Jump to content

Seiwa kartplotter + Cmap NT

Rolf

Recommended Posts

Regner med å handle kartplotter til neste sesong.

En av dem jeg ser på er av merket Seiwa. Noen som kjenner kvaliteten på disse?

Seiwa plottere kjørere Cmap NT+ kartbrikker. Noen her som kan vise et kart utsnitt over feks

nordspissen av Flekkerøy utenfor Kristiansand slik at jeg kan sammeligne med båtsportkartet?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

hei!

Her har du Flekkerøya nord fra C-map kart. Det er ikke hentet ut fra en Seiwa plotter men fra en CD for PC (1997). Men dersom du ikke kjenner C-map kartene kan de se slik ut. Har selv 10" plotter, Ctrek, med C-map brikker og har frem til nå vært svært godt fornøyd. Men har nå tenkt å bytte den ut. Men selvfølgelig skal det bli for C-map brikker! Utviklingen har gått fremover på de 6 årene, det er blitt lyssterke fargeskjermer (min er i svart/hvit), og prosessorene er raskere. For å zoome inn kan det noen ganger ta 20 sec på min mot 0,5 på en av året. Så det du finner ut om plottere, med stor skjerm, er svært interessant for meg også.

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Rolf.

Har en 2 år gml Seiwa Nautilus iGPS Plus med sun view skjerm. Den er godt lesbar selv i sol når den settes til "sollys instillingen, natt stilling er i utgangspuktet noe sterk men det er bare å sette ned lysstyrken. Glemmer du å sette den tilbake igjen trenger du et stort badehåndle over skjerm og hode for å klare å se skjermen slik at den kan stilles tilbake neste dag.

Sammenlign skjermen med en nær blåkopi av de nye sjøkartene hvis denne innstillingen velges.

Har ikke mulighet til å kjøre fortere enn ca 20 knop og da fungerer kartoppdateringen fullt ut tilfredstillnende, spesielt etter at den ble software oppgradert til å ha båten nederst i kartbildet.

Mener også at menyer er lagt opp på et brukervennlig nivå.  Har kjørt den mot autopilot og dette har også fungert meget bra selv i trange sund. Det er behagelig og også slippe å kvittere hver gang det foretas en waypoint endring.

Lykke til.

Jolla

Hei Lars H og Jolla.

Takker for innspill. Men Jolla, kan du forklare hva du mener med flg:  "Sammenlign skjermen med en nær blåkopi av de nye sjøkartene hvis denne innstillingen velges".

Når jeg ser kartutsnittet til Lars (vet at dette ikke er fra Seiwa plotter men det er jo Cmap NT+ kart?) og sammenholder det med det du sier samt kikker på båtsportkartet nedenfor (utsnitt fra Maptech BSB kart) så vet jeg ikke helt. Synes landkonturene fra Lars sitt utsnitt virker "kantete", er det slik det framtrer på alle Cmap plottere?

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Tråden er på et punkt hvor man har fokus på hvordan C-Map kart ser ut på en plotter. Tillater meg å vise frem hvordan samme området kan vises på en Garmin GpsMAP 182C

Bilde

Her er vel det meste med? Bluechart er i særklasse etter min oppfatning hva gjelder konturer av land samt undervannskoter.

Hvis man skal starte med ny plotter + ny kart bør man vel vurdere også Garmin + Bluechart. For min del var konklusjonen at til mitt bruk måtte jeg ha betalt ca. det dobbelte av hva jeg ga for en ny GpsMAP 182Ci med kart for å få noe som var bedre.

Synes landkonturene fra Lars sitt utsnitt virker "kantete", er det slik det framtrer på alle Cmap plottere?

Ja, ved kraftig innzoomin ser det kantete ut. Dettte er en følge av at det er vektoriserte kart. Forenklet kan en si at under produksjon av f.eks. C-map eller Bluechart kart skannes først et offisielt papirkart inn.

