Jump to content

Lading fra to dynamoer


ovelaur

Recommended Posts

Roald:

 

Det er satt inn en diode på tilkoblingen der regulatoren føler spenningen. Spenningsfallet over dioden er ca 0.6V.

Det fører til at regulatoren "tror" at spenningen ut fra dynamoen er for lav og øker den med 0.6V.

Spenningen blir da 14.4+0.6=15V ut fra dynamoen. men så taper du 0.6V i skillediodene, slik at spenningen på batteriet blir 14.4V.

Går her ut ifra at regulatoren i utgangspunktet leverer 14.4V.

 

Rød pil viser dioden:

 

diodekompensering.gif

 

Hvordan dette gjøres i praksis vil variere ut fra regulatortypen. Bosch som er vist på bildet under kan modifiseres ved å kutte forbindelsen mellom D+ og regulatoren og så lodde inn dioden (rød) her istedet.

 

boersteholder_diode.jpg

 

Uten kompensering:

 

boersteholder.jpg

 

Står mer om temaet her.

Link to post
Hva slags utstyr er det som ikke tåler evnt. transienter fra starteren?

Tja si det? Kanskje bare noe "lure" selgere sier?

 

Startmotoren er vel en induktiv last? Når den klikker inn og ut så lager det da "tilbakespark" på "nettet", eller ikke? Dette burde jeg kunne svare på selv, men...selv om jeg er NTH utdannet i elektronikk, med radiosystem som spesialområde så husker jeg ikke dette sånn uten videre. Problemet er at jeg har jobbet i "oljå" med andre ting (software, hydraulikk, mekanisk arbeid osv), så elektronikk kunnskapene mine er på 1995 nivå uten særlig praktisering. Dermed kan jeg ikke imponere med utvidede kunnskaper på området (selv om det er det papirene mine tilsier). Og jeg er av den praktiske typen som heller spør hva andre har erfart, og dermed er BP et glimrende sted for dette.

 

Typisk utstyr som ikke liker grums er jo datautstyr. Jeg er ikke redd for at ting slår seg av pga spenningsdropp osv, og jeg er heller ikke redd for at PCen i båten tar skade. Den har tross alt strømforsyning som er spesialtilpasset tilkobling direkte til batteri i bil. Og der er det ikke noe VSR. Og den funker i området 9-18V, så PCen vil heller ikke slå seg av ved starting av motor om den var tilkoblet samme batteri.

 

Ja, jeg ser den, men hvis den sammenkoblingen skulle være et problem så ligger problemet i det elektroniske utstyret heller enn i batteriopplegget -- IMHO. På den andre side må mn jo kunne regne med at Bav og VP er såpass oppegående at det originale opplegget er tilfredsstillende for normal bruk...

Men som du sikker har skjønt SW, så er jeg langt i fra normal :rolleyes:

Orginalopplegget er forlengst "fjernet" og bygget litt om på. Egentlig bare fordi det var for "dårlig" i forhold til mine unormale behov. Jeg har tatt det ene startbatteriet og satt inn i forbruksbanken. Du vet etter 4 døgn i holmene uten generator, er det greitt og fortsatt ha kald melk (les: øl) i kjøleskapet.

 

 

Jeg tenkte som dere ser å koble sense på BEP releet til forbruksbanken. Men da vil batteriene være "sammenkoblet" også ved start dersom:

1: Motor som lader forbruk startes først og dermed lader til forbruk med spenning over 13.7V (kanskje ikke et problem på tomgang?) En oppstartsprosedyre vil kunne hindre dette (rekkefølge), men ikke garantere at noen bryter prosedyren.

2: Landstrøm er tilkoblet, og laderen er aktiv. Dette kan også legges inn som prosedyre, men heller ingen garanti. Og det er ofte at jeg starter med lader påslått. Riktignok kan dette unngås ved hjelp av 230V rele for tilkobling av lader som får signal om å åpne dersom minst en startmotor aktiveres.

