ariann Startet 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2006 Hei har solgt båt til privatperson ,båten ble nøye gjennomgått før salg motor ble levert med verkstedgaranti ,men overtatt i forevist stand. Båt ble hentet og skulle kjøres til bestemmelsessted 3timer unna,da skjedde følgene rett før ankomst stedet ,kjøper av båt hørte et dunk motor ruset opp og etter dette ville ikke drev i gir. Båt blir tatt opp og det viser seg at drevet har skjært seg og må repareres nå vil kjøper heve kjøp med alle utgifter dekket,selger tilbyr reperasjon av drev hva mener forumet om dette. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Dersom det ikke kan påvises noe forsøk på lureri her, så mener jeg at kjøper bør være godt fornøyd med å få drevet reparert for selgers kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Så lenge du får drevet reparert uten at det blir en urimelig forsinkelse, så er du i din fulle rett til det. Selgers utbedring sperrer for det meste av kjøpers mangelsbeføyelser. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
saga Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Siden det hørtes et dunk før motoren ruset opp - kan det tenkes/sansynliggjøres at det var noe som traff drevet? Ytre skader på propeller/drevet vil vel kunne avklare dette. I så fall så vil jo en eventuell forsikring kunne benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 En dårlig sammenligning kanskje, men... Kjøpte en bil for noen år siden med store lekkasjer i aircondition. Selger hadde lurt meg ved å bruke et rennomert firma til å godkjenne en trykktest av anlegget som var falsk. Selger hadde tilogmed skrevet i kontrakten at ved alvorlige feil og mangler kan kjøpet heves. Når jeg fant ut hvor dårlig bilen var prøvde jeg å heve kjøpet. Selger nektet. Jeg gikk til flere advokater men ingen ville ta i saken siden den var kjøpt av en privatperson. Jeg hadde kommet til å tape uansett. Dersom du har tilbudt deg å betale for reparasjonen av drevet vil jeg tro at du ihvertfall kan nekte å ta tilbake båten. Båten er solgt som den er og hvis det oppstår noe etter du har solgt den bør kjøper være fornøyd om du betaler noe som helst etter mine erfaringer... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Båten ble overtatt som forevist Worse.Er selger da pliktig til å gjøre noe som helst under den forutsetning at han ikke hadde den minste anelse om at noe var galt med drevet ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Med ubrukelig drev var båten i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og tilhøva elles. Da spiller det ingen rolle om selger visste eller måtte vite om feilen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sebaldus Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Med ubrukelig drev var båten i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og tilhøva elles. Da spiller det ingen rolle om selger visste eller måtte vite om feilen. Er det ikke noe med 20% av kjøpesummen da? Ellers er det vel ikke utenkelig at han kan ha truffet en tømmerstokk eller noe sånt? Noe sier meg at folk på vei hjem med ny båt kanskje gir på litt ekstra for å teste båten... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Reparasjonskostnad på 20% av kjøpesummen er en grei tommelfingerregel. Men realiteten her er jo a båten ble levert "uten fremdrift" og da er nok vesentlighetskravet oppfylt. Man har jo ikke mye glede av eller bruk for en båt som ikke kan flytte på seg. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Daffy Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Noe sier meg at folk på vei hjem med ny båt kanskje gir på litt ekstra for å teste båten...Nå skjedde dette før båten ble overlevert da... Ville vel kanskje ringt forsikringen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Hulda gjentar det Worse lærte meg om "objektivitetsprinsippet. etc." Dette salget er hva vi i "gamledager" ville beskrevet som "på-gata-garanti", klassisk eksempel. Nå er jo ikke ariann av den typen som prøver å unndra noesomhelst, men tilbyr reparasjon som han er ved sin fulle rett til å gjøre. Jeg henger meg opp i det kan skrev med "et dunk" og "drevet skar seg". Ut fra dette ville jeg bedt om en rapport med fotografier og utskiftede fra overhalende verksted som omtaler det de finner og mulig årsakssammenheng. Hvis drevet på turen har vært utsatt for ytre påvirkning som har foranlediget dets havari, påhviler det vel den nye eierens eventuelle kaskoforsikring å betale for uhellet. Vågnaden for hendelig uhell følger vel eierskiftet. At kjøper kommer dinglende med et vrak og forlanger kjøpet omstøtt er vel litt hastig. Nå skal jeg ikke be Worse støtte meg her, for det gjorde han ikke forrige gang jeg prøvde å være glup. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 (redigert) Nå skal jeg ikke be Worse støtte meg herNei, men da kan jeg jo støtte deg av eget initiativ? Selvsagt må forutsetningen for enhver fopliktele for selger være at det ikke er kjøper sel som har påført skaden. Det tok jeg i grunnen for gitt, slik innlegg # 1 var formulert. Men det er uansett en god leveregel å holde seg orientert om årsaksforhold når ting går i stykker. Om ikke annet, så kan man jo unngå at det skjer igjen. Redigert 20.Juni.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Daffy Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 problemet er bare det at det er selger som kommer dinglende med et vrak :) Men den er nå fortsatt solgt og det eneste som skiller det er jo at selger var grei og leverte den. Hadde kjøper hentet selv, hadde havariet vært skjedd etter overdragelsen og da iallefall i utgangspunktet kjøpers uflaks. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Der kan du se, jeg leser ariann dithen at båten var hentet. Det vil si at den må være hentet av kjøper eller dennes representant. Hvis det er selger som står for frakt, er det et ganske klart spørsmål om når vågnaden går over fra selger til kjøper, såfremt det er avtalt på forhånd. Man skal ikke ta ting for gitt.... Sitér dette innlegget Link to post
ariann Svart 20.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 En liten tilbakemelding fra selger ,har kommet til enighet med kjøper selger tar hele kostnaden med reperasjonen . Hadde ikke dårlig samvittighet når jeg solgte båten da den fungerte meget bra så lenge jeg hadde den. Og kommer til å ha meget god samvittighet når den er reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Komme til enighet er det beste for samvittigheten. Og veldig ofte det rimeligste i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Og kommer til å ha meget god samvittighet når den er reparert. Det har du helt rett i. Og det vil være fullt fortjent. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Slagskibet Svart 20.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2006 Tiltredes ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.