Suzuki Startet 8.September.2003 Link til dette innlegget Startet 8.September.2003 hei erfarne seilere på forumet ! vurderer å få laget meg en stormfokk i løpet av vinteren. Denne syes som vanlig i ekstra kraftig duk, muligens i orange / rødt. Men - hvordan skal den best settes ? Da JOKEREN vil bli utstyrt med rull, vil rullegenoaen måtte rulles helt ut og berges før stormseilet kan settes. Dette er lite ønskelig i mye vind, da genoaen er STOR og blafrer innmari. Endel langturselere setter på demonterbart kutterstag, for nettopp å kunne sette stormfokk ved kraftig vind. Dette ønsker jeg ikke ( tror jeg ), da jeg mener å ha lest om stormfokker som settes "flying", dvs settes i krok i dekk, som en genakker, og henger i reservegenuafallet. Har noen erfaringer med dette ? Kan det løses slik, eller har jeg misforstått noe vesentlig ? Forutsetter vel skikkelig grovt genuafall, men dette problemet er vel overkommelig.. Tips mottas ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Andries Svart 8.September.2003 Link til dette innlegget Svart 8.September.2003 Hei Suzuki, de enkelste er vel å snakke med seilmakeren og spør han om råd :) Vi prøvde stormfokka vårt for noe uker siden. De er en del job å få ned genoaen når de blåser, men båten seiler mye bedre/høyere en med rullet in genoa. Jeg må tilføye at eneste grunn at vi kjøpte stormfokk var fordi de var påkrevd utstyr i Hovdan-Skagen regatta. Vi har ikke prøvd å sette stormfokka 'flying', men jeg forventer at de ikke blir et sukses: du klarer aldri å få forliket stramt nok, og dermed får du en stor buse i seilet; omtrent de siste du ønsker når de blåser mye. Jeg har ikke erfaring med gennaker, men du kan ikke seile skarp kryss med den heller! (*) Alternativet till stormfokk er å rulle inn genoa-en til den er hveldig liten. Du bør flytte kjøtene på inside av vantene, men de er ikke en koselig jobb heller. Ulempen er selvfølgelig at du ikke kan seile like høy som med stormfokk. Vi har gjørt dette i ca. 30 knops vind, og da seilte vi en god del lavere: 45 grad mot 'apparent' vind (normalt klarer vi ca. 30 grad). Hvis du ikke skal seile en stor distanse på skarp kryss er dette den enkelste løsning. IMHO er et bedre alternativ å kjøpe enn rullefokk. Dette medfører at du tar ned genoa-en når du skall skifte till krysfokk; noe som la seg god gjøre, og hvis de blir enna mer vind kann du rulle inn fokka, som beholder fortsatt brukbart fasong. Enn fokk står også mye bedre enn en genoa som er rollet in. Jeg tror ikke at å sette stormfokka 'flying' blir noe sukses: du får ikke forliket stramt nok, og dermed får du en stor buse i seilet. Dette er akkurat de siste du ønsker når de blåser. Selv skal vi kjøpe en krysfokk i høsten. De blir ikke rullefokk, siden vi har stormfokk fra før. På korte seilaser ruller vi inn genoa når de blåser opp, med sine ulemper. På lengre turer kan vi skifter til fokk, og eventuelt til stormfokk, uten alt for store problemer, og har hele tida bra kryss-egenskaper. mvh, Andries (*) Allikevel klarte vi å seile spinakeren med 45 grad apparent vind siste helg :) De må sies at vinden var under 4 knop. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 8.September.2003 Link til dette innlegget Svart 8.September.2003 Endel langturselere setter på demonterbart kutterstag, for nettopp å kunne sette stormfokk ved kraftig vind. Dette ønsker jeg ikke ( tror jeg ), da jeg mener å ha lest om stormfokker som settes "flying", dvs settes i krok i dekk, som en genakker, og henger i reservegenuafallet. Har noen erfaringer med dette ? Kan det løses slik, eller har jeg misforstått noe vesentlig ? Forutsetter vel skikkelig grovt genuafall, men dette problemet er vel overkommelig.. Tips mottas ! Hei! Må forklare litt om bakgrunnen for mitt valg. Har rulle-genua, og en fokk som kan settes på rulleforstaget. Kom en gang ut i 18 m/s med fokken på rulleforstaget. Det fungerte mindre bra, fikk ikke nok "driv" med innrullet fokk. Fikk så ordnet med et demonterbart kutterstag, som går ca. 20 cm innenfor det originale rulleforstaget. Har en stormfokk og en hårdvindsfokk jeg kan sette på dette. Husk på at det er store krefter ute og går når du kommer opp i sterk kuling eller mere. Hvis du bruker et "reserve-genuafall" går det sannsynligvis ut av masten nær samme posisjon som det andre genuafallet. Hvor skal du feste stormfokka til dekket? Poenget mitt er nå at sannsynligvis (?) kommer "den flyvende stormfokken" kloss inntil genuaen som er rullet opp på forstaget. Meget stor risiko for røff slitasje i hard vind. Den vil sannsynligvis "sagge" en god del også, dermed fungerer det dårlig. Sorry! Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 9.September.2003 Link til dette innlegget Svart 9.September.2003 Hei Suzuki. Strormfokk flying burde ikke være noe propblem. Det forutsetter imidlertid at det sys inn vaier eller spectra i forliket. Samt solid innfestning i dekk og rigg. Viktig å få dette så tight som overhode mulig. Det er store krefter det er snakk om slik at en innfestning i dekk bør forbindes med forstevn el. lign med egnet stag. Kreftene i riggen vil også være formidable slik at sjekkstag el. lign montert aktenom innfestningen til fallet du benytter. Anbefales. Har selv kutter montert på rulle. Liten, ikke større enn en stormfokk. Bruker denne mye på kryss fra 12 ms. Sammen med rev i storseilet. Gir god fart og fin høyde. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.