Når så en landkontur skal lages, gåes det mer eller mindre manuelt over det innskannede kartet. (pluss at selvfølgelig alle data fra nye elektroniske oppmålinger brukes der det finnes) Det velges punkt for punkt (med en viss avstand mellom) langs konturen. Disse har sine posisjoner som som lagres med informasjon at ved visning av kartet skal disse forbindes men en strek. Dermed er enhver kontur i utgangspunktet "hakkete".

Dersom så brukeren skal se på en "trill rund" øy i f.eks. målestokk 1: 50000 vil den se ut som en nydelig sirkel, men zoomes det inn til la oss si 1:5000, er det klart at strandlinjen blir hakkete. Men tykkelsen på streken er den samme. Skal det være et sjømerke, la oss si en rød stake i en gitt posisjon, hentes symbolet frem fra et annet lag i SW'en.

Et BSB kart er imidlertid et rasterkart, og det betyr at det er den originale skanningen en henter frem og som er lagret som et vanlig bilde. Zommer en inn her blir alt større, streker blir tykkere og symboler og tekst vokser også. Men var den runde øya tegnet inn med en passer på originalpapirkartet, forblir den rund uansett. (frem til oppløsningen i bildet setter en begrensning)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei PanPan og Lars H.

Er rimelig blank på kartplottere og vektoriserte kart, har så langt ment at pc var tingen. Har en bærbar og kjøpte ifjor BSB kart og har eksperimentert litt med diverse kartprogram. Men da skjermen på pc min ikke duger i dagslys har det sålangt ikke latt seg bruke i praksis. Så jeg ser da flg alternativer:

- bruke pc og kartene jeg har og kjøpe ekstern skjerm og trådløs mus (trackball)

Fordeler: Stor skjerm (10,4' - 15'), kan bruke de kartene jeg er vant til, kan bruke skjermen  

hjemme utenom båtsesongen, pc'en alltid med, billig (skjerm+mus ca 3500-4000)

Ulemper: Flere kabler, strømforsyninger og mange enheter som skal kobles sammen med

flere mulige feilkilder (pc-skjerm-gps-mus), sårbart i maritimt miljø, pc'en opptatt under seilas

- Kjøpe kartplotter

Fordeler: Alt i en enhet, færre feilkilder, laget for å tåle maritimt miljø, lett å ta med hjem,  

kan brukes som Tv skjerm (må være stor nok dersom dette skal ha noe for seg), vektor kart,

pc'en ledig til annet bruk

Ulemper: Dyrt (ser for meg en med stor skjerm med sun view, blir fort 25.000 med kart)

må venne meg til kart som ikke ser ut som båtsportkartene

Setter pris på kommentarer.  

Rolf

Roald Amundsen

Synes fyr sektorene vises dårlig i Cmap, noe bedre i Bluechart men aller best i rasterversjonen min. Men de kommer kanskje bedre fram ved å klikke på dem? Vil da karakteristikken vises?

Rolf

Roald Amundsen

Setter pris på kommentarer.  

Hei Rolf! Sakser dette fra et tidligere innlegg:

Garmin GpsMAP 182Ci - mitt valg.

09092003144254PWqjkpB1EF7r.jpg

09092003144254wrEcnxYUrY2k.jpg

09092003144254k9E5hDClVQct.jpg

Under bruk står plotteren bak glassvinduene under spray-hooden. Plotteren er satt på ei fjøl med føringer slik at den kan skyves frem og tilbake over nedgangsluken til salongen. Dermed er den lite til hinder om noen skal opp eller ned. Strømforsyning via en "lighter-plugg" til stømtavlen på styrbordside under dekk. Hele fjøla med plotteren er enkel å ta med seg hjem etter seilasen om man vil det.

Bildene viser plotteren i fremre og aktre posisjon. Jeg har her valgt å vise bildet av kartet med navigasjonsdata. I datafeltet her kan man velge om man vil vise en parameter, fire, syv (som her) - hvert av de fire første feltene kan splittes i fire nye. Selv de minste feltene er godt leselig fra rormannens ulike sitteplasser i en cockpit.

