Jump to content

Hjul/valser til båthenger?

Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

Har en stor henger som jeg stadig frakter båten min på. Denne er lite egnet ofte opp/ned bruk grunnet kun kjølruller og bakre støtter. (Slike avlange med plysj på) Dette gjør at jeg er avhengig av mye vann under båten, nesten så den flyter av hengeren av seg selv. Mange utsettingsplasser er litt grunne, så det blir ofte et problem å få båten av hengeren.

Bilde

Derfor må jeg oppgradere denne hengeren med flere ruller eller typen gummihjul som gjør det lettere å skyve båten av hengeren. Hvor i all verden kan jeg få tak i slikt løst? Har kontaktet noen lokale henger-pushere, men de har ingenting. Noen som har tips til hvordan jeg kan få en langt bedre henger?

Forøvrig veier båten ca 2200 kg med all staffasje...

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

amerikansk ?

DETTE er grunnen til at jeg smiler litt av US produserte saker. Her har de laget en Bauta-solid tilhenger, som kan takle 2200kg båt, men " glemt " å sette på ruller og lastevugge som gjør at hengeren er anvendbar i praksis.

Mitt tips er å sjekke med f.eks Gaupen, Brenderup eller en av de andre produsentene, om aktervugga deres kan benyttes. Ruller osv. får du kjøpt til lav pris på Gaupen sine forhandlere, men brakettene må du være forberedt på å smi / få kappet og sveist hos en som gjør dette, om du ikke fixer metallarbeider

selv. 3-4 sett sideruller og en vippevugge bak ville åpenbart gjort tilhengeren mer lettlastet og losset, i tillegg til at båten kanskje vil ligge bedre ?

Suzuki

No boat needed..

clas ohlsson?

Produkter för uppdragning av båt på stranden, släpvagn, m.m. Kraftig konstruktion av galvaniserat stål med fäste för montering på t.ex. träreglar.

Båtstöd. Bredd 111 cm, max. belastning 1000 kg. Sidorullarna justerbara 7-21 cm över kölrulle, vikt ca 14 kg.

30-7502

Pr st.

349,00

30-7502

298,00

amerikansk ?

DETTE er grunnen til at jeg smiler litt av US produserte saker. Her har de laget en Bauta-solid tilhenger, som kan takle 2200kg båt, men " glemt " å sette på ruller og lastevugge som gjør at hengeren er anvendbar i praksis.

Min amerikansk henger har ingen ruller i det hele tatt. Og det går da an å sette ut en 26'-båt for det. Du må bare kjøre hengern langt ut i vannet. Jeg gjør det til og med uten betong-rampe. Innrømmer at jeg bare gjør det en gang i året og det er ingen lek, nei.

Men så er da også lagrene til hjulene laget slik at de tåler å bli kjørt helt ut i vannet - fettet i lagrene står under trykk fra et fjær: før det kommer vann inn kommer det heller fett ut.

Bilde

jada Andreas, det går sikkert fint det. Dessuten - om hjulene setter seg helt fast, er vel en US produsert bil ( Tahoe, Suburban eller Hummer ) fint i stand til å trekke den på stive hjul.

Men særlig raffinert / elegant er det vel ikke akkurat ?

Suzuki

No boat needed..

Min Tysse henger har selvjusterende vugger. Praktisk og greit. En drar båten opp og sidestøttene justerer seg selv ettersom båten entrer hengeren.

Mener Tysse selger løse vugger (se www.tysse.no).

Hvis du ikke vil betale så mye - sjekk om du får tak på en defekt henger en eller annen plass (annonser på Finn, Båtplassen, el.l.) og ta sidestøttene derfra.

amerikansk ?

Suzuki

Faktisk tysk, med Alko biter over det meste. Hentet hengeren ny i Tyskland i år, kunne ha kjøpt ruller der, men forhandler hadde ikke dette på lager når jeg skulle hente hengeren. :cryin:

Det var jo ekstrautstyr.....

Angrer jo på det nå....

Hadde en båthenger med klassikse ruller. Har en følelse at disse "trillbårdekkene" er bedre?

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

-Mener Brenderup har sideruller (doble) til braketter for feste på 80X40.. Disse er riktignok dyre, men av galvanisert utførelse.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...