Jump to content

Problemer etter salg av båt..


ariann

Recommended Posts

Hei

har solgt båt til privatperson ,båten ble nøye gjennomgått før salg

motor ble levert med verkstedgaranti ,men overtatt i forevist stand.

Båt ble hentet og skulle kjøres til bestemmelsessted 3timer unna,da skjedde følgene

rett før ankomst stedet ,kjøper av båt hørte et dunk motor ruset opp

og etter dette ville ikke drev i gir.

Båt blir tatt opp og det viser seg at drevet har skjært seg og må repareres

nå vil kjøper heve kjøp med alle utgifter dekket,selger tilbyr reperasjon av drev

hva mener forumet om dette.

Link to post

En dårlig sammenligning kanskje, men...

 

Kjøpte en bil for noen år siden med store lekkasjer i aircondition. Selger hadde lurt meg ved å bruke et rennomert firma til å godkjenne en trykktest av anlegget som var falsk. Selger hadde tilogmed skrevet i kontrakten at ved alvorlige feil og mangler kan kjøpet heves.

 

Når jeg fant ut hvor dårlig bilen var prøvde jeg å heve kjøpet. Selger nektet. Jeg gikk til flere advokater men ingen ville ta i saken siden den var kjøpt av en privatperson. Jeg hadde kommet til å tape uansett.

 

Dersom du har tilbudt deg å betale for reparasjonen av drevet vil jeg tro at du ihvertfall kan nekte å ta tilbake båten. Båten er solgt som den er og hvis det oppstår noe etter du har solgt den bør kjøper være fornøyd om du betaler noe som helst etter mine erfaringer...

Link to post

:yesnod: Med ubrukelig drev var båten i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og tilhøva elles. Da spiller det ingen rolle om selger visste eller måtte vite om feilen.

 

Er det ikke noe med 20% av kjøpesummen da?

 

Ellers er det vel ikke utenkelig at han kan ha truffet en tømmerstokk eller noe sånt? Noe sier meg at folk på vei hjem med ny båt kanskje gir på litt ekstra for å teste båten...

Link to post

Noe sier meg at folk på vei hjem med ny båt kanskje gir på litt ekstra for å teste båten...

Nå skjedde dette før båten ble overlevert da...

 

Ville vel kanskje ringt forsikringen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hulda gjentar det Worse lærte meg om "objektivitetsprinsippet. etc." Dette salget er hva vi i "gamledager" ville beskrevet som "på-gata-garanti", klassisk eksempel.

 

Nå er jo ikke ariann av den typen som prøver å unndra noesomhelst, men tilbyr reparasjon som han er ved sin fulle rett til å gjøre.

 

Jeg henger meg opp i det kan skrev med "et dunk" og "drevet skar seg". Ut fra dette ville jeg bedt om en rapport med fotografier og utskiftede fra overhalende verksted som omtaler det de finner og mulig årsakssammenheng. Hvis drevet på turen har vært utsatt for ytre påvirkning som har foranlediget dets havari, påhviler det vel den nye eierens eventuelle kaskoforsikring å betale for uhellet. Vågnaden for hendelig uhell følger vel eierskiftet. At kjøper kommer dinglende med et vrak og forlanger kjøpet omstøtt er vel litt hastig.

 

Nå skal jeg ikke be Worse støtte meg her, for det gjorde han ikke forrige gang jeg prøvde å være glup.

Link to post

Nå skal jeg ikke be Worse støtte meg her

Nei, men da kan jeg jo støtte deg av eget initiativ? :wink: Selvsagt må forutsetningen for enhver fopliktele for selger være at det ikke er kjøper sel som har påført skaden. Det tok jeg i grunnen for gitt, slik innlegg # 1 var formulert. Men det er uansett en god leveregel å holde seg orientert om årsaksforhold når ting går i stykker. Om ikke annet, så kan man jo unngå at det skjer igjen. Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

problemet er bare det at det er selger som kommer dinglende med et vrak :)

Men den er nå fortsatt solgt og det eneste som skiller det er jo at selger var grei og leverte den.

 

Hadde kjøper hentet selv, hadde havariet vært skjedd etter overdragelsen og da iallefall i utgangspunktet kjøpers uflaks.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Der kan du se, jeg leser ariann dithen at båten var hentet. Det vil si at den må være hentet av kjøper eller dennes representant. Hvis det er selger som står for frakt, er det et ganske klart spørsmål om når vågnaden går over fra selger til kjøper, såfremt det er avtalt på forhånd.

 

Man skal ikke ta ting for gitt....

Link to post

En liten tilbakemelding fra selger ,har kommet til enighet med kjøper

selger tar hele kostnaden med reperasjonen .

Hadde ikke dårlig samvittighet når jeg solgte båten da den fungerte meget bra så lenge

jeg hadde den.

Og kommer til å ha meget god samvittighet når den er reparert.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...