Jump to content

Tetting av vinduer i plastbåt

jankospeed

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen har erfaringer anngående tetting av vinduer.

Satt in nye vinduer,men med gammel list. Skal eg ha i tetningsmasse før eg setter på nye låselister?

Lista vil vel kansje komme i klem om eg monterer låselist først?

Bilde

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Litt synd du ikke skiftet listene med det samme. Gummilister blir dårligere etterhvert, både mindre tette og mere porøse, slik at du stadig får mørke merker på gelcoaten rundt. Har selv gamle lister, og opplever lekkasjer både via tetning rundt vindu og tettning mot overbygg. Når du har valgt å beholde de gamle mener jeg det beste må være å forsøke å få tettningsmassen godt inn bak lista før du setter på låselisten. Har ikke prøvd dette men har mer enn nok av erfaring av å bruke tetningsmasse med låselist på. Det blir lett grisete, og ikke nødvendigvis tett. Om du har standard tetningslister er vel disse laget for å tette nok i seg selv, og siden tetningsmasse gjør det mere styrete ved et framtidig bytte av lister, kan du kanskje vurdere å ikke bruke tetningsmasse i det hele tatt.

Legg rein pakningen med skjøten oppe og sett inn låselista med skjøten nede. Trykk pakningene godt mot ruta. Masker for 2mm fuge mellom pakning og glassfiber fordelt med 1mm på begge. Legg ei fuge med svart baderoms-silikon og stryk ut med en finger duppa i såpevann. Masker sammenføyninga oppe også, og legg ei stripe svart der. Blir så tett og bra så! Baderoms-silikon fordi du ikke må slite deg ihjel om du skal ha det av igjen, som du normalt må om du bruker sikaflex eller tech7

Avtagbar vindustettningsmasse er også bra. Den limer ikke men tetter bra. Så den kan med letthet legges på å fjernes ved behov

mvh Cato

Hva er dette og har du noen link til produktet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 måneder senere...

Jeg fikk problemer med lekkasje og etter noe feilsøking fant jeg ut følgende:

I forbindelse med at kona sydde nye gardiner til båten fjernet jeg glideskinnen som var festet / klemt i underkant av vinduslisten. Jeg trakk til skruene, med det resultat at jeg fikk lekkasje. :headbang:

Det som skjedde var at vinduspakningene ikke fikk det samme jevne trykket / presset som det hadde hatt siden båten var ny.

Jeg la i en litt tyntflytende silicon i nedre vinduskant fra utsiden, og lekkasjen opphørte umiddelbart.

:drink:

Lykke til.

Jaliza

Redigert av Jaliza (see edit history)

Jeg gikk som anbefalt til innkjøp av TEC7. kjøpte den blanke typen. La en stripe rundt alu rammene på utsiden. samtidig la jeg litt rundt skjøter der vindskjermen møter glassfiber.

Idag har det regnet og regnet. BÅTEN ER TØRR :flag: Ingen tegn til at noe vann kommer inn nå. Så nå gleder vi oss til godværet kommer tilbake å sommeren kan begynne :cheers:

Straycats

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...