 

Jeg tror egentlig ikke at dette vil by på problem, men jeg er nå bare litt føre-var. Det jeg kunne lage meg er en krets som:

Dersom minst en av starterene aktiveres (signal kan hentes fra tenningsnøkkel) så brytes tilkoblingen til minus ledningen på BEP VSR ved hjelp av et lite rele. Det kom jeg på nå, og syns faktisk at jeg var lur :yesnod: Og dersom minusen til VSR brytes, så flyter potensialet på sense ledningen. Spørsmålet er om det gir noen konsekvenser?? Hvis ikke så tror jeg at dette vil ivareta eventuelle problemer med "støy" fra startmotor. Grunnen til å bryte minusen og ikke sense ledningen, er at sense ledningen er den som er tilkoblet batteriet, og dermed må tåle 100A. Og det blir et dyrt rele.

 

VSR trekker 10mA fra sense-tilkoblet batteri (som tømmer banken på 875 dager), og dermed ikke betyr noe. Det er likevel dette strømtrekket BEP Marine begrunner med at sense må kobles til på "riktig" side av hovedstrømbryter i vedlagt koblingsskjema fra BEP.

 

Egentlig så syns jeg ikke BEP VSR er en perfekt sak for meg som har to motorer med felles batteri og landstrøm lader tilkoblet forbruksbatteri. Dersom jeg beholder batterikretsene separert i alle tilfeller, så har jeg lader liggende til å bruke på startbatteriet. Og det eneste jeg ønsket å oppnå ved å montere VSR var å få kombinert strøm fra begge dynamoene, slik at lading under gange er mest mulig effektiv. Tross alt så flytter jeg meg kanskje i fra naturhavn til naturhavn. Med kanskje bare 1t gange. Og den begrensede tiden er viktig å ha god lading. Og siden startbatteri tross alt stort sett alltid er oppladet, kunne jeg tenke meg at begge dynamoene heller jobbet med forbruksbanken.

Link to post

Når det gjelder innlegg #24, og tegningen som viser modifiseringen av Hitachi dynamoen:

 

er det slik å forstå at den orginale IC-regulatoren kobles fra og erstattes med en diode?

 

Alternativt: beholdes IC regulatoren hvor dioden kommer i tillegg?

 

Jeg kan ikke erindre at jeg har hatt 14.4 ladespenning målt på batteriene, men dette skal måles nøye etter påske,

 

skal måle på dynamo, inngangene på skilledioden (2 stk - en fra hver generator), utgangene på på skilledioden (3 stk - til tre forskjellige batteribanker) og direkte på batteriene når motoren går.

Link to post
Når det gjelder innlegg #24, og tegningen som viser modifiseringen av Hitachi dynamoen:

 

er det slik å forstå at den orginale IC-regulatoren kobles fra og erstattes med en diode? NOT

Alternativt: beholdes IC regulatoren hvor dioden kommer i tillegg? YES

 

Jeg kan ikke erindre at jeg har hatt 14.4 ladespenning målt på batteriene, men dette skal måles nøye etter påske.

Det er i nok tilfelle fordi orginal regulator er litt lat, og ikke opprettholder riktig ladespenning over tid.

Link to post
Jeg tenkte som dere ser å koble sense på BEP releet til forbruksbanken. Men da vil batteriene være "sammenkoblet" også ved start dersom:

1: Motor som lader forbruk startes først og dermed lader til forbruk med spenning over 13.7V (kanskje ikke et problem på tomgang?) En oppstartsprosedyre vil kunne hindre dette (rekkefølge), men ikke garantere at noen bryter prosedyren.

2: Landstrøm er tilkoblet, og laderen er aktiv. Dette kan også legges inn som prosedyre, men heller ingen garanti. Og det er ofte at jeg starter med lader påslått. Riktignok kan dette unngås ved hjelp av 230V rele for tilkobling av lader som får signal om å åpne dersom minst en startmotor aktiveres.

Dette må kunne ordnes ved at det settes inn et rele i D+ på motoren som ikke kan startes først (2). Releet styres av D+ fra den andre motoren (1). På den måten vil motor (2) ikke kunne startes før motor (1) begynner å lade (og releet lukkes). Sikkerhetsmessig ikke så lurt kanskje - hvis (1) nekter å starte.