I påsken brukte jeg plotteren fra Orust til Holmestrand. Jeg sjekket mot staker og papikart hvordan alt fungerte. Jeg er imponert. Feltet i nedre venstre hjørne viser GPS'ens beregnede nøyaktighet - her ser man tallet 5,4 meter. Jeg vil si det slik: Det er ikke GPS eller plotteren det kommer an på, men kartgrunnlaget som er lagt inn. Man kan lett la seg friste til å gå overalt, siden alt stemmer så på håret der hvor man kan kontrollere det. Men husk: Det er mange steiner og små undervannsknatter langs våre kyster som kartverkene ikke har lagt inn. Derfor: Følg med!

Lesbarheten av skjermen er meget god under absolutt alle lysfohold. Lys-styrken kan dempes slik at nattsynet ikke forstyrres.

Når har jeg da egentlig behov for papirkart? Jeg vil alltid ha slike ombord. Men med den advarselen i avsnittet foran i mente, vil jeg egentlig bare trenge papirkart når jeg er inne i et større "grumsete" område som jeg med et overblikk må se veien ut av. Etter som man har gått kystene en del ganger, blir det neimen ikke ofte!

Jeg har valgt å ha en Garmin GPS 76 som backup-løsning. Den er meget strømsparsom, og bruker 2A6 batterier ad gangen. For og si det enkelt og greit: Der hvor 182Ci'n og 76'n snakker om det samme, der er logikken og funksjonaliteten på tastatur og display den samme. Hadde nok valgt GPS 76 også hvis jeg bare skulle ha en GPS. Men med en GpsMAP 182Ci blir navigasjonen løftet noen hakk mht funksjojnalitet og sikkerhet.

Hvilke kriterier la jeg vekt på for valg av plotter?

* I en seilbåt bør den bruke lite strøm - 182Ci bruker maks. 10watt.

* Oppdateringen av skjermbildet må være rask. Med en mindre skjerm har man oftere behov for å skifte skjermbilde eller zoome inn/ut. - Dette fungerer meget, meget bra. Uten at jeg har tatt tiden, er det mitt inntrykk at oppdateringen skjer på brøkdelen av et sekund.

* Jeg ville ha en skjerm med bildet i portrett-modus (stående). - På 182Ci kan man velge om bildet skal ha "Nord opp", "Kursen man styrer opp" eller "Kurslinjen man følger opp". For min del kan jeg ikke se at jeg rent praktisk ville vinne så mye med en skjerm i "landskapsmodus" selvom skjermflaten ville være dobbelt så stor. Dessuten ville en slik skjerm bruke vesentlig mere strøm. Det er i hovedsak størrelsen på skjermen som bestemmer forbruket.

* Jeg ville ha en plotter basert på vektoriserte kart, ikke raster-kart. Hvorfor? Jo da kan man til en viss grad bestemme hvor mye informasjon man viser ved forskjellig grad av "forstørrelse". Med raster-kart blir det som å forminske/forstørre bildet du har av papirkartet.

Fordi man har et vektorisert kart, viser 182Ci teksten rettvent og parallelt med underkanten av skjermen, uansett hva man har valgt som "opp" for skjermbildet.  Dette er et stort fremskritt i forhold til papirkart-verden, og slik blir det vel også i forhold til "rasterkart"-verdenen.

Med vektoriserte kart får man som med BlueChart opplysninger frem ved å holde markøren eller klikke på kart-objekter. Greit, bekvemt og raskt når man trenger det.

* Jeg ville ha kart som er mest mulig "naturtro" til papirkartene. Vel, jeg har ikke sett så mye på C-Map familien - dog har jeg brukt noen timer ved en PC og sett igjennom C-Map kart som er en fire-fem år gamle. Dagens Bluechart er meget bekvemme å bruke sammen med papirkart.

