger outputs together, and I am not sure if this is OK. And is starting a engine when at shore power charging, the voltage may be high enough for the VSR to stay closed when using the starter motor?

Would the 710-100A-DS be a better choice?

I see that it is not adviced to connect the sensing terminal to the house battery because this may prevent spikes from the starter into the house battery. This was my wanted solution when I bought the VSR, and keep the alternator setup. In this way I would charge all batteries evenly when at shore power charging, and in addition charge all batteries from both alternators when cruising. But I do not know how painful the spikes from the starter would be.

Noen kommentarer?

Hvorfor gjøre det vanskelig? Under gange blir jo alt ladet som det skal så spørsmålet er bare hvordan du skal ha det under landligge. Ikke sant? I ditt tilfelle kan du jo sette BEP'en til å gi strøm via/fra forbruksbanken til startbatteriet. Da er de sammenkoblet KUN når forbruksbanken holder minimum 13,8V og ellers frakoblet.

Jeg vurderte i sin tid en BEP men har i stedet løst dette "problemet" med en egen lader til hver batteribank. Ctek Multi XS 25000 Super Rally SS GT :crazy: til forbruksbanken (som også starter BB) og Multi XS 7000 Fastback Hardtop Sprint :rolleyes: til startbatteriet (start SB). Funker så det griner, det!! (Inntil i dag var det en XS 3600 Turbo Injection 4WD :cool: på startbatteriet og det holdt, det også; denne laderen står nå på genertorens startbatteri.)

Eneste konsekvens av oppstart/spenningsfall hos meg har vært at 12 VDC til stikkontakt som forsyner PC'en kobler seg ut, men det kan jeg leve med (og i dag satte jeg inn nye forbruksbatterier :cryin: så da skal nok voltene holde seg oppe).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Problemet er at han har to motorer. Når den første er startet stiger spenningen og BEP vil kunne slå inn. Da er bankene sammenkoblet når han starter motor nr 2.

Løsningen er at sammenkoblingen først skjer etter at begge motorer har startet. dette kan gjøres med ett ekstra relé.

Men da må man ha muligheter til å overstyre dette hvis man skal gå for bare en motor.

Ja, jeg ser den, men hvis den sammenkoblingen skulle være et problem så ligger problemet i det elektroniske utstyret heller enn i batteriopplegget -- IMHO. På den andre side må mn jo kunne regne med at Bav og VP er såpass oppegående at det originale opplegget er tilfredsstillende for normal bruk...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg kopierer fra andre tråder:

Første bilde viser en av dynamoene med tilkoblingsledninger:

SB_dynamo_rele.jpg

Dernest tre tegninger av hvorledes produsenten oppgir at dynamoene er koblet:

Den første viser de angitte modifiseringer av intern laderegulator

Yanmargen3.jpg

Dernest prinsippskisse 1:

Yanmargen1.jpg

Og så prinsippskisse 2:

Yanmargen2.jpg

Jeg har fått forklaring fra flere her på BP hvorledes ladingssystemet trolig fungerer.

'

Så langt synes ladningen å fungere tilfredsstillende.

Men jeg er fremdeles usikker på hvilke modifikasjoner som er foretatt inne i selve dynamoene i forhold til den innebygde ladereguleringen.

Hvordan kan jeg måle ut ladereguleringen?

Ctek Multi XS 25000 Super Rally SS GT :crazy: til forbruksbanken (som også starter BB) og Multi XS 7000 Fastback Hardtop Sprint :rolleyes: til startbatteriet (start SB). Funker så det griner, det!! (Inntil i dag var det en XS 3600 Turbo Injection 4WD :cool: på startbatteriet og det holdt, det også; denne laderen står nå på genertorens startbatteri.)

Hei igjen SW!

Tenkte jeg skulle ta en tur nedom "honnørbryggen" og se om jeg traff på noen båtplassenmedlemmer som jeg vet holder til der....., men tiden strakk ikke til i finværet i Bergen denne langhelgen, men skal nedover igjen om ikke mange dagene så vi får se om det blir mere maritimt da kanskje?

Det hadde vært artig å sett de aller siste utgavene av CTEK laderne i funksjon, vet du, - for det må jo være noen råskinn av noen nye prototyper du har til uttesting før lansering for den store allmene hop, - eller? :seeya::smiley::yesnod::wink:

Redigert av Seastar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...