Link to post
Dette må kunne ordnes ved at det settes inn et rele i D+ på motoren som ikke kan startes først (2). Releet styres av D+ fra den andre motoren (1). På den måten vil motor (2) ikke kunne startes før motor (1) begynner å lade (og releet lukkes). Sikkerhetsmessig ikke så lurt kanskje - hvis (1) nekter å starte.

Tenkte litt på dette, men slo det i fra meg siden jeg må også kunne utnytte sikkerheten med to motorer (med tanke på nylig havari...). Men det kan nok godt lages til slik at man kan overstyre automatikken. Såpass elektronikk husker jeg fortsatt at en liten logikkkrets kan utvikles med alle tilhørende interlock osv. Men det blir vel neppe CE-merket :nonod:

 

Men det er jo noe av gleden med båt, nemlig slike prosjekter!

Link to post
I mitt hode sier min fornuft at dette umulig kan være bra for batterier, å motta ladestrøm både fra ladeapparat samtidig som dynamo??? Jeg ville tro dette "stresser" batteriene unødig?

Alle "ladeinstansene", enten det er fra dynamo, generator, vind, eller landstrøm er designet slik at de senser på spenningen og lader deretter. Dvs. at om du har en landstrøm-lader innkoblet, så vil ikke dynamo lade like mye siden spenningen på batteriet da allerede er høyere. Blir for samme tilfelle som denne tråden startet med: Ladning med 2 dynamor. Begge er koblet til samme bank, og begge jobber hver for seg. Er ikke noe annerledes om du hadde byttet ut den ene dynamoen med en annen lader.

Link to post

Jeg har fått svar fra BEP Marine på New Zealand om mitt oppsett:

 

Sitat:

 

Your initial thinking is good. Fit the VSR between the Start and House.

You don't need the Dual Sense Version. There is enough capacity in the house batteries to take any spikes. The charger outputs are isolated with diodes and will not cause a problem. The 4amp trickle output will be ideal for the start batteries.

 

Regards

Ian

 

 

Så da var det ikke skadelig likevel da... Men jeg lurer nå likevel litt på hvordan laderen sitt AUX uttak liker å bli koblet sammen med hoveduttaket på laderen. Men det er vel heller ikke noe problem siden det er dioder på alle utgangene på laderen.

Link to post
Og dersom minusen til VSR brytes, så flyter potensialet på sense ledningen. Spørsmålet er om det gir noen konsekvenser??
Dersom dette skaper problemer kan du montere en passende motstand til jord på BEP siden av reléet.

Men som SW og BEP Marine sier skal utstyr tåle slike transienter, hvis ikke hadde vi nok hørt om det. Batteriene virker også som kjempstore kondensatorer.

Og siden startbatteri tross alt stort sett alltid er oppladet, kunne jeg tenke meg at begge dynamoene heller jobbet med forbruksbanken.
Det er i praksis ikke noe å tjene på dette, når startbatteriet er oppladet går det ikke noen strøm av betydning dit. Fordelen er at du vet at startbatteriet alltid er fullt samt at du kan vedlikeholdslade begge banker med en lader.

 

er det slik å forstå at den orginale IC-regulatoren kobles fra og erstattes med en diode?

Jeg kan ikke erindre at jeg har hatt 14.4 ladespenning målt på batteriene, men dette skal måles nøye etter påske

Som du ser at den øverste tegningen så kommer dioden i tillegg til regulatoren. Man MÅ ha regulator, dioden brukes bare til å skape ett tilnærmet strømuavhengig spenningsfall. På bildet er regulatoren den svarte "klumpen" øverst.

Batterispenningen vil ikke være 14.4 før batteriene er nesten fulle, dette kan du se ved at ladestrømmen avtar markert.

Men at spenningen når 14.4V sier lite om effektiviteten på systemet. For å få maks effekt må du ha regulatorer som før direkte på batteriene samt erstatte skillediodene med rele.

Link to post
Det er i praksis ikke noe å tjene på dette, når startbatteriet er oppladet går det ikke noen strøm av betydning dit. Fordelen er at du vet at startbatteriet alltid er fullt samt at du kan vedlikeholdslade begge banker med en lader.