* Pris. Jeg ville helst slippe å betale mer enn Kr. 10.000,- for selve plotteren. Hos Malfix får man en 182Ci for Kr. 7.800,-. To kartbrikker som dekker Lista - Oslo - Syd av Göteborg/Læsø kommer tilsammen på kr. 3.700,-. Tilsammen kr. 11.500,-. Skulle jeg hatt noe som var funksjonelt bedre som også møter min kravspekk, måtte jeg ha betalt rundt det dobbelte. Men da hadde jeg i dag fått noe som bruker dobbelt så mye strøm.

Tror min GpsMAP 182Ci vil gjøre fullgod nytte for meg i mange år! :sailing:

Hej Rolf o alle andre!

"Synes fyr sektorene vises dårlig i Cmap, noe bedre i Bluechart men aller best i rasterversjonen min. Men de kommer kanskje bedre fram ved å klikke på dem? Vil da karakteristikken vises? "

Du kan ställa in programmen (det finns flere!)  som leser Cmap-karten til o vise fyrsektorerna om du vill ! Du kan även 'klikka' på fyren o få fram data om denna, som fyrkaraktär, lysvinkler etc. Det er en av många fördelar med 'vektoriserat' (du kan oxo ta bort dybsiffrer som er

ointressanta!)

I Tsunamis / Navisailor som er ett annet vektoriserat kart kan du få 'fyr-symbolen' på

kartet att visa den farve/sektor som du befinner dig i förhållande til den aktuella fyren!

En av de största fördelarna med vektoriserat är annars datalagringen,

hela världen får plass på en CD  (Tsunamis) og kansje 2 CD vad gäller CMap

Til skillnad från scannade typ BSB el likvärdigt !

Vad gäller nogrannhet på GPS, så er den oftast 'tillräcklig' (felen i sjökarten, kan många

gånger vara större!!! (förmodligen så, i eksemplet med Hortenkanalen!)

Det er självklart att man skulle vilja ha 'logg-linjen' mitt i Horten-kanalen om man nu

gått igenom der! Men tror ikke det finns någon, iallafall ikke på detta forumet

som skulle få för sig o gå igenom nattetid, enbart genom att styra efter plottern!  :sailing:

Det finns GPS-utrustningar med 'mm'-presisjon om man nu skulle vilja ha det!!!

För dom som befinner sig i Östfoldområdet, så bygger man nya E6an, vid Moss

bla med Dozers (Caterpillars !) utrustade med sådana GPS-mottagare.

Detta förutsätter dock att man sätter upp sin egen 'differentialstasjon' som

sender ut dGps-signalen! Da får man en nogrannhet  runt  15mm!

(Kostnad.....  ca 150-175 tusen SEK/ mottagare + lika mkt till för diffstasjonen!)

Men som sagt sjökarten henger ikke med.................... :sailing:

Mitt råd, behåll PC'n det händer så mycket på detta området,

Du får säkert 5 begagnade PC för priset av en kartplotter med kartbrik, om du skulle

få saltvatten över pc'n ! Og om fem år er dagens kartplotter hopplöst föråldrade!

Fra en som har både en gammel plotter (ca 5-6 år) og PC ombord !

Plottern anvendes idag endast som backup om PC'n skulle krångla vilket

den inte gjort hitills !  

S/Y Gunga Din

Regner med at det er andre som også vurderer å kjøpe seg plotter. Har i den forbindelse funnet nyttig info hos C-MAP UK:

- "How to Choose and Use a Chartplotter"

-  "dedicated chartplotters listing"

Les og lær!!!

Rolf

Roald Amundsen

Har lest raskt gjennom "How to Choose and Use a Chartplotter".

Står mye bra der, men synes dokumentet er litt for mye farget av c-map. Reagerer også på at det anbefales gråtoneplotter framfor fargeskjerm. Vet ikke når dokumentet er skrevet, men her har det skjedd en voldsom utvikling de siste par årene. Gråtoneplottere selges nesten ikke lenger, så det kan virke som dokumentet ikke er helt ajour ifh den teknologiske utviklingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...