Sebaldus Startet 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2006 Skiftet simmerringene på mitt Volvo seildrev av type 120 SD og så da at det var slitt rimelig dype spor i selve akslingen. Ny pris på en slik sak er den nette sum av kr 17 000 alternativt kr 5000 + moms for en overhalt. Har satt det sammen igjen og satser på det holder en stund men får likevel starte litt langtidsplanlegging av en mer alternativ fix. Har fått tips om en artikkel om dette som har stått i Practical Boatowner nr 445 January 2004. Det var her snakk om å frese ned akslingen og så sette på andre simmerringer. Snakket med en som hadde gjort dette med godt resultat. En annen mulighet er visst å metallisere opp akslingen. Noen som kan si noe om dette? Lurer altså på om noen har tips eller tilgang på artikkelen og mulighet for å scanne denne og sende på mail? Det hadde i så fall vært veldig flott! Kan event. også faxes om det er lettere. Synes jo det er litt herlig at sånt skjer med et drev som er såpass nytt som 1997 men kan vel kanskje ha noe å gjøre med manglende skifte av simmerringer tidligere? Tettebelgen ble også byttet men denne var som ny.... Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Hos Lønne maskin i Bergen kan du få kjøpt en tynn foring som du presser på med et verktøy som følger med i settet til foringen og akslingen blir som ny.Det er bare å ta målet på akslingen så får du en foring som passer Jeg har brukt de mange ganger og er meget fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Hmm...den foringen hørtes jo spennende ut. Må vel da kjøpe andre simmerringer som blir riktige i forhold til den nye foringen? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Nei den er laget så tynn og i rustfrit du bruker orgenal simeringen Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Høres jo ut som en veldig grei løsning. Dette skal sjekkes ut når jeg kommer vestover til høsten. Får satse på at det holder tett en stund nå med nye simmerringer til tross for sporene. Er fortsatt veldig interessert i den PBO artikkelen om noen har den i arkivet... Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Det er ikke sikkert det er mulig i ditt tilfelle men i enkelte tilfeller så er det mulig å endre litt på posisjonen på simmeringen slik at den ikke ligger an mot akslingen på samme sted. Dette gjøres ved å enten presse simmeringen lenger inn en tidligere (hvis dette går) eller å f.eks. legge på en skive som bygger simmeringer litt ut. Det er ikke snakk om mye, kun 1-2 mm. kan være nok i mange tilfeller. Hele poenget er å forskyve simmeringen i forholdt til sporet i akslingen. En annen type simmering som er litt tynnere/tykkere i godset kan også gjøre samme nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Tror vi fikk flyttet simmerringene noen mm så jeg har godt håp om at det vil holde tett. Er egentlig ute etter å ha planen klar den dagen jeg plutselig står med vann i oljen en dag i mai... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Ha fått artikkelen som omtaler de nevnte foringene! Kunne lagt det ut her siden det er i .jpg format men da havner jeg vel på Guantanmo for copyrightbrudd. Hvis noen flere er interessert kan det mailes over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.