Det vil vel si at en dynamo tilkoblet hver batteribank, i praksis betyr at all strøm fra begge dynamoer går til forbruksbanken når VSR har aktivert? Dersom den trenger lading da selvsagt... Orginalladeren har faktisk 3 kanaler, og kan lade 3 banker uavhengig. Men siden jeg har kjøpet en kombinert inverter/lader så vil jeg heller bruke denne til alt. Og den har også mye flere muligheter (som oppsett og monitorering vha PC). I tillegg så slipper jeg å bekymre meg for sånne "190V" anlegg som jeg dessverre har møtt flere ganger i turisthavner. Den boksen jeg har kjøpt sender 230V ut til meg uansett.

Link to post
For å få maks effekt må du ha regulatorer som før direkte på batteriene samt erstatte skillediodene med rele.

Det er riktig.

Bare at eksternt sensing (direkte på batteriene) utgjør at spenningstap bli kompensert.

Med det behøves det ikke å erstatte en skillediode.

 

I tillegg så slipper jeg å bekymre meg for sånne "190V" anlegg som jeg dessverre har møtt flere ganger i turisthavner. Den boksen jeg har kjøpt sender 230V ut til meg uansett.

Så lenge det finnes strøm på batteriene, ja.

Ellers finnes det ladere som også virker fra allerede 90 Volt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Så lenge det finnes strøm på batteriene, ja.

Ellers finnes det ladere som også virker fra allerede 90 Volt.

Den jeg har kjøpt (Victron Multiplus 12/120/2500) har ladefunksjonalitet i området 187-265V inn. Og som du sier, så vil den hente energi fra batteriene dersom spenningen i havna synker (om den funksjonen er valgt). I tillegg kan jeg sette en begrensning på hvor mye strøm jeg drar fra landstrøm. På den måten trenger jeg ikke tenke på å slå av ting for å sette på noe annet. Overskudd hentes fra batteri, og lading skjer dersom jeg bruker mindre enn det jeg drar fra landstrøm

Link to post
Overskudd hentes fra batteri,

Er du sikker på det, eller missforstår jeg ?

Det jeg vet om er at den har UPS, som frakobler innebygget inverteren automatisk når det finnes landstrøm.

Men omvend tilfører/balanserer den ikke strøm i tillegg til nettet, som ville føre til kortslutning pga. sinusforskjellen,

som UPS ikke synkroniserer men bare skifter.

En går bare. Enten inverter, eller strøm fra land/aggregat.

 

Men det er ikke så viktig på den tråden her,

jeg spør bare om at du vet det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Er du sikker på det, eller missforstår jeg ?

Det jeg vet om er at den har UPS, som frakobler innebygget inverteren automatisk når det finnes landstrøm.

Men omvend tilfører/balanserer den ikke strøm i tillegg til nettet, som ville føre til kortslutning pga. sinusforskjellen,

som UPS ikke synkroniserer men bare skifter.

En går bare. Enten inverter, eller strøm fra land/aggregat.

 

Men det er ikke så viktig på den tråden her,

jeg spør bare om at du vet det.

 

:seeya:

Jørg

Jeg er sikker i den forstand at det er nettopp en av de momentene den markedsføres med. Det heter "Power assist" tror jeg. Og et av hovedargumentene er at man da kan klare seg med en midre generator ombord enn maks effektbehov fordi man da bare kjører generator lenger for å få fyllt opp batteriene igjen. Men det gjenstår fortsatt å teste ut. Håper at jeg får alt koblet opp nå i vår. Kjøpte alt dette i fjor vinter, men forrige sesong var det så pent vær, at båten heller skulle brukes enn å modifiseres. :cool:

 

Utdrag fra brosjyre:

power_assist.JPG

 

Og bare for å understreke: også andre selskaper leverer tilsvarende produkter. Bl.a. Mastervolt. Så dette var ikke for å reklamere. Og som sagt, så har jeg sporet litt av tråden her!

Link to post
Det heter "Power assist" tror jeg. Og et av hovedargumentene er at man da kan klare seg med en midre generator

Mange takk, da har ikke jeg vært helt oppdatert at den kombi tilbyr det.

Man kan se at man aldri lærer ut :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...